2020
Palautuksen siunaus sinulle
Helmikuu 2020


Palautuksen siunaus sinulle

Palautetun evankeliumin ansiosta sinä voit tietää, kuka todella olet ja mitä Jumala odottaa sinun tekevän.

Kuva
Joseph Smith praying

Kuvitus Robert Barrett

Musikaalissa Viulunsoittaja katolla johtohahmo Tevje kuvailee yhteisönsä perinteiden yhtä etua sanoen: ”Perinteidemme ansiosta jokainen meistä tietää, kuka on ja mitä Jumala odottaa hänen tekevän.”1 Sinun ei tarvitse luottaa tässä tiedossa perimätietoon. Palautuksen ansiosta sinä voit tietää, kuka olet ja mitä Jumala odottaa sinun tekevän. Jos et ole vielä varma siitä, sinulla on oikeus ja velvoite hankkia tuo tieto.

Siitä, kun 14-vuotias Joseph Smith sai ensimmäisen taivaallisen näyn, joka aloitti palautuksen, on kulunut 200 vuotta. Joseph meni metsään lähelle kotiaan New Yorkin osavaltion pohjoisosassa Yhdysvalloissa, koska hän oli huolissaan sielunsa tilasta ja halusi tietää, mihin kirkkoon liittyisi. Hän halusi tietää, kuka hän on ja mitä Jumala odotti häneltä. Hän sai etsimänsä vastaukset, mutta hän oppi hyvin paljon muutakin sinä päivänä ja sitä seuranneiden 24 vuoden aikana. Palautetun totuuden ansiosta sinä voit sekä tietää, miksi Jumala on luonut sinut, että myös oppia, mikä on korkein päämääräsi. Joseph Smithin tavoin sinä voit tietää sen itse.

Kuka sinä olet?

Sinä olet Jumalan rakas lapsi. Hän tuntee sinut ja rakastaa sinua. Joseph oppi tämän, kun Isä Jumala ja Jeesus Kristus ilmestyivät hänelle vuonna 1820. Joseph kirjoitti: ”Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 1:17.)

Jumala tunsi Josephin. Sama pitää paikkansa sinun kohdallasi. Jumala tuntee sinut. Hän on tuntenut sinut kauan aikaa, ja Hän on rakastanut sinua yhtä kauan kuin Hän on tuntenut sinut. Hän tuntee jumalalliset mahdollisuutesi edistyä ja saada korotus Hänen luonaan. Se tarkoittaa, että sinulla on mahdollisuus tulla Hänen kaltaisekseen.2

Asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” julistetaan tämä syvällinen, palautettu totuus: ”Kaikki ihmiset – – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä.”3 Tämä totuus saattaa vaikuttaa pitkäaikaisista kirkon jäsenistä ilmiselvältä. Niin ei ole laita monien huomattavien kristillisten teologien, jotka julistavat, että päätarkoituksesi on palvoa, ihailla ja kunnioittaa Jumalaa ja että Jumalan ainoa tarkoitusperä luoda sinut oli, että voisit ylistää, ihailla ja palvella Häntä.

Joseph Smithin kautta Jumala ilmoitti, että Hänen työnsä ja Hänen kirkkautensa on kirkastaa sinut, toteuttaa sinun kuolemattomuutesi ja iankaikkinen elämäsi.4 Vaikka sinun kirkastamisesi kirkastaakin Jumalaa, Hänen tavoitteensa ja tarkoituksensa on luoda ympäristö, jossa sinä voit edistyä. Edistymisesi korkein päätepiste voi olla kestävä ilo. Kuningas Benjamin opetti kansaansa ajattelemaan ”niiden siunattua ja onnellista tilaa, jotka pitävät Jumalan käskyt. Sillä katso, he ovat siunattuja kaikessa, sekä ajallisessa että hengellisessä; ja jos he pysyvät uskollisina loppuun asti, heidät otetaan vastaan taivaaseen, niin että he voivat siten asua Jumalan luona milloinkaan päättymättömän onnen tilassa.” (Moosia 2:41.)

Jumalalla on mielessään sinun parhaasi. Hän on hyvä ja rakastava. Hän tietää, että voidaksesi edistyä sinun piti tulla maan päälle, saada ruumis ja oppia oman kokemuksesi perusteella erottamaan oikea väärästä. Hän ei halua, että pysyt ikuisesti lapsena tai murrosikäisenä, eikä Hän myöskään halua muuttaa sinua sokeaan kuuliaisuuteen koulutetuksi lemmikiksi. Ei, Hän haluaa, että sinä päätät seurata Häntä ja kehittyä kokemustesi avulla niin, että kasvat aikuiseksi ja sinusta tulee kaiken sen perillinen, mitä Hänellä on.5 Tämä on sinun jumalallinen päämääräsi.

Nämä totuudet ovat perusta palautetulle opille, joka sai alkunsa Joseph Smithin lausumasta yksinkertaisesta rukouksesta.

Kuva
girl praying

Mitä Jumala odottaa sinulta?

Jumala odottaa sinulta kahta tärkeää asiaa. Ensinnäkin Hän odottaa, että opit Hänen suunnitelmansa ja noudatat sitä. Toiseksi Hän odottaa, että autat muita oppimaan Hänen suunnitelmansa ja noudattamaan sitä.

Sinulle opetettiin Jumalan pelastussuunnitelmaa kuolevaisuutta edeltävissä maailmoissa, ja sinä hyväksyit sen. Se ei ole mahtanut olla helppo päätös. Yksi kolmannes taivaallisen Isän lapsista hylkäsi pelastussuunnitelman. Mutta sinä halusit tulla maan päälle, saada ruumiin ja käyttää tahdonvapauttasi päättääksesi noudattaa suunnitelmaa. Jumala tiesi, ja sinäkin tiesit, että täällä maan päällä ollessasi tekisit virheitä ja syntiä. Nämä synnit estäisivät pysyvästi sinua elämästä Jumalan luona, ellei sinua voitaisi lunastaa synneistäsi. Jumalan suunnitelmaan kuului, että Jeesuksesta Kristuksesta tuli Lunastajasi. Jeesus Kristus sovitti syntisi ja virheesi, jotta Jumalan pelastussuunnitelma toimisi kohdallasi.6 Jeesus maksoi äärimmäisen hinnan, jotta Hän voisi anoa ”Isältä oikeuttansa osoittaa armoa” sinulle (Moroni 7:27).

Jumalan suunnitelmassa sinulle annettiin myös tahdonvapauden lahja, jotta voit erottaa ”hyvän pahasta” (2. Nefi 2:5). Sinä olet ”vapaa toimimaan” omasta puolestasi (ks. OL 58:28), kykenevä tekemään päätöksiä itse. Mutta kun teet huonoja päätöksiä tai virheitä, Jumala odottaa, että käytät tahdonvapauttasi parannuksen tekemiseen. Parannuksen tekee mahdolliseksi Jeesuksen Kristuksen sovitus, ja sitä tarvitaan, jotta voit olla puhdas Jumalan edessä.7

Teet parannuksen, kun käännyt Jumalan puoleen ja osoitat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Mikäli teet parannuksen, voit Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta saada armahduksen rangaistuksesta, jonka muutoin kärsisit. Sinä osoitat tehneesi parannuksen olemalla kuuliainen evankeliumin laeille ja toimituksille. Ja kun olet tehnyt parannuksen, sinusta tulee tahraton, puhdas ja pyhä.

Kuten Jumala julisti Aadamille: ”Tämä on pelastussuunnitelma kaikille ihmisille minun Ainosyntyiseni veren kautta” (Moos. 6:62). Koska uskomme Kristukseen ja taivaallisen Isän suunnitelmaan, me voimme ”nauttia iankaikkisen elämän sanoista tässä maailmassa ja iankaikkisesta elämästä tulevassa maailmassa, nimittäin kuolemattomuuden kirkkaudesta” (Moos. 6:59).

Toinen tärkeä asia, jota Jumala odottaa sinulta, on auttaa muita oppimaan Hänen suunnitelmansa ja auttaa heitä noudattamaan sitä. Kun olet ymmärtänyt, että Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus rakastavat sinua, sinä luonnollisesti haluat kertoa tästä totuudesta muille. Jeesuksen Kristuksen evankeliumista kertomisesta puhutaan myös ”Israelin kokoamisena”. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut:

”Rakkaat ihmeelliset nuoreni, teidät lähetettiin maan päälle juuri tänä aikana, tänä ratkaisevan tärkeänä aikana maailman historiassa, auttamaan Israelin kokoamisessa. Tämän maan päällä ei tapahdu juuri nyt mitään, mikä on tärkeämpää kuin se. Millään ei ole suurempia seurauksia. Ei kerta kaikkiaan millään.

Tämän kokoamisen pitäisi merkitä teille kaikkea. Tämä on se tehtävä, jonka vuoksi teidät lähetettiin maan päälle.”8

Tämän liittoon kuuluvan velvoitteen täyttäminen tuo sinulle iloa9 ja osaltaan vaikuttaa henkilökohtaiseen pelastukseesi.10

Koska Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu maan päälle, sinä voit tietää, kuka olet ja mitä Jumala odottaa sinulta. Me juhlimme palautusta, joka alkoi metsikössä lähellä Smithien maatilaa New Yorkin osavaltion pohjoisosassa 200 vuotta sitten, sen laajuuden ja merkityksen vuoksi, mikä sillä on sinulle. Josephin vilpitön rukous avasi ilmoitusten tulvan, joka jatkuu tänäkin päivänä Hänen apostoliensa ja profeettojensa kautta. Jeesus Kristus johtaa kirkkoaan ja työtään maan päällä, jotta sinä voit saavuttaa jumalallisen mahdollisuutesi elää jälleen taivaallisen Isäsi luona.

Viitteet

  1. Joseph Stein, Jerry Bock, Sheldon Harnick, Viulunsoittaja katolla, 2003, videotekstitys, kohtaus 1.

  2. ”Jumala itse, joka havaitsi olevansa henkien ja kirkkauden ympäröimä, koska oli muita älykkäämpi, näki sopivaksi säätää lakeja, joiden avulla muut saisivat oikeuden edistyä, kuten Hän oli edistynyt” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 218).

  3. ”Perhe − julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145.

  4. Ks. Moos. 1:39.

  5. Ks. Dale G. Renlund, ”Valitkaa tänä päivänä”, Liahona, marraskuu 2018, s. 104.

  6. Ks. Jes. 53:3–12. Jesaja mainitsee kymmenen kertaa Kristuksen sijaiskärsimyksen synnin vuoksi.

  7. Jumala sanoi: ”[Sinun] on tehtävä parannus, tai [et] voi mitenkään periä Jumalan valtakuntaa, sillä mikään saastainen ei voi asua siellä eli asua hänen luonaan.” Niinpä sinun ”täytyy syntyä uudesti taivaan valtakuntaan vedestä ja Hengestä ja tulla [puhdistetuksi Jumalan Ainosyntyisen] verellä, niin että [sinut] voitaisiin pyhittää kaikesta synnistä”. (Moos. 6:57, 59.)

  8. Russell M. Nelson, ”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille, 3. kesäkuuta 2018, hopeofisrael.churchofjesuschrist.‑org.

  9. Ks. OL 18:15–16.

  10. Ks. OL 4:2, 4; 31:5; 36:1; 60:7; 62:3 ja 84:61.

Tulosta