2007
Huisbezoekboodschap: een werktuig in de handen Gods worden door tempelvoorbereiding en tempelaanbidding
Augustus 2007


Huisbezoekboodschap

Huisbezoekboodschap: een werktuig in de handen Gods worden door tempelvoorbereiding en tempelaanbidding

Kies onder gebed de teksten en leringen uit deze boodschap die aansluiten bij de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen die ermee verband houden en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Hoe kan ik een werktuig in handen van de Heer worden door mij voor te bereiden op tempelbezoek?

LV 95:8: ‘Ik heb u een gebod gegeven dat u een huis moest bouwen, in welk huis Ik voornemens ben hen die Ik heb gekozen, te begiftigen met macht uit den hoge.’

Ouderling Russell M. Nelson van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Met behulp van goddelijke verbonden kunnen we onreine zaken uit onze gedachten filteren die schadelijk voor ons kunnen zijn. Wanneer we ervoor kiezen onszelf alle goddeloosheid te ontzeggen, verliezen we niets van waarde, maar bemachtigen juist de heerlijkheid van het eeuwige leven. Verbonden houden ons niet tegen; zij verheffen ons boven onze eigen vermogens en visie. (…) Tempelverordeningen hebben te maken met onze persoonlijke vooruitgang en de verlossing van onze overleden voorouders. (…) Door ons voor hen in te zetten, krijgen wij geregeld de kans om in de tempel te aanbidden. (…) Kunnen mensen die zich hebben voorbereid op tempelzegeningen iets goeds tot stand brengen in deze wereld die met zo’n sterk geestelijk verval te maken heeft? Ja! Die heiligen zijn “het verbondsvolk des Heren, (…) gewapend met gerechtigheid en met de macht Gods in grote heerlijkheid” [1 Nephi 14:14]. Met hun voorbeeld kunnen zij de hele mensheid verheffen.’ (Zie ‘Uw voorbereiding op de tempelzegens’, Liahona, juli 2001, pp. 38-39.)

Hoe kan ik een werktuig in handen van de Heer worden door tempelaanbidding?

Elaine S. Dalton, eerste raadgeefster in het algemeen jongevrouwenpresidium: ‘Een goed leven is een vereiste om zijn heilige tempel in te kunnen gaan en uiteindelijk erfgenaam te worden van “al wat de Vader heeft” [LV 84:38]. De Heer heeft gezegd: “Laat deugd onophoudelijk uw gedachten sieren; dan zal uw vertrouwen in de tegenwoordigheid van God sterk worden.” [LV 121:45]. Als we dat doen, kunnen we vol vertrouwen naar de heilige tempel van God gaan, in de wetenschap dat we goed en zuiver zijn om daarheen te gaan waar de Heer zelf ook heengaat. Als we goed en zuiver zijn, kunnen we niet alleen de tempel ingaan, maar kan de tempel ook in ons komen. Gods beloften van heil en geluk worden ons gegeven, en onze aardse zending wordt de zijne.’ (Liahona, november 2006, p. 32.)

Ouderling Joseph B. Wirthlin van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Als we in een tempel onze eigen begiftiging ontvangen en vaak terugkeren om heilige verordeningen te verrichten voor onze doden, neemt ons geloof toe, wordt onze hoop versterkt en krijgen we meer naastenliefde. We krijgen onze eigen begiftiging met het geloof en de hoop dat wij het plan van de Heer voor zijn kinderen zullen begrijpen, dat wij het goddelijk potentieel in ieder van ons als kinderen van onze hemelse Vader zullen zien, en dat wij de verbonden die wij sluiten tot het einde toe getrouw zullen blijven. Tempelverordeningen voor de doden verrichten is een uiting van naastenliefde waarmee we hen die ons zijn voorgegaan essentiële zegeningen bieden — zegeningen die hen niet ter beschikking stonden in hun sterfelijk leven. Wij hebben het voorrecht om voor hen te doen wat zij niet voor zichzelf kunnen doen.’” (‘Cultivating Divine Attributes’, Liahona, januari 1999, p. 31.)

Afdrukken