Liahona
Hoe ik door gebrokenheid mijn fundament van geloof weer kon opbouwen
September 2024


‘Hoe ik door gebrokenheid mijn fundament van geloof weer kon opbouwen’, Liahona, september 2024.

Jongvolwassenen

Hoe ik door gebrokenheid mijn fundament van geloof weer kon opbouwen

Na ernstige mentale, lichamelijke en geestelijke problemen ontdekte ik wat het betekent om genezing door onze Heiland, Jezus Christus, te vinden.

Afbeelding
foto van de auteur met de Salt Laketempel op de achtergrond

Ik was in Frankrijk op zending toen de wereld instortte en COVID-19 het hele land stillegde. Ik had mijn hele leven al met depressie geworsteld, dus ik was bang dat ik door de beperkende omstandigheden weer in een depressie terecht zou komen. Maar de eerste week van de quarantaine – de week vóór de historische algemene aprilconferentie in 2020 – was een van de geestelijkste weken van mijn leven.

Nu ik erop terugkijk, leek het wel of de Heer me die week op een storm voorbereidde.

Ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen hield die conferentie een toespraak over de herstelwerkzaamheden aan het fundament van de Salt Laketempel. Hij vergeleek de renovatie met ons leven en vroeg ons om over deze vraag na te denken:

‘Wat zijn de fundamentele elementen van mijn geestelijke en emotionele karakter waardoor mijn gezinsleden en ik standvastig en onwrikbaar kunnen blijven, zodat we zelfs de aardschokken kunnen weerstaan die ongetwijfeld zullen voorkomen?’

Terwijl ik naar zijn toespraak luisterde, fluisterde de Geest me in dat ik, net als de tempel, in de komende periode op bepaalde manieren zou worden gebroken. Maar ik had ook het gevoel dat als ik me in die beproevingen tot de Heer zou wenden, Hij me zou helpen om mijn fundament van geloof te versterken.

Een gevoel van gebrokenheid

Zoals verwacht werd ik al snel depressief, en het duurde niet lang voordat ik in een vicieuze cirkel van zelfmoordgedachten vastzat. Ik zat mentaal, emotioneel en geestelijk aan de grond.

Na twee maanden quarantaine ging het iets beter. Door veranderingen in mijn omstandigheden, zoals antidepressiva en het einde van de lockdown, begon ik me mentaal beter te voelen. Maar vlak daarna begon ik me ziek te voelen en merkte ik drie grote knobbels achterin mijn keel op.

Eerst negeerde ik die knobbels, maar toen mijn symptomen erger werden, werd duidelijk dat ik niet langer in het zendingsveld kon blijven. Ik ging terug naar huis, waar meteen bloedkanker werd vastgesteld: hodgkinlymfoom.

Omdat mijn antidepressiva een zekere emotionele gevoelloosheid veroorzaakten, voelde ik me behoorlijk apathisch toen ik aan zes maanden chemotherapie begon.

Maar lichamelijk begon ik in te storten.

Afbeelding
foto van de auteur met de Salt Laketempel op de achtergrond

Mijn geestelijk fundament weer opbouwen

Een jaar na mijn chemotherapie begon ik me lichamelijk beter te voelen. Ik pakte mijn studie weer op en maakte plannen. Maar de hevige geestelijke pijn en gevoelloosheid die ik op mijn zending en tijdens de chemotherapie had ervaren, waren nu uitgegroeid tot algehele onverschilligheid tegenover onze hemelse Vader en Jezus Christus.

Ik worstelde met mijn gevoelens over wat ik had meegemaakt en dacht dat Ze mij op mijn dieptepunt in de steek hadden gelaten.

Maar onze hemelse Vader wist welke paden ik moest bewandelen om te genezen.

Ik ging gebukt onder de brokstukken en overblijfselen van mijn eens zo sterke geloof en mijn eens zo levendige persoonlijkheid. Ik was mezelf niet. Mijn hart werd verzacht jegens de pogingen van de Heer om mij te bereiken, maar geestelijk voelde ik me schuldig, ongerust en onwaardig vanwege mijn onverschilligheid ten opzichte van het evangelie.

Toen ik enkele maanden over mijn geestelijke gezondheid had nagedacht, kreeg ik de ingeving om kleine geestelijke veranderingen aan te brengen. Ik had de pijn in mijn ziel al een tijdje genegeerd, maar ik wilde die pijn vanwege de moeilijkheden die ik had meegemaakt, aanpakken.

Al snel zag ik de hand van mijn hemelse Vader in mijn leven. Zonder te beseffen hoe geestelijk gevoelloos ik me voelde, brachten vriendinnen en dierbaren het onderwerp genezing ter sprake. Een van hen liet me zelfs een devotionaltoespraak van Elaine S. Marshall lezen.

Die las ik met tegenzin.

Als verpleegkundige trok Elaine vergelijkingen tussen lichamelijke en geestelijke genezing. Ze zei: ‘Een behandeling is nog geen genezing. Een behandeling wordt hygiënisch en snel uitgevoerd – vaak onder verdoving. […] Maar genezing […] is vaak een levenslang proces van herstel en groei, ondanks, en misschien wel vanwege, blijvende lichamelijke, emotionele of geestelijke aanvallen. Er is tijd voor nodig.’

Het was waarschijnlijk geen toeval dat de behandeling van mijn kanker zes maanden chemotherapie vergde. De gevolgen van chemotherapie zijn drastisch, ingrijpend en veeleisend. Opmerkelijk genoeg was het leren om mijn lichaam te laten genezen een sleutelbeginsel voor mijn geestelijke genezing – hoe ik de genade van Jezus Christus kon aanwenden en mezelf de tijd en ruimte kon geven om mijn relatie met Hem en mijn hemelse Vader te herstellen.

De genade van de Heiland aanvaarden

Genade is goddelijke hulp, instaatstellende en versterkende kracht, en geestelijke genezing. Genade is een gave van onze hemelse Vader, ‘die we krijgen door de verzoening van de Heer Jezus Christus’.

Mijn lievelingsvoorbeeld van iemand die door zijn verzoening toegang tot de genezingskracht van Jezus Christus kreeg, is Alma de jonge. Toen hij drie dagen in coma lag, gepijnigd met ‘de pijnen van een verdoemde ziel’, herinnerde hij zich de leringen van zijn vader over Jezus Christus (zie Alma 36:16–17). Hij wilde eerst hulp en wendde zich vervolgens tot Christus, waardoor zijn pad veranderde en hij geestelijk genezen kon worden (zie Alma 36:18–22).

Mijn eerste stap naar geestelijke genezing was het verlangen om contact met God te leggen. Alma liet me weten hoe dat moest. Hij zei dat ik ‘een sprankje geloof [moest] oefenen – ja, al kunt u niet meer doen dan verlangen te geloven – laat dat verlangen dan in u werken totdat u zó gelooft dat u plaats kunt inruimen voor een deel van mijn woorden’ (Alma 32:27).

Ik getuig uit eigen ervaring dat dit waar is.

We kunnen een verlangen ontwikkelen, een zaadje zaaien (het woord van God), en dat zaadje verzorgen totdat het echt en concreet wordt. Uiteindelijk brengt ons geloof in Jezus Christus vruchten voort en zien we veranderingen in ons gedrag, onze mening, ons geloof, ons hart, ons verstand en dan onze ziel. Dan wordt ons fundament op Hem gebouwd (zie Helaman 5:12).

Net als Alma’s ervaring zette mijn verlangen om opnieuw de Geest en de vreugde van het evangelie te voelen een hele verandering in gang die me door het genezingsproces leidde. Sindsdien heeft de Heiland me geholpen om mijn gevoelens uit het verleden te verwerken, en heb ik geleerd om mijn verbittering jegens God, de Heiland en mijn eigen zwakheden los te laten.

Dankzij Hem zijn delen van mijzelf die ik in de mist van mijn beproevingen was kwijtgeraakt – zoals mijn persoonlijkheid, mijn verlangens en mijn liefde voor het evangelie – tot mij teruggekeerd. Ik voel me nu compleet, hernieuwd en hersteld.

Een sterker fundament

Pijn en moeilijkheden hebben me veranderd, maar toen ik genezing door Jezus Christus vond, heb ik mijn fundament van geloof in Hem weer opgebouwd. Naarmate de tijd verstrijkt en ik genees, zie ik dat ik dankzij Jezus Christus kan leren om ondanks mijn moeilijkheden vreugde te hebben. Ik begrijp nu dat het belangrijkste aspect van een beproeving niet onze pijn is of wat ons afbreekt – het is wat daarop volgt, als we door de genade van de Heiland genezen en heropgebouwd worden.

Ouderling Patrick Kearon van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Beste vrienden […] die de onrechtvaardigheden van het leven [hebben] verdragen – u kunt een nieuw begin maken. In Gethsémané en op Golgotha nam Jezus “elke pijn […] en elke kwelling op Zich van u en mij die wij ooit geleden hebben” [Russell M. Nelson, ‘De correcte naam van de kerk’, Liahona, november 2018, 88], en Hij heeft alles overwonnen!’

Dus als je je gebroken voelt, smeek ik je om moedig te zijn, te volharden en op de Heer en zijn genezingskracht te vertrouwen. Met tijd, geduld en zelfs het geringste verlangen kan zijn genade je veranderen, je fundament weer opbouwen en je helpen om je weer compleet te voelen.

Dat is het geschenk dat Hij ieder van ons biedt.

De auteur woont in North Carolina (VS).

Afdrukken