Liahona
Verlichting vinden in onze verbondsrelatie met God
September 2024


‘Verlichting vinden in onze verbondsrelatie met God’, Liahona, september 2024.

Verlichting vinden in onze verbondsrelatie met God

Jezus Christus is de bron van reine liefde, genezing, geluk en verlichting.

Afbeelding
Jezus bij de wederkomst

Detail, Hij keert terug om te regeren en heersen, Mary R. Sauer

Ik denk al geruime tijd na over het vinden van verlichting door onze verbondsrelatie met God. Omdat de profeet van de Heer ons heeft onderwezen en aangespoord om meer te weten te komen over verbonden, tempels en priesterschapsmacht, ben ik de verkwikkende beginselen in de verbonden gaan zoeken, waarderen en koesteren.

Het is de bedoeling dat we door onze verbonden op krachtige wijze met de Heer samenwerken. Hij wil bij ons zijn in onze zorgen en beslissingen. We hoeven de moeilijkheden, het verdriet, de onzekerheden en het hartzeer van het leven niet alleen te doorstaan. Hij zal naast ons staan. Hij heeft gezegd: ‘Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe’ (Johannes 14:18).

President Russell M. Nelson heeft het karakter van God en zijn grote liefde voor ons beschreven toen hij zei: ‘Het verbondspad draait allemaal om onze relatie met God.’ Hij zei verder: ‘Als u en ik eenmaal een verbond met God hebben gesloten, wordt onze relatie met Hem veel hechter dan vóór het sluiten van ons verbond. We zijn nu met elkaar verbonden. Vanwege ons verbond met God zal Hij het nooit moe worden ons te helpen, en zullen wij zijn barmhartige geduld met ons nooit uitputten. God heeft voor ons allemaal een speciaal plekje in zijn hart. Hij heeft hoge verwachtingen van ons.’

Mijn grootste bron van gemoedsrust

Als zuster die nog niet getrouwd is, neemt deze liefdevolle, barmhartige verbondsrelatie met mijn hemelse Vader en de Heiland een krachtige plek in mijn leven in. Die relatie was en is mijn grootste bron van gemoedsrust. Wat onze burgerlijke staat of achtergrond ook is, de Heer wil dat wij op krachtige wijze met Hem samenwerken – om ‘één’ (3 Nephi 19:23) met Hem te zijn in ‘al [onze] handelingen’ (Alma 37:37). Als we de Heer voor ons onderhoud aanroepen en als ‘de gevoelens van [ons] hart voor eeuwig op de Heer zijn gericht’ (Alma 37:36; cursivering toegevoegd), kunnen we met deze prachtige verbondsrelatie rijkelijk worden gezegend.

Door onze Heiland, Jezus Christus, kunnen we verlichting vinden als we de moeilijkheden van het dagelijks leven alleen moeten doorstaan.

We hebben allemaal zorgen en behoeften waarin we ons alleen kunnen voelen. Hij geeft om onze zorgen, hoe groot of klein die ook zijn. Ik heb behoefte aan zijn hulp als ik me zorgen maak over schijnbaar kleine dingen, zoals de eindeloze stroom klusjes en karweitjes in huis. Zonder huwelijkspartner om mee te overleggen, ben ik de enige die zich zorgen maakt over de juiste aannemer, redelijke kosten, vrij nemen van mijn werk om thuis te zijn, en over de vraag of ik een goede rentmeester over mijn financiën en huis ben. Onlangs heb ik zelf mijn garagepoort gerepareerd. Wat een overwinning! De Heer hoorde mijn smeekbede. En hoewel het welbeschouwd maar iets kleins was, verhoorde Hij mijn gebed. Hoe? Dankzij een vriendelijke buur, de hulp van de Geest en een video op YouTube wist ik wat ik moest doen om de poort te repareren.

Als de Heer al zoveel aandacht heeft voor de kleine behoeften, stel u dan zijn verlangen voor om ons te zegenen en steunen in de belangrijke zaken van hart en ziel. En zo zijn er veel: mishandeling, misbruik, verslaving, moeilijke familieverhoudingen, verlies en teleurstelling, chronische psychische en lichamelijke gezondheidsproblemen, financiële nood, voortdurende zorg als ouder, voortdurende zorg voor een ouder, moeite met ons geloof, een kind of huwelijkspartner die niet aan het evangelie wil deelnemen.

In de intensiteit en zwakheden van het leven leun ik zwaar op mijn verbondsrelatie met God. Omdat ik op zijn liefdevolle zorg vertrouw en mijn best doe om me aan Hem toe te wijden, schenkt Hij me door zijn priesterschapsmacht verlichting en voorziet Hij in mijn geestelijke en stoffelijke noden. Hij brengt mij verlichting van angst, onzekerheid, hoogmoed, zonde, eenzaamheid en verdriet.

President Nelson heeft duidelijk en overtuigend gezegd: ‘De beloning die u krijgt als u uw verbonden met God nakomt, is hemelse macht – de versterkende macht waardoor we beter bestand zijn tegen beproevingen, verleidingen en tegenslagen.’

Door Jezus Christus kunnen we verlichting vinden als we de moeilijkheden van het dagelijks leven alleen moeten doorstaan.

Afbeelding
Zuster Yee met twee andere zusters

Zuster Yee met twee zusters in Micronesië die kinderen opvoeden die door hun ouders in de steek zijn gelaten.

Zusters ‘op de eilanden van de zee’

Toen ik zo nadacht over de zegeningen van onze verbondsrelatie met God, dacht ik aan mijn opdracht om het gebied Azië-Noord te bezoeken.

Ik had het voorrecht om de kleine Chuukeilanden in Micronesië te bezoeken, zo’n 2400 kilometer ten zuidoosten van Japan. Twee zusters in Weno (Chuuk) wijden hun leven aan de opvoeding van kinderen die door hun ouders in de steek zijn gelaten. Deze twee zusters vonden het belangrijk om deze kinderen in het evangelie groot te brengen. Een van die zusters is ongehuwd en werkt voltijds als leerlingbegeleider op een school.

Ik vertelde ze over de boodschap van president Nelson aan de zusters van de kerk, namelijk dat zusters geliefd, nodig en waardevol zijn.

De prachtige ongehuwde zuster die haar nichtjes en neefjes opvoedt, barstte in tranen uit. Ze zei dat ze zich de laatste tijd niet erg waardevol voelde, en dat het leek alsof ze vergeten was. Maar ze getuigde dat ze in de woorden van de profeet Gods liefde en aandacht voor haar voelde, en dat ze inderdaad ‘waardevol’ was. Ze voelde Gods genezende liefde en verlichting.

De Heer heeft gezegd: ‘Weet u niet dat Ik, de Heer, uw God, alle mensen heb geschapen en dat Ik hen gedenk die zich op de eilanden van de zee bevinden?’ (2 Nephi 29:7.)

Onze hemelse Vader en de Heiland kennen deze zusters. Ze staan er niet alleen voor. En u en ik staan er ook niet alleen voor in onze beproevingen en moeilijkheden. De Heer had me zo’n 13.700 kilometer ver weggestuurd, per vliegtuig, trein, auto en boot, om Gods liefde en verlichting naar die ene persoon op de eilanden van de zee te brengen. Zo zal Hij u en mij op onze eigen eilanden vinden, waar we ons misschien alleen voelen door de zorgen en lasten die ons hart bezwaren. Hij is aanwezig en bereid om ons te zegenen, leiden en troosten.

‘Ik kan wel bij jou komen’

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) heeft ooit de ervaring van een jonge gescheiden moeder beschreven, die zeven kinderen in de leeftijd van 7 tot 16 jaar had. Ze zei dat ze op een avond iets naar een buur aan de overkant van de straat bracht. Dit zijn haar woorden die hij zich herinnerde:

‘Toen ik me omdraaide om terug naar huis te lopen, zag ik dat alle lichten van het huis aan waren. Ik hoorde de echo’s van wat mijn kinderen zeiden toen ik enkele minuten daarvoor door de deur was gelopen. Ze vroegen: “Mam, wat eten we vandaag?” “Kun je me naar de bibliotheek brengen?” “Ik heb vanavond een groot vel papier nodig.” Moe en mat keek ik naar het huis en ik zag in alle kamers licht branden. Ik dacht aan al die kinderen die thuis zaten te wachten tot ik in hun behoeften kwam voorzien. Mijn lasten leken zwaarder dan ik kon dragen.

‘Ik herinner me dat ik door mijn tranen heen naar de hemel keek en zei: “Lieve Vader, ik kan het gewoon niet vanavond. Ik ben te moe. Ik kan het niet aan. Ik kan nu niet naar huis om alleen voor al die kinderen te zorgen. Kan ik niet even bij U komen en één nachtje bij U blijven?” […]

‘Het antwoord was niet echt hoorbaar, maar ik hoorde de woorden in mijn gedachten. Het antwoord luidde: “Nee, mijn kind, je kunt nu niet bij Mij komen. […] Maar Ik kan wel bij jou komen.”’

‘Ik kan wel bij jou komen.’ Hij kwam bij haar, en Hij zal bij u en mij komen, net zoals de Heiland naar de vrouw bij de bron kwam, waar zij lang had gezwoegd (zie Johannes 4:3–42). Hij moedigde haar aan, onderwees haar, verklaarde dat Hij de Messias was. Hij had haar lief terwijl zij zichzelf waarschijnlijk niet liefhad. Jezus Christus staat klaar om verlichting te bieden: aan de vrouw bij de bron, aan de jonge moeder van zeven kinderen, en aan u en mij. Ik getuig dat we verlichting kunnen ontvangen door onze verbondsrelatie met een liefdevolle God.

Misschien hebt u net als ik om hulp gesmeekt, om niet alleen te zijn in de emotioneel, lichamelijk en geestelijk veeleisendste perioden van uw leven. Deze intense perioden van groei hebben ‘geestelijke littekens’ op de ziel achtergelaten. Maar ik getuig dat Hij mij heeft gedragen, en dat Hij u zal dragen. Wij staan in zijn handpalmen gegraveerd (zie Jesaja 49:16; 1 Nephi 21:16). Hij was bij u toen u probeerde ‘om in het duister rechtschapen te blijven’. Hij heeft mij niet verlaten, noch zal Hij u verlaten. Daarom zal ik Hem voor eeuwig liefhebben.

Geliefde zusters en broeders, de bron van reine liefde, genezing, geluk en verlichting is te vinden in Jezus Christus. Ik getuig dat Jezus Christus onze bron van verlichting is.

Hij wil voor u zorgen, u zegenen en u vergeven. Met dat doel is Hij op aarde gekomen, om u de broodnodige verlichting te bieden waarnaar u op zoek bent. Hij is de Verlosser van de wereld, en ik getuig dat Hij leeft en dat Hij u liefheeft.

Naar een toespraak gehouden tijdens een vrouwenconferentie aan de Brigham Young University, 3 mei 2023.

Afdrukken