2009
Het evangelie van Christus begrijpen en naleven
september 2009


Huisbezoekboodschap

Het evangelie van Christus begrijpen en naleven

Behandel deze teksten en uitspraken (of indien nodig een ander beginsel) die de zusters bij wie u op bezoek gaat tot zegen zullen zijn. Geef uw getuigenis van de leer. Vraag hen te vertellen wat ze voelen en leren.

Hoe kan ik het evangelie beter begrijpen en naleven?

Ouderling Joseph B. Wirthlin (1917–2008) van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Trouwe leden van de kerk moeten zijn als eiken met diepe wortels in de vruchtbare grond van de fundamentele evangeliebeginselen. Wij dienen de eenvoudige fundamentele waarheden van het evangelie te begrijpen en na te leven en ze niet ingewikkeld te maken. Onze grondslagen dienen stevig te zijn en diepgeworteld om het hoofd te kunnen bieden aan de winden van verzoeking, valse leerstelling, tegenslag, en de hevige aanvallen van de tegenstander zonder tot andere gedachten gebracht of ontworteld te worden. (…)

‘Geestelijke voeding is even belangrijk voor onze kracht en gezondheid als uitgebalanceerde maaltijden. We voeden onszelf geestelijk door wekelijks van het avondmaal te nemen, dagelijks in de Schriften te lezen, dagelijks individueel en als gezin te bidden en regelmatig tempelwerk te verrichten. Geestelijke kracht is als een accu, die regelmatig moet worden opgeladen.’ (‘Diepe wortels’, De Ster, januari 1995, p. 75.)

Barbara Thompson, tweede raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium: ‘Zusters, meer dan ooit hebben we vrouwen nodig die opstaan en sterk zijn. We hebben vrouwen nodig die met kracht, geloof en moed de waarheid verkondigen. We hebben vrouwen nodig die een voorbeeld van rechtschapenheid zijn. We hebben vrouwen nodig die gedreven voor een goede zaak werkzaam zijn.’ We moeten zo leven dat ons leven een getuigenis is dat we onze hemelse Vader en de Heiland Jezus Christus liefhebben en dat we alles zullen doen wat Zij van ons verwachten.’ (‘Laten we ons verheugen’, Liahona, november 2008, p. 116.)

2 Nephi 31:12: ‘Volgt mij (…) en doet de dingen die gij Mij hebt zien doen.’

Hoe zijn een beter begrip en naleving van het evangelie ons tot zegen?

President Dieter F. Uchtdorf, tweede raadgever in het Eerste Presidium: ‘Als we ons inspannen om de beginselen van het evangelie te begrijpen, ons die eigen te maken en na te leven, zullen we geestelijk zelfstandig worden. (…) Als apostel van de Heer Jezus Christus getuig ik dat Hij leeft, dat het evangelie waar is en antwoord geeft op alle persoonlijke en gemeenschappelijke problemen die de kinderen van God op aarde hebben.’ (‘Christelijke eigenschappen — de wind onder onze vleugels’, Liahona, november 2005, pp. 100–101.)

Ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Het geluksplan is beschikbaar voor al [Gods] kinderen. Als de wereld het zou aanvaarden, zou er vrede, vreugde en overvloed op aarde zijn. Veel van het leed dat we tegenwoordig kennen, zou men kunnen uitbannen als alle mensen het evangelie zouden begrijpen en naleven.’ (‘Antwoorden op levensvragen’, De Ster, juli 1995, p. 21.)

Ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘[We] moeten het evangelie dusdanig naleven dat [we] de Geest altijd bij [ons] hebben. Als [we ons] aan de evangelienormen houden, zullen [we] altijd door de Geest geleid worden. Dan kunnen [we] lesgeven met de Geest. (…) We bidden, bestuderen de Schriften, hebben goede vrienden en vriendinnen en leven volgens het evangelie door gehoorzaamheid aan de geboden, omdat wanneer — niet als, maar wanneer — de beproevingen zich voordoen, we erop voorbereid zullen zijn.’ (‘Met geloof bezield lesgeven’, Liahona, september 2003, pp. 10, 14–15.)

Del Parson, Hij is verrezen (detail); achtergrond: foto Jerry Garns

Afdrukken