2012
Het wonder van geestelijke genezing
Juni 2012


Uit het zendingsveld

Het wonder van geestelijke genezing

Toen ik met mijn collega naar een recente bekeerling in Colombo (Brazilië) ging, was de hele familie aanwezig. Het was druk, maar ze wilden toch naar onze boodschap luisteren. Toen we net begonnen, kwam de broer van de bekeerling binnen. Hij was geen lid van de kerk en vond het maar niks. Hij sprak ons op alle mogelijke manieren tegen.

Hij had een notitieboekje met de naam van alle kerkleden uit zijn gemeente die ziek waren. Hij vroeg of we in de gave van genezing geloofden. ‘Natuurlijk’, antwoordden we. ‘Nou,’ zei hij, ‘ik heb al deze mensen genezen. Hoeveel hebben jullie er genezen?’

We probeerden uit te leggen hoe het priesterschap naar geloof en de wil van God werkt, maar na een tijdje voelden we ons nogal aangevallen en in het nauw gedreven.

Toen fluisterde de Geest ons ‘op het moment zelf’ (LV 100:6) in wat we moesten zeggen. Dat hadden we net nodig. Ik legde uit dat we, ook al geloven we in genezing, als zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen mensen die les van ons kregen geestelijk konden genezen. En dat is alleen mogelijk als ze de verzoening van Jezus Christus aanvaarden door geloof, bekering, doop door onderdompeling, de gave van de Heilige Geest en volharden tot het einde.

We vertelden dat we wel in lichamelijke genezing geloven, maar dat geestelijke genezing het belangrijkst is. En die genezing zagen we elke dag om ons heen. Het doet er niet toe of mensen lichamelijk gezond zijn als ze zich niet bekeren en hun leven niet veranderen omwille van Christus.

Naarmate de Geest ons leidde om kalm te reageren, ging de spanning weg en hield de broer op met tegenspreken, zodat we onze boodschap konden delen.

Maanden later was ik klaar met mijn zending en las een citaat uit John Tanners zendingsdagboek in de Liahona ‘Bekering is het grootste wonder. Het is zelfs wonderbaarlijker dan een zieke genezen of een dode opwekken. Want hoewel een genezene weer ziek kan worden en uiteindelijk kan sterven, kan het wonder van bekering eeuwig duren en grote invloed hebben op de eeuwigheid van de bekeerling en zijn of haar nageslacht. Hele generaties worden genezen en van de dood verlost door het wonder van bekering.’1

Ik ben zo dankbaar dat de Geest twee zendelinges die in het nauw werden gedreven, ingaf dat het eigenlijk allemaal om het redden van zielen draait.

Noot

  1. John Tanner, geciteerd in Susan W. Tanner, ‘Nieuwe bekeerlingen sterken’, Liahona, februari 2009, p. 21.

Illustratie Bryan Beach

Afdrukken