2023
Kuunteletko konferenssia korvillasi – vai sydämelläsi?
Lokakuu 2023


”Kuunteletko konferenssia korvillasi – vai sydämelläsi?”, Liahona, lokakuu 2023.

Nuorille aikuisille

Kuunteletko konferenssia korvillasi – vai sydämelläsi?

Henkilökohtaisessa ilmoituksessa on kyse Hengen kuuntelemisesta sydämelläsi.

Kuva
Mies katselee olkansa yli konferenssia televisiosta

Yleiskonferenssipuheet auttavat minua tuntemaan Pyhän Hengen vaikutusta. Konferenssin kuunteleminen antaa meille tilaisuuden tuntea Jumalan rakkautta ja saada hengellistä innoitusta.

Ja koska puhujat todistavat totuudesta, se kutsuu Hengen vaikutuksen jokaisen läsnäolijan sydämeen ja mieleen (ks. Alma 31:5), mikä antaa meille mahdollisuuden ymmärtää Jumalaa ja Hänen tarkoituksiaan hieman paremmin (ks. OL 76:5–10).

Mutta toisinaan ilmenee häiriötekijöitä tai muita haasteita, joiden vuoksi konferenssin aikana voi olla vaikeaa vastaanottaa hengellisiä vaikutelmia. Ehkäpä olet pettynyt siihen, ettei uskosi vahvistunut tai ettei kysymyksiisi vastattu.

Mitä teet silloin?

Voimme aloittaa miettimällä, onko jotakin, mikä vaikeuttaa keskittymistämme. Voimme varmistua siitä, ettemme ainoastaan kuuntele korvillamme vaan että pohdimme niitä kehotuksia ja tuntemuksia, joita tulee mieleemme ja sydämeemme. Kuunnellaksemme sydämellämme me voimme rukoilla apua, jotta ymmärtäisimme, kuinka sanomat voivat soveltua meihin henkilökohtaisesti (ks. OL 8).

Se, että ymmärrämme henkilökohtaista ilmoitusta ja sitä, kuinka se liittyy Jumalan palvelijoiden sanomiin, voi auttaa meitä tietämään, mitä kuunteleminen mielellämme ja sydämellämme tarkoittaa.

Jumalan suunnitelma, sinun onnellisuutesi

Henkilökohtaista yhteydenpitoa sinun ja taivaallisen Isän välillä me nimitämme henkilökohtaiseksi ilmoitukseksi. Ja se on henkilökohtaista. Kuten vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Henkilökohtainen ilmoitus kuuluu oikeutetusti yksilöille. Voitte saada ilmoitusta esimerkiksi sen suhteen, missä asua, mitä urapolkua kulkea tai kenen kanssa mennä naimisiin. Kirkon johtajat voivat opettaa oppia ja antaa innoitettuja neuvoja, mutta vastuu näistä päätöksistä on teillä. Se on ilmoitusta, jota teidän tulee itse saada.”1

Jumala voi puhua suoraan sinun mielellesi ja sydämellesi henkilökohtaisista asioista, mutta sinun täytyy olla halukas kuulemaan Häntä (ks. Jaak. 1:5). Sinulla on yhä tahdonvapaus. Mutta Hänen onnensuunnitelmansa voi tehdä sinut onnelliseksi vain, jos teet valinnan pyrkiä lähemmäksi Häntä.

Presidentti Russell M. Nelson kysyi meiltä äskettäin: ”Haluatko sinä antaa Jumalan olla tärkein vaikuttaja elämässäsi? Annatko sinä Hänen sanojensa, Hänen käskyjensä ja Hänen liittojensa vaikuttaa siihen, mitä teet joka päivä? Annatko sinä Hänen äänensä olla kaikkia muita ääniä tärkeämpi?”2

Halukkuutesi kuunnella Jumalan ääntä määrää suurelta osin sen, kuinka paljon voit todella kuulla Häntä. Vaikka vain haluaisit tuntea halua juuri nyt, ”[anna] tämän halun tehdä työtä [itsessäsi]” (Alma 32:27), jotta se muuttaa sydämesi.

Kuva
Mies ottamassa kiinni televisiosta tulevaa sydäntä

Profeetat puhuvat totuutta

Jotkut ovat erheellisesti vieneet henkilökohtaisen ilmoituksen ”henkilökohtaisen” osan hieman liian pitkälle. He väittävät virheellisesti, etteivät profeettojen ja apostolien opetukset koske kaikkia – että me voimme päättää itse, mikä soveltuu meihin, ja ”että totuus on suhteellista – että jokaisen ihmisen tulee itse päättää, mikä on totta”. Presidentti Nelson onkin varoittanut: ”Tällainen uskomus on vain niiden toiveajattelua, jotka virheellisesti luulevat, etteivät he ole myöskään tilivelvollisia Jumalalle.”3

Jumala kutsuu profeettoja ja apostoleja olemaan Jeesuksen Kristuksen todistajina, puhumaan totuutta ja johtamaan Hänen valtakuntansa asioita maan päällä. Ja he ovat ottaneet vastaan noiden tehtävien tuomat vastuut. (Ks. OL 107:23.)

Totuus on Hengen kieltä, joten kun kuulemme iankaikkisista totuuksista todistettavan rohkeasti ja selkeästi, Pyhä Henki tulee vakuuttamaan meille niiden totuuksien ehdottomuuden ja kauneuden. Henki voi myös auttaa meitä ymmärtämään, kuinka johtajiemme sanojen totuus soveltuu meihin henkilökohtaisesti.

Vanhin Renlund on sanonut: ”Kutsun teitä luottamaan siihen, että voitte vaatia itsellenne henkilökohtaista ilmoitusta ymmärtäen, mitä Jumala on ilmoittanut, sopusoinnussa niiden pyhien kirjoitusten ja käskyjen kanssa, jotka Hän on antanut nimittämiensä profeettojen kautta, sekä oman vastuualueenne ja tahdonvapautenne puitteissa.”4

Heidän suurin toiveensa

Toisinaan saatat tuntea epävarmuutta siitä, mitä profeetta ja apostolit opettavat. Tai sinun saattaa olla vaikea ymmärtää, kuinka heidän sanansa soveltuvat sinuun. Muista näinä hetkinä, että heidän kutsumuksenaan on osaltaan opastaa sinua, taivaallisen Isämme kallisarvoista lasta, takaisin Hänen luokseen.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on todistanut: ”Meidän ei pitäisi huolestua, kun Herran palvelijoiden sanat ovat vastoin maailman ajatuksia ja toisinaan vastoin omia ajatuksiamme. – – Heidän suurin toiveensa on olla otollisia Herralle ja auttaa Jumalan lapsia palaamaan Hänen luokseen.”5

Keskittyminen profeettojen ja apostolien rakastavaan toiveeseen muuttaa sen, kuinka vastaanotat heidän sanansa. Ymmärrys heidän rakkaudestaan ja omistautumisestaan taivaalliselle Isälle, Vapahtajalle ja sinun pelastuksellesi auttaa sinua olemaan halukkaampi antamaan heidän sanojensa yltää sydämeesi.

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen myöhempinä aikoina voi olla vaikeaa. Voi olla vaikeaa kuulla puhujakorokkeelta sellaisia neuvoja, joita emme aina halua tai tunne olevamme valmiita kuulemaan, varsinkin kun maailman äänet usein tulkitsevat profeettojen neuvot vain taas uutena luettelona sääntöjä tai rajoituksia.

Mutta todellakin Herra antaa meille profeettoja ja apostoleja opastamaan meitä elämään parasta ja iloisinta mahdollista elämää. He eivät pakota meitä noudattamaan neuvojaan. Sen sijaan he esittävät kutsuja, auttavat meitä ymmärtämään, miksi Herralla on opetuslapsilleen korkeat mittapuut, ja auttavat meitä syventämään uskoamme Jumalaan.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on äskettäin opettanut: ”Onko väärin, että on sääntöjä? Ei tietenkään. Me kaikki tarvitsemme niitä joka päivä. Mutta on väärin keskittyä vain sääntöihin sen sijaan, että keskittyisimme Vapahtajaan. Teidän on tiedettävä, miksi ja miten, ja sitten pohdittava valintojenne seurauksia. – –

Tärkeiden ajallisten ja hengellisten valintojen ei pitäisi perustua vain henkilökohtaisiin mieltymyksiin tai siihen, mikä on helppoa tai suosittua. Herra ei sano: ’Tehkää mitä haluatte.’

Hän sanoo: ’Antakaa Jumalan vallita.’”6

Jeesus Kristus on meidän voimamme, ja Hänen profeettansa ja apostolinsa johtavat meidät takaisin Hänen luokseen. He auttavat meitä etsimään Häntä parhaan kykymme mukaan, jotta voimme saada kaikki siunaukset, jotka Jumala on varannut meille.

Kulje liittopolkua luottavaisena

Kun uskot Jeesukseen Kristukseen ja sinulla on aulis sydän, voit tietää totuuden kaikesta (ks. Moroni 10:4–5). Kuuntelemalla profeettoja ja apostoleja voit ymmärtää Hengen kuiskauksia henkilökohtaisen ilmoituksen välityksellä.

Sinulla on johtajia, jotka Jumala on valinnut ja jotka ovat kykeneviä auttamaan sinua. He voivat tarvittaessa ohjata sinut takaisin liittopolulle. He voivat auttaa sinua pysymään sillä, jos pysyminen on vaikeaa juuri nyt. Ja menneisyydestäsi riippumatta he voivat auttaa sinua kääntymään Jeesuksen Kristuksen puoleen ja kulkemaan liittopolkua luottavaisena.

Vanhin Andersen todisti: ”Yleiskonferenssin sanomat sisältävät taivaallisen ohjauksen aarrearkun, joka odottaa, että löydätte sen. Meidän jokaisen koetus on, kuinka vastaamme siihen, mitä kuulemme, mitä luemme ja mitä tunnemme.”7

Jos kuuntelet Jumalan sanomia kuulevin korvin ja avoimin sydämin, sinun todistuksesi kasvaa. Sinä tunnet evankeliumin olevan totta ja uskot Herran profeetan ja apostolien valtuuteen. Sinä todellakin löydät parhaan elämän ja elät sitä – elämää, jota taivaallinen Isä haluaa sinun elävän, koska Hän rakastaa sinua.

Tulosta