Liahona
Toen ik er een eind aan wilde maken, hielp Jezus Christus me om licht te vinden
September 2024


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Toen ik er een eind aan wilde maken, hielp Jezus Christus me om licht te vinden

In een donkere periode van mijn leven dacht ik dat zelfmoord de enige uitweg was. Maar ik heb dankzij Jezus Christus vrede gevonden.

Afbeelding
Christus daalt in een rood gewaad neer

Hij zal terugkeren om te heersen en te regeren, Mary R. Sauer

Als kind speelde ik rugby in Ierland, en als jongvolwassene reisde ik als professioneel rugbyspeler de wereld rond. Toen ik in Engeland was om rugby te spelen, kwam ik de zendelingen tegen en liet ik me dopen. Later ging ik op zending en daarna verhuisde ik naar Australië, waar ik mijn vrouw leerde kennen en vader werd.

Toen ik me tot het evangelie van Jezus Christus bekeerde, veranderde mijn hele levensstijl op korte tijd! Ik had plots een vrouw, een huis in een ander land en een zoon. Ik ben niet in een traditioneel gezin opgegroeid, dus dit was allemaal nieuw voor mij. Door het evangelie na te leven, kreeg ik zegeningen die ik nooit eerder had gehad, en ik was daar erg dankbaar voor.

Maar hoewel ik op zoveel gebieden gezegend was, voelde ik me toch overweldigd.

Alleen met mijn emoties

Voor buitenstaanders leek ik een mooi leven te leiden, maar ik had ondanks de zegeningen ook moeilijkheden. Als mijn vrouw en ik ruziemaakten, vond ik het moeilijk om mijn gevoelens onder woorden te brengen. Ik had nooit geleerd hoe ik erover moest praten. En omdat ik met een alleenstaande moeder ben opgegroeid, voelde ik me wat verloren in een huwelijksrelatie.

Mijn omstandigheden veranderden en ik kon geen rugby meer spelen. Ik vond dat ik geen goede vader, echtgenoot of kostwinner was. En ik wilde zo graag goed voor mijn gezin zorgen! Ik wist gewoon niet waar ik hulp kon krijgen.

Ik voelde me steeds meer overweldigd. Ik begon de hoop te verliezen dat het wel goed zou komen, en ik werd steeds depressiever. Na verloop van tijd staken zelfmoordgedachten de kop op. Omdat ik me niet voor mijn zelfmoordgedachten en depressie liet behandelen, leidden die uiteindelijk tot een zelfmoordpoging.

Wonder boven wonder overleefde ik het. Ik besefte hoe slecht het met mijn mentale gezondheid was gesteld en ik begon met een therapeut af te spreken. Dankzij de therapie ontwikkelde ik een gezonder perspectief en leerde ik herkennen en vertellen hoe ik me echt voelde.

Het licht van het evangelie uitnodigen

Met een nieuwe focus op hoop, en met professionele hulp voor mijn mentale gezondheid, was ik vastbesloten om te genezen. Ik begon in te zien dat ik, hoewel ik niet perfect was, met de hulp van mijn hemelse Vader mijn huwelijk kon versterken, een goede vader kon zijn en mijn gezin kon onderhouden.

Mijn wijk steunde me ook toen ik in de bisschap werkzaam was. Door anderen te dienen, kreeg ik nog een doel in het leven.

Een andere wonderbaarlijke zegen waardoor ik het licht zag, was het bestuderen van mijn patriarchale zegen. De woorden herinnerden me aan de beloften die mijn hemelse Vader me had gedaan en deden me beseffen dat ik voor mijn gezin kon zorgen als ik de Heer op de eerste plaats zette.

Ik ben oprechter gaan bidden om het licht van het evangelie in mijn leven uit te nodigen. Ik lees dagelijks in de Schriften. Ik probeer altijd de Geest uit te nodigen, zodat ik positieve gedachten heb en mijn band met mijn vrouw en zoon kan verbeteren.

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Van tijd tot tijd kan het lijken alsof ons leven wordt geraakt door, of zelfs gehuld in duisternis. […]

‘Ik [getuig] dat wij onze levende hoop in Christus Jezus stellen! Hij is de ware, zuivere en krachtige toegang tot goddelijke verlichting.

‘Ik getuig dat met Christus het duister niet kan slagen.’

Nu praat ik elke dag met mijn hemelse Vader. Als ik het moeilijk heb, ga ik op mijn knieën en laat ik Hem weten dat ik nog steeds mijn best doe. Ik begrijp nu dat ik, hoe overweldigd ik me ook voel, me altijd voor hulp tot mijn Heiland kan wenden.

Ik sta er nooit alleen voor. Ik ben echt een kind van God.

En jij bent dat ook.

Je kunt vrede en hoop vinden

In de Schriften staat dat de waarde van zielen groot is in de ogen van God (zie Leer en Verbonden 18:10). En onze hemelse Vader houdt zielsveel van al zijn kinderen en is Zich bewust van onze moeilijkheden. Zelfs als het leven moeilijk is, kunnen we er altijd op vertrouwen dat Hij ons naar de juiste mensen en de juiste hulpbronnen zal leiden.

Ik bevestig wat president Jeffrey R. Holland, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd: ‘Tot [iedereen] die het, door zorgen of problemen, niet meer ziet zitten, zeg ik: zelfdoding is overduidelijk niet de oplossing. […] In een vertwijfelde wereld die al het licht nodig heeft dat ze kan krijgen, is het niet verstandig om het eeuwige licht af te zwakken dat God voor de grondlegging van de wereld in jouw ziel heeft gelegd. Praat met iemand. Vraag om hulp. […] Jij kunt de lasten van dit sterfelijk leven dragen omdat we die zullen helpen dragen. Je bent sterker dan je denkt. Je kunt hulp krijgen, van anderen en vooral van God. Je bent geliefd, je wordt gewaardeerd en je bent nodig. Wij hebben je nodig!’

Ik had eerst niet door dat ik mentale gezondheidsproblemen had, tot het me zo erg ondermijnde dat ik nauwelijks meer kon functioneren. Door over mijn gevoelens te leren praten en me op mijn Heiland en zijn genezende kracht te concentreren, heb ik weer vrede en hoop gekregen.

Ik weet dat ook jij genezing zult vinden als je je op Hem richt.

Afdrukken