2016
Ti årsager til, at jeg elsker Mormons Bog
August 2016


Overvejelser

Ti årsager til, at jeg elsker Mormons Bog

Forfatteren bor i Utah i USA.

Som endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus lærer denne bemærkelsesværdige bog os om begreber og læresætninger som ingen anden.

Billede
Christ appearing to the Nephites

Detalje fra Jesus Kristus besøger det amerikanske fastland, af John Scott

Jeg elsker Mormons Bog. Generelt set elsker jeg den for dens kraft til, at læserne kommer »Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog.« Det er måske derfor, at profeten Joseph Smith omtalte den som »vores religions slutsten« og »den mest korrekte bog på jorden«.1

Men jeg elsker den også af nogle helt særlige årsager. Her er 10 blandt mange årsager:

Mormons Bog …

  1. blev skrevet i en tidsperiode til brug for læsere i en anden – vores. Se Mormon 8:16, 34-35.

  2. beskriver tydeligt Lucifers metoder til at lave ravage i de sidste dage. Se 2 Nefi 28:3-29.

  3. erklærer, at menneskelig svaghed er en mulighed for at blive stærkere, hvis man med ydmyghed vil komme til Kristus. Se Eter 12:27.

  4. definerer næstekærlighed som Kristi rene kærlighed og en guddommelig gave, som vi kan følge specifikke trin for at tilegne os. Se Moroni 7:43-48.

  5. tydeliggør behovet for en modsætning i alt. Se 2 Nefi 2:11-13.

  6. fremstiller klart, under hvilke forhold nåde kan opfylde retfærdighedens krav. Se Alma 34:11-30.

  7. fortæller om to grupper af mennesker, der får specifikke instruktioner om at studere Esajas’ ord, hvor vi er den ene gruppe. Se 2 Nefi 25:4-8; Mormon 8:23.

  8. er som forudsagt i en profeti i Det Gamle Testamente endnu et vidne tillige med Bibelen om Guds forhold til menneskeheden. Se Ezekiel 37:15-20; 2 Nefi 28:29; 29:3-8.

  9. indeholder et løfte om, at dersom vi læser og beder om den af et oprigtigt hjerte og i tro på Kristus, så vil Herren åbenbare for os, at det er hans ord. Se Moroni 10:4-5.

  10. belærer om, at Frelserens lidelser gav ham fuldkommen medfølelse for vore trængsler og evnen til at bistå os, når vi kæmper med dem. Se Alma 7:11-13.

Frem for alt elsker jeg Mormons Bog for dens klare vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus. Jeg elsker den for dens løfte om, at Herren i sidste ende vil forløse hele Israels hus, når de indgår og holder hellige pagter med ham. Mormons Bog er et nutidigt mirakel – en kærlighedsgave til os fra Gud selv.

Note

  1. Joseph Smith, i indledningen til Mormons Bog.

Udskriv