Liahona
Da jeg ønsket å avslutte livet mitt, hjalp Jesus Kristus meg å finne lys
September 2024


Bare digitalt: Unge voksne

Da jeg ønsket å avslutte livet mitt, hjalp Jesus Kristus meg å finne lys

I en mørk periode av livet mitt, følte jeg at selvmord var eneste alternativ. Men jeg fant fred gjennom Jesus Kristus.

Bilde
Kristus stiger ned iført en rød kappe

He Comes Again to Rule and Reign [Han kommer igjen for å herske og regjere], av Mary R. Sauer

Jeg vokste opp med å spille rugby i Irland, og som ung voksen spilte jeg rugby profesjonelt rundt om i verden. Mens jeg var i England for å spille rugby, møtte jeg misjonærene og ble døpt. Jeg reiste senere på misjon og flyttet så til Australia, der jeg møtte min hustru og ble far.

Da jeg omvendte meg til Jesu Kristi evangelium, forandret hele min livsstil seg på kort tid! Plutselig hadde jeg en hustru, et hjem i et annet land og en sønn. Jeg vokste ikke opp i en tradisjonell familie, så dette var helt nytt for meg. Etterlevelse av evangeliet ga meg velsignelser som jeg aldri hadde tilgang til før, og jeg var så takknemlig for dem.

Men selv om jeg ble velsignet på så mange områder i livet mitt, følte jeg meg likevel overveldet.

Følte meg alene med mine følelser

Sett utenfra var livet godt, men jeg innså at det var noen vanskeligheter midt i velsignelsene. Da min hustru og jeg kranglet, strevde jeg med å uttrykke følelsene mine. Jeg hadde ikke lært hvordan jeg skulle uttrykke dem på en effektiv måte. Og fordi jeg hadde vokst opp med en alenemor, følte jeg meg litt bortkommet når det gjaldt et ekteskapelig forhold.

Omstendighetene forandret seg, og jeg kunne ikke lenger spille rugby. Jeg følte at jeg ikke var en god far, en god ektemann eller en god forsørger. Og jeg ønsket så inderlig å forsørge familien min! Jeg visste simpelthen ikke hvor jeg skulle henvende meg.

Min opplevelse av å være overveldet forverret seg gradvis. Jeg begynte å miste håpet om at ting ville bli bedre, og jeg ble stadig mer deprimert. Med tiden dukket selvmordstanker opp. Siden selvmordstankene og depresjon ikke ble behandlet, valgte jeg å gjøre et selvmordsforsøk.

Ved en mirakuløs hendelse overlevde jeg forsøket. Jeg innså hvor dårlig min psykiske helse hadde blitt, og jeg begynte å snakke med en rådgiver. Denne rådgiveren hjalp meg å få et sunnere perspektiv og lære å gjenkjenne og dele hvordan jeg virkelig følte meg.

Innby evangeliets lys

Med et nytt fokus på håp, og med profesjonell hjelp til å ta hånd om min psykiske helse, var jeg fast bestemt på å bli frisk. Jeg begynte å forstå at selv om jeg er ufullkommen, kunne jeg med vår himmelske Faders hjelp holde ekteskapet sterkt, være en god far og forsørge familien.

Menigheten støttet meg også da jeg virket i biskopsrådet. Å kunne tjene andre ga meg en ny følelse av mening med livet.

En annen mirakuløs velsignelse som hjalp meg å se lyset, var å studere min patriarkalske velsignelse. Ordene minnet meg på løftene vår himmelske Fader har gitt meg, og hjalp meg å innse at jeg kunne forsørge familien min hvis jeg satte Herren først.

Jeg har begynt å be mer oppriktig for å innby evangeliets lys inn i mitt liv. Jeg leste Skriftene hver dag. Jeg prøver alltid å innby Ånden slik at jeg kan ha positive tanker og forbedre mitt forhold til min hustru og sønn.

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

“Fra tid til annen kan vårt liv synes å bli berørt av, eller til og med innhyllet i mørke …

Jeg [bærer] vitnesbyrd om at vårt levende håp er i Kristus Jesus! Han er den sanne, rene og kraftfulle døren til guddommelig opplysning.

Jeg vitner om at med Kristus, kan ikke mørket lykkes.”

Nå snakker jeg med min himmelske Fader hver dag. Når jeg har det vanskelig, går jeg ned på kne og lar ham få vite at jeg fortsatt gjør mitt beste. Jeg forstår nå at uansett hvor overveldet jeg måtte bli, kan jeg alltid vende meg til min Frelser for å få hjelp.

Jeg er aldri helt alene. Jeg er virkelig et Guds barn.

Og det er du også.

Du kan finne fred og håp

Jesus sa at sjeler er av stor verdi i Guds øyne (se Lære og pakter 18:10). Og vår himmelske Fader elsker hvert av sine barn så høyt og er klar over våre kamper. Selv når livet er utfordrende, kan vi alltid ha tro på at han vil lede oss til de riktige menneskene og de riktige ressursene.

Jeg gjentar det president Jeffrey R. Holland, fungerende president for De tolv apostlers quorum, underviste: “Uansett hvilke bekymringer eller vanskeligheter dere har, er død ved selvmord åpenbart ikke svaret … I en verden som så desperat trenger alt det lys den kan få, vær så snill å ikke minimere det evige lys som Gud plantet i din sjel før denne verden ble til. Snakk med noen. Be om hjelp … Du kan utholde dette jordelivets vanskeligheter fordi vi vil hjelpe deg å utholde dem. Du er sterkere enn du tror. Hjelp er tilgjengelig, fra andre og spesielt fra Gud. Du er elsket, du er verdsatt og det er behov for deg. Vi trenger deg!”

I begynnelsen visste jeg ikke at jeg strevde med min psykiske helse, før det ble så tærende at jeg nesten ikke klarte å fungere. Å lære å snakke om mine følelser og fokusere på min Frelser og hans helbredende kraft har hjulpet meg å føle fred og håp i livet mitt igjen.

Jeg vet at det å fokusere på ham også vil hjelpe deg å finne helbredelse.

Skriv ut