Liahona
Zeven manieren waarop het evangelie van Jezus Christus onze mentale gezondheid kan verbeteren
September 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Zeven manieren waarop het evangelie van Jezus Christus onze mentale gezondheid kan verbeteren

Dankzij de zegeningen van het evangelie kunnen we ondanks psychische problemen vrede vinden.

Afbeelding
illustratie van iemand met verwarde gedachten

Mijn hele leven al heb ik intense gevoelens en worstel ik met mijn mentale gezondheid.

Ondanks deze moeilijkheden heb ik manieren gevonden om met angst en depressie om te gaan. Hulpmiddelen zoals medicatie en therapie hebben me enorm geholpen! Maar waar ik het meest aan heb, is me met een bron van vrede verbinden die de duisternis uit mijn leven verdrijft: Jezus Christus en zijn evangelie.

En ik ben niet de enige! Uit onderzoek blijkt dat religie en spiritualiteit de mentale gezondheid bevorderen.

Ook jij kunt licht vinden door het evangelie na te leven! Hier zijn zeven dingen die het evangelie je biedt in je strijd met psychische problemen:

1. Een doel en leiding

Dankzij het evangelie weten we dat we kinderen van onze hemelse Ouders zijn en dat het leven een doel heeft. We hebben ook een einddoel: zoals onze Heiland worden en bij onze hemelse Vader terugkeren.

President Russell M. Nelson heeft onlangs gezegd: ‘Vanwege de oneindige verzoening van Jezus Christus is het plan van onze hemelse Vader een volmaakt plan! Door begrip van Gods fantastische plan is het leven geen mysterie meer en is de toekomst minder onzeker.’

Door deze waarheden kunnen we het allerbelangrijkste voor ogen houden te midden van de onzekerheid door psychische problemen.

2. Een plek waar we erbij horen

Als discipelen van Christus volgen we de Heiland eensgezind. Door het evangelie na te leven, bouwen we een sociaal netwerk op waar we vrienden en steun vinden.

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Ik verzeker u dat het licht van een nieuwe dag feller schijnt als we onze medemensen met respect en waardigheid behandelen en ze als ware broeders en zusters in Christus zien.’

Als lid van de kerk hebben we het gevoel dat we erbij horen. En door de contacten die we leggen, verminderen de gevoelens van eenzaamheid die gepaard gaan met psychische problemen.

3. Goddelijke overlevingsmechanismen

Als we met onze mentale gezondheid worstelen, kunnen copingvaardigheden ons helpen onze emoties op een gezonde manier te verwerken. En geestelijke gewoonten zoals oprecht gebed, Schriftstudie en tempelbezoek kunnen ook doeltreffende manieren zijn om met angst of depressie om te gaan. Zo nodigen we de Heilige Geest, de Trooster (zie Johannes 14:26), in ons leven uit.

4. Richtlijnen voor lichamelijke gezondheid

Als je een arts raadpleegt om met een angststoornis of depressie te leren omgaan, krijg je vaak eerst het advies om gezond te eten en aan lichaamsbeweging te doen. Als je het woord van wijsheid erbij neemt (zie Leer en Verbonden 89), dan begrijp je dat naleving van dit gebod onze mentale gezondheid ten goede komt.

Ons verstand, ons lichaam en onze geest zijn met elkaar verbonden, en als we het woord van wijsheid naleven, zorgen we voor alle drie, wat onze mentale gezondheid ook een boost kan geven.

5. Hoop door verbonden

Door psychische problemen voelt het leven soms somber en ondraaglijk aan.

Maar het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van hoop. De verbonden die we met onze hemelse Vader sluiten, bieden ons meer stabiliteit, zekerheid en hoop dan wat dan ook!

Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ‘Verbonden nakomen [geeft ons] de kracht om onze aardse beproevingen en smarten te doorstaan. De achterliggende leer van deze verbonden maakt onze weg begaanbaar en biedt hoop, troost en gemoedsrust.’

6. Verlichting door anderen te dienen

Hoewel dienstbetoon door middel van roepingen of bediening belastend kan lijken als je met je eigen lasten worstelt, is het makkelijker om onszelf weg te cijferen en aan de liefde van onze hemelse Vader voor ons herinnerd te worden als we anderen opbouwen.

Presidente Camille N. Johnson, algemeen ZHV-presidente, heeft getuigd: ‘We [kunnen] samen met de Heiland stoffelijke en geestelijke verlichting bieden aan de behoeftigen, en zo zelf verlichting bij Jezus Christus vinden.’

7. Vrede en rust

Onze hemelse Vader en Jezus Christus verwachten niet dat we ‘op dit moment in onze eeuwige vooruitgang’ volmaakt zijn. Om te voorkomen dat perfectionisme onze mentale gezondheid negatief beïnvloedt, kan het nuttig zijn om te bedenken dat onze hemelse Vader en Jezus Christus gewoon willen dat we in dit leven ons hart tot Hen wenden, op de hulp van de Heiland vertrouwen als we fouten maken, en op het verbondspad blijven.

President Nelson heeft getuigd: ‘Laten we ernaar streven de hogere wetten van Jezus Christus na te leven. Dan zullen ons hart en ons diepste wezen veranderingen ondergaan. De Heiland tilt ons boven de invloed van deze gevallen wereld uit. Dat doet Hij door ons met meer naastenliefde, ootmoed, ruimhartigheid, goedheid, zelfdiscipline, vrede en rust te zegenen.’

Ik denk dat we daar allemaal naar snakken: vrede en rust van de lasten van het leven. Dat biedt het evangelie van Jezus Christus ons voortdurend.

Voor mij blijft het evangelie de duisternis in de wereld verdrijven en mij met het licht van de Heiland verbinden.

Afdrukken