2009
Jezus Christus is mijn Heiland
April 2009


Participatieperiode

Jezus Christus is mijn Heiland

‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij’ (Johannes 14:6).

Voordat onze hemelse Vader ons naar de aarde stuurde, koos Hij Jezus Christus als onze Leider en Heiland. Jij koos er al vóór je geboorte voor om Jezus Christus te volgen.

Toen Jezus naar de aarde kwam, leerde Hij de mensen zijn evangelie en vestigde Hij zijn kerk. Hij hield zich aan zijn belofte om onze Heiland te worden. Hij leed en stierf, en stond weer op zodat wij kunnen opstaan en weer met onze familie bij onze hemelse Vader kunnen wonen.

In de Schriften staan veel zegeningen die mogelijk zijn geworden door Jezus Christus. Herinner je je het verhaal van Lehi’s droom? Lehi zag een boom. De boom stelt de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor.

Aan de boom hingen vruchten die mensen gelukkig zouden maken. Lehi proefde ervan en dat gaf hem grote vreugde. Lehi wilde dat zijn hele gezin van de vruchten zou nemen. (Zie 1 Nephi 8:10–12.)

De vruchten van de boom stellen de zegeningen voor die we vanwege Jezus Christus en zijn verzoening krijgen. We proeven de vruchten als we vertrouwen op Jezus Christus, als we gedoopt worden en we de Heilige Geest ontvangen, en als we het evangelie naleven en de liefde van onze Heiland voelen.

Activiteit

Haal pagina K5 uit de Liahona en plak hem op stevig papier. Knip op de witte lijnen gleuven in de boom en knip de vruchten uit. Zoek de schrifttekst van elke vrucht op, kijk welke zegening onze hemelse Vader ons heeft gegeven, en schrijf die op de lijn. Doe het strookje aan elke vrucht in een gleuf van de boom.

Moroni 6:8

Mosiah 16:7–8

Johannes 14:27

Hebreeën 12:2

2 Nephi 31:20

3 Nephi 19:21

Johannes 8:12

Moroni 8:17

3 Nephi 27:13

Moroni 7:41

Ideeën voor de participatieperiode

  1. In het voorsterfelijk leven heb ik ervoor gekozen Jezus Christus te volgen. Laat de kinderen enkele keuzes noemen die ze die dag hebben gedaan (wat ze aantrokken, wat ze aten enzovoorts). Schrijf de antwoorden op het bord. Leg uit dat onze hemelse Vader ons keuzevrijheid heeft gegeven, de mogelijkheid om zelf te kiezen. Vertel ze over de raadsvergadering in de hemel waar onze hemelse Vader zijn plan presenteerde. Leg uit dat onze keuzevrijheid gebruiken deel uitmaakt van dat plan. Vertel dat Satan het plan wilde veranderen en ons vermogen om te kiezen wilde wegnemen. Jezus Christus wilde het plan van onze hemelse Vader volgen en bood zich vrijwillig aan als onze Heiland. Leg uit dat de kinderen besloten om Jezus Christus te volgen (zie Jeugdwerk 6, les 2). Schrijf vragen op om de kinderen te helpen met evalueren wat ze geleerd hebben. Doe de vragen in een bakje. Laat een kind een vraag uit het bakje pakken en antwoord geven. Laat dat kind vervolgens een ander kind uitkiezen om een vraag te pakken en te beantwoorden. Herhaal dit als de tijd het toelaat. Getuig dat het belangrijk is om Jezus Christus te blijven volgen.

  2. Mijn familie en ik zullen opstaan. Nodig van tevoren, met toestemming van de gemeentepresident of bisschop, een lid uit dat iemand heeft verloren die hem of haar dierbaar was, om te getuigen van wat de opstanding voor hem of haar betekent. Leg de volgende evangelieplaten op een stapel, in deze volgorde, met nummer 227 bovenop: 227 (Jezus bidt in Getsemane), 228 (Jezus verraden), 230 (De kruisiging), 231 (Jezus wordt begraven), 233 (Maria en de opgestane Heer), 234 (Jezus toont zijn wonden), en 316 (Jezus onderwijst op het westelijke halfrond). Laat de kinderen een steentje doorgeven terwijl de pianiste speelt. Vertel ze dat het de steen voorstelt die voor de toegang tot het graf van Christus werd gerold. Als de muziek stopt, laat u het kind dat de steen vasthoudt de bovenste plaat pakken en er iets over vertellen of iemand uitkiezen om daarmee te helpen. Ga zo door met de volgende platen. Stop bij plaat 234 even om samen Lucas 24:39 op te zeggen. Leg uit dat de apostelen na de opstanding van Jezus zijn handen konden voelen net als de kinderen hun eigen handen kunnen voelen. Ga door met de rest van de platen. Leer de kinderen dat iedereen die ooit op aarde heeft geleefd door de verzoening van Jezus Christus zal opstaan. Laat de gast zijn of haar getuigenis geven.

Illustratie Brad Teare

Afdrukken