2023
Fem forslag til at dele evangeliet
August 2023


Kun digitalt

Fem forslag til at dele evangeliet

Disse fem forslag kan hjælpe os til at dele evangeliet på en normal og naturlig måde og indbyde andre til at komme til Kristus.

Billede
en collage af mennesker, der tjener på forskellig vis

Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har vi et ansvar for og en velsignelse ved at fortælle alle vor himmelske Faders børn om evangeliet. Vor himmelske Fader elsker alle sine børn fuldkomment og ønsker, at de hver især bliver i stand til at modtage alle hans velsignelser. En måde, hvorpå vi kan vise vores kærlighed til ham, er ved at »indbyde alle til at modtage evangeliet, hvilket omfatter:

  1. At deltage i missionering og at tjene som missionær.

  2. At hjælpe nye og tilbagevendende medlemmer med at udvikle sig på pagtsstien.«1

Når vi elsker og tjener vores søstre og brødre, vil vi blive fyldt med et ønske om at hjælpe dem til at opleve den »overordentlig store glæde«, der kommer af at efterleve Jesu Kristi evangelium (Alma 36:24). Det kan til tider være overvældende at dele evangeliet, men Herren giver ikke »nogen befalinger til menneskenes børn, uden at han bereder en vej for dem, så de kan udføre det, som han befaler dem« (1 Ne 3:7). Vi kan stole på, at han vil hjælpe os, når vi giver agt på hans bud om at »vogte [hans] får« (Joh 21:16-17).

Når vi stræber efter at indbyde andre til at komme til Kristus, kan vi overveje følgende principper.

Del evangeliet som en del af vores pagter

Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Hver eneste person, som har indgået pagter med Gud, har lovet at tage sig af andre og tjene dem i nød. Vi kan udvise tro på Gud og altid være rede til at svare alle, der spørger om ›det håb, [vi] har‹ (1 Pet 3:15). Vi har alle en rolle at spille i indsamlingen af Israel.«2

Husk, at vi ikke behøver at være fuldtidsmissionærer for at dele evangeliet. Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolvs Kvorum, har mindet os om, at »studium af evangeliet og at dele det dagligt kan gøres af alle, med eller uden en officiel kaldelse. Husk, at det ikke kræver et navneskilt at udføre missionering!«3 Og ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har tilsvarende udtalt: »Hvis du ikke er fuldtidsmissionær med et missionærskilt hæftet på jakken, er tiden inde til at skrive et i dit hjerte – der, som Paulus sagde: ›Ikke [er] skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd‹ (2 Kor 3:3).«4

Når vi forsøger at fortælle andre om evangeliet, er vi med til at opfylde vores dåbspagt, som omfatter at »stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting og på alle steder, hvor [vi] måtte befinde [os]« (Mosi 18:9).

Indbyd alle til at komme til Kristus

Jesus Kristus »gør ikke forskel på nogen« (ApG 10:34). Akkurat han inviterede den rige unge mand for længe siden, inviterer han stadig alle: »Og kom så og følg mig« (Luk 18:22). Vi kan gøre det samme – invitere alle og enhver til at følge Kristus uden at bedømme, hvem vi tror vil eller ikke vil tage imod invitationen. Han er det svar, som så mange mennesker søger efter.

Som præsident Russell M. Nelson sagt: »Hans evangelium er det eneste svar, når mange i verden overvældes af frygt. Dette understreger det presserende behov for, at vi følger Herrens instruktion til sine disciple ›gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen‹ [Mark 16:15, fremhævelse tilføjet; se også Matt 28:19]. Vi har et helligt ansvar for at dele Jesu Kristi kraft og fred med alle, der vil lytte, og som vil lade Gud råde i deres liv.«5

Dem, vi deler evangeliet med, kan acceptere eller afvise vores invitationer eller vidnesbyrd. Men det er ikke det, der afgør vores succes. Vi udfører Guds værk, når vi deler.

Stol på at Helligånden vidner

Det kan til tider være skræmmende at fortælle om vores mest dyrebare og hellige overbevisninger. Men Herren lover, at han vil vejlede og hjælpe os til at kommunikere på en måde, der vil bringe Ånden. Vi kan stole på, at Helligånden vil vejlede os om, hvad vi skal sige, når vi åbner vores mund for at dele noget. Det er vores opgave at dele, og det er Helligåndens opgave at vidne om Jesus Kristus.

Som der står i L&P 100:5-8: »Derfor, sandelig siger jeg jer: Opløft jeres røst for dette folk; udtal de tanker, som jeg vil indgive jer i hjertet, så skal I ikke blive beskæmmet for mennesker.

For det skal blive givet jer i samme stund, ja, i samme øjeblik, hvad I skal sige.

Men jeg giver jer den befaling, at hvad som helst I kundgør i mit navn, det skal I i alle ting kundgøre i hjertets alvor, i en ånd af sagtmodighed.

Og jeg giver jer dette løfte, at for så vidt som I gør dette, skal Helligånden blive udgydt for at bevidne alt, hvad I end skal sige.«

Husk det ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Stol på, at Herren kan udføre sine mirakler. Forstå, at det ikke er jeres opgave at omvende folk. Det er Helligåndens opgave. Jeres opgave er at dele, hvad I har på hjerte, og leve i overensstemmelse med jeres overbevisninger.

Så bliv ikke skuffet, hvis nogle ikke straks tager imod evangeliet. Det er ikke en personlig fiasko.

Det er et anliggende mellem den enkelte og vor himmelske Fader.

Det er jeres ansvar at elske Gud og elske jeres næste, hans børn.

Tro, elsk, gør.«6

Bring evangeliet op naturligt

Det behøver ikke at være komplekst at fortælle andre om evangeliet. Vi kan, som ældste Uchtdorf opfordrede til, »indbyde folk – på normale og naturlige måder – til at komme og se, komme og hjælpe og komme og høre til.«7 Vi kan finde måder at bringe evangeliet på bane på, når vi taler om vores interesser, vores hobbyer, vores kampe og de velsignelser, vi oplever gennem den rolle, som Jesus Kristus spiller i vores liv.

Præsident Ballard har sagt: »Vær ikke bange for at fortælle andre jeres historie – jeres oplevelser som en discipel af Herren, Jesu Kristus. Vi har alle interessante historier, der har formet os. At dele disse historier er en ikke-truende måde at tale med andre på. I kan også være med til at overvinde mange misforståelser om Kirken gennem jeres evne til at påvirke jeres omgivelser.«8

Hvis I er usikre på jeres evne til at fortælle andre om evangeliet, så husk dette råd fra ældste Uchtdorf:

»Men husk, Herren har aldrig krævet en kyndig, fejlfri missioneringsindsats. ›Se, Herren kræver hjertet og et villigt sind‹ (L&P 64:34) …

Det vigtigste er, at I ikke giver op. Bliv ved med at gøre det rette. I vil med tiden blive bedre, lykkeligere og mere ægte. Det vil blive normalt og naturligt for jer at tale med andre om jeres tro. Rent faktisk vil evangeliet blive sådan en essentiel og dyrebar del af jeres liv, at det ville føles helt unaturligt ikke at tale med andre om det. Det sker måske ikke lige med det samme – det er en livslang proces. Men det vil ske.«9

Efterlev evangeliet for at dele det

Har I hørt udtrykket »handlinger siger mere end ord«? Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at »når vi viser kristuslignende kærlighed til vores næste, forkynder vi evangeliet – selv om vi ikke ytrer et eneste ord.«10

Ældste Stevenson kom også med en enkel metode til at fortælle andre om evangeliet: »Frelserens store formål kan opnås gennem enkle, let forståelige principper, som vi hver især har lært fra barndommen: Elsk, del og indbyd.«11

Vi kan også følge præsident Nelsons råd om at »tage ansvar for vores vidnesbyrd«.12 Og som ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har belært om, er det at blive omvendt også en vigtig del af at være et eksempel på at efterleve evangeliet: »For at Frelserens befaling om at fortælle andre om evangeliet kan blive en del af, hvem vi er, er vi nødt til at blive omvendt til Guds vilje; vi er nødt til at elske vores næste, dele Jesu Kristi gengivne evangelium og indbyde alle til at komme og se.«13

Når vi søger at tale om Kristus, fryde os i Kristus, prædike om Kristus og profetere om Kristus (se 2 Ne 25:26), kan vi stole på, at han hjælper os. Vi kan også finde styrke i dette løfte fra ældste Stevenson: »Jeg opfordrer jer til at overveje, hvordan I kan elske, dele og indbyde. Når I gør det, vil I føle stor glæde ved at vide, at I giver agt på vor elskede Frelsers ord.«14

Udskriv