2023
Omsorg gennem tjeneste
August 2023


»Omsorg gennem tjeneste«, Liahona, aug. 2023.

Principper for omsorg

Omsorg gennem tjeneste

Vi kan blive mere som Frelseren, når vi lærer at drage omsorg, som han gjorde. Vi kan gøre en stor forskel ved oprigtigt at tjene på naturlige måder.

Billede
Jesus rækker ud mod en mand med et handicap

Jesus kom »ikke … for at lade sig tjene, men for selv at tjene« (Matt 20:28). Tjeneste er en del af at drage omsorg, fordi det er det, Frelseren gjorde. Gang på gang stoppede han op for at lytte, helbrede, undervise, bede for og tilmed arbejde for folk omkring sig på trods af udmattelse, de mange krav i hans tjenestegerning eller folkeskarens larm.

Det Nye Testamente nævner også andre mennesker, der uselvisk arbejdede på at opbygge den tidlige kirke, deriblandt Føbe, der selv havde »stået mange bi« (se Rom 16:1-2), Priskilla og hendes mand, Akvila (se ApG 18:1-3, Rom 16:3-5) og flere andre (se Rom 16:6-15). Selvom detaljerne om meget af deres tjeneste ikke blev nedskrevet, så disse tidlige hellige et behov og udfyldte det.

Sommetider er tjeneste et offer, der involverer timer, dage eller tilmed år, der er helliget en sag – og nogle gange er det så enkelt som at bede en bøn for en ven. Sommetider er det ikke det, vi udretter, der gør en forskel for andre, men bare det faktum, at vi var der for dem.

Kernen i at tjene som Frelseren gjorde – selv når det ikke er belejligt – er at tjene oprigtigt, inderligt og helhjertet.

Billede
en mand går ud ad en dør, mens andre står bag ham

At gøre tjeneste til hjerteblod

Når vi lærer Frelseren at kende, bliver vi bedre til at vide, hvad han ville gøre for at tjene i en given situation. Hvordan kan vi udvikle den kristuslignende villighed til at tjene?

  1. Overvej, hvad det betyder at tjene, som Jesus Kristus gjorde. Hvad gjorde han? Hvordan gjorde han det? Hvordan kan vi overføre disse egenskaber på vores egen tjeneste?

  2. Der er mange velsignelser, der kommer ved uselvisk tjeneste, deriblandt en bortledning fra vores egne byrder og bekymringer, selv hvis det kun er kortvarigt. Men Jesus tjente af kærlighed, og vi håber også at tjene på den måde!

  3. At tjene andre er at tjene ham (se Matt 25:40).

  4. Vi er aldrig for vigtige til at tjene: »Den største blandt jer skal være jeres tjener« (Matt 23:11).

  5. Vi kan søge Helligåndens vejledning gennem bøn. Hvis der kommer en tanke om at gøre godt, er den inspireret (se Moro 7:13). »Udsæt aldrig, aldrig at følge en tilskyndelse« (Thomas S. Monson, »Ånden giver liv«, Stjernen, juli 1985, s. 62).

  6. Vi bør alle »være ivrigt engageret i en god sag og gøre meget af egen fri vilje og udvirke megen retfærdighed« (L&P 58:27).

  7. Vær ikke bange for at tjene ved at bruge jeres kreativitet, talenter og personlige interesser.

  8. Tjeneste behøver ikke at være noget stort. Husk, at selv enkle ting – som at være der for en ven, uanset om det er i form af et varmt måltid, et håndskrevet kort eller endda en sms – gør en forskel. Det vigtige er at være Frelserens hænder her på jorden.

Selvom det til tider kan føles ubekvemt at tilbyde tjeneste, vil vi med øvelse og bøn forbedre vores evner til at tjene på den bedste måde. Med tiden kan tjeneste blive en af de mest naturlige og glædelige dele af vores daglige liv.

Udskriv