2020
Ota lahja vastaan
Joulukuu 2020


Ota lahja vastaan

Jumalan sanan tutkiminen, palveleminen, parannuksenteko ja temppelissä käyminen auttavat meitä tuntemaan Jumalan rakkautta tänä jouluna.

Kuva
illustraton of the tree of life

Eräänä marraskuun iltana saavuin kotiin ja huomasin, että lapseni olivat muuttaneet huoneensa joulun ihmemaaksi. Joulukuuset, välkkyvät köynnökset, valosarjat ja paperiset lumihiutaleet koristivat nurkkia, sängynpäätyjä, seiniä ja kattoa. Näytteillepanoa täydensi itse tehty takka halkoineen, valoineen ja joulusukkineen. Tuo loistava jouluinen näkymä lämmitti niin kotiamme kuin sydäntämmekin.

Jouluisiin lempinäkymiini kuuluu myös se, mitä on profeetta Nefin kertomuksessa. Nefin isä Lehi kertoi unesta, jossa hän näki kauniin puun, jonka hedelmät täyttivät hänen sielunsa ilolla (ks. 1. Nefi 8:12). Nefikin halusi saada nähdä isänsä kuvaileman puun. Vastauksena rukoukseensa Nefi sai näyn. Minusta Nefin kertomus tästä kokemuksesta on kaunis joulukertomus. Hän kirjoitti:

”Ja tapahtui, että kun olin nähnyt puun, sanoin Hengelle: Minä näen, että olet näyttänyt minulle puun, joka on kaikkia muita kallisarvoisempi.

Ja hän sanoi minulle: Mitä haluat?

Ja minä sanoin hänelle: Tietää sen tulkinnan – –.

Ja minä näin Nasaretin kaupungin; ja Nasaretin kaupungissa minä näin neitsyen – –.

Ja hän sanoi minulle: Katso, neitsyt, jonka näet, on Jumalan Pojan äiti lihan tavan mukaan. – –

Ja minä katsoin ja näin jälleen neitsyen, joka kantoi lasta sylissään.

Ja enkeli sanoi minulle: Katso, Jumalan Karitsa, aivan niin, iankaikkisen Isän Poika!” (1. Nefi 11:9–11, 13, 18, 20–21.)

Mielestäni on merkittävää, että kun Nefi pyysi saada tietää puun merkityksen, hänelle näytettiin ensimmäinen joulu. Sen jälkeen Henki kysyi, ymmärsikö Nefi puun tarkoituksen. Nefi antoi tämän innoitetun vastauksen:

”Kyllä, se on Jumalan rakkaus, joka leviää kaikkialle ihmislasten sydämiin; sen vuoksi se on kaikkein haluttavinta.”

Ja Henki lisäsi: ”Niin, ja riemullisinta sielulle.” (1. Nefi 11:22–23.)

Tästä kokemuksestaan Nefi sai tietää, että kaikkein haluttavinta ja riemullisinta sielullemme on tuntea Jumalan rakkautta Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen välityksellä. Se on joulun todellinen lahja. Monilla meistä on kuitenkin vaikeuksia tuntea Jumalan rakkautta elämässämme – jopa näin juhlapyhien aikaan. Oheisena on neljä ehdotusta asioista, jotka voimme tehdä ottaaksemme vastaan Jumalan rakkauden lahjan tänä joulunaikana.

1. Tutki Jumalan sanaa

Voit alkaa tutkia säännöllisesti pyhiä kirjoituksia ja elävien profeettojen sanoja tai aloittaa sen uudelleen. Lehi näki näyssään ”rautakaiteen” (1. Nefi 8:19), joka johti puun luo. Ne, jotka kokivat Jumalan rakkauden, tarttuivat rautakaiteeseen ja pitivät siitä lujasti kiinni ja jatkoivat eteenpäin, kunnes he nauttivat puun hedelmää (ks. 1. Nefi 8:30). Nefi sai tietää, että tämä rautakaide kuvaa Jumalan sanaa (ks. 1. Nefi 11:25).

Me voimme kutsua Herran elämäämme tutkimalla Hänen sanojaan. Sitoutumisemme ei tarvitse olla ylivoimaisen suurta. Kun ystäväni kysyvät, kuinka kauan heidän tulisi tutkia pyhiä kirjoituksia, vastaan usein: ”Lue siihen asti, kunnes tunnet Hengen; sen jälkeen saatat haluta jatkaa lukemista.” Tärkeintä ei ole minuuttien eikä lukemiemme jakeiden tai lukujen määrä. Tärkeämpää on se kokemus, jonka pyrimme tutkiessamme saamaan Hengen kanssa. Herra siunaa meitä jokaisesta pienestäkin ponnistelusta.

Tule ja seuraa minua -opetusohjelmassa tutkitaan joulukuussa Moronin kirjaa ja opetusohjelman erityistä lukua, jonka otsikkona on ”Joulu”. Miten mahtava tilaisuus onkaan uppoutua pyhiin kirjoituksiin ja tutkia sakramenttirukouksia ja Moronin kaltaisten profeettojen sanoja heidän todistaessaan Jeesuksesta Kristuksesta voimallisesti ja henkilökohtaisesti.

Voimme myös tutkia elävien profeettojen sanoja lukemalla Liahonan yleiskonferenssinumeroita tai kuuntelemalla heidän puheitaan evankeliumiaiheisen kirjaston välityksellä. Kuten rautakaide Lehin unessa, uudistunut Kristuksen sanojen tutkimisemme voi johdattaa meidät kokemaan Jumalan rakkautta tänä jouluna.

2. Palvele

Kenties kaikkein rakkain nuoruuteni joulu oli sinä vuonna, kun perheemme lahjoitti yhdessä tätien, setien ja serkkujen kanssa vaatteita, ruokaa, leluja, silmälaseja ja kodinkoneita paikalliselle apua tarvitsevalle perheelle. En koskaan unohda sitä, että sain olla mukana siinä suuressa kulkueessa, joka toi joulun heidän kotiinsa. Tuo tunne jatkui pitkään joulun jälkeenkin, ja perheen äidin ja hänen neljän lapsensa kiitolliset ilmeet pysyvät muistoissani. Tuon perheen palveleminen sai Jumalan rakkauden ”[leviämään] kaikkialle” (1. Nefi 11:22) sydämeeni.

Muiden ihmisten palvelemisen ei tarvitse olla suureellista tai monimutkaista. Palvellessani piispana opin, että seurakunnissamme ja paikkakunnillamme on monia, jotka ovat joka päivä yksinäisiä, ahdistuneita tai lannistuneita. Puhelinsoitto, huomaavainen tekstiviesti, ystävällinen viestilappu, itse tehty herkku, yhteinen kävely naapurustossa tai tarjous toimia lapsenvahtina voi olla taivaasta tullut ihme ja vastaus rukoukseen.

Jos kysymme taivaalliselta Isältämme ”Onko joku, jota voisin auttaa tänään?”, mieleemme voi ilmaantua nimi tai kasvot, ja Pyhän Hengen kuiskaukset auttavat meitä ymmärtämään, kuinka voimme olla siunaukseksi tuolle henkilölle. Kun toimimme noiden kehotusten mukaan, saamme kokea Jumalan rakkautta tuota henkilöä ja myös itseämme kohtaan.

Kirkon ”Valoa maailmaan” -kampanjassa ehdotetaan yksinkertaisia palvelutöitä, joilla voimme auttaa muita tuntemaan Jumalan rakkautta. Jos Henki kehottaa sinua ottamaan vastaan Jumalan rakkauden lahjan palvelemalla tänä jouluna, Valoa maailmaan voi auttaa sinua pääsemään alkuun (mene sivustolle tulkaakristuksenluokse.org).

3. Tee parannus

Kolmas kehotus on ottaa vastaan Vapahtajan suoma parannuksenteon lahja. Vanhin Lynn G. Robbins seitsemänkymmenen koorumista on opettanut: ”Parannus on aina saatavilla oleva Jumalan lahja, jonka ansiosta me voimme kulkea epäonnistumisesta toiseen menettämättä lainkaan innostusta. Parannus ei ole Hänen varasuunnitelmansa, jos sattuisimme epäonnistumaan. Parannus on Hänen suunnitelmansa Hänen tietäessään meidän epäonnistuvan.”1

Tämä elämä on vaikeaa. Kun pyrimme kohti päämääränämme olevaa iankaikkista elämää, me kaikki epäonnistumme ja tarvitsemme Kristuksen sovituksen lunastavaa voimaa. Yksi syistä, miksi Vapahtaja auliisti päätti kokea rangaistuksen synneistämme, oli se, että Hän voisi tarjota meille parannuksenteon lahjan. Hän on jo maksanut sen hinnan. Meidän on vain päätettävä, otammeko vastaan Hänen kutsunsa:

”Sen tähden minä otan vastaan jokaisen, joka tekee parannuksen ja tulee minun luokseni niin kuin pieni lapsi, sillä sellaisten on Jumalan valtakunta. Katso, sellaisten puolesta minä olen antanut henkeni ja ottanut sen jälleen; sen tähden tehkää parannus ja tulkaa minun luokseni, te maan ääret, ja pelastukaa.” (3. Nefi 9:22.)

Luulenpa, että jokaisella meistä on jonkin verran synnin taakkaa, suurta tai pientä, jota Henki on yrittänyt saada meitä laskemaan harteiltamme. Piispamme ja vaarnanjohtajamme voivat auttaa. Vapahtajalla on ystävällinen ja anteeksiantava luonteenlaatu, ja Hän välittää vastaavia tunteita palvelijoilleen. He rakastavat meitä ja voivat auttaa meitä parantumaan Vapahtajan sovituksen avulla. Me kaikki voimme tänä jouluna ottaa vastaan Vapahtajan kutsun tulla Hänen luokseen ja tulla terveiksi.

4. Käy Herran huoneessa

Jotkut hetkistä, jolloin olen eniten tuntenut Jumalan rakkautta, olen kokenut Hänen pyhissä temppeleissään. Siellä minut sinetöitiin suloisen vaimoni kanssa yhteen ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Olen mennyt sinne etsimään johdatusta päätöksiin ja löytääkseni rauhaa kuormittavina aikoina. Temppelissä taivas tuntuu olevan lähempänä, ja ilmoitusta tuntuu tulevan helpommin.

Mitä tulee Melkisedekin pappeuden toimituksiin, joihin temppelitoimitukset kuuluvat, Herra on sanonut: ”Sen toimituksissa ilmenee jumalisuuden voima” (OL 84:20).

Kun osallistumme temppelitoimituksiin, opimme tuntemaan Jumalan, ja jumalallisen elämän rauha ja voima tulevat ilmi elämässämme.

Presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) on luvannut: ”Kun käymme temppelissä, me voimme kokea sellaista hengellisyyden ulottuvuutta ja rauhan tunnetta, joka kohoaa kaikkien muiden tuntemusten yläpuolelle, joita ihmissydän voi tuntea.”2

Jos et ole vähään aikaan tuntenut rauhaa, mikset tänä jouluna sitoutuisi uudelleen käymään temppelissä, kun se avataan jälleen? Ellet ole vielä saanut endaumenttiasi, seurakuntasi johtohenkilöt voivat auttaa sinua valmistautumaan siihen. Voimme myös tuntea Jumalan rakkauden, kun löydämme esivanhempiemme nimiä ja lähetämme ne temppeliin, jotta he saisivat temppelin siunaukset.

Todellinen lahja

Jumalan sana, sydämellinen palveleminen, parannuksenteko ja temppelitoimituksiin osallistuminen ovat kaikki tilaisuuksia ottaa vastaan joulun todellinen lahja. Apostoli Johannes on kirjoittanut: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa” (Joh. 3:16). Tänä jouluna rukoilen, että jokainen meistä saisi Hengen johdatusta valita asioita, jotka auttavat meitä kokemaan Jumalan mahtavan rakkauden lahjan Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen välityksellä.

Viitteet

  1. Lynn G. Robbins, ”Seitsemänkymmentä kertaa seitsemän”, Liahona, toukokuu 2018, s. 22.

  2. Thomas S. Monson, ”Temppelin siunauksia”, Liahona, toukokuu 2015, s. 92.

Tulosta