2022
“Jeg forstår ikke hva alle ting betyr”, og det er i orden
April 2022


Unge voksne

“Jeg forstår ikke hva alle ting betyr”, og det er i orden

Når vi ikke vet alle svarene, er det tro som er svaret.

Bilde
en kvinne står på en fjellhylle og ser på solnedgangen

Jeg kommer aldri til å glemme en leksjon jeg hadde med en ung kvinne da jeg var på misjon.

Hun ba stadig om fysiske eller håndgripelige bevis på at Mormons bok var sann. Og jeg satt der, usikker på hvordan jeg skulle svare på spørsmålene og beskyldningene hennes. Jeg var en ung og kvikk misjonær, og alt jeg visste var at Mormons bok var sann. Jeg følte meg motløs fordi jeg ikke visste alle svarene på spørsmålene hennes. Men jeg innså at det ikke ville hatt noen betydning om jeg hadde fysiske bevis for at Mormons bok var sann. Bevis ville ikke gi henne tro.

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har sagt: “Tro vil ikke komme ved å studere gamle tekster som rent akademiske fag. Den vil ikke komme ved arkeologiske utgravninger og oppdagelser. Den vil ikke komme ved vitenskapelige forsøk. Den vil ikke engang komme ved å oppleve mirakler. Disse tingene kan bekrefte vår tro, eller noen ganger utfordre den, men de skaper ikke tro.” 1

Hvor lett ville det ikke være om vi kunne vise gullplatene til hele verden? Noen ville definitivt slutte seg til Kirken, men andre vil kanskje ikke gjøre det, for fysiske bevis er ikke alt som trengs for å utvikle tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Når alt kommer til alt, sa Jesus til Tomas: “Salige er de som ikke ser, og likevel tror” (Johannes 20:29).

Hva er så tro?

Tro er ikke bare tro – det er et handlingsprinsipp. “Tro på Kristus fører til handling. Den fører til oppriktig og varig omvendelse.” 2 Og selv om verden sier at tro er å følge blindt, har jeg etter hvert forstått at tro er å stole på at Gud vil gi meg bekreftelse på sannheten når jeg handler.

“Når du har tro på Jesus Kristus, stoler du fullstendig på ham – på hans uendelige makt, intelligens og kjærlighet. Det innebærer å tro på hans læresetninger. Det betyr å tro at selv om du ikke forstår alle ting, gjør han det.” 3

Vi har ikke alle svarene, men hvis vi stoler på vår allvitende himmelske Fader, vil han lede oss til det som er sant (se Mormons ord 1:7).

Fokuser på det du vet

Det kan føles overveldende å høre råd om å utvikle urokkelig tro i en verden som stadig prøver å ryste oss. Men det er mulig å utvikle urokkelig tro. Tro er et valg. Når vi konsekvent og bevisst velger å leve ved tro hver dag, bygger vi en sterk grunnvoll og et klippefast vitnesbyrd.

Kong Benjamin lærte sitt folk en oppskrift på å skape urokkelig tro: “Tro på Gud … Tro at han har all visdom og all makt både i himmel og på jord. Tro at mennesket ikke fatter alt som Herren fatter” (Mosiah 4:9).

Når jeg, for min del, godtar at det finnes ting jeg kanskje aldri helt vil forstå i dette liv og fokuserer på det jeg vet, vil ikke andre ting ryste mitt vitnesbyrd om Guds kjærlighet til meg og at denne Kirken er sann.

Jeg gjentar det eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Jeg vet ikke alle årsakene, alle hensiktene, og jeg vet ikke alt om Herrens tidsplan. I likhet med Nephi kan dere og jeg si at vi ‘forstår ikke hva alle ting betyr’ (1 Nephi 11:17).

Men visse ting vet jeg med sikkerhet. Jeg vet at vi er en kjærlig himmelsk Faders åndesønner og -døtre. Jeg vet at den evige Fader er opphavsmannen til planen for lykke. Jeg vet at Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser.” 4

Disse grunnleggende prinsippene er avgjørende deler av mitt vitnesbyrd. Gud har åpenbart mange store og viktige ting. Heng deg ikke opp i mysteriene han ennå ikke har åpenbart (se 9. trosartikkel).

Det er mye vi ennå ikke vet. Og det er i orden!

Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum sa: “Naturligvis kan vi ikke forstå alt dette akkurat nå! Naturligvis kan vi ikke vite meningen med alle ting akkurat nå! Men vi kan vite, her og nå, at Gud kjenner oss og elsker hver og en av oss!” 5

Handle ifølge tro istedenfor tvil

Mange trofaste medlemmer går seg vill når de lar sin tvil tale høyere enn sin tro. Å fokusere på tvil kan få oss til å se “forbi målet” (Jakobs bok 4:14).

Den unge kvinnen jeg underviste da jeg var på misjon, ville bare tro at Kirken var sann hvis min ledsager og jeg kunne motbevise alle hennes beskyldninger. Men det eneste jeg noensinne kunne bevise for henne, var at det å finne svar ved personlig åpenbaring var en realitet. 6

Jeg kan vitne om Den hellige ånds mektige vitnesbyrd i mitt liv. Jeg vet at Mormons bok er sann, ikke fordi jeg vet alle svarene, men fordi Ånden har vitnet for meg om at den er ubestridelig sann. Mitt vitnesbyrd kom ikke i en mirakuløs tilkjennegivelse, men over tid, ved konsekvent studium og bønn. Mitt vitnesbyrd kom med andre ord ikke på grunn av fysiske bevis, men fordi jeg handlet i tro og vil fortsette å gjøre det.

Hva gjør vi hvis vi ikke finner svar på spørsmålene våre? Søster Camilla Kimball, president Spencer W. Kimballs hustru, fortalte om sin strategi for å vente på svar på vanskelige spørsmål. Hun hadde en metaforisk hylle for ting hun ikke visste svarene på. Og når hun holdt fast ved det hun visste, samtidig som hun også studerte og ba angående sine spørsmål, var hun i stand til å få større forståelse.

“Fremdeles har jeg en del spørsmål på den hyllen”, sa hun “men jeg har etter hvert forstått så mange andre ting i mitt liv at jeg er villig til å vente til tiden kommer da jeg får svar på resten.” 7

Gå tilbake til det grunnleggende

Det har hendt at jeg ikke har forstått visse bud. Stunder da jeg hadde spørsmål om polygami, tiltrekning til samme kjønn eller andre ting.

Men jeg har fått en mektig lærdom av måten Gud underviste Adam og Eva på.

Vi lærer at “Gud [ga] dem befalinger etter å ha kunngjort forløsningsplanen for dem” (Alma 12:32; uthevelse tilføyd).

Det ville ikke overraske meg om Adam og Eva hadde mange spørsmål om budene de ble bedt om å følge. Men før de kunne forstå budene, måtte de først lære om frelsesplanen.

Hvor godt forstår du frelsesplanen? Går du tilbake til de grunnleggende prinsippene i Guds plan når du har spørsmål? Når jeg har lett etter svar på spørsmålene mine, har det å studere frelsesplanen hjulpet meg å få glimt av Guds svar.

Når jeg fokuserer på de grunnleggende sannhetene jeg har kunnskap om, kan jeg stå på en sikker grunnvoll. Jeg lar ikke trivielle ting rokke ved min tro. Jeg vet ikke alt, men jeg vet nok. 8

Vi kan alltid velge tro

Jeg avsluttet leksjonen med den unge kvinnen på misjonen min med å vitne frimodig om Mormons bok. Jeg fortalte henne at den eneste måten hun virkelig kunne finne svar på alle sine spørsmål på, var å spørre vår himmelske Fader om Mormons bok var sann. Inntil hun forsto det grunnleggende i Jesu Kristi evangelium, kunne hun legge sine andre spørsmål på hyllen og komme tilbake til dem senere med større forståelse og tro. Men ærlig talt, gjelder ikke det oss alle? Vi kan faktisk styrke vår tro ved å handle i tro.

Jeg har blitt velsignet hver gang jeg har valgt tro i møte med ting jeg ikke vet. Og når jeg stoler på at min himmelske Fader vil åpenbare svar når han finner det riktig, vet jeg at jeg vil føle lykke og glede ved å etterleve evangeliet – også uten å vite alle svarene.

Noter

  1. D. Todd Christofferson, “Den velsignelse Skriftene er for oss”, Liahona, mai 2010, 34–35.

  2. Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2018), 60.

  3. Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet (2004), 160.

  4. David A. Bednar, “Måtte vi aldri vike tilbake (L&p 19:18) ”(Kirkens skoleverks andakt for unge voksne, 3. mars 2013), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  5. Neal A. Maxwell, “Omfavnet i hans kjærlighets armer”, Liahona, nov. 2002, 18.

  6. Se Lawrence E. Corbridge, “Stå på åpenbaringens klippe”, Liahona, okt. 2020, 24–29.

  7. Camilla Kimball, i Lavina Fielding, “Camilla Kimball: Lady of Constant Learning”, Ensign, okt. 1975, 62.

  8. Se Rihna Mak, “I Don’t Know All the Answers, but I Know Enough” digital artikkel), Ensign, sep. 2018.

Skriv ut