2012
Vragen en antwoorden
Juni 2012


Vragen & antwoorden

‘Soms voel ik dat het me teveel wordt als ik denk aan alles wat ik moet doen om het evangelie na te leven. Waar moet ik beginnen?’

Het leven kan je teveel worden als je alles tegelijk probeert te doen. Als je bijvoorbeeld op dezelfde dag naar seminarie, school, werk, de tempel en de jongemannen- of jongevrouwenactiviteit probeert te gaan, wordt het je teveel. Maar als je van kerkactiviteiten je prioriteit maakt en daar tijd voor reserveert, maak je vooruitgang. Het seminarie, gebed en ‘Plicht jegens God’ of ‘Persoonlijke vooruitgang’ behoren tot je belangrijkste tijdverdrijf als tiener. Misschien kost het inderdaad wat tijd, maar je zult voor iedere opoffering om gehoorzaam te zijn worden gezegend.

Probeer door te bidden inspiratie te krijgen hoe je tijd vrij kunt maken voor die bezigheden. Je kunt daar eventueel op zondag een weekplanning voor maken. Het zou ook handig zijn om over die kwestie met je ouders of kerkleiders in gesprek te gaan.

Als je aan alles denkt wat je moet doen, onthoud dan dat kerklessen, -programma’s en -activiteiten door inspiratie zijn ontstaan — je kunt er een beter getuigenis door ontwikkelen, de geboden erdoor onderhouden en je voorbereiden om op zending te gaan en in de tempel te trouwen.

Als je je best doet om je aan het evangelie te houden, zal de Heer ‘een weg (…) bereiden’ (1 Nephi 3:7) zodat je zijn geboden kunt onderhouden, ook als het je teveel wordt. Als je je aan de geboden houdt, voel je de Geest. En als je de Geest voelt, weet je dat je geestelijk de goede kant op gaat.

Doe de kleine en eenvoudige dingen

De Heer verwacht niet dat we alles perfect doen, maar Hij wil dat we doen wat we kunnen. Als dat neerkomt op gewoon dagelijks bidden en in de Schriften lezen, is dat voor Hem voldoende. Als we gewillig zijn om het evangelie na te leven en de kleine en eenvoudige dingen te doen die van ons vereist worden, zullen al die dingen die zo overweldigend lijken dat uiteindelijk niet meer zijn.

Hunter D. (17), Tennessee (VS)

Betrek je familie erbij

Het is erg belangrijk dat we het evangelie samen met onze familie naleven. We kunnen dat doen door gezinsgebed, gezamenlijke schriftstudie, gezinsavond en genealogie. Door die basisbeginselen begrijpen we veel beter wat we aan het evangelie van Jezus Christus hebben.

Cherry O. (19), Davao (Filippijnen)

Doe je best

Ik heb gemerkt dat je, als je alles tegelijk wilt doen, in de stress kunt schieten. Als je gewoon elke dag je best doet, zal het wel goed gaan. Als je naar de Heilige Geest luistert en door schriftstudie en gebed dicht bij de Heer blijft, valt alles op zijn plek en word je wie de Heer voor ogen heeft. Ik probeerde steeds volmaakt te zijn en maakte me zorgen dat het niet goed genoeg was, maar dat is niet wat de Heer wil. Jezelf neerhalen of onbekwaam voelen komt niet van de Heer. Dus doe voor Hem gewoon je best. Dan vind je vrede en vreugde.

Zandi C. (16), Wyoming (VS)

Streef ernaar hulp van de Heer te krijgen

Bid en lees dagelijks in de Schriften. Zorg ervoor dat je altijd op de Heilige Geest afgestemd bent. Hemelse Vader zal je helpen om het evangelie na te leven. Zoek altijd zijn hulp op. Vraag Hem om leiding, zodat je kunt doen wat Hij van je verwacht. Elke keer als je de juiste keuze doet, voel je dat de Geest bij je is. Daardoor wil je alleen nog maar meer goede keuzes doen.

Thaís S. (15), Rio de Grande do Sul (Brazilië)

Concentreer je op je bezigheden

Denk niet na over wat je allemaal in je hele leven moet doen, maar denk aan wat er nu gedaan moet worden. Doe je best. Dan zorgt je hemelse Vader voor de rest. Ik vroeg mij bijvoorbeeld een keer tijdens de voorbereiding op een seminarieles over president Thomas S. Monson af hoe ik ervoor kon zorgen dat zeven kinderen (die allemaal ouder dan ik waren) hun aandacht erbij konden houden en er iets van zouden opsteken. Ik besloot dat ik ze er zoveel mogelijk bij zou betrekken. Het ging eigenlijk best goed! Dus doe nu gewoon wat je kunt.

Bethany F. (15), Kentucky (VS)

Word langzaamaan beter

De Heer heeft gezegd dat Hij ons de leer ‘regel op regel (…), voorschrift op voorschrift, hier een weinig en daar een weinig’ zal geven (2 Nephi 28:30). We kunnen niet verwachten dat we het evangelie in één keer begrijpen, maar als we met de grondbeginselen beginnen — geloof, hoop en naastenliefde — en als we de Schriften bestuderen en dagelijks toepassen, en altijd in gebed gaan, worden we langzaamaan beter en merken we dat we dichter tot Christus komen.

Riley C. (16), Utah (VS)

Vertrouw op de Heer

Het evangelie is er om ons te helpen, niet om ons er zorgen over te maken. Als we ons vertrouwen in de Heer stellen, kunnen we ons vertrouwen in zijn evangelie stellen. Als je vertrouwen hebt, is het niet zo moeilijk om het evangelie na te leven omdat je dan begrijpt waarom je het doet.

Charlotte R. (14), Utah (VS)

Afdrukken