2023
Seks grunde til at bevare håbet om et lykkeligt ægteskab
August 2023


Kun digitalt

Seks grunde til at bevare håbet om et lykkeligt ægteskab

Vi har al mulig grund til fortsat at arbejde hen imod et evigt ægteskab og en evig familie.

Billede
et par sidder på en sofa og smiler til hinanden

»Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,« sagde ældste Richard J. Maynes, da han var medlem af De Halvfjerds, »forstår og tror vi på familiens evige natur. Denne forståelse og tro bør inspirere os til at gøre alt, hvad der står i vores magt for at skabe et kristuscentreret hjem.«1 Så hvad sker der, når vi:

  • oplever andre fortælle os (urigtigt), at ægteskab og at være forældre er ved at blive forældet i dagens samfund,

  • begynder at tvivle på lykkelige ægteskaber på grund af vores egne eller andres oplevelser i familien,

  • bliver modløse, når velsignelserne ved ægteskab eller børn ikke kommer, når eller som vi håber?

I alle disse tilfælde kan vi stole på skønheden i evangeliske sandheder om ægteskab og familie. Vi kan fortsat vise tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus, når vi »håber på det, som ikke ses, og som er sandt« (Alma 32:21, se også Eter 12:6). Vi kan bygge et fast fundament på evige sandheder om familien, der holder os fokuseret på vores evige mål og perspektiv. Overvej for eksempel den styrke, det formål og det håb, der kan komme ved at studere og favne disse seks principper (blandt meget andet).

Familien er af afgørende betydning i Guds frelsesplan og plan for vores ophøjelse

Familieproklamationen indledes med at erklære, at »ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, og at familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne.«2 Mange skriftsteder minder os om vigtigheden af, at mænd og kvinder bliver beseglet som ægtemand og hustru (se fx 1 Mos 2:18; 1 Kor 11:11; 4 Ne 1:11; Moses 3:18). »Jorden blev skabt, og denne kirke blev genoprettet, for at familier kunne dannes, besegles og ophøjes for evigt,«3 har præsident Russell M. Nelson sagt.

Præsident Nelson har også fortalt, hvorfor tempelbesegling er så vigtig:

»Ægteskabet mellem mand og kvinde er helligt – det er indstiftet af Gud [se L&P 49:15-17]. Jeg fremhæver også fordelen ved et tempelægteskab. Det er den højeste og mest holdbare form for ægteskab, som vor Skaber kan tilbyde sine børn.

Mens frelse er et personligt anliggende, er ophøjelse et anliggende for familien. Kun de, som bliver gift i templet, og hvis ægteskab bliver beseglet ved forjættelsens hellige Ånd, vil fortsætte som ægtefæller efter døden [se L&P 76:53; 132:7] og modtage den højeste grad af celestial herlighed eller ophøjelse.«4

Når vi stræber efter at opnå og ære et celestialt ægteskab, udvikler vi os i vores evige roller og i ophøjelse af pagter.

Ægteskab er et partnerskab med Gud

Ægteskab kan hurtigt gå fra at føles overvældende til at føles som et stort privilegium og en stor mulighed, når vi husker, at det ikke kun handler om, at en mand og kvinde opnår succes sammen. De søger i stedet også at få succes i et partnerskab med vor himmelske Fader. Som præsident Nelson har sagt: »For at kvalificere os til evigt liv må vi indgå en evig pagt med vor himmelske Fader (se L&P 132:19). Det betyder, at en tempelvielse ikke blot er mellem ægtemand og hustru; den omfatter et partnerskab med Gud (se Matt 19:6).«5 Og når vi er i partnerskab med Gud, bliver vi velsignet med adgang til hans kraft til at velsigne vores indsats, når vi rådfører os med ham.

Som ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Ved tempelbeseglingen indtræder en kvinde og en mand i den hellige ægteskabsorden i den nye og evigtvarende pagt. Gennem denne præstedømmeorden får de evige velsignelser og guddommelig kraft til at tage ansvar for deres familieanliggender, idet de lever i overensstemmelse med de pagter, de har indgået. Fra da af går de fremad i fællesskab og i fuldt partnerskab med Herren, især med hensyn til hvert af deres guddommeligt anviste ansvar for at opdrage og præsidere i deres familie.«6

Ægteskab og familie kan bringe de største glæder og velsignelser

Profeter har ved mange lejligheder talt om de velsignelser, der kommer gennem tempelbeseglinger og evige familier. Denne type ægteskab og familie kan for eksempel blive:

  • »Kilden til vores største glæde«7

  • En »fuld erkendelse af … velsignelser … ud over vores jordiske fatteevne«8

  • »En afgørende del af forberedelsen til evigt liv«9

  • »Større muligheder for lykke end … noget andet forhold mellem mennesker«10

  • »Støbeske for social orden, kilden til dyd og grundlaget for evig ophøjelse«11

  • »En skattet gave fra himlen«12

  • »De dybeste og smukkeste af alle følelser«13

  • »Det vigtigste af Herrens værk, I nogensinde vil udføre«14

  • »De største skatte på jorden og i himlen«15

  • »De største velsignelser«16

  • »Den vigtigste årsag til vores liv … Hvis vi helliger os denne sag, vil vi forbedre alle andre aspekter af vores liv«17

  • »Et helligt privilegium, der vil lære os at blive mere som Gud«18

  • »Kilden til vores evige udvikling og glæde og vor himmelske Faders orden«19

  • »Et kærligt, varigt og mere fuldkomment forhold«20

  • »En kilde til usammenlignelig tilfredsstillelse, ja, glæde«21

  • »Den store velsignelse, det er at få børn, og om den lykke, de bringer os i dette liv og i evighederne«22

  • »Et sandt og ligeværdigt partnerskab«23

  • »Samhørighed som Frelseren belærte om«24

  • »Mere glæde på vores rejse mod evigt liv«25

  • »Vores evne til at tjene hinanden og med hinanden … og mangedoble den«26

  • At være »meget, meget lykkelig for evigt«27

  • »Større glæde og tilfredsstillelse i jordelivet«28

  • »En af livets himmelske glæder«29

  • En »berigende« og »vidunderlig« oplevelse30

  • At blive vejledt af »Herren … gennem alle … oplevelser, der fører til vækst, sammen«31

  • »En ideel omstændighed til at overkomme enhver tendens til at være egoistisk eller selvcentreret«32

  • »Muligheden for den bedste oplevelse af kærlighed og forberedelse til et frugtbart liv«33

  • »Et ideelt miljø, hvori de kan efterleve deres pagter med Gud«34

  • »Modstanderen … har aldrig magt til at underminere grundlaget for deres evige partnerskab«35

  • »En uvurderlig perle, en skat af uendelig værdi«36

  • »En guddommeligt indstiftet vej … Intet andet forhold kan bringe så megen glæde, frembringe så meget godt eller tilvejebringe så meget personlig forædling«37

  • »Sand lykke i dette liv og i evighederne«38

4. Familien giver de bedste rammer for succes

Ægteskabet mellem mand og kvinde tilvejebringer ikke alene evig udvikling, men det giver også de bedste rammer for at opdrage børn og velsigne samfund. Ældste D. Todd Christofferson fra de Tolv Apostles Kvorum sagde: »En familie, der er bygget på et ægteskab mellem en mand og en kvinde, giver de bedste rammer for, at Guds plan kan blomstre – rammerne for fødslen af de børn, der kommer rene og uskyldige fra Gud, og de nødvendige omgivelser for læring og forberedelse, for at de kan få et vellykket jordisk liv og evigt liv i den næste verden. Samfundet har brug for en vis mængde af sådanne ægteskaber for at kunne overleve og have fremgang. Det er derfor, at samfund og nationer sædvanligvis har opfordret til og beskyttet ægteskabet og familien som begunstigede institutioner. Det har aldrig kun handlet om de voksnes kærlighed og lykke.«39

Præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har sagt:

»Når folk forpligter sig til at efterleve evangeliske principper i forhold til deres familie og religion, begynder de også at klare sig bedre åndeligt og ofte timeligt.

Og selvfølgelig bliver samfund i det hele taget styrket, i takt med at familier vokser sig stærkere. Forpligtelser over for familien og værdier er den grundlæggendestræben. Næsten alt andet er virkninger. Når par gifter sig og forpligter sig til hinanden, forøger de også deres chancer for økonomisk velfærd betragteligt. Når børn fødes i ægteskab og har både en mor og en far, vokser deres muligheder og sandsynligheden for erhvervsmæssig succes enormt. Og når familier arbejder og leger sammen, blomstrer nabolag og lokalsamfund, økonomien bliver bedre, og mindre offentlige og færre kostbare sikkerhedsnet er påkrævet.«40

5. Vi kan ændre familiemønstre

Selv om I kommer fra et hjem, hvor kærlighed og harmoni ikke var grundlaget for et ægteskab, så husk, at I kan skabe et kristuscentreret miljø i jeres hjem. Ældste Christofferson har sagt: »I kan blive den generation, måske den første i jeres familie, hvor det guddommelige mønster, som Gud har anvist for familier, kan blive ført ud i livet til velsignelse for de efterfølgende generationer.«41

Og som det lyder i Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg: Husk, at »jeres Frelser kender jeres situation, og han elsker jer. Vær tålmodige, fortsæt med at holde Guds befalinger og vær et godt eksempel for jeres familie. Opbyg forhold i jeres menighedsfamilie. Forbered jer allerede nu på at opbygge jeres egen familie, der er baseret på Jesu Kristi lærdomme.«42

Vi kan finde stor trøst i at vide, at Herren vil vejlede os i vores retskafne ønsker om et stærkt ægteskab, og at han vil sørge for de ressourcer og den styrke, vi har brug for til at skabe »lykke i familielivet«,43 selvom det ikke er det, vi har oplevet tidligere.

6. Vi kan stole på de lovede velsignelser, der kommer

Selv de, der arbejder hen imod et evigt ægteskab, vil ikke alle modtage denne velsignelse i dette liv. Men vi kan finde trøst i dette løfte fra præsident Nelson, som mange andre profeter også har belært om: »Jeg ved, at mange modne medlemmer af Kirken ikke er gift. De håndterer helt uforskyldt livets prøvelser alene. Lad os huske på, at Herren på sin egen måde og til sin egen tid ikke vil holde nogen velsignelse tilbage fra sine trofaste hellige.«44

Når vi venter på Herren for at modtage sådanne velsignelser, kan vi »med glæde gøre alt, hvad der står i vores magt« og derpå »stå stille« og »se Guds frelse, og så hans arm kan blive åbenbaret« (L&P 123:17). Og vi kan forberede os på at modtage den største velsignelse, vi får – ophøjelse i det kommende liv.

Udskriv