Liahona
7 måter Jesu Kristi evangelium kan forbedre psykisk helse på
September 2024


Bare digitalt: Unge voksne

7 måter Jesu Kristi evangelium kan forbedre psykisk helse på

Evangeliets velsignelser kan hjelpe oss å finne fred midt i psykiske helseproblemer.

Bilde
illustrasjon av en skikkelse med sammenfiltrede og forvirrede tanker

Gjennom hele mitt liv har jeg alltid følt følelsene mine på et dypt plan og strevd med min psykiske helse.

Til tross for disse utfordringene har jeg funnet måter å takle angst og depresjon på. Verktøy som å ta medisiner og samarbeide med en fagperson innen psykisk helse har vært til stor hjelp! Men det som i sannhet hjelper meg aller mest, er å klare å knytte meg til en kilde til fred som fordriver mørket fra mitt liv: Jesus Kristus og hans evangelium.

Og jeg er ikke alene! Studier har vist at religiøst engasjement og åndelighet er forbundet med en positiv virkning på den psykiske helsen.

Etterlevelse av evangeliet kan også hjelpe deg å finne lys! Her er syv ting evangeliet kan tilby når du skal navigere gjennom psykiske helseproblemer:

1. Formål og retning

På grunn av evangeliet vet vi at vi er barn av himmelske foreldre og at det er en mening med livet. Vi har også et mål der fremme å arbeide mot: Å bli som vår Frelser og strebe etter å vende hjem til vår himmelske Fader.

President Russell M. Nelson underviste nylig: “På grunn av Jesu Kristi altomfattende forsoning er vår himmelske Faders plan en fullkommen plan! En forståelse av Guds fabelaktige plan tar mysteriet ut av livet og tar usikkerheten ut av vår fremtid.”

Disse guddommelige sannhetene kan hjelpe oss å opprettholde kontakten med det som betyr mest når psykiske problemer gjør livet usikkert.

2. Et sted å høre hjemme

Som Kristi disipler er vi alle forenet i å følge Frelseren. Ved å etterleve evangeliet kan vi bygge opp et sosialt nettverk av venner og støtte.

Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste faktisk: “Jeg kan forsikre dere om at lyset fra en ny dag skinner klarere i vårt liv når vi ser og behandler våre medmennesker med respekt og verdighet og som sanne brødre og søstre i Kristus.”

Å være medlem av Kirken kan gi oss en følelse av tilhørighet. Og de forbindelser vi knytter, kan redusere følelsen av ensomhet som følger med psykiske helseproblemer.

3. Guddommelige mestringsmekanismer

Når vi sliter med vår psykiske helse, kan mestringsferdigheter hjelpe oss med å bearbeide følelsene våre på en sunn måte. Og åndelige vaner som oppriktig bønn, skriftstudium og tempelarbeid kan også være effektive for å takle angst eller depresjon. Å gjøre disse tingene innbyr Den hellige ånd, som er kjent som Trøsteren (se Johannes 14:26), inn i vårt liv.

4. Retningslinjer for fysisk helse

Når du arbeider med en lege for å håndtere angst eller depresjon, er den første forsvarslinjen for disse lidelsene ofte å føre en sunn livsstil gjennom kosthold og mosjon. Når du ser på Visdomsordet (se Lære og pakter 89), ser du kanskje hvordan velsignelsene ved dette budet kan være til nytte for vår psykiske helse.

Vårt sinn, vår kropp og ånd henger sammen, og å følge Visdomsordet hjelper oss å ivareta alle deler av oss selv, noe som også kan gi vår mentale helse et nødvendig løft.

5. Håp gjennom pakter

Psykiske helseutfordringer kan til tider få livet til å føles dystert og uutholdelig.

Men Jesu Kristi evangelium er et håpets evangelium. Paktene vi inngår med vår himmelske Fader, gir oss mer stabilitet, sikkerhet og grunner til håp enn noe annet i verden!

Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum har undervist: “Å holde pakter … gir oss styrke til å motstå jordelivets prøvelser og hjertesorg. Læren forbundet med disse paktene letter vår vei og gir håp, trøst og fred.”

6. Lindring gjennom å tjene andre

Selv om tjeneste gjennom kall eller omsorgstjeneste kan oppleves som en belastning når man strever med sine egne byrder, er det lettere å se utenfor oss selv og bli minnet om den kjærligheten vår himmelske Fader har for oss når vi rekker ut en hånd for å løfte andre.

President Camille N. Johnson, Hjelpeforeningens president på generalplan, vitnet og sa: “Vi [kan] samarbeide med Frelseren for å bidra til å gi timelig og åndelig lindring til de trengende – og i prosessen finne vår egen lindring i Jesus Kristus.”

7. Fred og hvile

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus forventer ikke at vi skal være fullkomne “på dette punktet i vår evige utvikling”. For å hindre at perfeksjonisme påvirker vår psykiske helse negativt, kan det være nyttig å huske at vår himmelske Fader og Jesus Kristus i dette livet ganske enkelt ønsker at vi skal vende vårt hjerte til dem, at vi stoler på Frelserens hjelp når vi begår feiltrinn, og at vi holder oss på paktens sti.

President Nelson vitnet og sa: “Når vi streber etter å etterleve Jesu Kristi høyere lover, begynner vårt hjerte og vår natur å forandre seg. Frelseren løfter oss over denne falne verdens tiltrekning ved å velsigne oss med større nestekjærlighet, ydmykhet, generøsitet, vennlighet, selvdisiplin, fred og hvile.”

Jeg tror det er noe vi alle lengter etter – fred og hvile fra livets byrder. Og det er det Jesu Kristi evangelium stadig tilbyr oss.

For meg fortsetter evangeliet å fordrive mørkets nett i verden og igjen forbinde meg med Frelserens lystråder.

Skriv ut