2009
Profeten leren me hoe ik ons gezin kan versterken
september 2009


Participatieperiode

Profeten leren me hoe ik ons gezin kan versterken

‘Wat Ik, de Heer, heb gesproken, heb Ik gesproken, (…) hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’ (LV 1:38).

Het gezin is door God ingesteld. Vóór onze geboorte leefden we als geestzonen en -dochters van onze hemelse Vader. Toen het onze beurt was om naar de aarde te gaan, was het de bedoeling van onze hemelse Vader dat wij in een gezin geboren werden. Hij wist dat opgroeien in een gezin de beste voorbereiding was om weer bij Hem terug te keren.

Onze hemelse Vader roept profeten die getuigen van Jezus Christus en zijn evangelie verkondigen. Profeten vertellen gezinnen wat ze moeten doen om gelukkig te zijn en bij Hem terug te keren.

We kunnen de leringen van de profeten in de Schriften lezen. We kunnen tijdens de algemene conferentie luisteren naar de profeet. Als we goed luisteren, horen we wat onze hemelse Vader wil dat wij doen. Als we de raad van de profeet opvolgen, neemt ons geloof toe. We kunnen ons gezin dan sterker maken.

Activiteit

Haal pagina K8 uit de Liahona en plak hem op stevig papier. Als je volgende maand tijdens de algemene conferentie naar de profeet luistert, let dan op wat hij zegt om je familie sterker te maken. Maak in de fotolijstjes een tekening waarin jij met je familie doet wat de profeet ons leert. Hang de tekeningen op een plek waar jij en je familie kunnen denken aan wat de profeet ons leert.

Ideeën voor de participatieperiode

  1. Profeten in het Boek van Mormon leren me hoe ik ons gezin kan versterken. Leg de kinderen uit dat de profeten in het Boek van Mormon onze tijd en de gevaren voor onze families voorzagen. Profeten in het Boek van Mormon leren ons hoe we ons gezin kunnen beschermen en versterken. Laat de kinderen met naamplaatjes op of eenvoudige kostuums aan verhalen van profeten in het Boek van Mormon naspelen met beginselen die ons gezin versterken (zie ‘Toneelstukjes’, Onderwijzen — geen grotere roeping [1999], pp. 175–176). Bijvoorbeeld: het verhaal van Lehi die met zijn gezin Jeruzalem verlaat, met nadruk op de gehoorzaamheid van Lehi aan de geboden van de Heer (zie 1 Nephi 2:1–7). Laat het kind dat Lehi speelt 2 Nephi 1:4 voorlezen en bespreek met de kinderen wat het gevolg was van de gehoorzaamheid van Lehi. Stel een vraag: als de Heer het gezin van Lehi heeft beschermd en gezegend omdat ze gehoorzaam waren, wat zal de Heer dan doen als ons gezin gehoorzaam is? (Hij zal ons gezin ook beschermen en zegenen.) Speel het verhaal van Alma na die bidt voor zijn zoon Alma de jonge (zie Mosiah 27:8–37). Bespreek hoe bidden voor familieleden ons gezin kan versterken. Moedig de kinderen aan om nog meer voorbeelden van profeten in het Boek van Mormon te vinden die ze kunnen volgen.

  2. De profeet van nu leert me hoe ik ons gezin kan versterken. Help de kinderen om de volgende tekst uit het hoofd te leren: ‘Wat Ik, de Heer, heb gesproken, heb Ik gesproken, (…) hetzij door mijn eigen stem, hetzij door de stem van mijn dienstknechten, dat is hetzelfde’ (LV 1:38; zie ‘Uit het hoofd leren’, Onderwijzen — geen grotere roeping, p. 176). Zeg de kinderen dat u een beschrijving van een van de dienstknechten van de Heer gaat geven. Laat ze hun hand opsteken als ze weten om wie het gaat: hij werkte in de drukkerswereld; zijn tweede voornaam begint met een S, van Spencer; hij is de zestiende president van de kerk; hij is nu de levende profeet op aarde. Laat een foto van president Thomas S. Monson zien. Leg uit dat wanneer hij spreekt, het is alsof de Heer spreekt. Schrijf ‘President Monson leert mij hoe ik ons gezin kan versterken’ op het bord en laat de kinderen het opzeggen. Geef elke klas een ander citaat van president Monson dat ons leert hoe wij ons gezin kunnen versterken (zie de conferentie-uitgaven van de Liahona). Laat de kinderen met hun leerkracht bespreken hoe ze die lering kunnen toepassen. Vraag een kind uit elke klas om iets over de lering te vertellen. Zing ‘Wij danken U, Heer, voor profeten’ (lofzang 17). Getuig dat wij de Heer volgen als wij de levende profeet volgen.

Afdrukken