Liahona
Genezing door de verzoening van Jezus Christus
September 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

Genezing door de verzoening van Jezus Christus

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders onlangs op sociale media over genezing hebben gezegd.

Afbeelding
Christus omarmt Maria en Martha

Hoewel we in het sterfelijk leven ongetwijfeld allemaal met veel moeilijkheden te maken krijgen, kan de belofte van genezing van de Heiland ons de troost, gemoedsrust en vreugde geven die we nodig hebben om die moeilijkheden te overwinnen. We kunnen van onze geestelijke, mentale, emotionele en fysieke wonden genezen als we de uitnodiging van Jezus Christus aannemen om tot Hem te komen.

President Nelson heeft gezegd:

‘Ik vraag u ook om in 3 Nephi het verslag van de verschijning van de Heiland aan de Nephieten in Amerika nog eens te bestuderen. Kort voor zijn verschijning hoorden de mensen zijn stem, die hun smeekte:

‘“Wilt u nu niet tot Mij terugkeren, en u van uw zonden bekeren en tot inkeer komen, opdat Ik u kan genezen? […]

‘“Zie, de arm van mijn barmhartigheid is naar u uitgestrekt, en wie ook komt, hem zal Ik aannemen” [3 Nephi 9:13–14].

‘Lieve broeders en zusters, Jezus Christus geeft u nu diezelfde uitnodiging. Ik smeek u om tot Hem te komen, zodat Hij u kan genezen! Hij zal u van zonde genezen als u zich bekeert. Hij zal u van verdriet en angst genezen. Hij zal u van de wonden van deze wereld genezen.’

Kerkleiders hebben in de algemene conferentie over genezing gesproken. Ze hebben ook op sociale media boodschappen over dit onderwerp gepost. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

Troost door de verzoening van Jezus Christus

Afbeelding
Dallin H. Oaks

‘Tijdens een recente bijeenkomst met jonge leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen vroeg een jongevrouw me om advies over omgaan met emotionele moeilijkheden terwijl we het werk van de Heer doen.

‘Ik ben dankbaar voor mijn nieuwe vriendin Carol, die vertelde dat haar begrip van de verzoening van Jezus Christus haar ondanks haar angst troost heeft gegeven.’

Video:

President Oaks: ‘Toen mijn vader overleed, verhuisde mijn moeder met haar drie kinderen […] naar onze grootouders, omdat ze een zeer ernstige zenuwinzinking had gehad en niet in staat was om voor zichzelf te zorgen. Ze was niet in staat om haar masteropleiding voort te zetten. En ze had bijna twee jaar medische hulp nodig om te kunnen functioneren. Dat is een vrij ernstige vorm van mentale instabiliteit. Mijn moeder herstelde op wonderbaarlijke wijze van haar zenuwinzinking en werd een persoon met buitengewone mentale capaciteiten. In haar beroepsleven organiseerde ze academische programma’s voor mensen met mentale instabiliteit. Ze was daarin een toonaangevende professional. En sommige mensen hebben meer mentale stabiliteit dan anderen. Sommigen worstelen er misschien hun hele leven mee. Anderen hebben misschien een ernstig voorval en zetten zich eroverheen, zoals mijn moeder deed. Maar hoe kunnen we mentale stabiliteit bevorderen?’

Carol: ‘Ik heb al mijn hele leven met angsten te maken. Ik heb dus veel over die vraag nagedacht en ermee geworsteld. Maar de laatste paar weken in het seminarie hebben we ons echt op de verzoening gericht. En door meer over Jezus Christus te leren, en te weten dat Hij alles heeft gevoeld wat ik voel, ontving ik veel troost. Ik besefte dat Hij elke mentale instabiliteit die ik om wat voor reden dan ook meemaak, ook heeft gevoeld. Ik put daar veel troost uit, en uit de kennis dat ik niet alleen ben.’

President Oaks: ‘Dat is een prachtige beschrijving van een onderdeel van de verzoening dat veel mensen over het hoofd zien. Hij heeft niet alleen voor onze zonden geleden. Hij heeft voor onze pijnen geleden, voor onze onvolkomenheden, waaronder depressie en angst. Hij heeft alles gevoeld.’

President Dallin H. Oaks, Facebook, 6 augustus 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Christus geneest de ziel

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

‘Door de gezondheidsproblemen van een van onze dierbare familieleden werden Harriet en ik er opnieuw aan herinnerd dat we altijd op de Heer moeten vertrouwen en op de genezing die alleen Jezus Christus kan bieden.

‘Toen we het nieuws over de ziekte vernamen, waren we diepbedroefd, maar hoopvol. De artsen beloofden ons dat ze al het mogelijke zouden doen om de lichamelijke ziekte te genezen. En we wisten dat de genade van de Heiland onze ziel goddelijke genezing zou brengen.

‘We kunnen allemaal troost putten uit de kennis dat Gods geschenk aan de hele mensheid, zijn Zoon, Jezus Christus, het hele jaar door een actieve genezende kracht is, niet alleen met Kerstmis en Pasen.

‘Harriet en ik zijn erg dankbaar dat de boodschap van Kerstmis een boodschap van vreugde en genezing is. We kunnen in deze kersttijd, en het hele jaar door, op Jezus Christus vertrouwen. Hij geeft ons hoop en genezing.

‘Vrolijk kerstfeest! Ik wens jullie allen Gods zegen toe.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20 december 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

De gevolgen van oprechte bekering zijn vrede, troost, geestelijke genezing en vreugde

Afbeelding
David A. Bednar

‘Bekering vereist de Verlosser. Ons van het kwaad afkeren, leidt op zich niet tot geestelijke genezing. We moeten ons tot Hem wenden.

‘Ezra Taft Benson (1899–1994), voormalig president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, heeft gezegd dat bekering inderdaad verandering in houding en gedrag teweegbrengt, maar dat alleen verandering van houding en gedrag geen bekering is.

‘President Benson zei: “Geloof in de Heer Jezus Christus is het fundament waarop oprechte en zinvolle bekering gebouwd moet zijn. Als we ons werkelijk van zonde willen ontdoen, moeten we eerst opzien naar Hem die de oorzaak van ons eeuwig heil is.”’

Video:

‘Zonden inzien en verzaken, berouw hebben en het goedmaken, en zonden aan God en zo nodig aan onze priesterschapsleiders belijden, zijn allemaal noodzakelijke en belangrijke elementen van het bekeringsproces. Deze essentiële stappen zijn echter niet louter een checklist die we eventjes snel kunnen afvinken. Als we deze dingen doen en daarin de Verlosser en zijn zoenoffer niet erkennen en niet op Hem vertrouwen, dan zijn zelfs onze beste inspanningen tevergeefs. De gevolgen van oprechte bekering zijn vrede, troost, geestelijke genezing en hernieuwing, en vreugde.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 8 september 2023, facebook.com/davida.bednar.

Christus troost, geneest en helpt ons om meer zoals Hij te worden

Afbeelding
D. Todd Christofferson

‘In ons streven om christelijke eigenschappen te ontwikkelen en de reine liefde van Christus als richtsnoer voor onze ambities aan te nemen, moeten we beseffen dat vooruitgang en loutering in de loop van de tijd en met goddelijke hulp komen – van genade tot genade en genade op genade.

‘Zeker, we zijn allemaal onhandig in vergelijking met Jezus Christus. Maar Hij vindt ons toch zijn aandacht, liefde en hulp waard, en door die hulp neemt onze bekwaamheid toe. Christus’ belangstelling voor ons is opmerkelijk individueel en persoonlijk, net als voor zijn vrienden in de dagen van zijn aardse bediening.

‘Hij is ook nu bij ons, hoewel we Hem niet zien. Hij kan ook nu huilen met de Maria’s die broers, zussen, ouders, huwelijkspartners of kinderen hebben verloren, en hen troosten. Er kan ook nu kracht van Hem uitgaan om vrouwen en mannen te genezen die hun hand uitstrekken om de zoom van zijn kleed aan te raken. Jezus is niet bang voor hechte vriendschappen.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 10 december 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Genezing na het verlies van een dierbare

Afbeelding
Neil L. Andersen

‘Ons gesprek deze week met de gouverneur van Pernambuco [in Brazilië], Raquel Lyra, was een bijzondere ervaring die Kathy en ik niet snel zullen vergeten.

‘Gouverneur Lyra was uiterst hoffelijk en vriendelijk. Het was fijn dat ouderling Joni Koch van het gebiedspresidium Brazilië ons met zijn vrouw vergezelde.

‘Maar wat begon als een eenvoudig, vriendelijk bezoek, werd al snel iets veel betekenisvollers voor ons.

‘Gouverneur Lyra had helaas slechts enkele maanden daarvoor, in oktober 2022, haar man na een zware hartaanval verloren. U kunt zich wel inbeelden dat gouverneur Lyra en haar twee kleine kinderen er kapot van waren.

‘Toen gouverneur Lyra over haar liefde en verdriet sprak, stelden we haar gerust dat de ziel eeuwig is en dat haar man nog leeft.

‘We gaven haar een exemplaar van het Boek van Mormon, en ze las Alma 40:11–12, waarin prachtig wordt gesproken over het hiernamaals voor hen die in Jezus Christus geloven en Hem volgen. Ik gaf haar mijn getuigenis van de Heiland.

‘In een uiting van wederzijdse liefde en respect ging gouverneur Lyra na het gesprek samen met ons de prachtige stenen trap af. We namen afscheid aan de voorzijde van het paleis van de gouverneur.

‘Het verlies dat we bij een overlijden voelen, is heel reëel en persoonlijk, maar dat geldt ook voor de hoop en genezing die we dankzij Jezus Christus ontvangen.

‘“Dood, waar is uw prikkel? Graf, waar is uw overwinning?”

‘“God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus” (1 Korinthe 15:55, 57).’

Ouderling Neil L. Andersen, Facebook, 9 maart 2023, facebook.com/neill.andersen.

De genezende kracht van de Heiland vervult ons met vrede, licht, begrip, vreugde en liefde

Afbeelding
Ulisses Soares

‘Mijn vrouw, Rosana, en ik vonden het geweldig om onlangs bij studenten van de BYU–Hawaii te zijn. We spraken over geloof in Jezus Christus, de grootste macht die ons in dit leven ter beschikking staat.

‘Als we ervoor kiezen om in Jezus Christus te geloven en geloof in Hem te ontwikkelen, krijgen we meer toegang tot goddelijke macht, ongeacht de teleurstellingen en onzekerheden van dit leven. Het is de bron van leven met een goddelijk doel en eeuwig perspectief.

‘Als we ons leven op de Heiland richten, vinden we antwoord op de diepe, belangrijke zorgen van onze ziel. Ik verzeker je dat ons vertrouwen en geloof in onze Heiland Jezus Christus ons zullen sterken om ondanks moeilijkheden voorwaarts te gaan. Het geeft ons reden tot onwrikbare hoop en vormt een stevig anker voor onze ziel, wat ons de blijvende innerlijke vrede geeft die we nodig hebben om in deze tijd te leven en rust in Hem te vinden.

‘Dankzij de Heiland Jezus Christus en zijn genezende zoenoffer zijn we in staat om pal te staan, zelfs wanneer we met beproevingen geconfronteerd worden. De genezende kracht van de Heiland vervult onze ziel met vrede, licht, begrip, vreugde en liefde.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 21 maart 2023, facebook.com/soares.u.

Als Meestergeneesheer zorgt de Heiland voor emotionele verlichting

Afbeelding
J. Anette Dennis

‘Vorige maand sprak ons presidium in de vrouwenconferentie van de BYU over het onderwerp “Jezus Christus is onze bron van verlichting”. Ik had het over de emotionele verlichting die de Heiland als onze Meestergeneesheer biedt. Ik vertelde over de emotionele gezondheidsproblemen die mijn jongste dochter al als klein meisje had. In de afgelopen vijf jaar van haar genezingsproces is ze gaan inzien dat de Heiland haar hele leven bij haar is geweest, zelfs toen ze zich volkomen door Hem in de steek gelaten voelde en de Geest niet kon voelen. Ze zag de hand van Jezus Christus in al het goede dat op haar pad kwam, en in iedereen die haar de helpende hand bood.

‘Miljoenen mensen worstelen met mentale en emotionele gezondheidsproblemen. Enkele van de moeilijkste aspecten van die uitdagingen zijn het stigma dat ermee gepaard gaat, en het harde oordeel van mensen die ze als een tekortkoming of een teken van zwakheid of luiheid zien. Mentale en emotionele aandoeningen zijn net zo reëel en verwoestend als een lichamelijke ziekte of verwonding, maar ze zijn minder zichtbaar dan een gebroken been of kanker. Mentale of emotionele aandoeningen maken het vaak moeilijk om te functioneren of vreugde te vinden. Sommigen zeggen tegen mensen met mentale gezondheidsproblemen dat ze zich er gewoon overheen moeten zetten, harder hun best moeten doen of getrouwer moeten zijn. Dat zouden we niet zeggen tegen iemand met kanker of een gebroken been.

‘Onze Heiland, Jezus Christus, is onze grootste bron van verlichting. Wat is het een zegen dat we samen met Hem emotionele, geestelijke en lichamelijke verlichting aan de mensen om ons heen kunnen bieden. Laten wij een werktuig van verlichting in zijn handen zijn voor de mensen om ons heen, met inbegrip van onze eigen familieleden. Er zijn zoveel mensen die de verlichting van de Heiland nodig hebben!’

Zuster J. Annette Dennis, Facebook, 20 juni 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

De genezende kracht van dankbaarheid

Afbeelding
J. Anette Dennis

‘President Nelson heeft gezegd: “Er is geen medicijn of operatie tegen de vele geestelijke kwalen waarmee we geconfronteerd worden.

‘“Er is echter een remedie, die ons wellicht verbaast, omdat die tegen onze intuïtie indruist. Desondanks bevestigen wetenschappers en gelovige mensen dat het werkt.

‘“Ik heb het over de genezende kracht van dankbaarheid. […]

‘“Onze zegeningen tellen, is veel beter dan onze problemen uit te meten. Wat onze omstandigheden ook zijn, dank tonen voor het goede in ons leven, is een geestelijk geneesmiddel dat snel en langdurig werkt. […]

‘“Vrijwaart dankbaarheid ons van verdriet, droefheid en pijn? Nee, maar zij verzacht wel onze emoties. Ze verbreedt onze kijk op het doel en de vreugde van het leven.” (De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, ‘President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude’, 20 november 2020, YouTube-video.)

‘Zoals president Nelson al zei, bevestigen wetenschappers zijn woorden. Op de website van de Mayo Clinic staat: “Dankbaarheid uiten, heeft tal van mentale en fysieke voordelen. Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid onze slaap, stemming en ons immuunsysteem kan verbeteren. Dankbaarheid kan depressie, angst, chronische pijn en risico op ziekte verminderen.” (‘Can Expressing Gratitude Improve Your Mental, Physical Health?’, Mayo Clinic Health System, 6 december 2022.)

‘En uit onderzoek van de BYU blijkt dat dankbaarheid aan God en verschuldigdheid aan Hem veel zinvoller en effectiever zijn dan alleen dankbaarheid. Met andere woorden, je zegeningen tellen en erkennen waar ze vandaan komen, kan een nog krachtiger uitwerking op ons hebben.

‘President James E. Faust noemde dankbaarheid “een uiting van geloof” en “een heilsbeginsel”. (Algemene aprilconferentie 1990.)

‘Ik houd van dit vers in Leer en Verbonden 78:19: “En wie alle dingen met dankbaarheid ontvangt, zal worden verheerlijkt; en de dingen van deze aarde zullen hem worden toegevoegd, zelfs honderdvoudig, ja, meer.”

‘“Alle dingen” omvat ook de moeilijke dingen.

‘Laten we de bron erkennen waaruit al onze zegeningen voortvloeien. Laten we, met de woorden van president Thomas S. Monson, een “dankbare houding” ontwikkelen. Dat kan ons leven veranderen!’

Zuster J. Annette Dennis, Facebook, 23 november 2023, http://facebook.com/RS1stCounselor.

Een genezende waarheid: wij zijn kinderen van God

Afbeelding
Tracy Y. Browning

‘Hoe heeft de kennis dat je een kind van God bent je gered?

‘Onlangs bezochten wij (presidente Camille N. Johnson, zuster Tracy Y. Browning en zuster Andrea Veronica Muñoz Spannaus) Nashville in de Amerikaanse staat Tennessee. Tijdens ons verblijf daar hadden we het voorrecht om Thistle Farms te bezoeken, een toevluchtsoord van genezing en verlossing. De zending van Thistle Farms weerspiegelt het diepe besef dat onze eeuwige waarheid verder gaat dan de omstandigheden die ons hebben getekend.

‘We moesten tijdens ons bezoek aan de woorden van president Russell M. Nelson denken: “Mijn lieve vrienden en vriendinnen, jullie zijn letterlijk geestkinderen van God. Deze waarheid ken je al vanaf de tijd dat je het lied ‘Ik ben een kind van God’ begon te zingen. Maar is die eeuwige waarheid in je hart gegrift? Heeft deze waarheid je gered toen je met verleiding werd geconfronteerd?” (“Kiezen voor de eeuwigheid” [wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 15 mei 2022], Evangeliebibliotheek.)

‘Bij Thistle Farms zijn mensen niet alleen overlevers, ze worden verwelkomd als waardige, gewaardeerde bijdragers aan een gemeenschap die begrijpt dat, zoals hun mantra luidt, “liefde geneest”. Deze liefde, geworteld in het besef dat God van ons houdt, is de katalysator voor diepgaand persoonlijk herstel.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 3 december 2023, http://facebook.com/Primary2ndCounselor.

Afdrukken