Yleiskonferenssi
Tiedätkö, miksi minä kristittynä uskon Kristukseen?
Huhtikuun 2023 yleiskonferenssi


Tiedätkö, miksi minä kristittynä uskon Kristukseen?

Jeesuksen Kristuksen täytyi kärsiä, kuolla ja nousta jälleen kuolleista lunastaakseen koko ihmiskunnan fyysisestä kuolemasta ja antaakseen iankaikkisen elämän Jumalan luona.

Eräänä iltana töiden jälkeen vuosia sitten nousin tavallisesti käyttämääni bussiin, joka vei minut New Yorkista kotiin New Jerseyyn. Nainen, jonka viereen satuin istumaan, huomasi, mitä kirjoitin tietokoneelleni, ja kysyi: ”Uskotko sinä… Kristukseen?” Vastasin: ”Kyllä, minä uskon!” Jutellessamme sain tietää, että hän oli juuri muuttanut sinne kauniista Aasian kotimaastaan työskennelläkseen erittäin kilpailuhenkisellä tietotekniikan alalla New Yorkissa.

Luonnollisesti kysyin häneltä: ”Tiedätkö, miksi minä kristittynä uskon Jeesukseen Kristukseen?” Hänkin vastasi tavanomaiseen tapaan ja pyysi minua kertomaan hänelle. Mutta kun aioin ryhtyä puhumaan, koin sellaisen hetken, jolloin mieleen tulee ajatuksia aivan tulvimalla. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun selitin kristinuskon syitä jollekulle, joka ei tuntenut sitä ja joka oli erittäin älykäs. En voinut vain sanoa: ”Seuraan Jeesusta Kristusta, koska Hän kärsi ja kuoli vapaaehtoisesti syntieni tähden.” Hän saattaisi ihmetellä: ”Oliko Jeesuksen pakko kuolla? Eikö Jumala voisi vain antaa anteeksi ja puhdistaa meidät synneistämme, jos pyytäisimme sitä Häneltä?”

Kuinka te olisitte vastanneet muutamassa minuutissa? Kuinka selittäisitte tämän ystävälle? Lapset ja nuoret: Voisitteko myöhemmin kysyä vanhemmiltanne tai joltakulta johtohenkilöltä: ”Miksi Jeesuksen oli pakko kuolla?” Ja veljet ja sisaret, minun on tunnustettava eräs asia: huolimatta kaikesta siitä, mitä luulin tietäväni kirkon opista, historiasta, menettelytavoista ja niin edelleen, vastaus tähän uskomme kannalta keskeiseen kysymykseen ei tullut kovinkaan helposti. Sinä päivänä päätin keskittyä enemmän siihen, millä on eniten merkitystä iankaikkisen elämän kannalta.

No, kerroin uudelle ystävälleni1, että meillä on ruumiin lisäksi myös henki ja että Jumala on henkiemme Isä2. Kerroin hänelle, että asuimme taivaallisen Isämme luona ennen syntymäämme tähän kuolevaiseen maailmaan.3 Koska Hän rakastaa tätä ystävääni ja kaikkia lapsiaan, Hän laati meitä varten suunnitelman, jonka kautta saisimme Hänen kirkastetun ruumiinsa kaltaisen ruumiin4, kuuluisimme perheeseen5 ja palaisimme Hänen rakastavaan huomaansa nauttimaan iankaikkisesta elämästä perheemme kanssa6, kuten Hän nauttii oman perheensä kanssa.7 Sanoin, että tässä väistämättä langenneessa maailmassa me kuitenkin kohtaisimme kaksi suurta estettä8: 1) fyysinen kuolema – ruumiimme ja henkemme ero toisistaan. Tietenkin ystäväni tiesi, että me kaikki kuolisimme. Ja 2) hengellinen kuolema – meidän eromme Jumalasta, koska syntimme, virheemme ja heikkoutemme kuolevaisina etäännyttävät meidät Hänen pyhästä läheisyydestään.9 Hän ymmärsi tämänkin.

Kerroin hänelle, että tämä on oikeudenmukaisuuden lain vaikutusta. Tämä iankaikkinen laki vaatii, että jokaisesta synnistämme eli Jumalan lakien tai totuuden rikkomisesta kärsitään iankaikkinen rangaistus, tai emme voisi koskaan palata asumaan Hänen pyhään läheisyyteensä.10 Se olisi epäoikeudenmukaista, ja Jumala ”ei voi kieltää oikeudenmukaisuutta”11. Hän ymmärsi tämän mutta käsitti helposti, että Jumala on myös armollinen, rakastava ja innokas toteuttamaan iankaikkisen elämämme.12 Kerroin ystävälleni, että meitä vastustamassa olisi myös viekas, voimallinen vastustaja – pahuuden ja valheiden lähde.13 Sen vuoksi jonkun, jolla on ääretön jumalinen voima kaikkien näiden vastusten ja esteiden voittamiseen, olisi tarpeen pelastaa meidät.14

Sitten kerroin hänelle hyvän uutisen – ”ilosanoman, suuren ilon koko kansalle”15 – että ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”16. Todistin ystävälleni ja todistan teille, että Jeesus Kristus on tämä Vapahtaja, että Hänen täytyi kärsiä, kuolla ja nousta jälleen kuolleista – Hänen ääretön sovituksensa – lunastaakseen koko ihmiskunnan fyysisestä kuolemasta17 ja antaakseen iankaikkisen elämän Jumalan ja perheemme luona18 kaikille, jotka seuraisivat Häntä. Mormonin kirja julistaa: ”Näin Jumala – – on saanut voiton kuolemasta; koska hän antaa vallan puhua ihmislasten puolesta Pojalle, – – joka on täynnä [armoa ja] myötätuntoa – –; joka on katkaissut kuoleman siteet, ottanut päällensä heidän pahuutensa ja rikkomuksensa ja joka on lunastanut heidät ja tyydyttänyt oikeudenmukaisuuden vaatimukset.”19

Jumalan ilmoittamia askelia, jotka meidän täytyy ottaa seurataksemme Jeesusta ja saadaksemme iankaikkisen elämän, nimitetään Kristuksen opiksi. Näitä askelia ovat usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, parannus, kaste [Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon], Pyhän Hengen lahjan saaminen sekä kestäminen loppuun asti.20 Kerroin näistä askelista ystävälleni, mutta tässä on muutamia tapoja, joilla profeetat ja apostolit ovat viime aikoina opettaneet, kuinka Kristuksen oppi voi siunata kaikkia Jumalan lapsia.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Kristuksen puhdas oppi on voimallinen. Se muuttaa kaikkien niiden elämää, jotka ymmärtävät sen ja pyrkivät toteuttamaan sitä elämässään.”21

Vanhin Dieter F. Uchtdorf on opettanut: ”Nuorten voimaksi [-opas] julistaa rohkeasti Jeesuksen Kristuksen oppia [ja] kutsuu rohkeasti teitä [nuoria] tekemään valintoja [sen] pohjalta.”22

Vanhin Dale G. Renlund on opettanut: ”Me kutsumme lähetyssaarnaajia tekemään samaa, mitä he pyytävät opettamiaan ihmisiä tekemään: – – soveltamaan Kristuksen oppia elämäänsä [ja] astumaan liittopolulle ja pysymään sillä.”23

Kristuksen oppi antaa voimaa niille, joilla on vaikeuksia tai jotka tuntevat, etteivät he kuulu kirkkoon, koska se auttaa, kuten vanhin D. Todd Christofferson on sanonut, ”[vahvistamaan]: Jeesus Kristus kuoli minun vuokseni [ja] Hän rakastaa minua”24.

Vanhemmat, jos lapsellanne on vaikeuksia jonkin evankeliumin periaatteen tai profeetallisen opetuksen kanssa, pyydän teitä välttämään kaikenlaista pahan puhumista25 tai toimimista kirkkoa tai sen johtajia vastaan. Nämä heikommat, maalliset lähestymistavat ovat ala-arvoisia ja voivat olla vaarallisia lapsenne pitkäaikaisen uskollisuuden kannalta.26 On kiitettävää, että haluatte suojella tai puolustaa kallisarvoista lastanne tai osoittaa solidaarisuutta häntä kohtaan. Vaimoni Jayne ja minä tiedämme kuitenkin omasta kokemuksestamme, että sen opettaminen rakkaalle lapsellenne, miksi me kaikki tarvitsemme kipeästi Jeesusta Kristusta ja miten voimme soveltaa Hänen riemullista oppiaan, vahvistaa häntä ja parantaa hänet. Kääntäkäämme hänet Jeesuksen puoleen, joka on hänen todellinen puolustajansa Isän edessä. Apostoli Johannes opetti: ”Jokaisella, joka [Kristuksen] opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika.” Sitten hän varoittaa meitä varomaan sitä, ”jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin”.27

Jayne ja minä kävimme hiljattain autiomaassa, missä Mooses aikoinaan piteli vaeltavien israelilaisten edessä pronssikäärmettä ylhäällä. Herra oli luvannut parantaa kaikki, joita myrkkykäärmeet purivat, jos he vain katsoisivat sitä.28 Pitäessään Kristuksen oppia edessämme Herran profeetta tekee samoin parantaakseen kansakunnat.29 Olivatpa tässä kuolevaisuuden autiomaassa kokemamme puremat, myrkyt tai kamppailut mitä tahansa, älkäämme olko sellaisia kuin ne, jotka – muinoin ja tällä hetkellä – olisivat voineet parantua mutta valitettavasti ”[eivät] uskoneet, että se parantaisi heidät”30. Mormonin kirja vahvistaa: ”Katso – –, tämä on se keino; eikä ole muuta keinoa eikä nimeä taivaan alla annettu, jonka avulla ihminen voi pelastua Jumalan valtakuntaan. Ja nyt, katso, tämä on Kristuksen oppi.”31

Kun sinä iltana New Jerseyssä kerroin, miksi me tarvitsemme Jeesusta Kristusta ja Hänen oppiaan, sain uuden sisaren ja hän sai uuden veljen. Tunsimme Pyhän Hengen rauhallisen, vahvistavan todistuksen. Luonnollisesti pyysin häntä jakamaan yhteystietonsa ja jatkamaan keskustelua lähetyssaarnaajiemme kanssa. Hän teki sen mielellään.

”Kuinka tärkeää sen vuoksi onkaan, että nämä asiat ilmaistaan maan asukkaille”, Mormonin kirja julistaa – rakastaaksemme, kertoaksemme ja kutsuaksemme32, kun kokoamme Israelia kaikissa yhteisöissämme ja perheissämme – ”jotta he voivat tietää, ettei mikään liha voi asua Jumalan luona muuten kuin pyhän Messiaan ansioiden ja laupeuden ja armon [ja opin] kautta”33. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Olen päättänyt olla julkistamatta ystäväni nimeä tai käyttää keksittyä nimeä.

  2. Ks. Room. 8:15–17; Hepr. 12:9; OL 88:15.

  3. Ks. Jer. 1:4–5; OL 138:55–56; Abr. 3:22–23, 26; PKO, ”Kuolevaisuutta edeltävä elämä”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 48.

  4. Ks. ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 49.

  5. Isän täydellinen suunnitelma – josta käytetään muun muassa nimitystä suuri onnensuunnitelma, pelastussuunnitelma ja lunastussuunnitelma – on järjestetty sellaiseksi, että jokainen, joka tulee kuolevaisuuteen, syntyy välttämättä perheeseen, ja jokainen kuuluu perheeseen. Tietenkään kaikki perheolosuhteet eivät ole ihanteellisia tai vastaa rakastavaa näkemystä, joka Isällä on kaikkia lapsiaan varten, ja jotkin olosuhteet ovat murheellisia. Kuitenkin kun elämme Kristuksen opin mukaan, Jeesus Kristus auttaa meitä saamaan kaikki siunaukset, joita Isällä on lapsiaan varten Hänen armollisen ja kattavan suunnitelmansa kautta. Ks. myös loppuviite 6.

  6. Yksi suurimmista lupauksista, mitä Jumala on antanut lapsilleen, on myös suurin kaikista Hänen lahjoistaan meille: korotus eli iankaikkinen elämä, mikä tarkoittaa elämää iankaikkisesti ”Jumalan luona ja jatkumista perheenä” (Gospel Topics, ”Eternal Life”, topics.churchofjesuschrist.org, ks. myös OL 14:7). ”Perheeseen” kuuluvat aviomies, vaimo ja lapset sekä elävät ja edesmenneet sukulaisemme, jotka ovat ottaneet vastaan Kristuksen opin ja elävät sen mukaan. Henkimaailmassa olevat jo edesmenneet suvun jäsenet, jotka eivät pystyneet ottamaan vastaan Kristuksen oppia tässä elämässä, voivat tehdä sen henkimaailmassa, kun toimitukset kuten kaste, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja muut, jotka auttavat meitä kestämään loppuun asti, suoritetaan rakastaen sijaistyönä elävien sukulaisten toimesta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon temppeleissä. Lisäksi lupaus iankaikkisesta elämästä ei koske vain niitä, jotka solmivat avioliiton tässä elämässä. Presidentti M. Russell Ballard on opettanut: ”Pyhät kirjoitukset ja myöhempien aikojen profeetat vahvistavat, että jokainen, joka pitää uskollisesti evankeliumin liitot, saa mahdollisuuden korotukseen” (”Toivo Kristuksessa”, Liahona, toukokuu 2021, s. 55, korostus lisätty). Lainaten presidentti Russell M. Nelsonia ja presidentti Dallin H. Oaksia presidentti Ballard jatkoi: ”Sitä täsmällistä aikaa ja tapaa, jolla korotuksen siunaukset suodaan, ei ole kaikilta osin ilmoitettu, mutta ne ovat siitä huolimatta varmat” (”Toivo Kristuksessa”, s. 55, korostus lisätty). Presidentti Nelson on opettanut: ”Herran omalla tavalla ja omana aikana mitään siunauksia ei – – pidätetä Hänen uskollisilta pyhiltään. Herra tuomitsee ja palkitsee jokaisen ihmisen sekä sydämen halun että tekojen mukaan.” (”Selestinen avioliitto”, Liahona, marraskuu 2008, s. 94.) Ja presidentti Oaks on selittänyt: ”Monet tärkeimmistä kuolevaisuuden menetyksistä korvataan tuhatvuotisessa valtakunnassa, jolloin täytetään kaikki, mikä on vajavaista kaikkien Isämme kelvollisten lasten suuressa autuudensuunnitelmassa” (”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 72). Ks. myös loppuviite 5.

  7. Ks. PKO, ”Lunastussuunnitelma”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org; ks. myös Gospel Topics, ”Plan of Salvation”, topics.churchofjesuschrist.org; ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 48–50, 53.

  8. Ks. ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 49.

  9. Ks. ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 47–50.

  10. Ks. ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 47–50.

  11. Moosia 15:27. Pyhissä kirjoituksissa on runsaasti viittauksia iankaikkiseen oikeudenmukaisuuteen ja Jumalan oikeudenmukaisuuteen, mutta katso varsinkin Alma 41:2–8 ja Alma 42.

  12. Ks. Alma 42:14–24; Moos. 1:39.

  13. Ks. ”Oppiaihe 2: Pelastussuunnitelma”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 47–50.

  14. Ks. Alma 34:9–13; ks. myös Moosia 13:28, 34–35; 15:1–9; Alma 42:15.

  15. Luuk. 2:10.

  16. Joh. 3:16.

  17. Ks. Hel. 14:15–17; Morm. 9:12–14.

  18. Ks. loppuviitteet 5 ja 6.

  19. Moosia 15:8–9.

  20. Mikä on tarkoitukseni lähetyssaarnaajana?”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 1; ks. myös ”Oppiaihe 3: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi”, Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 63.

  21. Russell M. Nelson, ”Puhdasta totuutta, puhdasta oppia ja puhdasta ilmoitusta”, Liahona, marraskuu 2021, s. 6, korostus lisätty.

  22. Dieter F. Uchtdorf, ”Jeesus Kristus on nuorten voima”, Liahona, marraskuu 2022, s. 11; ks. myös Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen, 2022, s. 4.

  23. Dale G. Renlund, ”Lifelong Conversion of Missionaries”, puhe uusien lähetysjohtajaparien seminaarissa, 25. kesäkuuta 2021, s. 1, kirkon historian kirjasto, Salt Lake City.

  24. D. Todd Christofferson, ”Yhteenkuulumisen oppi”, Liahona, marraskuu 2022, s. 56; ks. myös D. Todd Christofferson, ”Pyhien ilo”, Liahona, marraskuu 2019, s. 15–18.

  25. Ks. Jaak. 4:11; OL 20:54; PKO, ”Pahan puhuminen”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org.

  26. Ks. Ahmad S. Corbitt, ”Activism vs. Discipleship: Protecting the Valiant”, puhe sotilas- ja laitospappien seminaarissa, lokakuu 2022, cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24159863/Brother_Corbitt_Chaplain_seminar.pdf; video: media2.ldscdn.org/assets/general-authority-features/2022-chaplain-training-seminar/2022-10-1000-activism-vs-discipleship-1080p-eng.mp4.

  27. 2. Joh. 1:9–10.

  28. Ks. 4. Moos. 21:5–9.

  29. Ks. 2. Nefi 25:20.

  30. Alma 33:20.

  31. 2. Nefi 31:21.

  32. Ks. ”2021 Broadcast: Principles of Love, Share, and Invite”, broadcasts.churchofjesuschrist.org; ks. myös Gary E. Stevenson, ”Rakasta, kerro, kutsu”, Liahona, toukokuu 2022, s. 84–87.

  33. 2. Nefi 2:8.

Tulosta