2020
Børn og unge: Lægger stærkt ud
Januar 2020


Børn og unge: Lægger stærkt ud

Kirkeledere taler om, hvordan forældre og menigheder kan hjælpe børn til at blive som Frelseren.

Billede
father and daughter

Hvad enten I er spændte på eller lidt nervøse over Kirkens nye tiltag – Børn og unge – har I sikkert nogle spørgsmål som: »Hvordan vil det hjælpe mine børn?« »Hvordan gør vi det her?« »Hvad er min rolle i det?«

Kirkens ledere kan svare på nogle af dem.

Hvorfor foretager Kirken denne ændring?

Søster Bonnie H. Cordon: Som præsident Russell M. Nelson har sagt, er vi alle nødt til at forbedre vores evne til at modtage åbenbaring.1 Børn og unge er et tiltag, der indbyder enkeltpersoner og familier til at søge Åndens inspiration til at opnå fremgang og finde glæde på pagtens sti. Det er en vidunderlig parallel til den vision, profeten har for enhver af os.

Bror Stephen W. Owen: Præsident Nelson lærer os også, at vi er en kirke, der sætter hjemmet i centrum, uanset hvordan hjemmet ser ud.2 Vi sætter ikke programmerne i centrum i Kirken. Kirkeledere og lærere kan hjælpe vores børn med at lære og efterleve læresætningerne, men ansvaret begynder i hjemmet, og det er et dagligt ansvar.

Som profeten har sagt, er vi nødt til at søge åbenbaring og følge Ånden, og Børn og unge vil hjælpe os med det – delvist fordi det er en forenkling. Tidligere var der hundredvis af krav til forældre om at følge med i og forstå Personlig fremgang, Pligt mod Gud, Tro på Gud og andre kirkeprogrammer, som deres børn har gennemgået i teenageårene. Det nye tiltag opfordrer unge og børn til at søge inspiration, når de sætter sig mål i forhold til deres behov og interesser.

Søster Joy D. Jones: Det er en spændende mulighed for vores børn og unge, den opvoksende generation, for at få dybere tro på Jesus Kristus. Når de lærer at søge og give agt på Helligåndens vejledning, bliver de bedre til at forstå deres evige identitet og formål, og hvordan de kan udvikle sig og føle vor himmelske Faders kærlighed til dem. Det fokus, der er i Børn og unge, kan velsigne og styrke vores unge og deres familier i deres dannelse og pleje af deres forhold til andre i deres hjem, i kirken og til deres himmelske Fader.

Hvad er de første skridt familierne kan tage for at begynde at anvende Børn og unge?

Søster Jones: Bed sammen om Åndens vejledning. Forældre kan begynde med at tale med deres familie om de tre anvendelsesområder i Børn og unge: Evangelisk læring, tjeneste og aktiviteter og personlig udvikling. Hvad gør de i øjeblikket? Hvordan kan de udvikle sig individuelt og som familie på disse tre områder? Hvordan vil et fokus på Lukas 2:52 hjælpe og vejlede dem i deres planlægning og målsætning om at huske og følge Frelseren? Sikke en vidunderlig mulighed for at styrke de unge, hjemmet og familien på de mest enkle, konsistente og meningsfulde måder.

Søster Cordon: Vi begynder med lidt ad gangen. At gå ad pagtens sti vil jo bare sige, at man sætter den ene fod foran den anden. Sæt et mål. Begynd med det enkle. Disse vejledninger til unge og børn indeholder skønne anvisninger til efterfølgelse.

Bror Owen: Vi bør ikke gøre dette for kompliceret. Det er ganske enkelt. Læs Lukas 2:52. Begynd med det. En forælder kan sætte sig ned med deres barn derhjemme og tale om det. »Hvordan skal vi hjælpe dig med at vokse i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker?« »Hvad kan vi lære eller gøre sammen?« »Hvilke mål kan du sætte?« Gør det bare enkelt.

Billede
boy holding scriptures

Hvis der blot var en ting, som I ville ønske, at jeres børn og unge skal lære, når dette program rulles ud, hvad skulle det så være?

Søster Cordon: Det er en utrolig mulighed for at vokse og udvikle sig som Frelseren gjorde. Tænker vi, »hvad skal jeg fokusere på?« kan vi huske på, at vi allerede gør meget for at blive som ham. Evangelisk indlæring finder sted i mange hjem og i kirken. Vi tjener og deltager i aktiviteter. Dette nye program er ganske enkelt en måde for os at blive bevidste om, hvordan vi handler på det, vi lærer – og fokusere på udvikling på fire områder, Frelseren gik frem på: Åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt (se Luk 2:52). Det vil give glæde, fred og varig lykke for os alle, når vi følger Frelseren!

Søster Jones: Fremgang med fokus på Frelseren, centreret om familien og støttet af Kirken. Det er en forenkling og personliggørelse i forhold til tidligere programmer. Udviklingen vil komme individuelt. Jeg håber, at børn, unge, ledere og deres familie vil forstå, at dette er en opnåelig, anvendelig måde for alle vor himmelske Faders børn rundt om på jorden at gå fremad sammen på og opleve den varige glæde på pagtens sti. Det bliver ikke en stor forandring eller en stejl læringskurve. Det er at gøre mere af det, vi allerede gør, når vi vejledes af Helligånden, så vores ærlige indsats kan øge vores evne til kærligt og virksomt at følge Frelseren.

Hvorfor er det vigtigt for børn og unge at udvikle sig som Frelseren?

Søster Jones: Først og fremmest har de indgået pagt om altid at følge ham. De har indgået pagt om at »stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder« (Mosi 18:9). Så de er nødt til at udvikle sig, som han gjorde: Åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt. Deres pagter er ikke den eneste årsag til det, men de får også en styrket evne til at nå deres mål.

Bror Owen: Hele formålet med dette liv er at følge og blive som vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus. Vi ønsker at blive som dem. Vi begynder at øve os på det i en ung alder, så vi anlægger et mønster for resten af livet. Og vi følger virkelig Frelseren, når vi gør det, han gjorde.

Søster Cordon: Frelseren er vores forbillede i alt. Vi studerer hans liv, tjenestegerning og lære, fordi han er alt, vi gør os håb om at blive. Men eftersom ingen af os er ens, har vi hver især unikke egenskaber og evner, vi må udvikle for at blive som ham. Dette nye tiltag giver børn og unge en tilpasset mulighed for at vokse på disse unikke område, udvikle deres individuelle gaver og finde frem til det, de føler sig tilskyndet til at gøre for at blive mere som Frelseren. Det er det, der gør dette så personligt. Det er ikke en tjekliste. De mål, vi hver især sætter for at gå frem ad pagtsstien, vil være forskellige, men sammen vil vi lære og vokse og komme Frelseren nærmere.

Hvad håber I, at børn og unge vil føle ved at deltage?

Søster Cordon: Jeg håber, at de får en dybere forståelse af deres evige identitet og føler, at de hører til. Når vi ved, hvem vi er, og hvem vi tilhører, handler vi anderledes. De vil lære at se, at det, visse sociale medier siger, ikke er sandt, for de har oplevet, hvordan Ånden taler til dem. De vil få selvtillid og tillid til deres guddommelige potentiale som Guds sønner og døtre.

Søster Jones: Vi ønsker, at de føler tro på og håb i Jesus Kristus, føler den fred, der følger af at holde buddene, oplever sunde forhold, lærer at være modstandsdygtige, føler glæden ved at tjene andre og mærker den glæde og fylde, der er ved at deltage i arbejdet med frelse.

Bror Owen: Jeg håber, at børn vil forstå evangeliet på en måde, der vil gå fra deres hoved til deres hjerte. Det handler ikke om at tjekke ting af. Det er en proces at lære og blive som Frelseren. Jeg håber virkelig, at vores børn og dem, vi drager omsorg for, vil føle sig trygge nok i deres forståelse af evangeliet til at undervise andre om det. For eksempel vil jeg håbe, at vi kan stille vores børn et spørgsmål om evangeliet, og vi vil få et dybdegående svar, fordi de har lært om det, og det er en del af dem.

Billede
young woman standing in class

Hvordan kan forældre vide om Børn og unge er en succes i deres hjem?

Bror Owen: Jeg ville lægge mærke til de af Åndens frugter, der nævnes i Galaterne 5, som mere fred i hjemmet. Jeg tror, at deres børn vil være venligere, kærligere. Deres børn vil ønske at være sammen med familien. De vil være mere tilbøjelige til at bede og søge svar. De vil se fremgang, ikke blot åndeligt, men også socialt, fysisk og intellektuelt.

Søster Jones: De vil vide, det er en succes, når deres forhold styrkes, når familiens medlemmer oplever realistisk fremgang og holder fast, selv når det bliver svært, når de udviser gensidig støtte og omsorg for hinanden, og Helligåndens indflydelse søges aktivt og er til stede i deres hjem. Familiens medlemmer ser måske en klar forbindelse mellem det, de gør hver dag og Kristi liv. Måske kommer der en større påskønnelse af handlefrihed og omvendelse, en bedre indstilling, større selvtillid, flere bestræbelser på at være udadvendt end indadvendt og en større påskønnelse af Frelseren, hans liv, lære, eksempel, forsoning og opstandelse.

Hvilket råd vil I give til forældre, der måske er lidt ængstelige over at sige farvel til de tidligere kirkeprogrammer?

Søster Cordon: Selvfølgelig elsker vi de tidligere programmer, for vi har hver især udviklet os og set andre udvikle sig med de programmer. De var inspireret til deres tid. Men er vi ikke bare taknemmelige for fortsat åbenbaring. Herren har brug for, at vi fortsætter med at gå fremad og forandrer os og vores programmer til at udvikle og ændre os for at møde medlemmernes behov på verdensplan. Vi stræber altid efter at forbedre os og blive den kirke og det folk, vor himmelske Fader kender og har brug for, at vi kan være.

Søster Jones: Vi har været meget velsignet med de tidligere programmer og kan være taknemmelige for alt det, vi har lært og oplevet. Dette er en vidunderlig ny tid, og det er en mulighed for at søge Herrens vejledning til at lære og vokse på nye og inspirerede måder.

Hvordan kan ledere hjælpe børn og unge til at udvikle sig personligt?

Bror Owen: Først og fremmest, tror jeg, at de voksne ledere er nødt til at se den unge mand eller pige, som Gud ser dem, hvilket vil sige, hvem vedkommende kan blive, ikke blot som de er nu. Begynd med at have enden in mente. Se langsigtet på det. Det kommer til at tage tid. Se, hvad børnene og de unge kan blive. Skab tilstrækkeligt godt et forhold til, at de unge respekterer jer nok til at lytte, når I har brug for at tale til dem.

Lær også forældrene at kende. Lad dem fortælle jer, hvordan I kan hjælpe. Respekter deres rolle som forældre.

Søster Jones: Primary har ikke samme struktur som kvorums- og klassepræsidentskaber har for unge mænd og unge piger. Primaryledere og -lærere, såvel som omsorgsbrødre og -søstre, kan yde støtte til børn, der ikke støttes op om evangeliet derhjemme. Det er dog vigtigt, at vi respekterer forholdet mellem børnene, de unge og deres forældre, uanset hvad situationen i hjemmet måtte være. Børn og unge kan være en måde at invitere hele familien til at komme og se og komme og hjælpe. Det kunne blive et redskab til at styrke hele familien, om de er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige eller ej.

Søster Cordon: Vi har mange børn og unge, der kommer uden deres forældre om søndagen, men som stadig har kærlige forældre. Jeg vil opfordre lederne til at lære forældrene at kende og finde ud af, hvilke håb og drømme de har for deres børn. Vi kan hjælpe. Når vi trækker på samme hammel som forældre, vil vi styrke individet og deres hjem og også opmuntre børnene og de unge til at styrke hinandens hjem.

Billede
young woman with parents

Hvad vil I sige til overvældede forældre, der frygter, at de ikke er i stand til at hjælpe deres børn med programmet Børn og unge?

Søster Cordon: Det gode er, at vi allerede gør det meste af det. Familierne lærer allerede om evangeliet sammen. Vi tjener og deltager allerede i aktiviteter. Vi har altid gjort en indsats for personlig udvikling, nu fokuserer vi blot på de områder, Kristus udviklede sig på.

Jeg tror, at vi virkelig kommer til at nyde det, når vi sætter os sammen med vores børn. Lyt blot til, hvad jeres barn har på hjerte på en normal og naturlig måde. Vor himmelske Fader ønsker, at jeres barn skal gå fremad, finde glæde og vende tilbage for at leve med ham. I vil føle Helligånden vejlede jer, når I sammen stræber efter at gøre evangeliet og vor Frelser Jesus Kristus til en del af alle livets facetter.

Søster Jones: Begynd på den måde, der virker for jeres familie. Stol på, at I vil få himlens hjælp. Søg Åndens vejledning. Børn og unge vil blive et værdifuld redskab i opdragelsen. Der er mange krav til forældre i dag i forbindelse med at vejlede og sørge for deres familier. Det kan sommetider føles overvældende. Børn og unge vil hjælpe forældrene til at skelne mellem, hvad der er livsvigtig, og hvad der er vigtigt. Det er afgørende for os alle at hjælpe familierne med at lære, hvordan man følger Frelseren og det vil lade os mærke Herrens kærlighed og velsignelser.

Bror Owen: Jeg tror, at I virkelig bliver i stand til at hjælpe jeres børn og unge. I behøver ikke at gøre noget stort. Det gælder om at være trofaste og bønsomme og anlægge sig nogle hellige vaner og retfærdige rutiner i familien. Begynd med nogle af de basale, enkle, retfærdige vaner, så vil I se mirakler i jeres børns liv.

Noter

  1. Se Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 93-96.

  2. Se Russell M. Nelson, »Indledende bemærkninger«, Liahona, nov. 2018, s. 6-8.

Udskriv