2023
Ruokkikaa Herran lampaita ajallisesti ja hengellisesti
Lokakuu 2023


”Ruokkikaa Herran lampaita ajallisesti ja hengellisesti”, Liahona, lokakuu 2023.

Ruokkikaa Herran lampaita ajallisesti ja hengellisesti

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina me julistamme rakkauttamme Häntä kohtaan sillä, kuinka ruokimme Hänen lampaitaan.

Kuva
Jeesus pitelee mustaa lammasta

Sen yhden löytyminen, Matt Warren

Erään kerran ylösnoussut Herra Jeesus Kristus kysyi Pietarilta: ”Rakastatko sinä minua?” Pietari vastasi: ”Rakastan, Herra. Sinä tiedät, että olet minulle rakas.” Jeesus kysyi vielä kaksi kertaa: ”Rakastatko minua?” Joka kerta Pietari vastasi myöntävästi. Ja joka kerta Jeesus vastasi sanomalla: ”Ruoki minun karitsoitani” tai ”Ruoki minun lampaitani”. (Ks. Joh. 21:15–17.)

Toimistossani kirkon keskuspaikassa muutamat seinällä olevat kuvat esittävät sitä, kuinka Herra palvelee, siunaa ja parantaa lampaitaan. Ne muistuttavat minua siitä, kuinka syvästi Hän välittää kaikkien Isänsä lasten hyvinvoinnista. Hän on hyvä paimen. Hän tuntee lampaansa ja rakastaa niitä. Siitä syystä Hän antoi Pietarille käskyn ruokkia Hänen lampaitaan.

Samoin meitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä ja Herran Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia kutsutaan osallistumaan Herran työhön huolehtia muista ja hoivata heitä. Meidät on kutsuttu ruokkimaan Herran lampaita sekä ajallisesti että hengellisesti.

Ajallisia tarpeita, hengellisiä tarpeita

”Minä olen maailman valo”, Jeesus sanoi (Joh. 8:12). Kun yksittäisillä henkilöillä ja perheillä on pakottavia ajallisia tarpeita, heidän voi kuitenkin olla vaikeaa nähdä Hänen valonsa ja tuntea Hänen Henkensä. Heistä saattaa tuntua, että he elävät pimeydessä.

Kirkolla on monia voimavaroja, joiden avulla Herran lampaat voivat parantaa fyysistä ja emotionaalista terveyttään, hankkia koulutusta ja työpaikan sekä valmistautua ajallisesti.1 Usein avun tarpeessa olevat eivät tiedä, minkä tai kenen puoleen kääntyä tai mitä voimavaroja on käytettävissä. Toisinaan he saattavat olla liian arkoja tai nolostuneita pyytämään apua. Pitämällä Herran käskyn ruokkia Hänen lampaitaan me voimme auttaa ihmisiä löytämään näitä voimavaroja.

Kaikki kirkon voimavarat perustuvat evankeliumin periaatteisiin. Kun yksilöt soveltavat näitä hengellisiä periaatteita ajallisiin tarpeisiinsa, se vahvistaa heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Tällä tavoin he voivat tuntea Vapahtajan valon elämässään, kasvaa hengellisessä voimassa ja jatkaa kulkua liittopolulla, joka johtaa takaisin taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luo.

Ykseyttä paaston, kymmenysten ja paastouhrien avulla

Kaksi tärkeää tapaa, joilla Herra on antanut meille apua lampaidensa ruokkimiseen, ovat paastoaminen sekä kymmenysten ja paastouhrien maksaminen.

Paastoaminen oikeassa hengessä on paljon enemmän kuin että ollaan ilman ruokaa ja juomaa. Se on Jumalan palvelemista tavalla, joka vahvistaa suhdettamme perheeseemme, ystäviimme ja naapureihimme sekä viime kädessä Herraan. Tiedän, että kun olen paaston hengessä, olen herkempi muiden tarpeita kohtaan. Ymmärrän paremmin, kuinka voin auttaa heitä.

Kymmenysten maksaminen vaatii suurta uskoa, mutta se myös lisää uskoa. Kun uskomme kasvaa, Henki innoittaa meitä antamaan runsaan paastouhrin. Paastouhrit tarjoavat tilaisuuden antaa nimettömästi varojamme niiden veljiemme ja sisartemme siunaukseksi, joilla on hengellisiä tai ajallisia tarpeita. Paastoaminen sekä kymmenysten ja paastouhrien maksaminen tuovat meille ykseyttä Herran, perheemme ja niiden kanssa, joita palvelemme kirkossa.

Kuva
Kolme naista juttelemassa keskenään

Palvelkaa löytääksenne sen yhden

Jeesus Kristus palveli kaikkia lähellään olevia. Hän etsi erityisesti sitä, joka tarvitsi Häntä eniten. Kun lähdemme työhön palvelutyöveljinä tai -sisarina, me voimme etsiä ja palvella apua tarvitsevia. Ja kun ne, joita palvelette, tuntevat teidän todella välittävän heistä, he tuntevat evankeliumin valoa ja teidän ja Herran rakkautta. He myös pyytävät todennäköisemmin tukea teiltä ja kirkolta, jos he tarvitsevat sitä.

Jos haluatte ruokkia Herran lampaita, erinomainen lähtökohta on palvelutyökäynneillänne palvella muita, viedä heille Herran valoa ja tarvittaessa ohjata heitä löytämään tarvittavia voimavaroja.

Olkaa avoimia innoitukselle

Palvellessani piispana Meksikossa istuin eräänä sunnuntaina juuri ennen sakramenttikokouksen alkua korokkeella ja huomasin erään sisaren tulevan kappelisaliin. Hän oli uusi käännynnäinen ja vaikutti aina ujolta. Henki innoitti minua ottamaan selville, kuinka seurakuntaneuvosto voisi auttaa häntä tuntemaan olonsa mukavammaksi kirkossa. Pyysin Apuyhdistyksen johtajaa auttamaan tätä sisarta.

Jonkin ajan kuluttua Apuyhdistyksen johtaja sanoi minulle: ”Piispa, tämän sisaren hampaat täytyy todella uusia.”

Se oli yksi niistä syistä, miksi tämä sisar oli niin ujo. Hän ei puhunut eikä hymyillyt, koska hän ei halunnut kenenkään näkevän hampaitaan. Apuyhdistyksen johtaja kysyi, mitä meidän pitäisi tehdä. Päätin järjestää hammaslääkärin tutkimaan hänet ja ottamaan selville, mitä oli tarpeen tehdä.

”Oletko varma?” Apuyhdistyksen johtaja kysyi. ”Se voi olla kallista.”

Sanoin hänelle, että voisimme edetä. Yhdessä seurakuntana me etsimme keinon auttaa tätä sisarta. Kun näin hänet jälleen, hän jutteli ja hymyili. En ollut milloinkaan ennen nähnyt hänen hymyilevän!

Siitä hetkestä tämän sisaren elämä muuttui. Hänestä tuli aktiivisempi seurakunnan jäsen, ja lopulta hän meni temppeliin. Nykyään hän on temppelitoimitustyöntekijä. Olen varma, että jos joskus menen temppeliin, jossa hän palvelee, näen hänen hymyilevän.

Olen huomannut, että kun huomioimme muiden tarpeita, me voimme vahvistaa heitä, auttaa heitä voittamaan haasteensa, hoivata heitä ja osaltamme tuoda heitä Jeesuksen Kristuksen luo. Meidän ei pidä koskaan olettaa, mitä voidaan tai ei voida tehdä. Herran avulla me voimme löytää monia tilaisuuksia palvella ja siunata Hänen lampaitaan.

Kuva
Kirkon videosta otettu kuva Jeesuksesta Kristuksesta

Turvatkaa Jeesukseen Kristukseen

Uudessa testamentissa kerrotaan naisesta, joka kärsi 12 pitkää vuotta verenvuodosta. Hän osoitti suurta uskoa Herraan lähestyessään Herraa väkijoukossa. Hän uskoi koko sydämestään, että jos hän vain koskettaisi Herran viittaa, hän paranisi. Kun hän kosketti Herran viitan helmaa, hän parani heti. (Ks. Luuk. 8:43–44.) Jeesus kehotti häntä olemaan rohkealla mielellä ja sanoi: ”Uskosi on parantanut sinut. Mene rauhassa.” (Luuk. 8:48.)

Jos tarvitsette ajallista tai hengellistä apua, noudattakaa tämän uskollisen naisen esimerkkiä ja turvatkaa Jeesukseen Kristukseen. Venykää hengellisesti ja lähestykää Herraa enemmän kuin koskaan aiemmin. Omien ponnistelujenne ja Jeesuksen Kristuksen voiman avulla te voitte tehdä työtä hengellisen ja ajallisen hyvinvointinne hyväksi. Herra tekee ihmeitä, joita tarvitsette täyttääksenne elämän hengelliset ja käytännön tarpeet Hänen oman tahtonsa, tapansa ja aikataulunsa mukaan.

Rakastammeko me Häntä?

Herran kysymys Pietarille on kysymys, jonka Hän voisi esittää meille jokaiselle: ”Rakastatko sinä minua?” Jos vastaamme on kyllä, niin meidän täytyy toteuttaa sanamme käytännössä. Me Jeesuksen Kristuksen opetuslapset julistamme rakkauttamme Häntä kohtaan sillä, kuinka ruokimme Hänen lampaitaan.

Tapahtuipa sitä sitten täällä tai verhon toisella puolella, Herra vuodattaa meille siunauksiaan, kun toteutamme käytännössä Hänen opetuksiaan ja palvelemme muita Hengen ohjauksen mukaisesti. Monet niistä siunauksista löytyvät Hänen kirkostaan tänä aikana. Jos olemme uskollisia, Hän lupaa, että ”kaikki, mitä minun Isälläni on, annetaan [teille]” (OL 84:38).

Te tunnette Herran rakastavan teitä ja koette iloa elämässänne, kun päivittäin ruokitte Hänen lampaitaan siten kuin Hän ruokkisi, jos Hän eläisi keskuudessamme tänä aikana.

Viite

  1. Ks. Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 22.1, jeesuksenkristuksenkirkko.org.

Tulosta