2020
Sådan forberedte Herren verden på genoprettelsen
Januar 2020


Sådan forberedte Herren verden på genoprettelsen

For at velsigne enkeltpersoner, familier, samfund, folkeslag og verden forberedte Herren på utallige måder verden på evangeliets gengivelse.

Billede
Joseph kneeling

Lysets og mørkets kræfter, af Warren Luch, med tilladelse fra Kirkens historiske museum

Herren forberedte verden på genoprettelsen af Jesu Kristi evangelium, lang tid inden Faderen og Sønnen viste sig for Joseph Smith i 1820. Rent faktisk begyndte Herrens forberedelse af gengivelsen af evangeliets fylde i de sidste dage, allerede inden jorden blev skabt.

Af en åbenbaring i oktober 1918, der i dag er kendt som Lære og Pagter, afsnit 138, som præsident Joseph F. Smith (1838-1918) modtog, lærer vi, at de første ledere i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og mange »andre udvalgte ånder … var blevet holdt tilbage for at komme frem i tidernes fylde for at være med til at lægge grundvoldene til det store sidstedagesværk« (L&P 138:53; fremhævelse tilføjet).

Præsident Smith så, »at de også var blandt de ædle og store, der i begyndelsen var blevet udvalgt til at være herskere i Guds kirke« (L&P 138:55). Han tilføjede, at de »før de blev født, modtog … sammen med mange andre deres første undervisning i åndernes verden og blev forberedt til at komme frem, når Herren anså tiden for at være inde, for at arbejde i hans vingård for menneskesjælenes frelse« (L&P 138:56; fremhævelse tilføjet).

Siden jorden blev skabt, har »Gud fra fordums tid … forkyndt gennem sine hellige profeters mund«, at »alt [skal] genoprettes« (ApG 3:21; se også Luk 1:67-75).

I specifik omtale af genoprettelsens første profet i Jesu Kristi Kirke, bemærkede præsident Brigham Young (1801-1877): »Herren havde udset [Joseph Smith] og hans far og hans fars far og deres forfædre helt tilbage til Abraham og fra Abraham til vandfloden, fra vandfloden til Enok og fra Enok til Adam. Han har holdt øje med den familie og det blod, som har løbet fra dets kilde til denne mands fødsel. Joseph Smith blev forudordineret i evighederne til at præsidere over denne sidste uddeling.«1

Når vi i år fejrer 200-årsdagen for det første syn, kan det være behørigt at huske på de mange kvinder og mænd, der i hundredvis af år blev inspireret af Herren, da han forberedte verden på den genoprettelse, der blev indledt, da Faderen og Sønnen viste sig for den unge Joseph Smith, der søgte tilgivelse og vejledning i 1820.

Når vi ser tilbage i historien, vil vi opdage, at mange omvæltninger, der fejede over jorden, forberedte folk på, at Herrens kirke kunne genoprettes i de sidste dage.2

Skriftrevolutionen

En af de vigtigste måder, hvorpå Herren forberedte verden på gengivelsen af hans evangelium, var det revolutionerende i opfindelsen og brugen af papyrus og pergament.3

Pergament, der laves af dyreskind, blev både brugt i gammel tid og lidt nyere tid til at skrive på.4 De tidligst kendte udgaver af den hebraiske bibel (Det Gamle Testamente) og mange andre vigtige senere udgaver af Bibelen blev bevaret på pergament.5

Papyrus, der laves af marven i papyrusplanten, er et andet materiale, der i tidligere tider blev brugt til at skrive på. De tidligste udgaver af bøger i Det Nye Testamente har man på papyrus.

Sammenlignet med at skrive på sten eller lertavler gjorde disse materialer det let for skrivere at nedfælde Guds ord, som de blev modtaget af inspirerede profeter og apostle. Ved brug af dette materiale til at skrive på, kopierede, overførte og bevarede utallige og ukendte skrivere flittigt de hellige skrifter i forskellige udgaver, så troens flamme aldrig brændte helt ud.

Jeg fandt for eksempel for nyligt ud af, at »der er mere end 100 manuskripter af Matthæusevangeliet, der er skrevet på græsk«, tillige med mange andre bibelske manuskripter, der i middelalderen blev skrevet på pergament.6

Billede
printing house

Illustration af et bogtrykkeri fra det 16. århundrede, fra Getty Images

Trykkerirevolutionen

Som jeg så ofte har nævnt, inspirerede Herren til et andet afgørende skridt i forberedelsen af verden til genoprettelsen af hans frelsende evangelium, da en tysk guldsmed, Johann Gutenberg, tilpassede en trykkeriteknologi, der først var blevet anvendt i Kina, til at udvikle trykpressen i 1439 eller 1440.7

Gutenberg blev et redskab i Herrens hænder til at sprede kundskab, forståelse og religiøs overbevisning i verden.8 Hans opfindelse antændte en trykkerirevolution, der for altid ændrede verden ved at muliggøre en bred cirkulation af tanker og information, og de blev aktivt medvirkende til forandring.9

Lærde anslår, at der nok var omkring 30.000 bøger i Europa, da Gutenberg trykte Bibelen på sin trykpresse. Mindre end 50 år efter hans opfindelse fandtes der mere end 12 millioner bøger i Europa.

Under reformationen blev Gutenbergs opfindelse brugt til at udbrede tanker og ideer og gøre Bibelen til allemandseje på en måde, som ingen tidligere generationer nogensinde havde forestillet sig.

Læserevolutionen og oversættelsen af Bibelen

Revolutionen inden for trykkeri affødte og blev affødt af større læsefærdighed og en større higen blandt almenheden i Europa efter at læse skriftens hellige ord på deres eget sprog.

Den latinske bibel, der var blevet oversat fra græsk og hebraisk i det femte århundrede f.Kr. havde været den officielle bibel i den vestlige katolske kirke i mere end 1000 år.10 I århundreder havde mange europæere primært lært om Bibelen gennem præsternes prædiken.

Men i 1400- og 1500-tallet udgav religiøse reformatorer nye bibeloversættelser på de større sprog i Europa som var tysk, italiensk, engelsk, spansk og fransk. Disse oversættelser var typisk oversat fra de originale hebraiske og græske tekster og ikke fra den latinske bibel. Det gjorde titusinder af læsere i stand til at stifte bekendtskab med historier og belæringer fra Bibelen på deres eget sprog.

Martin Luther, der blev født i 1483, var en af de førende i udgivelsen af Bibelen på et nutidigt sprog. Hans tyske oversættelse blev udgivet i 1534 – et helt afgørende år i den vestlige kristendoms historie.11 Luthers tro på skrifternes kraft gav næring til reformationen. Andre reformatorer talte for universel uddannelse, så alle kunne få muligheden for at læse skrifterne selv.

Nogle religiøse ledere bekymrede sig for, at den udbredte læsning af Bibelen ville føre til kætteri, undergravning af den katolske kirkes autoritet og tilmed offentlig uro. De reagerede med at fængsle, torturere og sågar at slå mange ihjel, der var blevet taget i at oversætte Bibelen til et gængs sprog på den tid eller at være i besiddelse af en tilgængelig oversættelse af skrifterne.

William Tyndale, der blev født omkring 1494, trådte ind på scenen samtidig med Luthers modige arbejde med den tyske oversættelse af Bibelen.12 Tyndale var blot en ung mand, da han fik den ide at lave en ny og bedre engelsk version ud fra de originale hebraiske og græske.

Omtrent 1523 søgte han hjælp og støtte fra den katolske biskop i London til at fremstille en sådan version, men han blev totalt affejet. Eftersom der ved en forsamling i Oxford i 1408 var blevet vedtaget et forbud mod oversættelse af Bibelen, måtte Tyndale have officiel tilladelse til at gå videre uden indblanding.

Tyndale begyndte entusiastisk oversættelse af Bibelen til engelsk i hemmelighed og gjorde oversættelsen af Det Nye Testamente færdig i 1525. Tyndales oversættelse blev trykt i Køln i Tyskland og smuglet ind i England, hvor den blev solgt fra begyndelsen af 1526.

Senere blev William Tyndale, som mange andre mænd og kvinder der led døden, fordi de ønskede, at almenheden skulle have adgang til skrifterne på deres eget sprog, kvalt og brændt på bålet tidligt i oktober 1536.13 Ikke desto mindre levede hans engelske oversættelse videre, da hans ord og sætninger og hele afsnit af hans oversættelse blev optaget i King James-udgaven af Bibelen.14

King James-udgaven, der blev udgivet i 1611, blev officielt antaget af Church of England og fik senere indflydelse på gengivelsen af Jesu Kristi evangelium på flere afgørende måder.15 Det var den mest læste og udbredte engelske bibel, da Joseph Smith blev født i 1805. På det tidspunkt ejede de fleste familier, deriblandt Joseph og Lucy Mack Smith, selv en bibel og læste regelmæssigt i den. Rent faktisk lærte mange mennesker at læse ved at høre den blive læst op derhjemme og studere den selv.

Billede
Joseph reading the Bible

Politiske og kommunikative revolutioner

Revolutionerne i form af bogtryk, oversættelse og læsefærdighed, banede vejen for de politiske og industrielle omvæltninger, der fejede over Europa og Amerika fra 1600 til 1900. Det ændrede politiske klima i Europa og Amerika gav folk større frihed til at vælge sin egen religiøse vej. Religionsfrihed var en af mange resultater af de politiske omvæltninger, der fandt sted i den periode.

Herren begyndte også at »udgyde [sin] ånd over alle mennesker« (se Joel 3:1; JS-H 1:41) blandt andet over dem, der var blevet forberedt ved at drømme om nye transport- og kommunikationsteknologier, der kunne rykke genoprettelsen frem på dramatisk vis.

Samtidig med at Herren oprejste sin profet, inspirerede han mænd og kvinder til at opfinde ting som kanaler, telegrafen, jernbaner og dampmotorer, så evangeliet kunne komme frem i hele verden.

På utallige andre måder og til velsignelse af enkeltpersoner, familier, samfund, folkeslag og verden forberedte Herren verden på evangeliets gengivelse.

Vejledte familien Smith

Når vi tænker over, hvordan Herren forberedte verden på genoprettelsen, bør vi altid erindre, at meget af det, han har udført, er sket igennem mennesker – almindelige mænd og kvinder, der i nogle tilfælde udvirkede ualmindelige ting.

Mange individer og familier i lande overalt på jorden var beredt på at modtage budskabet om genoprettelsen. Det gjaldt også profetens forældre, Joseph og Lucy Mack Smith, to dybt religiøse mennesker, der var vokset op i et miljø, hvor de lærte at elske Jesus Kristus og studere Bibelen.

I årevis havde Joseph og Lucy oplevet tilbageslag af blandt andet økonomisk og helbredsmæssig art i New England i det nordøstlige hjørne af USA. I 1816 var deres høst slået fejl på grund af verdensomspændende klimaforandringer, der skyldtes, at vulkanen Tambora i Indonesien gik i udbrud, og Joseph og Lucy havde ikke rigtig andet valg end at opgive New England og fatte en modig beslutning om at forlade det sikre net af familie, venner og nabolag.

Som der står i bind 1 af Kirkens nye historie: »Joseph Smith sen. elskede sin hustru og sine børn højt, men han havde ikke været i stand til at give dem meget stabilitet i livet. Familien havde på grund af uheld og dårlige investeringer konstant været fattig og rodløs. Måske ville det blive anderledes i New York.«16

På mange måder skubbede familien Smiths modgang i New England dem til det vestlige New York, hvor den religiøse vækkelse tog til og inspirerede Joseph Smith til at søge Herren i søgen efter tilgivelse og vejledning. Det var også der, guldpladerne lå gemt og ventede på, at han skulle finde, oversætte og udgive dem.

Billede
family reading scriptures

Foto af familie: Wendy Gibbs Keeler

Anerkend Guds hånd i vores liv

Ligesom Herren gjorde det med familien Smiths modgang, er han også i stand til at gøre os stærkere, lære os noget nyt og igennem nederlag og tilbageslag forberede os på en helt anden fremtid, end vi kan forestille os.

Når vi tænker over, hvordan Herrens hånd kom til syne i familien Smiths liv, er vi nødt til at anerkende, at hans hånd også manifesterer sig i vores liv. Det kræver åndelig følsomhed og i mange tilfælde tid og perspektiv at se Herrens hånd i vores liv. Heldigvis udgør patriarkalske velsignelser, personlige dagbøger og livshistorier en linse, hvorigennem vi kan se, hvordan Herrens hånd kommer til syne i vores liv.

I en åbenbaring fra 1831 advarede Herren verden: »I intet forsynder mennesket sig imod Gud, eller mod ingen andre er hans vrede tændt end mod dem, der ikke anerkender hans hånd i alt og ikke adlyder hans befalinger« (L&P 59:21).

Vores villighed til at adlyde Herren Jesu Kristi bud, især de to store bud om at elske Gud og vores næste som os selv, vil tage til, når vi ser og anerkender Herrens hånd i vores liv og hans hånd i forberedelsen af verden på genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke. Det er »et forunderligt værk og et under« (2 Ne 25:17).

Herren forbereder nu verden på det andet komme, akkurat som han forberedte verden på gengivelsen af hans evige evangelium. Og igen er hans hånd ikke blot synlig i de historiske omvæltninger, men også i det enkelte menneskes liv.

Da Joseph Smith gik ud i den lille lund, vi nu kalder hellig, søgte han tilgivelse og vejledning.17 På en måde fulgte han Herrens inspirerede opfordring, som vi finder i Matthæusevangeliet:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30).

Jeg vidner om, at fra selve begyndelsen forberedte Herrens hånd verden på gengivelsen af Jesu Kristi »sande, rene og enkle evangelium«, »Kristi frelsende lære«, der er tilgængelig for alle Guds børn.18 Jeg vidner også om, at Herrens hånd er med i vores personlige liv og opfordrer os til at følge ham, tjene andre og elske ham, mens han forbereder verden på hans herlige andet komme.

Noter

  1. Brigham Young, i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith (2007), s. 539; se også Brigham Young, »Remarks«, Deseret News, 26. okt. 1859, s. 266.

  2. Transport, kommunikation, polyteknik og medicinske fremskridt er betydelige dele af Herrens forberedelse af genoprettelsen af hans evangelium og kirke.

  3. Se L.D. Reynolds og N.G. Wilson, Scribes and Scholars: A Guide to the Transmission of Greek and Latin Literature, 4. udg., 2013.

  4. For eksempel den amerikanske uafhængighedserklæring, officielle love fra det britiske parlament, de Toraruller, der bruges i jødiske synagoger, og diplomer fra nogle universiteter.

  5. Se Timothy H. Lim og John J. Collins, The Oxford Handbook of the Dead Sea Scrolls, 2010 og Bruce M. Metzger og Bart D. Ehrman, The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption, and Restoration, 4. udg., 2005.

  6. Thomas A. Wayment, The New Testament: A Translation for Latter-day Saints, A Study Bible, 2019, s. 2.

  7. Se Diana Childress, Johannes Gutenberg and the Printing Press, 2008.

  8. Se for eksempel M. Russell Ballard, »Bibelens mirakel«, Liahona, maj 2007, s. 80-82.

  9. Se Elizabeth L. Eisenstein, The Printing Press as an Agent of Change, 1980, s.703.

  10. Se James Carleton Paget and Joachim Schaper, red., The New Cambridge History of the Bible, Vol. 1, From the Beginnings to 600, 2013; se også bind 2-4.

  11. Denne latinske oversættelse fra det fjerde århundrede blev den katolske kirkes officielle version, se Richard Marius, Martin Luther: The Christian between God and Death, 1999.

  12. Se David Daniell, William Tyndale: A Biography, 1994.

  13. Tyndales døde legeme blev så brændt på bålet.

  14. William Tyndales engelske oversættelse er bevaret i 1611-udgaven af King James Bibelen, selvom han ikke nævnes.

  15. Se David Norton, The King James Bible: A Short History from Tyndale to Today, 2011.

  16. Se De hellige, bind 1: Sandhedens banner, 1815-1846: Historien om Jesu Kristi Kirke i de sidste dage, Liahona, feb. 2018, s. 34

  17. Se »Beretninger om det første syn«, Evangelisk emneessaytopics.ChurchofJesusChrist.org.

  18. Se Joseph F. Smith, i M. Russell Ballard, »Jesu Kristi sande, rene og enkle evangelium«, Liahona, maj 2019, s. 29.

Udskriv