Institut
Lektion 20, Lærerens hæfte: Tempelordinancer og tempeltjeneste


»Lektion 20, Lærerens hæfte: Tempelordinancer og tempeltjeneste«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 20, Lærerens hæfte«, Grundlag for genoprettelsen, Lærerens hæfte

Lektion 20, Lærerens hæfte

Tempelordinancer og tempeltjenester

Mens templet i Nauvoo var under opførelse, sagde profeten Joseph Smith: »Kirken er ikke organiseret fuldt ud … før templet er fuldført« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 416). Formålet med denne lektion er at give eleverne en dybere forståelse af betydningen af tempelordinancer og opfordre dem til at øge hyppigheden (som omstændighederne tillader det) og kvaliteten af deres tempeltjeneste.

Forslag til undervisningen

Herren gengav frelsende tempelordinancer gennem Joseph Smith.

Vis et billede af et tempel, som eleverne kan genkende. Bed nogle få elever, der har haft fornøjelsen af at være i templet, om at fortælle, hvad de følte, da de gik ind i Herrens hus. Du kan også spørge dem om, hvordan de har det, når de forlader templet.

BEDRE UNDERVISNING OG INDLÆRING

Spørgsmål, der opfordrer til anvendelse Anspor eleverne til at besvare spørgsmål på en måde, der opmuntrer til anvendelse. Denne type spørgsmål kan spille en afgørende rolle for at hjælpe eleverne til at se, hvordan de sandheder, der drøftes, kan anvendes i deres nuværende situation og tænke over, hvordan de kan anvendes i fremtiden (se Gospel Teaching and Learning, 2012, 5.1.4).

Forklar, at da de hellige havde etableret sig i Nauvoo i Illinois, modtog profeten Joseph Smith en befaling om at bygge et tempel. Ligesom templet, der blev opført i Kirtland i Ohio, krævede denne opgave store ofre af de hellige. Mens templet i Nauvoo var under opførelse, sagde profeten Joseph Smith: »Kirken er ikke fuldt ud organiseret … førend templet er færdigt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 412).

  • Hvorfor tror I, at genoprettelsen af Frelserens Kirke ikke var komplet uden et tempel? (Du kan måske tilskynde eleverne til at fortælle om, hvad de har lært af at studere forberedelsesmaterialet).

Forklar, at Herren i en åbenbaring, hvor de hellige fik pålagt at bygge templet i Nauvoo, afslørede, hvorfor templet var så vigtigt for de hellige. Han forklarede at tvætninger, salvelser, dåbshandlinger og andre ordinancer hører til i hans hellige hus. Bed eleverne om at bruge et par minutter på at studere Lære og Pagter 124:31, 34, 40-41, 55, og se efter, hvordan Herren lovede at velsigne sit folk i templet.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de finder frem til. Brug eleverne ord, og vis eller skriv en sandhed på tavlen, der svarer til følgende: I templet velsigner Herren os med afgørende ordinancer, så vi kan blive kronet med ære, udødelighed og evigt liv.

  • Hvordan tror I, at tempelordinancer forbereder os på ære, udødelighed og evigt liv?

Billede
Red Brick Store

Vis et billede af Joseph Smiths købmandsforretning i Nauvoo og bed eleverne om at fortælle, hvad de ved omkring gengivelsen af templets begavelsesceremoni. Henvis om nødvendigt eleverne til afsnit 2 af forberedelsesmaterialet.

  • Hvad lærte I om velsignelserne ved tempelbegavelsen i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet?

Når I drøfter begavelsen, så overvej at stille nogle af nedenstående opfølgende spørgsmål. Påpeg, at ældste Bednar har undervist om, at når vi taler om templet, bør vi ikke »ikke afsløre eller beskrive de særlige symboler, der er forbundet med de pagter, vi modtager i hellige tempelceremonier,« men vi kan »tale om de grundlæggende formål og den lære, der er forbundet med tempelordinancer og -pagter« (se »Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt«, Liahona, maj 2019, s. 103).

  • Hvad ligger der i begavelsen? (Se afsnit 3 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvad er sammenhængen mellem ordinancer og pagter?

  • Hvad lærte I om de pagter, vi indgår i begavelsesordinancen, da I studerede forberedelsesmaterialet?

  • Hvorfor tror I, at Herren ønsker, at hans folk bliver begavet i templet?

Overvej at give eleverne et minut eller to til at dele deres tanker med deres sidekammerat om følgende spørgsmål, som findes i slutningen af forberedelsesmaterialet:

  • Hvad ville I foreslå nogle for at forberede sig til at modtage sin begavelse? Hvorfor er templet og dets ordinancer vigtige for jer personligt?

Tempeltjeneste byder Herrens kraft og velsignelser ind i vores liv.

Billede
Templet i Kirtland

Mind eleverne om, at templet i Kirtland var det første tempel, der blev bygget færdigt i vores uddeling. Formålet med det var anderledes end for de efterfølgende templer – det blev et sted, hvor Herren kunne gengive kundskab og præstedømmenøgler til fremtidig tempeltjeneste. Under indvielsesbønnen til dette tempel, bad Joseph Smith Herren om at give visse velsignelser til dem, der gjorde tempeltjeneste der. Bed eleverne om se Lære og Pagter 109:13, 22-26 igennem og se efter, hvilke velsignelser de kan modtage igennem tempeltjeneste.

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge disse vers modtage, når vi tjener i templet? (Overvej at skrive elevernes svar på tavlen og lade dem forklare, hvorfor disse velsignelser er vigtige for dem. Du kan hjælpe eleverne med at identificere et princip, der svarer til følgende: Når vi gør tjeneste i Herrens tempel, vil han styrke os med sin magt og beskyttelse).

Drøft som klasse, hvorfor vi har brug for Herrens magt og beskyttelse i vor tid. Bed de elever, der har spurgt et medlem af familien eller en ven om, hvilke specifikke velsignelser han eller hun har følt i forbindelse med tempelordinancer og tempeltjeneste, om at fortælle, hvad de har fundet frem til (se opfordringen sidst i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet). Du kan også lade eleverne bære vidnesbyrd om de velsignelser, de har følt ved at gøre tempeltjeneste.

Vis og læs følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Jeg beder jer indtrængende om bønsomt at se på, hvordan I tilbringer jeres tid. Hvis I har rimelig adgang til et templet, henstiller jeg til, at I finder en udvej til regelmæssigt at lave en aftale med Herren om at være i hans hellige hus, og derefter holder den aftale til punkt og prikke og med glæde. Jeg lover jer, at Herren vil frembringe de mirakler, han ved, I har brug for, når I yder ofre for at tjene og tilbede i hans templer. (Se Russell M. Nelson, »Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 114)

Vis følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at tænke nøje over deres hengivenhed for Herren og deres egne erfaringer med templet og tilskynd dem til at tænke over, hvordan spørgsmålene passer på deres nuværende livssituation. Giv eleverne tilstrækkelig tid til at tænke og måske skrive deres tanker ned.

  1. Er der forstyrrelser eller sager om uværdighed, der holder mig fra templet? Hvad må jeg gøre for at rydde disse hindringer af vejen?

  2. Hvilke ofre kan Herren forvente, at jeg yder for at modtage flere af de velsignelser, der er tilgængelige gennem tempeltjeneste.

  3. Hvordan kan jeg gøre min tempeltjeneste mere meningsfuld?

  4. Hvilke ønsker kan Herren have om, at jeg hjælper andre til at opleve velsignelserne ved templet?

Til næste gang

Påpeg, at eleverne næste gang vil få mulighed for at drøfte den højeste af tempelordinancerne – evigt ægteskab. Tilskynd dem til at læse forberedelsesmaterialet til lektion 21 og at overveje, hvorfor ægteskab og familie står så centralt i vor himmelske Faders plan for lykke.

Udskriv