2023
Profeetallisia opetuksia meidän aikaamme varten – viimeaikaisia sanomia profeetoilta, apostoleilta ja muilta kirkon johtohenkilöiltä
Lokakuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Profeetallisia opetuksia meidän aikaamme varten – viimeaikaisia sanomia profeetoilta, apostoleilta ja muilta kirkon johtohenkilöiltä

Katso, mitä kirkon johtohenkilöt ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa siitä, kuinka Jeesus Kristus johtaa ja siunaa kirkkoaan kutsuttujen palvelijoidensa välityksellä.

Kuva
Kristus opettamassa opetuslapsiaan

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, Harry Anderson

”Palautus sai ennen kaikkea aikaan sen”, presidentti Russell M. Nelson on sanonut, ”että se rikkoi ikivanhan myytin, että Jumala oli lakannut puhumasta lapsilleen. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Jokaisella taloudenhoitokaudella, Aadamin ajoista nykypäivään, Jumalan kirkkoa on johtanut profeetta [ks. PKO, ’Taloudenhoitokausi’]. Profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta – Hänen jumalallisuudestaan sekä Hänen maanpäällisestä tehtävästään ja palvelutyöstään. Me kunnioitamme profeetta Joseph Smithiä tämän viimeisen taloudenhoitokauden profeettana. Ja me kunnioitamme jokaista miestä, joka on hänen jälkeensä ollut kirkon presidenttinä.”

Puhuessaan silloin kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä presidentti Nelson lisäsi: ”Me laulamme usein: ’Kiitos, Luojamme, profeetasta’ [MAP-lauluja, 10]. Ymmärrättekö te ja ymmärränkö minä todella, mitä se merkitsee? Kuvitelkaa sitä etuoikeutta, jonka Herra on antanut meille, että saamme tukea Hänen profeettaansa, jonka neuvoja mikään henkilökohtainen pyrkimys ei ole tahrannut, kaunistellut tai motivoinut ja jotka neuvot ovat täysin totta!”1

Millä muilla tavoin meitä siunaavat profeetat ja apostolit, jotka edustavat Herraa kutsumuksissaan ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumissa? Kirkon johtohenkilöiden äskettäiset opetukset sosiaalisessa mediassa ovat käsitelleet profeettojen roolia ja kirkon johtohenkilöiden yleiskonferenssipuheita. Voit myös tutkia lisää tätä aihetta aiemmista yleiskonferenssipuheista, jotka käsittelevät profeettoja.

Yksi ehdotus yleiskonferenssin kuuntelemiseen

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Meillä on uuden yleiskonferenssin aatto. Haluaisin vain esittää teille yhden ehdotuksen, jota voisitte pohtia ja joka voi suuresti lisätä tämän konferenssin vaikutusta elämäänne. Varatkaa mieleenne ja sydämeenne kysymyksiä. Kun osoitatte uskoa Herraan ja muotoilette ja pohditte noita kysymyksiä ja kun aktiivisesti kuuntelette Pyhän Hengen voimalla, saatte tarvitsemanne vastaukset.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook (video), 31. maaliskuuta 2022, facebook.com/davida.bednar.

Suoja ja turvasatama

Kuva
Vanhin Quentin L. Cook

”Kirkon opissa usko ja tiedonhalu eivät ole ristiriidassa keskenään vaan ne sopivat yhteen ja täydentävät toisiaan. Tänään – – Brigham Youngin yliopistossa käsittelin joitakin oppeja ja hankkeita, joita Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentit ovat esittäneet viimeisten sadan vuoden aikana.

Opit, joita päätin käsitellä, ovat merkittäviä siinä mielessä, että ne tarjoavat suojan erityisiä haasteita ja pahuutta vastaan paitsi sitä aikaa varten, jolloin ilmoitukset saatiin, myös tulevien sukupolvien suojelemiseksi.

Esimerkiksi vuonna 1922 – – Heber J. Grant oli profeetta ja kirkon presidentti. Yksi periaate, jota hän jatkuvasti tähdensi, oli viisauden sana.

Palvellessaan profeettana presidentti Grant sai innoitusta tehdä viisauden sanan noudattamisesta vaatimuksen temppelisuosituksen saamiselle. Hänet tunnettiin myös siitä, että hän jatkoi viisauden sanan periaatteiden opettamista kaikkien niiden monien vuosien ajan, jolloin hän palveli.

Me elämme aikaa, jolloin monet ihmiset sanovat noudattavansa tiedettä terveyteen liittyvissä asioissa. Sekä tupakoinnista että alkoholinkäytöstä koituvat kauheat terveyshaitat vahvistetaan nyt selkeästi tieteen avulla. Olen kiitollinen siitä, että profeetalliset ilmoitukset ja julistukset ovat tarjonneet uskollisille kirkon jäsenille sekä suojaa että turvasataman. Herran kutsuman profeetan profeetallisen ilmoituksen noudattaminen on tuonut turvaa ja rauhaa.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 16. elokuuta 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Joseph Smithin tehtävä johdattaa meidät Jeesuksen Kristuksen luokse

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Minulla oli kunnia edustaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa eilen Maailmanrauhan kupolissa Punessa Intiassa, kun profeetta Joseph Smithin patsas lisättiin tähän majesteettiseen saliin, joka on rakennettu edistämään maailmanrauhaa. 

Me tunnustamme Joseph Smithin jatkuvan hyvää aikaansaavan vaikutuksen maailmassa, hänen esiintuomansa ilmoitukset, hänen esimerkkinsä uhrauksesta ja palvelemisesta sekä hänen omistautumisensa elävälle Jumalalle ja todistuksensa Hänestä.

Vaikka kunnioitamme Joseph Smithiä profeettana, niin kiistattomasti huomattavin patsas minulle ja kaikille palautetun Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenille on Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen patsas, joka on esillä tässä kupolissa.

Vuonna 1820 nuori Joseph vetäytyi yksinäisyyteen kotinsa lähellä olevaan metsikköön rukoilemaan vastauksia kysymyksiinsä. Huutaessaan avuksi Jumalaa hän näki kaksi loistavaa persoonaa, Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, seisovan yläpuolellaan ’valopatsaassa’. He puhuivat Josephille ja kertoivat hänelle, että evankeliumin täyteys palautettaisiin maan päälle hänen välityksellään tulevaisuudessa.

Siitä lähtien olemme nimittäneet tätä vertaansa vailla olevaa teofaniaa ’ensimmäiseksi näyksi’, ja se on perusta kaikelle, mitä on seurannut Jumalan esiin tulevassa suunnitelmassa meidän kaikkien, Hänen lastensa, lunastamiseksi.

Jeesuksen Kristuksen nimen erityisenä todistajana vahvistan, että Hän on se keskushahmo, joka tekee Jumalan lunastussuunnitelman mahdolliseksi meille jokaiselle.”

Vanhin D. Todd Christofferson, Facebook, 23. marraskuuta 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Totuuden ääniä

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Ketä te kuuntelette?

Vastaus tähän kysymykseen muovaa tulevaisuuttanne ja iankaikkista määränpäätänne. Vaikuttavatko teihin suureksi osaksi hyveelliset, motivoivat, vanhurskaat, oivaltavat ja hengellisesti herkät äänet, vai vaikuttavatko teihin enemmän kielteiset, valittavat, mielistelevät, kyyniset ja lihalliset äänet?

Kuunnelkaa niitä, jotka todella rakastavat teitä ja vilpittömästi haluavat teidän saavan iankaikkisen elämän Jumalan luona.

Kuunnelkaa Herran profeetan ja apostolien sanoja.

Kuunnelkaa Pyhän Hengen ääntä.

Kuunnelkaa Jeesuksen Kristuksen sanoja tutkimalla Hänen sanojaan ja painamalla Hänen käskynsä sydämeenne.

Annan teille lupaukseni, että kun jatkuvasti kuuntelette totuuden ääniä, te pysytte hengellisesti turvassa ja teistä tulee vieläkin enemmän kuin olette nyt.”

Vanhin Neil L. Andersen, Facebook, 14. huhtikuuta 2022, facebook.com/neill.andersen

Päätös seurata elävää profeettaa aina

Kuva
Vanhin Ronald A. Rasband

”Melaniesta ja minusta oli mukavaa puhua hiljattain lähetyssaarnaajille lähetyksessä lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksiin eri puolille maapalloa. Sanoma ja lupaus, jonka annoin noille lähetyssaarnaajille, ulottuu meihin jokaiseen: jos seuraamme Herran kutsumaa profeettaa, pääsemme lähemmäksi Vapahtajaa ja tiedämme, että Hän on elävä Kristus.

Päätös seurata elävää profeettaa aina on vaikuttanut elämääni ja perheeni elämään enemmän kuin mikään muu päätös. Tiedän, että tämän valinnan tekemisellä on sama vaikutus myös teihin ja rakkaisiinne.”

Vanhin Ronald A. Rasband, Facebook, 27. lokakuuta 2022, facebook.com/RonaldARasband.

Neuvo miltei kaikkiin vaikeisiin olosuhteisiin

Kuva
Vanhin Ronald A. Rasband

”Jos minun pitäisi valita yksi neuvo annettavaksi, joka kattaisi miltei kaikki vaikeat olosuhteet, joita kohtaamme nykyään, tämä olisi neuvoni: päättäkää seurata Jumalan elävää profeettaa.

Olin kiitollinen saadessani kertoa tästä sanomasta suorassa hartaustilaisuudessa nuorille myöhempien aikojen pyhille Afrikan eteläisellä ja keskisellä vyöhykkeellä. Kun vastasimme näiden henkilöiden kysymyksiin, kuvittelin kysymyksiä esittävien kasvot. Tiedän, että Herra on tietoinen jokaisesta kamppailustamme ja kysymyksestämme ja haluaa auttaa meitä löytämään rauhaa.”

Vanhin Ronald A. Rasband, Facebook, 19. marraskuuta 2021, facebook.com/RonaldARasband.

Oppikaa kulkemaan Herran kanssa

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Mikään ei todellakaan ole suurempi, sykähdyttävämpi ja sielua jalostavampi haaste kuin oppia kulkemaan Herran kanssa ja saada samanaikaisesti se suurenmoinen siunaus, että Hän kulkee meidän kanssamme. – –

Mietittehän seuraavaa, kun edelleen opitte kulkemaan Herran kanssa:

Ensiksi, pyytäkää Jumalalta innoitusta siihen, kuinka tasapainotatte kiireisen aikataulunne, jotta voitte käyttää aikaa tutkiaksenne säännöllisesti Mormonin kirjaa – toista todistusta Jeesuksesta Kristuksesta. Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksia opetetaan selkeimmin ja voimallisimmin Mormonin kirjassa.

Toiseksi, viettäkää enemmän aikaa Herran kanssa Hänen temppeleissään. Temppelit ovat kirjaimellisesti Herran huoneita. Ja kun olemme siellä, voimme tuntea selkeän vaikutelman siitä, että olemme jättäneet taaksemme yksinäisen ja kolkon maailman.

Kolmanneksi, noudattakaa elävien profeettojemme sanoja. Kun kuljette myöhempien aikojen profeettojen ja apostolien kanssa ja kuuntelette heitä, huomaatte kulkevanne enemmän Jeesuksen kanssa.

Jeesus Kristus elää, ja – – Hänen täydellinen rakkautensa ulottuu kaikkiin, jotka tulevat Hänen luokseen. Hän on aina lähellä ja odottaa kärsivällisesti meitä, kun olemme matkan uuvuttamia, ja Hän kulkee ikuisesti kanssamme, missä sitten olemmekin.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 8. joulukuuta 2022, facebook.com/soares.u.

Astioita, joista jakaa elävää vettä

Kuva
Sisar Susan H. Porter

”Rakastan yleiskonferenssia! Minulle yleiskonferenssi on yksi Vapahtajan meille tarjoaman elävän veden suurista ilmenemisistä. Kun lauantain aamukokous alkaa, tunnen olevani kuin se kaivolla ollut samarialainen nainen, joka Vapahtajan tarjotessa hänelle elävää vettä vastasi: ’Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano.’ (Joh. 4:15.)

Kun tabernaakkelikuoro laulaa ja todistuksia elävästä Kristuksesta lausutaan, tunnen olevani kuin pesusieni, joka upotetaan elämää antavaan veteen, ja haluan omaksua sanomat, joita rakastavalla taivaallisella Isällä on minua varten. Mitä Hän haluaa minun ymmärtävän? Mitä Hän haluaisi minun tekevän?

Olen syvästi kiitollinen profeettojen, apostolien ja muiden kirkon johtohenkilöiden käyttämistä lukemattomista rukouksentäyteisistä tunneista, jotta he voivat olla astioita, joista jakaa sitä elävää vettä, jota janoiset sielumme etsivät.

’Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.’ (Joh. 4:14.)”

Ylijohtaja Susan H. Porter, Facebook, 31. maaliskuuta 2023, facebook.com/PrimaryPresident.

Taivaallisen Isän meitä kohtaan osoittaman rakkauden jatke

Kuva
Sisar Susan H. Porter

”Sisar Amy A. Wrightilla, sisar Tracy Y. Browningilla ja minulla oli muutama viikko sitten pyhä etuoikeus, kun ensimmäinen presidenttikunta erotti meidät tehtäviimme. Kun astuimme huoneeseen, presidentti Nelson kätteli jokaista henkilöä ja katsoi hetken syvälle silmiimme. Poikani, joka oli kanssani, kertoi minulle myöhemmin, kuinka hän tunsi syvää rakkautta ja lämpöä kätellessään presidentti Nelsonia.

Tiedän, että presidentti Nelson tuntee tuota rakkautta jokaista kirkon jäsentä kohtaan! Se on jatketta sille rakkaudelle, jota taivaallinen Isämme tuntee meitä kohtaan. Tänä viikonloppuna yleiskonferenssissa kuulemme rakkauden ja toivon sanomia rakkaalta profeetaltamme sekä monilta muilta innoitetuilta ja omistautuneilta johtohenkilöiltä, jotka rakastavat teitä ja rakastavat Herraa. Voisitteko liittyä kanssani kuuntelemaan heitä?”

Ylijohtaja Susan H. Porter, Facebook, 30. syyskuuta 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

Kokoontuneina kuulemaan, mitä Herra haluaa opettaa meille

Kuva
Sisar J. Anette Dennis

”Rakastan yleiskonferenssia! Minulle se on aina ollut aikaa kokoontua perheemme kanssa kuuntelemaan, mitä Herra haluaa opettaa meille profeettojensa ja muiden johtohenkilöidensä välityksellä. Tuntuu erityiseltä tietää, että ihmiset kaikkialla maailmassa kokoontuvat samaan aikaan kuuntelemaan profeetan ääntä.

Rakastan myös kertomusta kuningas Benjaminista, Mormonin kirjan profeetasta ja kuninkaasta, kun hän kutsui kansansa kokoontumaan temppelille kuuntelemaan opetuksiaan ennen kuolemaansa. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että he kaikki tulivat ja ’pystyttivät telttansa ympäriinsä, kukin mies perheensä mukaan’ (Moosia 2:5), telttansa ovi kohti temppeliä, jotta he voisivat pysyä teltoissaan ja kuulla, mitä Herra opettaisi heille heidän profeettansa sanojen kautta. Paikalle tuli niin suuri joukko ihmisiä, että rakennettiin torni, jotta he kuulisivat paremmin kuningas Benjaminin sanat. Mutta silti jotkut eivät vieläkään kuulleet häntä, joten hän käski kirjoittaa sanansa muistiin ja lähettää niille, jotka eivät olleet hänen äänensä kuuluvilla.

Me teemme samankaltaista nykyään. Puolen vuoden välein profeettamme kutsuu meidät kokoontumaan kuulemaan, mitä Herra haluaa opettaa meille palvelijoidensa välityksellä. Suhteellisen harvat pystyvät fyysisesti kokoontumaan sinne, missä profeetta ja muut johtohenkilöt puhuvat. Mutta nykyajan tekniikan siunauksen ansiosta useimmat meistä pystyvät kokoontumaan omaan kotiinsa katsomaan tai kuuntelemaan profeetan ääntä. Ja sitten, aivan kuten kuningas Benjaminin aikoina, kaikki nuo opetukset kirjoitetaan omalla kielellämme ja lähetetetään meille, jotta meillä olisi ne tutkittavana ja muistettavana. Mikä siunaus onkaan pystyä kuuntelemaan profeetan ääntä ja kuulemaan Jumalan sanaa!”

Sisar J. Anette Dennis, Facebook, 2. huhtikuuta 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Katseemme ohjaaminen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Sisar Amy A. Wright

”Näkymä, joka elää ikuisesti muistoissani, on lokakuun 2022 yleiskonferenssista. Minulla oli etuoikeus istua miltei suoraan puhujakorokkeen takana. Siten sain ainutlaatuisen näköalapaikan katsoa ja seurata, kuinka puhujien sanat heijastuivat kuulijoiden kasvoilta.

Sunnuntain iltapäiväkokouksen lopussa puhui rakas profeettamme, presidentti Russell M. Nelson, ja oli ilmiselvää, että hän kiinnitti joka ainoan konferenssikeskuksessa olleen huomion. Sitten yhtäkkiä, aivan kuin kuoronjohtajan johtamana, puolet kuulijakunnasta käänsi katseensa ylöspäin ja oikealle samalla kun toinen puoli käänsi katseensa ylöspäin ja vasemmalle.

Alkuun tuntui huolestuttavalta nähdä, ettei kukaan enää katsonut profeettaa. Miksi? Koska hän oli kohdistanut heidän huomionsa kahteen suureen ruutuun, jotka kuvasivat Jeesuksen Kristuksen käyntiä muinaisessa Amerikassa. Hän oli ohjannut heidän katseensa Jeesukseen Kristukseen!

Tämän näkymän syvällinen merkitys ei jäänyt minulta huomiotta. Profeetan, näkijän ja ilmoituksensaajan tehtävänä on aina ohjata katseemme ylöspäin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen puoleen.

Todistan, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jeesuksen Kristuksen kirkko ja presidentti Russell M. Nelson on Jeesuksen Kristuksen profeetta. ’Profeettaa seuraa, hän tuntee tien.’”

Sisar Amy A. Wright, Facebook, 29. maaliskuuta 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.

Profeettojen opettamien oppien ja totuuksien tukeminen

Kuva
Sisar Tracy Y. Browning

”Kuinka moni teistä muistaa ne koulun tehtäväpaperit, joissa piirretään viivoja, jotka vastaavat kahdessa eri sarakkeessa lueteltujen kuvien, ihmisten tai esineiden välistä suhdetta? Ehkäpä yhdestä sarakkeesta löytyisi kuva maljakosta, ja seuraavassa sarakkeessa olisi kuva kukasta. Viivan piirtäminen näiden kahden välille havainnollisti niiden välistä suhdetta.

Näiden tehtävien tarkoituksena oli auttaa oppilaita huomaamaan asioiden välinen yhteys, yhteenkuuluvuus tai yhdenmukaisuus. Eräällä äskettäisellä palvelutehtävällä Liettuaan mieleeni tuli tämä varhaisten koulupäivieni harjoitus, kun eräs siellä palveleva huomaavainen lähetyssaarnaaja kysyi, kuinka valmistaudun yleiskonferenssiin.

Kuvailin, että yleiskonferenssin lähestyessä keskitän tutkimiseni hyvin tiiviisti ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenten puheisiin. Ja olen varsin luottavainen, että voin tehdä niin, koska ymmärrän, että kaikki niitä edeltävät ja seuraavat johtavien auktoriteettien ja johtavien virkailijoiden sanomat tukevat profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien opettamia oppeja ja totuuksia.

Kun tutkin noita puheita läpi vuoden, minusta tuntuu kuin voisin kuvaannollisesti vetää viivan näiden kirkon johtohenkilöiden puheista niihin puheisiin, joita ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista koorumin jäsenet ovat pitäneet. Ja kun yleiskonferenssi lähestyy, profeettojen sanoihin rajoittunut tutkimiseni antaa minulle hedelmällistä maaperää, jolle kylvää lisää opetuksia, joita saan seuraavaksi.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 30. maaliskuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Tulosta