2009
Miksi me teemme lähetystyötä?
Syyskuu 2009


Miksi me teemme lähetystyötä?

Puheesta, joka pidettiin uusien lähetysjohtajien seminaarissa 23. kesäkuuta 1992.

Lähetystyömme tarkoitus on auttaa Jumalan lapsia täyttämään Vapahtajamme ja Lunastajamme säätämä vaatimus.

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

Lähetystyön opillinen perusta sisältyy Vapahtajan sanoihin Nikodemokselle: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5).

”Jumalan valtakunta”, johon tässä viitataan, on selestinen valtakunta.

Me emme saarnaa ja opeta ’tuodaksemme ihmisiä kirkkoon’ tai lisätäksemme kirkon jäsenmäärää. Me emme saarnaa ja opeta vain taivutellaksemme ihmisiä elämään parempaa elämää. Me kunnioitamme ja arvostamme niitä monia pappeja ja muita, jotka ovat sitoutuneet sellaiseen hengelliseen työhön, joka tekee pahoista ihmisistä hyviä ja hyvistä ihmisistä parempia. Se on tärkeää, mutta me tarjoamme jotakin enemmän. On mahdollista täyttää terrestrisen valtakunnan vaatimukset telestisen valtakunnan sijasta ilman tämän kirkon tukea. Meitä kiinnostaa korkeampi päämäärä.

Lähetystyömme tarkoitus on auttaa Jumalan lapsia täyttämään Vapahtajamme ja Lunastajamme säätämä vaatimus. Me saarnaamme ja opetamme kastaaksemme Jumalan lapset, jotta he voivat tulla pelastetuiksi selestiseen valtakuntaan sen sijaan että heidän pääsynsä rajoittuisi vähäisempään valtakuntaan. Me teemme lähetystyötä kastaaksemme ja konfirmoidaksemme. Se on lähetystyön opillinen perusta.

Palautettu evankeliumi antaa meille suuremman ymmärryksen Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen opistaan. Sanomamme ainutlaatuisuus ei kuitenkaan ole pelkkää suurempaa ymmärrystä. Kasteen tarve muistuttaa meitä siitä, että opettamamme totuudet eivät ole teoreettisia. Palautettu evankeliumi koostuu opeista ja toimituksista. Me saarnaamme, että kaste on välttämätön, jotta meidät lunastettaisiin synneistä Lunastajan säätämien vaatimusten mukaisesti ja että vain tämän kirkon pappeudenhaltijoilla on Jumalan antama valtuus, joka muuttaa veteen upottamisen teon iankaikkisen evankeliumin toimitukseksi. Saarnaamisemme ja opettamisemme tähtäävät kasteeseen.

Kaste on vaatimus, mutta miksi? Miksi on välttämätöntä tulla kastetuksi tällä tavalla sellaisen henkilön toimesta, jolla on erityinen valtuus? En tiedä. Mutta sen tiedän, että syntien anteeksianto on tehty mahdolliseksi pelkästään Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin ansiosta ja että Hän on yhä uudelleen säätänyt tuon vaatimuksen. Hänen uhrinsa maksoi kaikki syntini, ja Hän on säätänyt ehdot, joilla Hänen lunastuksensa voi pelastaa minut. Siinä on minulle kylliksi syytä.

Kuten tämän taloudenhoitokauden profeetat ovat meille sanoneet, lähetyssaarnaajien tarkoitus lähetyskentällä on pelastaa sieluja, kastaa käännynnäisiä, mikä tarkoittaa selestisen valtakunnan ovien avaamista Jumalan pojille ja tyttärille.

Kukaan muu ei voi tehdä sitä.

Muut kirkot eivät voi tehdä sitä.

Hyvä kristillinen elämä ei voi tehdä sitä.

Vakaa usko, hyvät toiveet ja taitava järkeily eivät voi tehdä sitä.

Vain Jumalan pappeus voi toimittaa kasteen, joka tyydyttää jumalallisen säädöksen, että ”jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5).

Lähetystyön opillinen perusta on Jumalan sana, jokaisella aikakaudella ilmoitettu, että ihminen ei voi pelastua selestiseen valtakuntaan ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusuhria ja että ainoa tapa vaatia itselleen tuon sovituksen hyötyä on noudattaa sen alkuunpanijan käskyä: ”Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste” (Ap. t. 2:38). Meidät on kutsuttu auttamaan tässä suuressa pyrkimyksessä.

Robert T. Barrettin teos Kristus opettaa Nikodemosta, valokuvakuvitus ja tausta Cary Henrie

Tulosta