2007
Tiesitkö?
Syyskuu 2007


Tiesitkö?

Ideoita aikakirjan kirjoittamiseen

Jos sinulla on vaikeuksia keksiä aiheita, joista kirjoittaa aikakirjaasi, aloita näillä: ”Ensimmäinen asia, jonka muistan lapsuudestani, on…” tai ”Paras muisto kouluajoiltani on.…” tai ”Hengellinen kokemus, jonka sain hiljattain, oli…”

Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) on sanonut: ”Hankkikaa muistikirja, nuoret ystäväni, päiväkirja, joka kestää koko ajan, ja ehkäpä enkelit lainaavat sitä iankaikkisuudessa. Aloittakaa tänään ja kirjoittakaa siihen teoistanne, syvimmät ajatuksenne, onnistumisenne ja pettymyksenne, kanssakäymisenne ja voittonne, vaikutelmanne ja todistuksenne.” (”Ehkäpä enkelit lainaavat sitä”, Valkeus, kesäkuu 1977, s. 25.)

Vihje johtajille

Presidentti David O. McKay (1873–1970), kirkon yhdeksäs presidentti, puhui muutamista ominaisuuksista, jotka ovat tunnusomaisia menestyvälle johtajalle tai opettajalle:

  1. ”Ehdoton usko Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin ja Häneen maailman valona sekä vilpitön halu palvella Häntä. Tämä sielun tila edistää Pyhän Hengen kumppanuutta ja opastusta.”

  2. ”Vilpitön rakkaus – – jäseniä kohtaan, ohjenuorana vakaa päätös kohdella jokaista kirkon jäsentä oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti. Kunnioita – – jäsentä, niin – – jäsen kunnioittaa sinua.”

  3. ”Kunnollinen valmistautuminen. Menestyvä johtaja tuntee velvollisuutensa ja vastuunsa sekä myös jäsenet, joita hän johtaa.”

  4. ”Hyväntuulisuus – ei väkinäinen vaan luonnollinen hyväntuulisuus, joka itsestään kumpuaa toiveikkaasta sielusta.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1968, s. 144.)

Sanalla sanoen

Hengellinen kuolema: Hengellinen kuolema on ero Jumalasta. Hengellinen kuolema johtuu kahdesta syystä: lankeemuksesta ja omasta tottelemattomuudestamme.

”Koko ihmissuku, joka on Aadamin lankeemuksen tähden erotettu pois Herran edestä, katsotaan kuolleeksi sekä siihen nähden, mikä on ajallista että siihen nähden, mikä on hengellistä” (Hel. 14:16). Maanpäällisen elämämme aikana me emme ole Jumalan edessä. Jeesus Kristus lunastaa sovituksen kautta jokaisen tästä hengellisestä kuolemasta. ”Kristuksen ylösnousemus lunastaa ihmissuvun, niin, vieläpä koko ihmissuvun, ja tuo sen takaisin Herran eteen” (Hel. 14:17.)

Edelleen hengellinen kuolema tulee sen seurauksena, että meidän syntimme tekevät meistä epäpuhtaita ja kykenemättömiä asumaan Jumalan edessä (ks. Hel. 14:18). Vapahtaja tarjoaa lunastuksen tästä hengellisestä kuolemasta, mutta vain kun me osoitamme uskoa Häneen, teemme parannuksen synneistämme ja noudatamme evankeliumin periaatteita ja toimituksia (ks. Hel. 14:19). (Ks. Lujana uskossa, 2005, ”Kuolema, hengellinen”, s. 75–76.)

”Ellette elä täysin rinnoin evankeliumin mukaan – ellette elä sen mukaan kaikesta sydämestänne, väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne (ks. OL 4:2) – te ette voi tuottaa riittävästi hengellistä valoa karkottaaksenne pimeyden.”

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista, ”Pimeydestä Hänen ihmeelliseen valoonsa”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 78.

Tulosta