2007
Tulkaa välineiksi Jumalan käsissä olemalla yhtä sydämeltänne ja mieleltänne
Syyskuu 2007


Kotikäyntiopetussanoma

Tulkaa välineiksi Jumalan käsissä olemalla yhtä sydämeltänne ja mieleltänne

Valitkaa rukoillen ja lukekaa tämän sanoman pyhien kirjoitusten kohdista ja opetuksista ne, jotka soveltuvat niiden sisarten tarpeisiin, joiden luona vierailette. Kertokaa kokemuksistanne ja lausukaa todistuksenne. Pyytäkää sisaria, joita opetatte, tekemään samoin.

Mitä tarkoittaa olla yhtä sydämeltään ja mieleltään?

1. Kor. 12:20, 27: ”Jäseniä on kuitenkin monta, kun taas ruumis on yksi. – – Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen.”

Presidentti Gordon B. Hinckley: ”Herra on sanonut: ’Ellette te ole yhtä, te ette ole minun’ (OL 38:27). Tämä suuri ykseys on Kristuksen tosi kirkon tunnusmerkki. Sen voi tuntea kansamme keskuudessa kaikkialla maailmassa. Kun me olemme yhtä, me olemme Hänen. – – Me rukoilemme toinen toisemme puolesta, jotta voisimme jatkaa eteenpäin yksimielisyydessä ja voimassa. Jos me niin teemme, ei mikään mahti taivaan alla voi pysäyttää tämän suuren valtakunnan edistymistä.” (Ks. ”Ellette te ole yhtä…”, Valkeus, huhtikuu 1984, s. 7.)

Presidentti Marion G. Romney (1897–1988), ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa: ”Tämän viimeisen taloudenhoitokauden kirkon tehtävänä on luoda uusi kansa, joka elää evankeliumin täyteyden mukaan. Tämä kansa on oleva ’puhdassydämistä’ ja se on – – oleva Herran kansa. Se on vaeltava Jumalan kanssa, koska se on oleva yhtä sydämeltään ja mieleltään, ja se on oleva vanhurskas, eikä sen keskuudessa ole yhtään köyhää.” (Ks. ”Huoltotyön elävät periaatteet”, Valkeus, huhtikuu 1982, s. 173.)

Kuinka se, että pyrin olemaan yhtä sydämeltäni ja mieleltäni, auttaa minua olemaan parempi väline Jumalan käsissä?

Vanhin D. Todd Christofferson seitsemänkymmenen johtokunnasta: ”Meidän on aloitettava tulemalla yhdeksi oman itsemme kanssa. Olemme kaksitahoisia olentoja, joilla on liha ja henki, ja joskus tunnemme, ettemme ole sopusoinnussa tai että olemme ristiriidassa. – – Kun me pyrimme päivä päivältä ja viikko viikolta kulkemaan Kristuksen tietä, meidän henkemme pääsee voitolle, sisäinen kamppailu väistyy syrjään ja kiusaukset lakkaavat vaivaamasta. Hengellisen ja fyysisen välillä on yhä suurempi sopusointu, kunnes fyysinen ruumiimme muutetaan – – ’vanhurskauden aseeksi Jumalalle’ (ks. Room. 6:13).” (”’Jotta he olisivat yhtä’ meidän kanssamme”, Liahona, marraskuu 2002, s. 71, 72.)

Kathleen H. Hughes, entinen ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa: ”[Herra] odottaa ’sydäntä ja altista mieltä’ (OL 64:34, kursivointi lisätty). – – Herra pyytää meitä avautumaan Hänelle kaikessa, olemaan pidättämättä mitään. Hän sanoo meille: älä pyri turvaamaan omaa henkeäsi, vaan pyri tekemään minun tahtoni ja pitämään minun käskyni (ks. Hel. 10:4). Sydämen uudistuminen seuraa, kun teemme ja annamme kaiken, minkä voimme, ja sitten uhraamme sydämemme ja tahtomme Isälle.” (”Pienestä lähtee se, mikä on suurta”, Liahona, marraskuu 2004, s. 111.)

Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004) kahdentoista apostolin koorumista: ”Hengellinen alistuvuus tarkoittaa – – yhteisyyttä ja yhteyttä, kun mieli ja sydän rauhoittuvat. Silloin me käytämme paljon vähemmän aikaa päättämiseen ja paljon enemmän aikaa palvelemiseen. – – Sydämen luovuttaminen Jumalan haltuun on merkki meidän hengellisen kehityksemme viimeisestä vaiheesta. Vasta silloin me alamme olla täysin käyttökelpoisia Jumalalle! Kuinka me voimme rukoilla vilpittömästi, että saisimme olla välikappaleena Hänen kädessään, jos välikappale pyrkii opettamaan?” (”Alistu halusta”, Valkeus, 1985, konferenssiraportti 155. vuosikonferenssista, s. 65.)

Tulosta