2009
Profeetat opettavat minulle, kuinka voin vahvistaa perhettäni
Syyskuu 2009


Yhteinen tuokio

Profeetat opettavat minulle, kuinka voin vahvistaa perhettäni

”Minkä minä, Herra, olen puhunut, sen olen puhunut – – ; olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:38).

Perhe on Jumalan säätämä. Ennen kuin synnyimme, elimme taivaallisen Isän henkipoikina ja -tyttärinä. Kun meidän oli aika tulla maan päälle, taivaallinen Isä suunnitteli, että tulisimme perheeseen. Hän tiesi, että perhe voisi parhaiten auttaa meitä valmistautumaan siihen, että saamme palata Hänen luokseen asumaan.

Taivaallinen Isä kutsuu profeettoja todistamaan Jeesuksesta Kristuksesta ja opettamaan Hänen evankeliumiaan. Profeetat auttavat perheitä tietämään, mitä heidän on tarpeen tehdä voidakseen olla onnellisia ja palata Hänen luokseen.

Me voimme lukea profeettojen opetuksista pyhistä kirjoituksista. Me voimme kuunnella profeettaa yleiskonferenssissa. Jos me kuuntelemme tarkasti, voimme oppia, mitä taivaallinen Isä haluaa meidän tekevän. Kun noudatamme profeetan ohjeita, uskomme kasvaa. Me pystymme vahvistamaan perhettämme.

Toiminta

Irrota lehdestä sivu Y8 ja liimaa se kartongille. Kun ensi kuussa yleiskonferenssin aikana kuuntelet profeettaa, pane merkille mitä sellaista hän opettaa, joka voi vahvistaa perhettäsi. Piirrä kehysten sisään kuvia, joissa sinä ja perheesi teette profeetan opettamia asioita. Aseta kuvat paikkaan, jossa ne voivat muistuttaa sinua ja perhettäsi siitä, mitä profeetta opetti.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. Mormonin kirjan profeetat opettavat minulle, kuinka voin vahvistaa perhettäni. Selitä lapsille, että Mormonin kirjan profeetat näkivät meidän aikamme sekä vaarat, joita perheemme kohtaavat. Mormonin kirjan profeetat opettavat meille, mitä me voimme tehdä suojellaksemme ja vahvistaaksemme perhettämme. Pyydä lapsia esittämään Mormonin kirjan profeettojen elämästä kertomuksia, jotka opettavat perhettä vahvistavia periaatteita. Käytä yksinkertaisia esiintymispukuja tai nimilappuja. (Ks. ”Kuvaelmat”, Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 164). Esimerkiksi: Kertomus Lehistä, joka lähtee perheineen Jerusalemista. Kertomuksessa tähdennetään Lehin uskollisuutta Jumalan käskyjen pitämisessä. (Ks. 1. Nefi 2:1–7.) Pyydä Lehiä esittävää lasta lukemaan 2. Nefi 1:4. Keskustelkaa sen jälkeen lasten kanssa Lehin kuuliaisuuden seurauksista. Kysy: Jos Herra varjeli ja siunasi Lehin perhettä kuuliaisuudesta, niin mitä Herra tekee, kun sinun perheesi on kuuliainen? (Hän varjelee ja siunaa sinun perhettäsi.) Esittäkää tilanne, jossa Alma rukoilee poikansa Alma nuoremman puolesta (ks. Moosia 27:8–37). Puhukaa siitä, kuinka perheenjäsenten puolesta rukoileminen voi vahvistaa perhettämme. Kehota lapsia kiinnittämään huomiota muihin Mormonin kirjan profeettojen esimerkkeihin, joita he voivat seurata.

  2. Nykyinen profeetta opettaa minulle, kuinka voin vahvistaa perhettäni. Auta lapsia opettelemaan ulkoa: ”Minkä minä, Herra, olen puhunut, sen olen puhunut – – ; olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:38; ks. ”Ulkoa opetteleminen”, Opettaminen, kutsumuksista suurin, 179–180). Kerro lapsille, että aiot kuvailla yhtä Herran palvelijoista. Pyydä heitä nostamaan kätensä, kun he tunnistavat hänet: Hän oli töissä painoalalla. Hänen toinen etunimensä alkaa kirjaimella S, joka viittaa nimeen Spencer. Hän on kirkon 16. presidentti ja elävä profeetta maan päällä tänä aikana. Näytä presidentti Thomas S. Monsonia esittävää kuvaa. Korosta sitä, että kun hän puhuu, se on aivan kuin Herra puhuisi. Kirjoita tauluun ja pyydä lapsia toistamaan: ”Presidentti Monson opettaa minulle, kuinka voin vahvistaa perhettäni.” Anna kullekin luokalle eri lainaus presidentti Monsonin sanoista, jotka opettavat meitä vahvistamaan perhettämme (ks. Liahona-lehden konferenssinumeroita). Pyydä lapsia keskustelemaan opettajansa kanssa asioista, joita tekemällä he voisivat elää sen opetuksen mukaan. Pyydä kustakin luokasta jotakuta lasta kertomaan opetuksesta. Laulakaa ”Kiitos, Luojamme, profeetasta” (MAP-lauluja, 10). Todista, että kun me seuraamme elävää profeettaa, me seuraamme Herraa.

Tulosta