2012
Vasten sterkt ons geestelijk en stoffelijk
Juni 2012


Waar wij in geloven

Vasten sterkt ons geestelijk en stoffelijk

Vasten maakt al sinds oudtestamentische tijden deel uit van het evangelie van Jezus Christus (zie Daniël 9:3; Joël 2:12). Vasten sterkt mensen geestelijk (zie Jesaja 58:6–11). Vandaag de dag geven leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen het geld dat zij anders aan eten uit zouden geven aan de kerk om de armen en behoeftigen bij te staan.

‘De kerk heeft één zondag in de maand, doorgaans de eerste zondag, aangewezen als vastendag. Bij een goede inachtneming van de vastendag slaat men twee opeenvolgende maaltijden over [binnen 24 uur], woont men de vasten-en-getuigenisdienst bij, en geeft men een royale vastengave aan de bisschop voor de behoeftigen.

‘Uw vastengave behoort minimaal de tegenwaarde van de twee overgeslagen maaltijden te zijn. Wees zo royaal mogelijk en geef veel meer dan dit bedrag.

‘U kunt behalve op de vastendag die de kerkleiders hebben vastgesteld, ook op een andere dag vasten, afhankelijk van uw behoeften en die van anderen. U moet echter niet te vaak en langdurig vasten.’1 Mensen met gezondheidsproblemen die door het vasten zouden verergeren, behoren hun gezond verstand te gebruiken en hun gedrag aan te passen.

Kerkleden kunnen om verschillende redenen vasten. We kunnen bijvoorbeeld voor een ziek familielid bidden en vasten. We kunnen vasten om onze dank aan God te uiten, om nederiger te worden, een zonde of zwakheid te overwinnen, inspiratie voor onze kerktaken te ontvangen, enzovoort. Door te vasten, krijgen we medelijden met mensen die vaak honger hebben. Ook draagt het bij aan de overwinning van onze geest op ons lichaam.

  • Vasten betekent vrijwillig niet eten of drinken, zodat we dichter tot de Heer naderen en we zijn zegeningen over ons kunnen afsmeken.

  • We worden aangemoedigd om royale vastengaven te schenken: de kerk gebruikt het geld om de armen en behoeftigen bij te staan.

  • Op vastenzondag worden er in de avondmaalsdienst getuigenissen gegeven.

  • Vasten is effectiever wanneer er ook gebeden wordt.

  • Ware gelovigen hebben altijd al gevast. De Joden vanouds vastten bijvoorbeeld voor Ester, zodat ze de koning om bescherming van haar volk kon vragen (zie Ester 4:16).

Noot

  1. Trouw aan het geloof (2004), pp. 169–170.

Foto illustraties: Talat Mehmood, John Luke en Welden C. Andersen; Voor een tijd als deze (detail), Elspeth Young

Afdrukken