Liahona
Ik vond ‘een reden om gelukkig te zijn’
September 2024


Digitaal thema-artikel

Ik vond ‘een reden om gelukkig te zijn’

Toen ik het moeilijk had, herinnerden de woorden van een profeet me eraan dat ik me moest verblijden.

Afbeelding
Een vrouw staat in een veld en kijkt naar de zon

Ik was op zending in de Dominicaanse Republiek toen de COVID-19-pandemie uitbrak. Mijn eerste drie overplaatsingen als zendelinge waren niet makkelijk geweest, maar ik was dankbaar voor alles wat ik had geleerd en keek ernaar uit om als discipel van Jezus Christus te blijven groeien.

Dus toen ik voor drie maanden naar huis werd gestuurd, was ik verward en diepbedroefd. Mijn leven was plots onzeker en leek stil te staan. Uiteindelijk werd ik overgeplaatst naar Iowa City (Iowa, VS). Hoewel ik Iowa en de mensen daar meteen in mijn hart sloot, leek het alsof ik opnieuw moest beginnen. Ik vond het moeilijk om me aan te passen en ik voelde me onbekwaam, angstig en eenzaam.

Ik bad elke dag om verlichting. Die gevoelens wogen zwaar op me en ik had moeite om ze in mijn eentje te dragen.

Tijdens mijn persoonlijke studie las ik een citaat van president Gordon B. Hinckley (1910–2008) dat mijn hart kalmeerde. Hij zei:

‘De Heer heeft gezegd: “Welnu, hef uw hart op en verblijd u en kleef de verbonden aan die u hebt gesloten” (Leer en Verbonden 25:13).

‘Volgens mij zegt Hij dat we gelukkig moeten zijn. Het evangelie is een boodschap van vreugde. Het geeft ons een reden om gelukkig te zijn.’

Ik begon het woord verblijden in de Schriften in een nieuw licht te zien. Het was een uitnodiging van de Heer om gelukkig te zijn. Onze hemelse Vader en Jezus Christus weten als geen ander met welke moeilijkheden, pijnen en beproevingen we te maken hebben – en toch nodigen Zij ons uit om gelukkig te zijn.

Ik nam me voor om die uitnodiging te aanvaarden. Hoewel mijn omstandigheden niet veranderden en mijn verdriet niet op magische wijze verdween, kreeg ik een dieper, onderliggend gevoel van dankbaarheid en vreugde voor de zegeningen en beloften van het evangelie van Jezus Christus.

In de Schriften lezen we hoe heiligen zelfs in de moeilijkste omstandigheden vreugde vonden. In Helaman zien we dat kerkleden zich tot het evangelie wendden om vreugde te vinden, ook al werden ze door anderen vervolgd:

‘Niettemin vastten en baden zij dikwijls, en werden steeds sterker in hun ootmoed, en steeds onwrikbaarder in het geloof in Christus, waardoor hun ziel met vreugde en vertroosting werd vervuld, ja, zodat hun hart gereinigd en geheiligd werd, welke heiliging tot stand kwam door de overgave van hun hart aan God’ (Helaman 3:35).

Als we ons in tijden van beproeving tot de Heiland wenden, kan onze ziel met vreugde en troost vervuld worden. Zo leren we ons hart beter op de Heer af te stemmen.

Doordat ik blijf oefenen om mij te verblijden, vind ik meer kracht als ik moeilijkheden ondervind. Ik kreeg onlangs een teleurstelling te verwerken die me veel verdriet bezorgde. Maar toen ik mijn gevoelens onder de loep nam, besefte ik hoeveel ik sinds mijn zending was gegroeid.

Mijn verdriet bracht me niet van streek, omdat ik weet dat waar geluk bestaat uit het naleven van het evangelie van Jezus Christus. Dat betekent niet dat we nooit moeilijkheden zullen meemaken of dat we elke moeilijkheid zonder problemen zullen doorstaan.

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘We zijn op zoek naar geluk. We verlangen naar gemoedsrust. We hopen op liefde. En de Heer stort zijn zegeningen overvloedig over ons uit. Maar u kunt ervan op aan dat u naast vreugde en geluk ook momenten, uren, dagen en soms zelfs jaren zult kennen waarin uw ziel doorwond is.

‘In de Schriften staat dat we het bittere en het zoete zullen proeven en dat er “tegenstelling in alle dingen” zal zijn [2 Nephi 2:11].’

Verdriet en vreugde kunnen naast elkaar bestaan. Droefheid en dankbaarheid. Pijn en positiviteit. Sterker nog, mijn ervaringen met negatieve dingen vergroten mijn vermogen om te voelen en stellen me in staat om meer van het goede te genieten. De prachtige waarheden van het evangelie verzachten mijn pijn. Ik voel nog steeds pijn, maar die wordt omringd door diepgaande liefde voor de Heiland, waardering voor de prachtige wonderen in mijn leven, vertrouwen dat alles voor mijn welzijn zal samenwerken, en grote vreugde.

Noten

  1. Gordon B. Hinckley, ‘If Thou Art Faithful’, Ensign, november 1984, 91–92.

  2. Neil L. Andersen, ‘Verwond’, Liahona, november 2018, 84.

Afdrukken