2020
Børn og unge: Et fokus på hverdagslivet
Januar 2020


Børnog unge: Et fokus på hverdagslivet

Billede
youth

Fotografier: Randy Collier

Det har måske overrasket jer, at Børn og unge-programmet ikke indeholder en detaljeret tjekliste med alle de mål, I bør nå. I har allerede gjort så mange fantastiske ting! Dette personliggjorte tiltag blev i stedet udformet for at hjælpe jer til at komme Frelseren nærmere på måder, der er inspireret af jeres individuelle behov og interesser.

Det primære formål med Børn og unge er at styrke jeres tro på Jesus Kristus. I Lukas 2:52 læser vi, at Jesus Kristus i sin ungdom »gik frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker.« Han levede et afbalanceret liv, og det kan I også. Ved at fokusere på de åndelige, sociale, fysiske og intellektuelle aspekter ved jeres liv, kan I bliver mere som Frelseren er.

Billede
Painting of the Savior

Udsnit af Ved stille vande, af Simon Dewey

Sådan virker det

Børn og unge er en opmuntring til at vokse åndeligt, socialt, fysisk og intellektuelt ved at engagere sig i evangelisk læring, tjeneste og aktiviteter og personlig udvikling.

Evangelisk læring

Akkurat som Frelseren »gik frem i visdom« (Luk 2:52), kan I vokse i kundskab og forståelse af evangeliet. Ethvert evangelisk princip I lærer, vil hjælpe jer til at vide, hvordan Frelseren kan styrke og velsigne jer på alle livets områder.

Vi har så mange ressourcer, vi kan bruge til at lære mere om evangeliets principper og at blive som Frelseren. Bøn, studium af skriften og Ånden udgør for eksempel grundlaget. Jeres familie og ledere i Kirken kan hjælpe jer med at lære mere om Frelseren. Læseplanen til Kom og følg mig og seminar kan være en vejledning i jeres studium. Når I bruger jeres ressourcer til at lære om Jesus Kristus og hans evangelium, vil jeres forhold til ham blive bedre.

Tjeneste og aktiviteter.

At tjene andre var noget af det, Frelseren primært gjorde, da han levede på jorden. Ved at finde enkle og naturlige måde at hjælpe på i jeres familie og nabolag, følger I hans eksempel og forpligter jer til at blive mere som ham.

Meningsfulde gruppeaktiviteter kan være en hjælp for jer og andre unge til at finde måder at tjene andre på og til i fællesskab at vokse åndeligt. Sjove, opløftende aktiviteter er sunde. Når I samles som en gruppe af unge trofaste sidste dages hellige, kan I ofte lære og opnå meget mere, end I kan alene.

Personlig udvikling

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kerer sig dybt om jer, og hvilke personer I udvikler jer til. Når I sætter jer mål om at udvikle jer til den person, vor himmelske Fader ønsker af jer, kan I komme ham og hans Søn nærmere.

Alle er unikke, så jeres mål om personlig udvikling bør skræddersys til jeres behov. Hvis I for eksempel ønsker at lære at spille salmer på klaveret, kan I sætte jer et mål om at øve dagligt. Hvis I ønsker at blive bedre til at studere skrifterne, kan I sætte en fast tid af til at læse hver dag. Søg Åndens vejledning til at lave en plan, der virker godt for jer.

Børn og unge er til JER

Det er jer, det gavner mest! Når I sætter jeres egne mål om at studere og efterleve evangeliet, deltager i tjeneste og aktiviteter og udvikler jer personligt, vil I lære mere om jer selv, og hvem I virkelig er. Arbejdet med at blive en Jesu Kristi discipel kan være udfordrende, men det er det mest givende mål, vi kan sætte os.

Billede
twin sisters and friend

Tvillingesøstre sætter Børn og unge i aktion

Unge som jer er allerede begyndt at se velsignelserne ved at stræbe efter at blive mere som Jesus Kristus i deres dagligdag. Danika og Natasha R. er 15 år og fra Ohio i USA og tvillingesøstre, der faktisk besluttede sig for at gøre det. Deres far kommer fra Thailand, og fordi de sommetider tager på besøg der, besluttede Danika og Natasha, at de ville lære mere om thai-mad og sproget.

Danika satte sig et mål om at lære at lave nogle thai-supper. Hun købte ingredienserne og øvede sig på den nye teknik med sin far. Natasha ville gerne lære at kommunikere med sin familie i Thailand, så hun satte et mål om at lære et nyt thailandsk ord hver dag. Hun brugte en hjemmeside til sit sprogstudium og øvede sig på at udtale ordene med sin far.

Mens Danika og Natasha arbejdede med deres mål, ville de gerne dele, hvad de lærte med de andre unge piger i menigheden. Deres leder hjalp dem med at organisere en aktivitet, hvor de skulle lære mere om Thailand. Danika lavede suppe til alle til den aktivitet, mens Natasha lærte dem nogle thailandske ord.

Søstrene inkluderede også deres ven Grace i aktiviteten. Grace havde et personligt mål om at blive bedre til at tale offentligt, så hun holdt en præsentation af, hvordan de skulle spise deres suppe med pinde.

Billede
twin sisters and friend 2

Ved at øve sig på deres mål og arbejde sammen med deres ledere og andre unge piger, blev Danika og Natasha i stand til at planlægge en sjov aften med deres venner.

Velsignelser ved at deltage i Børn og unge

Danika og Natasha fortæller, at de har modtaget mange velsignelser ved at stræbe efter at lære mere om deres fars baggrund og fejre det med deres familie og andre unge piger. Men det skete ikke uden udfordringer. Natasha forklarer: »Jeg gik i skole, mens jeg lærte thailandsk, så det var sommetider svært at finde tid til det.« Danika tilføjer: »Til aktiviteten havde jeg lidt problemer med at lave suppen selv, da min far ikke var der.« Men begge søstre er enige om, at det i sidste ende var umagen værd.

Danika siger: »Jeg kunne godt lide at tilbringe tid sammen med min far, og jeg kom tættere på min familie.« Hun siger også: »At sætte og holde mine personlige mål hjalp mig til at komme Jesus Kristus nærmere, for jeg fik en tydelig måde at hjælpe mig selv og andre på. Fremfor bare at sidde tankeløst nogle aftener, havde jeg et sæt standarder at følge og passe, og det fik mig til at tænke mere på Kristus.«

Natasha siger om at sætte og holde sine mål: »Det hjalp mig virkelig til at tænke grundigt over, hvad jeg var nødt til og gerne ville gøre for at komme Kristus nærmere.« Hun bemærker også, at selvom hun har fokus på et nyt mål, blev hun inspireret til at fortsætte med at lære thailandsk: »Mit oprindelige mål var at lære at tale thailandsk, så jeg kan tale med min familie der, så jeg bliver ved med at lære, så jeg kan tale med dem.«

Billede
cooking activity

Danika og Natashas afbalancerede tilgang til deres personlige udvikling hjalp dem til at lære mere om deres fars kultur, have det sjovt med vennerne og komme tættere på deres familie og Frelseren – og det er det, Børn og unge handler om.

Jeres deltagelse i Børn og unge kan også hjælpe jer til at opbygge forholdet til jeres familie, andre unge og medlemmer i menigheden og især Frelseren, når I fokuserer på at blive den bedste udgave af jer selv.

Udskriv