2008
Usko Jumalaan
Kesäkuu 2008


Usko Jumalaan

Yllä (vasemmalta): ensimmäinen neuvonantaja Margaret S. Lifferth, johtaja Cheryl C. Lant ja toinen neuvonantaja Vicki F. Matsumori.

Kuva
Margaret S. Lifferth
Kuva
Cheryl C. Lant
Kuva
Vicki F. Matsumori

Yhdeksänvuotias Silja piti perheillassa alkurukouksen. ”Silja”, äiti sanoi, ”minusta tuntuu, että olet melkein suorittanut yhden Usko Jumalaan -tehtävän. Pidit loppurukouksen perheillassa vain muutama viikko sitten. Sinun pitää vielä kertoa ajatuksiasi siitä, kuinka rukous suojelee meitä ja auttaa meitä pysymään lähellä taivaallista Isää ja Vapahtajaa.”

Silja lähti huoneesta ja tuli takaisin tuoden päiväkirjansa. Hän luki, kuinka hän muutama päivä aiemmin oli rukoillut perheen auton takapenkillä apua, kun auto ei lähtenyt käyntiin. Melkein heti eräs naapuri oli tullut auttamaan ongelman ratkaisemisessa. Silja muisti rukoilla, koska hän oli ajatellut Usko Jumalaan -tehtävää.

Kuten lapset kaikkialla maailmassa, Silja huomasi, että Usko Jumalaan on enemmän kuin ohjelma. Se on tapa kasvattaa uskoa harjoittelemalla elämistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

Kun Usko Jumalaan -ohjelma esiteltiin vuonna 2003, presidentti Gordon B. Hinckley, presidentti Thomas S. Monson ja presidentti James E. Faust sanoivat kirjeessä: ”Toivomme, että pojat ja tytöt saavat enemmän uskoa ja rohkeutta oppimalla evankeliumia ja elämällä sen mukaan, palvelemalla muita ja kehittämällä kykyjään” (Ensimmäisen presidenttikunnan kirje 2. huhtikuuta 2003).

Tarvitset suurta uskoa ja rohkeutta tämän päivän maailmassa. Voit kehittää näitä ominaisuuksia rukoilemalla joka päivä, lukemalla pyhiä kirjoituksia säännöllisesti ja pitämällä käskyt. Nämä ja muut tavat elää evankeliumin mukaan kuuluvat oppaassa lueteltuihin perusvaatimuksiin. Kun täytät kahdeksan vuotta, saat Usko Jumalaan -oppaan.

Joillakin alueilla maailmaa lapset kokoontuvat yhteen kaksi kertaa kuukaudessa toimintapäivän johtajan kanssa ystävystymään, harjoittelemaan elämistä evankeliumin mukaan ja pitämään hauskaa. Muissa osissa maailmaa, missä kirkon jäseniä on vähän tai jäsenet asuvat kaukana toisistaan, lapset suorittavat Usko Jumalaan -ohjelmaa perheensä kanssa tai yksinään. Olipa sinun tilanteesi mikä tahansa, tärkeintä on, että löydät keinon harjoitella elämistä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

Alkeisyhdistyksen johtajat voivat auttaa sinua. Alkeisyhdistyksen johtokunnan jäsenet voivat kannustaa sinua ja antaa sinulle mahdollisuuden kertoa suoritetuista tehtävistä. Opettajat voivat auttaa sinua opettelemaan ulkoa uskonkappaleet. Yhdysvalloissa ja Kanadassa asuville pojille sudenpentujohtajat voivat yhdistää Usko Jumalaan -tavoitteet partiotoimintaan.

Usko Jumalaan on myös keino vahvistaa perhettäsi. Linnea oli juuri täyttänyt kahdeksan vuotta ja saanut oman Usko Jumalaan -oppaansa. Hänen vanhempansa tutustuivat oppaaseen hänen kanssaan. Linnea tarjoutui pitämään oppiaiheen perheillassa. Hän valitsi yhden aiheen Usko Jumalaan -oppaastaan. Perheensä avulla Linnea esitti sen perheillassa ja sai näin suoritettua yhden tehtävän.

Muutkin perheet ovat käyttäneet Usko Jumalaan -ohjelmaa avuksi perheillassa. Yksi perhe valitsi joka viikko eri uskonkappaleen, jota he tutkivat ja jonka he opettelivat ulkoa. Eräs toinen perhe antoi lastensa valita oppaasta toiminnan, kun oli lapsen vuoro pitää oppiaihe.

Vanhemman ja lapsen yhteiseksi palvelutoiminnaksi (ks. opas, s. 9) Miikan perhe päätti leipoa omenapiirakoita, jotka kukin perheenjäsen voi viedä jollekulle. Miika kysyi, voisiko hän viedä piirakkansa perheelle, joka oli ollut epäystävällinen. Vaikka Miikan äiti oli huolissaan, Miika piti päänsä. Miikan perhe vei piirakan. He saivat selville, että perheellä oli vaikeaa ja ettei epäystävällisyys kohdistunut Miikan perheeseen. Perheistä tuli hyvät ystävät, koska Miika halusi elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

Kun suoritat kaikki vaatimukset, saat todistuksen, joka on oppaan takasivulla. Alkeisyhdistyksen johtajasi ja piispasi tai seurakunnanjohtajasi allekirjoittavat sen. Mutta suurin siunaus on se, että olet harjoitellut sellaisten asioiden tekemistä, jotka voivat auttaa sinua elämään evankeliumin mukaan ja olemaan voimakas ja rohkea.

Kun suoritat Usko Jumalaan -ohjelman vaatimukset, olet myös paremmin valmistautunut ottamaan vastaan Aaronin pappeuden tai tulemaan vanhurskaaksi nuoreksi naiseksi. Olet luonut vanhurskaan elämän malleja ja saanut tilaisuuksia elää evankeliumin mukaan, palvella muita ja kehittää kykyjäsi. Parasta kaikesta on, että todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta on vahvistunut.

Tulosta