2009
De invloed van rechtschapen vrouwen
september 2009


Boodschap van het Eerste Presidium

De invloed van rechtschapen vrouwen

Afbeelding
President Dieter F. Uchtdorf

In de Schriften worden enkele vrouwen genoemd die met hun geestelijke gaven andere mensen, zelfs hele generaties, tot zegen zijn geweest. De nagedachtenis aan Eva, de moeder van alle levenden; Sara; Rebekka; Rachel; Marta; Elisabet; en Maria, de moeder van onze Heiland, zal altijd in ere worden gehouden. In de Schriften worden ook vrouwen genoemd van wie we de naam niet weten, maar die ons leven verrijken door hun voorbeeld en leringen. Denk maar eens aan de Samaritaanse vrouw die Jezus bij de bron van Sichar aantrof (zie Johannes 4), de ideale vrouw en moeder beschreven in Spreuken 31 en de gelovige vrouw die werd genezen door slechts de klederen van de Heiland aan te raken (zie Marcus 5:25–34).

Kijkend naar de geschiedenis van deze aarde en die van de herstelde Kerk van Jezus Christus, hebben vrouwen duidelijk een bijzondere positie in het plan van onze Vader voor het eeuwige geluk en welzijn van zijn kinderen.

Ik hoop dat mijn geliefde zusters over de hele wereld — grootmoeders, moeders, tantes en vriendinnen — hun krachtige en positieve invloed, vooral op het leven van onze dierbare jongeren en kinderen, nooit zullen onderschatten!

President Heber J. Grant (1856–1945) heeft eens gezegd: ‘Zonder de toewijding en het absolute getuigenis van de levende God in het hart van onze moeders zou deze kerk ter ziele gaan.’1 En de schrijver van Spreuken heeft opgemerkt: ‘Oefen de knaap volgens de eis van zijn weg, ook wanneer hij oud geworden is, zal hij daarvan niet afwijken’ (Spreuken 22:6).

President Gordon B. Hinckley heeft tegen de vrouwen in de kerk gezegd:

‘Het is enorm belangrijk dat de vrouwen van de kerk sterk en onverzettelijk pal staan voor alles wat juist en gepast is in het plan van de Heer. (…)

‘Wij roepen alle vrouwen van de kerk op gezamenlijk voor deugd te staan. Daar moeten ze thuis mee beginnen. Dat kunnen ze in hun klassen behandelen. En daar kunnen ze in hun omgeving over praten.’2

Er wordt wel gezegd dat grote poorten op kleine scharnieren draaien. Zusters, uw voorbeeld in ogenschijnlijk kleine dingen is van grote invloed op het leven van onze jongeren. De manier waarop u zich dagelijks kleedt en verzorgt, de manier waarop u praat, bidt en getuigt en elke dag leeft, betekenen heel veel. Daar hoort ook bij naar welke televisieprogramma’s u kijkt, naar welke muziek u luistert en hoe u het internet gebruikt. Als u graag naar de tempel gaat, zullen jonge mensen die naar u opkijken uw voorbeeld graag volgen. Als u uw garderobe aanpast aan de tempelonderkleding in plaats van andersom, weten ze wat u belangrijk vindt en leren ze van u.

U bent geweldig, zusters, en een groot voorbeeld. U bent onze jeugd tot zegen, en de Heer heeft u daarom lief.

Een voorbeeld van geloof

Ik wil u graag iets vertellen over zuster Carmen Reich, mijn schoonmoeder. Zij was waarlijk een uitverkoren vrouw. Ze omarmde het evangelie in een uiterst moeilijke periode in haar leven en steeg boven leed en verdriet uit.

Als jonge vrouw — en als weduwe en moeder van twee jonge meisjes — ruilde ze een wereld vol oude tradities in voor een wereld vol spiritualiteit. Ze omarmde de leringen van het evangelie, met de intellectuele en geestelijke kracht ervan, in sneltreinvaart. Nadat de zendelingen haar een exemplaar van het Boek van Mormon hadden gegeven met de vraag de gemarkeerde verzen te lezen, las ze het hele boek binnen een paar dagen uit. Ze leerde dingen door de Geest van God die de mensen om haar heen niet konden begrijpen. Ze was uitermate nederig en wijs omdat ze gewillig en zuiver genoeg was om God op zijn woord te geloven.

Ze liet zich op 7 november 1954 dopen. Een paar weken daarna vroeg de zendeling die haar had gedoopt of ze haar getuigenis wilde opschrijven. De zendeling wilde haar getuigenis gebruiken om andere mensen die hij lesgaf de ware geest van bekering te laten voelen. Gelukkig hield de zendeling het handgeschreven originele exemplaar meer dan veertig jaar lang in zijn bezit. Daarna gaf hij het als een bijzonder en dierbaar geschenk aan haar terug.

Een getuigenis door de Geest

Ik zal enkele gedeelten uit haar geschreven getuigenis aanhalen. Bedenk dat ze deze woorden slechts een paar weken na haar kennismaking met het evangelie schreef. Voordat ze met de zendelingen sprak, had ze nog nooit van het Boek van Mormon, Joseph Smith of mormonen in het algemeen gehoord. In 1954 waren er behalve in Canada en Hawaï nog geen tempels buiten het vasteland van Amerika.

Dit is een vertaling van het handgeschreven getuigenis van zuster Reich:

‘Tot de unieke kenmerken van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen die andere godsdienstige groeperingen niet hebben, horen bovenal de hedendaagse openbaringen aan de profeet Joseph Smith.

‘Daarna volgt het Boek van Mormon met zijn heldere en duidelijke taal, met alle leringen en beloften voor de Kerk van Jezus Christus. Het is waarlijk een tweede getuige, samen met de Bijbel, dat Jezus Christus leeft.

‘Samengebonden door geloof in een persoonlijke God, ofwel God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest, die het gebed faciliteert en ons ook persoonlijk beïnvloedt.

‘Ook is het geloof in een leven vóór de geboorte, het voorsterfelijk bestaan, het doel van ons aardse leven en ons leven na de dood zo waardevol voor ons, en vooral interessant en leerzaam. Dit wordt duidelijk uiteengezet, en geeft een nieuwe betekenis en richting aan ons leven.

‘De kerk heeft ons het woord van wijsheid gegeven als richtlijn om ons lichaam en onze geest in optimale conditie te houden en onze verlangens en doelen te verwezenlijken. Dus maken en houden we ons lichaam gezond en sterk. Dit alles in de wetenschap dat we het na de dood in dezelfde vorm weer op ons zullen nemen.

‘Uiteraard is voor mij het tempelwerk met de vele heilige verordeningen, waardoor gezinnen eeuwig samen kunnen zijn, volkomen nieuw. Dit alles is door openbaring aan de profeet Joseph Smith gegeven.’

Carmen Reich, mijn lieve schoonmoeder, is in 2000 op 83-jarige leeftijd overleden.

Een unieke vrouwelijke identiteit

Het leven van de vrouwen in de kerk vormt een krachtig getuigenis dat geestelijke gaven, beloften en zegeningen van de Heer worden gegeven aan eenieder die daarvoor in aanmerking komt, ‘opdat het allen (…) ten goede zal komen’ (LV 46:9; zie vers 9–26). De leerstellingen van het herstelde evangelie zorgen voor een prachtige en ‘unieke vrouwelijke identiteit die vrouwen aanmoedigt hun mogelijkheden te ontwikkelen’ als ware en letterlijke dochters van God.3 Door hun inzet in de ZHV-, jongevrouwen- en jeugdwerkorganisaties — plus talloze andere daden van liefde en dienstbetoon — hebben vrouwen altijd een belangrijke rol gespeeld om ‘de zaak van Zion voort te brengen en te vestigen’ (LV 6:6), en dat zullen ze blijven doen. Zij zorgen voor de armen en de zieken; gaan op zending met onder andere evangelisatie, welzijnszorg en humanitaire hulpverlening als doel; geven les aan kinderen, jongeren en volwassenen; en dragen op vele andere manieren bij aan het stoffelijke en geestelijke welzijn van de heiligen.

Hun vermogen om goed te doen is zo groot, en hun gaven zijn zo divers, dat vrouwen afhankelijk van hun levensomstandigheden verschillende rollen vervullen. Sommige vrouwen moeten zelfs meerdere rollen tegelijk vervullen. Daarom worden de vrouwen in de kerk ook aangemoedigd een opleiding te volgen waar ze zowel thuis van profiteren in het huishouden en het grootbrengen van rechtschapen kinderen, als waarmee ze zo nodig buitenshuis de kost kunnen verdienen.

We leven in een geweldige tijd voor alle vrouwen in de kerk. Zusters, u speelt een essentiële rol in het plan van eeuwig geluk van onze hemelse Vader. U bent begiftigd met een goddelijk geboorterecht. U bent de echte bouwers van naties waar u ook woont, omdat sterke gezinnen met liefde en vrede in huis elke natie veiligheid bieden. Ik hoop dat u dat inziet, en dat de mannen in de kerk dat ook inzien.

Wat u als zusters vandaag doet, zal bepalen hoe de beginselen van het herstelde evangelie de naties in de wereld van morgen zullen beïnvloeden. Het zal bepalen hoe deze hemelse gloed van het evangelie heel het mensdom eens tegemoet zal stralen.4

We spreken vaak over de invloed van vrouwen op toekomstige generaties, maar laten we de invloed die u nu al kunt hebben ook niet onderschatten. President David O. McKay (1873–1970) heeft gezegd dat de kerk in de eerste plaats is georganiseerd ‘om ons leven nu te veraangenamen, ons hart nu te verblijden, ons nu te verlossen. (…)

‘Sommigen kijken uit naar een tijd in de toekomst — naar verlossing en verhoging in de komende wereld — maar deze tijd maakt ook deel uit van de eeuwigheid.’5

Onvoorstelbare zegeningen

Als u deze taak op u neemt, in welke levensomstandigheden u zich ook bevindt — als echtgenote, moeder, alleenstaande moeder, gescheiden moeder, weduwe of ongetrouwde vrouw — zal de Heer, onze God, u onvoorstelbare verantwoordelijkheden en zegeningen toebedelen.

Ik wil u aanmoedigen uw grote potentieel te verwezenlijken. Maar probeer niet boven uw kunnen te presteren. Verwacht niet het onmogelijke van uzelf. Voel u niet schuldig en denk niet dat u een mislukkeling bent. Vergelijk uzelf niet met anderen. Doe uw best, en de Heer doet de rest. Stel uw geloof en vertrouwen in Hem, en u zult wonderen in uw leven en dat van uw dierbaren zien gebeuren. Uw deugdzame levenswandel zal een licht zijn voor wie in duisternis verkeren, omdat u een levende getuige van de volheid van het evangelie bent (zie LV 45:28). Waar u zich in deze prachtige maar vaak woelige wereld ook bevindt, ú kunt gehoor geven aan de oproep: ‘Kom de zwakken te hulp, verhef de handen die slap neerhangen en sterk de knikkende knieën’ (LV 81:5).

Geliefde zusters, ik verzeker u dat de Heer u in uw dagelijkse levenswandel met al zijn mooie en moeilijke momenten liefheeft. Hij kent u. Hij hoort en verhoort uw gebeden, waar u zich ook bevindt in deze wereld. Hij wil dat u slaagt in dit leven en in de eeuwigheid.

Broeders, ik bid dat wij als priesterschapsdragers — als echtgenoten, vaders, zoons, broers en vrienden van deze uitverkoren vrouwen — hen zullen zien zoals de Heer hen ziet, als dochters van God met eindeloze mogelijkheden om de wereld positief te beïnvloeden.

De Heer heeft Emma Smith in de begindagen van de herstelling de volgende raad en zegeningen gegeven bij monde van haar echtgenoot, de profeet Joseph Smith: ‘[Zijt] getrouw en [wandelt] op de paden der deugd voor mijn aangezicht (…). Gij behoeft niet te vrezen (…). Ik zeg u dat gij de dingen van deze wereld terzijde moet leggen en naar de dingen van een betere moet streven. (…) Hef uw hart op en verblijd u (…) en gij zult een kroon van gerechtigheid ontvangen’ (LV 25:2, 9, 10, 13, 15).

‘Ik zeg u dat dit mijn stem is tot allen’, heeft de Heer over deze openbaring gezegd (vers 16).

Later zei de profeet Joseph Smith tot de zusters: ‘Indien u van de u gegunde voorrechten gebruik maakt, kunnen de engelen niet anders dan uw metgezel zijn.’6

Ik getuig van deze waarheden en uit mijn liefde voor u en laat u mijn zegen als apostel van onze Heiland, de Heer Jezus Christus.

Noten

  1. Heber J. Grant, Gospel Standards, samengesteld door G. Homer Durham (1941), p. 151.

  2. Gordon B. Hinckley, ‘Sterk en onverzettelijk standhouden’, Wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden, 10 januari 2004, p. 20.

  3. ‘Women, Roles of: Historical and Sociological Development’, in Daniel H. Ludlow, red., Encyclopedia of Mormonism, 5 delen (1992), deel 4, p. 1574.

  4. Zie ‘Luister, o volk’ren’, lofzang 264.

  5. David O. McKay, Pathways to Happiness, samengesteld door Llewelyn R. McKay (1957), pp. 291–292.

  6. History of the Church, deel 4, p. 605.

Elspeth Young, Om deze jongen heb ik gebeden; achtergrond © Getty Images

Foto-illustraties Matthew Reier; inzet: Julie Rogers, Brood des levens

Inzet: Jay Bryant Ward, Zaadje van geloof

Afdrukken