2016
Glæden ved slægtshistorie
Februar 2016


Glæden ved slægtshistorie

Fra et foredrag, »Our Father’s Plan Is about Families«, holdt på den slægtshistoriske konference RootsTech 2015 i Salt Lake City i Utah den 14. februar 2015. Man kan besøge RootsTech.org og lære mere om konferencen RootsTech 2016.

Profeten Elias’ løfte gør det klart, at vi alle har en forpligtelse over for de generationer, der er gået forud for os, og for de generationer, der kommer efter os.

Glem aldrig, at slægtshistorie – og de tempelordinancer den muliggør – er en afgørende del af arbejdet med frelse, og at deltagelse i dette hellige værk for de døde velsigner de levende. Det styrker vores tro og forpligtelse over for evangeliet, hjælper os til at modstå fristelse, fører vores familie nærmere hinanden og styrker vore menigheder og stave.

Jeg ønsker at fremhæve »find, tag med og undervis« i slægtshistorie. Med find mener vi brugen af hjemmesiden FamilySearch eller hæftet Min slægt: Beretninger, der bringer os sammen1 til at finde navnet på en eller flere af jeres forfædre eller deres efterkommere. Tag derpå disse navne med til templet eller giv dem til andre, så de kan tage dem med. (Tag, hvor det er muligt, til templet som familie). Endelig skal vi undervise vores familie og derefter undervise hinanden i at gøre det samme.

Billede
Tree from the FamilySearch logo

Illustration: Brad Teare; fotoillustrationer: Welden C. Andersen, Alexander Borges og Les Nilsson

Vor Faders plan handler om familien, som er symboliseret ved et stort træ. For at et træ skal leve og vokse, har det brug for både rødder og grene. Vi må tilsvarende være forbundet med vore rødder – vore forældre, bedsteforældre og andre forfædre – såvel som med vore grene – vore børn, børnebørn og andre efterkommere. Flere gribende skriftsteder bruger analogien med et træ med rødder og grene til at repræsentere familien (se Es 11:1; Jakob 5).

Profeten Elias’ mission

Profeten Malakias profeterede i den sidste bog i Det Gamle Testamente om en tid, hvor profeten Elias skulle vende tilbage til jorden, »før Herrens dag kommer, den store og frygtelige … [for at] vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre, så [han] ikke skal komme og slå landet med forbandelse« (Mal 3:23-24).

Da englen Moroni viste sig for den 17-årige Joseph Smith i 1823, citerede han de samme vers fra Malakias, men gengav dem lidt anderledes. Moroni sagde den septemberaften:

»Se, jeg vil åbenbare præstedømmet for jer ved profeten Elias’ hånd, før Herrens store og frygtelige dag kommer

… Og han skal i børnenes hjerte plante de løfter, der blev givet til fædrene, og børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre. Hvis det ikke var således, ville hele jorden blive lagt fuldstændig øde ved hans komme« (JS–H 1:38-39).

Fire gange gentog englen Moroni Malakias’ ord til drengen Joseph.

Forestil jer, at alt, hvad vi vidste om den store profet Elias, var det, som Joseph Smith kendte fra Bibelen. Fra den bog med hellig skrift ved vi, at profeten Elias levede i en urolig tid omkring 900 år før Kristi fødsel. Den onde duo Akab og Jezabel, som regerede i ugudelighed over Israel som konge og dronning, fik deres undersåtter til at tilbede den falske gud Ba’al og myrdede blandt andet Herrens profeter.

Elias var en usædvanlig profet. Kristne og jøder verden over accepterer beretningen om Elias i Det Gamle Testamente.

Skriften beretter, hvordan Elias’ liv mirakuløst blev bevaret, og hvordan han reddede en enke fra hungersnød og oprejste hendes søn fra de døde (se 1 Kong 17). Elias beskrev, hvordan Herrens stemme som »en sagte susen« forsikrede ham om, at han ikke var alene i sin hengivenhed for Jahve (se 1 Kong 19:4-14). Til sidst blev Elias selv forvandlet og ført til himmels uden at smage døden (se 2 Kong 2:7-12).

Billede
The apostles Peter, James and John witnessing the transfiguration of Christ. Christ is surrounded by light. Moses and Elias (Elijah) appear as transfigured beings surrounded by the same light. Peter, James and John are shielding their eyes from the brightness of the light.

Detalje fra Forklarelsen, af Carl Bloch

Kun i nutidig åbenbaring er Elias’ fuldstændige rolle blevet åbenbaret. Han var den sidste profet, der havde den beseglende kraft i Det Melkisedekske Præstedømme før Jesus Kristus. Sammen med Moses viste han sig for Frelseren og Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens bjerg i tidernes midte (se Matt 17:1-4; Mark 9:2-5). Som et skelsættende element i genoprettelsen viste profeten Elias sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland i 1836. Her gengav han atter nøglerne til beseglingsmagten, denne gang til at besegle familier i denne uddeling som opfyldelse af Malakias’ profeti (se L&P 110:13-16). Frelsens fylde er tilgængelig for både levende og døde, fordi Elias blev sendt i denne uddeling.

Elias’ mission lettes af det, der sommetider kaldes for Elias’ ånd, der, som præsident Russell M. Nelson, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt, er »tilkendegivelser fra Helligånden, som vidner om familiens guddommelige natur«.2 Det er derfor, at vi ofte kalder tilkendegivelser af Helligånden knyttet til slægtshistorie og tempeltjeneste for Elias’ ånd.

Om dem, der er gået forud for os, læser vi i Lære og Pagter: »Vi kan ikke blive gjort fuldkomne uden dem; ej heller kan de blive gjort fuldkomne uden os« (L&P 128:18). Hvad betyder det? Vi finder svaret i skrifterne:

»Og se, mine højt elskede brødre og søstre, lad mig forvisse jer om, at disse er principper angående de døde og de levende, som man ikke kan tage let på, hvad angår vor frelse. For deres frelse er nødvendig og afgørende for vor frelse, sådan som Paulus siger angående fædrene – at de ikke kan blive gjort fuldkomne uden os – ej heller kan vi blive gjort fuldkomne uden vore døde (L&P 128:15; fremhævelse tilføjet).

At »deres frelse er nødvendig og afgørende for vor frelse« betyder, at frelsen af hele den menneskelige familie er indbyrdes afhængig og sammenhængende – ligesom rødderne og grenene på et stort træ.

Afhold en slægtstræ-sammenkomst

Familieforpligtelser og forventninger bør stå øverst på vores liste over prioriteter. De vil beskytte vores guddommelig skæbne. Jeg udfordrer familier til at komme i gang med deres slægtshistorie og afholde det, jeg kalder en »slægtstræ-sammenkomst«. Dette bør være en tilbagevendende begivenhed. Alle kan til disse sammenkomster medbringe eksisterende slægtshistorier, beretninger og billeder, deriblandt forældres og bedsteforældres elskede ejendele. Hæftet Min slægt kan bruges til at registrere slægtsoplysninger, beretninger og billeder, som så kan uploades til FamilyTree på hjemmesiden FamilySearch.org.

Men det kan ikke være en engangsindsats. Det kræver et helt liv med flid. Til dem, der leder efter en mere udbytterig måde at overholde sabbatsdagen på for familien, er det at fremskynde dette hellige værk en frugtbar jord.

Billede
Family in Thailand doing family history with a laptop computer.

Det centrale i slægtshistorie er hjemmet. Vi har brug for at hjælpe vore unge med at udvikle en kærlighed til dette værk. Mange af vore unge har allerede vendt deres hjerte mod fædrene. De unge er begejstrede for at lære om familiemedlemmers liv – hvor de kom fra, og hvordan de levede. Nogle af dem bliver så begejstrede over arbejdet, at de glemmer tiden og er skuffede, når de må standse.

Unge elsker beretninger og fotografier, og de har nu let adgang til den teknologiske ekspertise til at bevare disse minder i Family Tree på FamilySearch.org. De kan finde slægtninge, som har brug for tempelordinancer, ved hjælp af en nylig lanceret funktion med »forslag til optegnelser« på FamilySearch.org.3

Disse forslag til optegnelser om slægtninge bygger på kirkemedlemmers indekseringsindsats verden over. Disse optegnelser – og der er millioner af dem – vil hjælpe jer til at finde flere forfædre, som måske endnu ikke er knyttet til jeres slægt, og som har brug for, at der udføres ordinancer for dem i templet. Andre optegnelser fra rundt om i verden med denne teknologi med forslag omfatter Ancestry.com, Findmypast.com og MyHeritage.com, som alle kirkemedlemmer kan få gratis adgang til.

Selvom centret for slægtshistorie er hjemmet, så vil Kirken fortsat oprette slægtshistoriske centre, hvor familier kan finde deres forfædre sammen og gå på internettet, hvis det ikke er let tilgængeligt derhjemme.

Alle værdige medlemmer af Kirken, som er 12 år eller ældre, kan erhverve en tempelanbefaling med begrænset anvendelse til at udføre dåb for de døde efter et interview med en eller to kirkeledere. Det gælder også for alle nydøbte.

Det er en stor glæde at have en underskrevet anbefaling, som man kan vise i ethvert tempel. En anbefaling medfører også himmelsk beskyttelse. Præsident Boyd K. Packer (1924-2015) har som præsident for De Tolv Apostles Kvorum sagt:

»Der findes intet værk, der beskytter denne kirke mere end tempeltjenesten og den slægtsforskning, som støtter dette. Intet værk er mere åndeligt forædlende. Intet andet værk giver os større styrke. Intet værk kræver større retskaffenhed.

Vores tjeneste i templet er et værn og et skjold og en beskyttelse for os, både individuelt og som et folk.«4

Vores forpligtelse til vore forfædre

Slægtshistorie er et familieanliggende, men ikke alle i slægten er i samme situation. Mange af vore forfædre er døde uden at blive gift eller få børn. Nogle er blevet skilt, og nogle er blevet gift flere gange. Mange fik børn, der var handicappede, eller som døde som små. Alle har en historie.

Hver eneste sjæl, levende eller død, som er ansvarlig for sine handlinger, behøver velsignelsen ved hellige tempelordinancer, og vi kan hjælpe vore slægtninge til at modtage dem. Det er uden betydning, om I er ugifte, om jeres mand eller hustru er mindre aktiv, eller om I selv er mindre aktive eller overhovedet medlem af Kirken, I kan også bidrage til at frelse sjæle. Der er intet mere betydningsfuldt, tilfredsstillende eller herligt værk.

Billede
The resurrected Jesus Christ preaching to the spirits of the just in the Spirit World (Paradise). Christ and those He is teaching are dressed in white. The image illustrates the vision of LDS Church president Joseph F. Smith wherein he saw the Lord visit the just, but not among the wicked.

Illustration: Robert Barrett

Lederen af dette værk er vor Herre og Frelser Jesus Kristus. Efter sin død åbnede han døren til fængslet, der holdt de døde fanget:

»Han organiserede sine styrker … og udpegede budbringere, iklædt magt og myndighed, og bemyndigede dem til at gå ud og bære evangeliets lys til dem, der var i mørke, ja, til alle menneskers ånder …

Og de udvalgte budbringere gik ud for at kundgøre Herrens nådedag og forkynde frihed for de fangne, som var bundet, ja, for alle, som ville omvende sig fra deres synder og antage evangeliet« (L&P 138:30-31).

Vores budskab er enkelt, men vidtrækkende. Det kræver ikke en himmelstræbende retorik eller kompleks lære. Det handler om at have et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd og en forpligtelse til at følge vor Frelser.

Som Herren Jesu Kristi apostel lover jeg, at hvis I ser ud over grænserne for tid og livet på jorden og hjælper dem, der ikke kan hjælpe sig selv, vil I blive velsignet med mere nærhed og glæde i jeres familie og med guddommelig beskyttelse, der skænkes dem, der er trofaste i hans tjeneste.

Profeten Elias’ løfte gør det klart, at vi alle har en forpligtelse over for de generationer, der går forud for os, og for de generationer, der kommer efter os. Må I forældre, unge og børn finde glæde og blive velsignet på alle andre områder i livet, når I opfylder den forpligtelse, der er sendt fra himlen om at deltage i det hellige arbejde for de døde.

Udskriv