Liahona
3 måter å utholde livet på og nyte det
September 2024


“3 måter å utholde livet på og nyte det”, Liahona, sep. 2024.

Unge voksne

3 måter å utholde livet på og nyte det

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal finne glede i det livet vi har fått.

Bilde
unge voksne i Tyskland

Guido fra Tyskland

Når var siste gang du var virkelig lykkelig?

Var det vanskelig å svare på dette spørsmålet?

I utfordrende tider kan vi bli så nedsunket i våre prøvelser at vi ikke helt husker hvordan glede føles. Som søster Reyna I. Aburto, tidligere annenrådgiver i Hjelpeforeningens generalpresidentskap, beskrev det: “Det kan … danne seg svarte skyer i vårt liv, som kan sperre for Guds lys og til og med få oss til å tvile på om dette lyset finnes for oss lenger.”

For mange av oss unge voksne kan livet noen ganger føles som noe vi bare må holde ut – noe vi må kjempe oss gjennom til vi endelig får de velsignelsene vi er lovet.

Det vi av og til glemmer, er at det også er noe vi skal nyte. Den evige lykkens velsignelse kan begynne .

Her er noen måter vi kan gjenopplive lys og glede i vårt liv på.

Husk de enkle sannhetene

Istedenfor å lære våre øyne å se i mørket, kan vi lete etter lysstrålene som Jesu Kristi evangelium tilfører vårt liv.

President Russell M. Nelson har minnet oss om at “glede kommer fra og på grunn av [Jesus Kristus]. Han er kilden til all glede.” Når du strever med å finne lys i ditt liv, bør det første steget alltid være å vende deg til Jesus Kristus.

Du kan også be vår himmelske Fader hjelpe deg å huske betydningen av din guddommelige identitet.

Eldste Gary B. Sabin i De sytti underviste: “Det er avgjørende for vår lykke at vi husker at vi er sønner og døtre av en kjærlig himmelsk Fader.” Når du virkelig vet at Gud er oppmerksom på deg og ønsker det beste for deg, kan det lyse opp ditt liv.

Til tross for utfordringene du står overfor, kan det å huske disse grunnleggende prinsippene i evangeliet hjelpe deg med å invitere Frelserens lys inn i ditt liv.

Finn det som gir deg glede

Noen ganger kan det være vanskelig å huske at vår lykke ikke alltid ser lik ut som alle andres. Som unge voksne er det faktisk vanskelig å ikke sammenligne vårt liv med menneskene rundt oss. Men husk at du har kontroll over din egen lykke.

Spør deg selv: Hva gjør deg lykkelig?

Hva får deg til å smile?

Som daværende president Dieter F. Uchtdorf foreslo da han var annenrådgiver i Det første presidentskap: “[Reduser] jaget og maset og [ta] dere tid til å bli litt bedre kjent med dere selv.” Se etter skjønnheten i de små tingene: Gå en tur. Dra til tempelet. Meld deg på et tjenesteprosjekt. Finn en ny hobby eller fortsett der du slapp med en gammel.

Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum talte en gang om hvordan kreativitet kan opplyse vårt liv: “Velg noe sånt som musikk, dans, skulptur eller poesi. Er du kreativ, vil det hjelpe deg å glede deg over livet. Det utvikler en takknemlighetens Ånd. Det utvikler skjulte talenter, skjerper din evne til å resonnere, til å handle og til å finne hensikt med livet. Den jager bort ensomhet og hjertesorg. Det gir fornyelse, en gnist av entusiasme og appetitt på livet.”

Å finne ut hva som fyller ditt hjerte med lykke, kan bidra til å tenne lyset i ditt liv når du har havnet i en bølgedal.

Fokuser på det som betyr mest

Hvis livet blir for overveldende og du føler at det tar all din energi å bare komme deg gjennom dagen, kan du ta deg et øyeblikks stillhet og fokusere på det som betyr mest.

For å gjøre dette foreslo president Uchtdorf at vi skulle “forenkle livet litt”. Fokuser ditt liv igjen på vår himmelske Faders kjærlighet og den vakre gaven som Kristi forsoning er. Prioriter forholdet til familie, venner og deg selv.

Bekjemp det negative med det positive, mørket med lyset fra Jesus Kristus og hans evangelium.

President Nelson oppfordret oss: “La oss ikke bare utholde denne tiden. La oss omfavne fremtiden med tro!” Mens du utholder livets vanskeligheter, lær også å glede deg over skjønnheten i det. Den evige lykke som evangeliet lover, begynner ikke en gang i fremtiden – den begynner nå.

Skriv ut