Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 11: Jeesus Kristus kulki ympäri maata ja teki hyvää


Oppiaihe 11

Jeesus Kristus kulki ympäri maata ja teki hyvää

Johdanto

Julistuksessa ”Elävä Kristus – apostolien todistus” opetetaan, että ”[Jeesus] ’kulki ympäri maata, teki hyvää’ (Ap. t. 10:38), ja kuitenkin Häntä halveksittiin sen vuoksi” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2). Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän tulee noudattaa Hänen esimerkkiään ja tehdä hyvää vainotuksi tulemisen mahdollisuudesta huolimatta. Tässä oppiaiheessa oppilaat keskustelevat siitä, miksi meidän tulee kohdella niitä, jotka kohtelevat meitä huonosti uskonkäsitystemme vuoksi, samalla rakkaudella ja kunnioituksella, jota Jeesus osoitti vainoojiaan kohtaan. Kun noudatamme Vapahtajan esimerkkiä, meitä siunataan rohkeudella elää uskomme mukaan ja puolustaa sitä. Voimme myös auttaa muita pääsemään lähemmäksi Herraa.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Matt. 5:43–47; 9:9–13; 12:22–30; Mark. 3:1–6; 11:15–19; Joh. 11:43–53

Jeesusta Kristusta vainottiin, koska Hän teki hyvää

Aloita oppiaihe esittämällä oppilaille seuraava kysymys:

  • Mikä tulee ensimmäisenä mieleenne, kun ajattelette Vapahtajan esimerkillistä elämää ja kaikkea sitä hyvää, mitä Hän teki kuolevaisuudessa?

Kun oppilaat ovat vastanneet, lue (tai kerro omin sanoin) seuraava kertomus, jonka vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on kertonut kahdesta sisarlähetyssaarnaajasta:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Ihaillen ja rohkaisten jokaista, jonka täytyy pysyä lujana näinä myöhempinä aikoina, sanon kaikille ja etenkin kirkon nuorille, että ellei niin ole jo tapahtunut, te tulette jonakin päivänä huomaamaan, että teitä vaaditaan puolustamaan uskoanne tai ehkä jopa kestämään jonkin verran huonoa kohtelua pelkästään siksi, että kuulutte Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Sellaiset hetket edellyttävät teiltä sekä rohkeutta että kohteliaisuutta.

Esimerkiksi eräs sisarlähetyssaarnaaja kirjoitti minulle äskettäin: ’Toverini ja minä näimme erään miehen istuvan kaupungin aukion penkillä syömässä lounastaan. Kun menimme lähemmäs, hän kohotti katseensa ja näki lähetyssaarnaajan nimikylttimme. Kauhea ilme silmissään hän hyppäsi pystyyn ja kohotti kätensä lyödäkseen minua. Väistin juuri ajoissa, mutta hän sylki ruokansa päälleni ja alkoi kiroilla meille mitä hirveimmällä tavalla. Kävelimme pois sanomatta mitään. Kun yritin pyyhkiä ruokaa pois kasvoiltani, tunsin samassa perunasosemöhkäleen iskeytyvän takaraivooni. Joskus on vaikeaa olla lähetyssaarnaaja, koska juuri sillä hetkellä halusin kääntyä takaisin, käydä käsiksi siihen miehenkäppänään ja sanoa: ”ANTEEKSI KUINKA!” Mutta en tehnyt niin.’” (”Opetuslapseuden hinta – ja siunaukset”, Liahona, toukokuu 2014, s. 6).

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Matt. 5:43–47 ja panemaan merkille Jeesuksen vuorisaarnassaan opettama periaate, jota nämä sisarlähetyssaarnaajat toteuttivat käytännössä. (Voit halutessasi ehdottaa, että oppilaat harjoittaisivat lukiessaan sitä pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyvää taitoa, että he laittavat oman nimensä näihin jakeisiin, mikä auttaa heitä tekemään niiden sanomasta henkilökohtaisemman. Harjoittaakseen tätä taitoa oppilaiden tulee korvata sana te eri taivutusmuodoissaan omalla nimellään.)

  • Mitä periaatetta Jeesus opetti näissä jakeissa? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi huomata seuraava periaate: Jos haluamme noudattaa Jeesuksen Kristuksen opetuksia, meidän täytyy oppia rakastamaan vihamiehiämme ja olemaan ystävällisiä niille, jotka vainoavat meitä.)

  • Mikä tekee tästä evankeliumin periaatteesta vaikean noudattaa?

Laita taululle seuraava lausunto:

”[Jeesus] ’kulki ympäri maata, teki hyvää’ (Ap. t. 10:38), ja kuitenkin Häntä halveksittiin sen vuoksi” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2).

Selitä, että vaikka monet ihmiset sekä Galileassa että Juudeassa hyväksyivät Vapahtajan ja monet pitivät Hänen hyviä tekojaan Hänen jumalallisuutensa osoituksena, toiset halveksivat ja vainosivat Häntä Hänen hyvien tekojensa vuoksi.

Laadi taululle luettelo seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista ja laita otsikoksi ”Jeesus kulki ympäri maata ja teki hyvää”.

Matt. 9:9–13

Matt. 12:22–30

Mark. 3:1–6

Mark. 11:15–19

Joh. 11:43–53

Jaa luokka pienryhmiin ja anna kullekin ryhmälle tutkittavaksi yksi taululla olevista pyhien kirjoitusten kohdista. Pyydä oppilaita panemaan merkille kustakin kohdasta Jeesuksen tekemä hyvä työ sekä se, kuinka ihmiset suhtautuivat siihen. Pyydä oppilaita riittävän ajan kuluttua kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Tähdennä, että tämä pyhien kirjoitusten kohtien sarja ilmaisee sellaisen mallin Herran elämässä, josta voimme ottaa oppia. Esitä seuraava kysymys:

  • Mitä huomioita teitte Vapahtajan tavasta suhtautua kokemaansa vainoon?

Kannusta oppilaita kuvittelemaan mielessään tapahtuma, josta heidän tutkimassaan pyhien kirjoitusten kohdassa kerrotaan. Kysy sen jälkeen:

  • Mitä ajatuksia tai tunteita teillä olisi saattanut olla, jos olisitte nähneet Jeesuksen siinä tilanteessa?

  • Mitä arvelette, että Jeesus haluaisi teidän oppivan Hänen sanoistaan ja teoistaan siinä tilanteessa? (Seuraavassa on yksi periaate, jonka oppilaat saattavat panna merkille: Kun pyrimme noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä ja tekemään hyvää, joudumme joskus kokemaan vainoa.)

Matt. 5:9–12, 21–24, 38–41; 6:14–15; 7:1–5, 12

Suhtautuminen vainotuksi tulemiseen

Kerro oppilaille, että vuorisaarnassaan Jeesus Kristus neuvoi opetuslapsiaan, kuinka heidän tulee suhtautua kokemaansa vainoon. Kirjoita taululle seuraava lause ja pyhien kirjoitusten viitteet ja pyydä jokaista oppilasta lukemaan ainakin yksi annetuista kohdista. Pyydä oppilaita panemaan merkille lukemastaan kohdasta yksi Jeesuksen opettama periaate, joka voisi auttaa heitä heidän kanssakäymisessään muiden kanssa.

Kuinka meidän tulee suhtautua vainotuksi tulemiseen

Matt. 5:9–12

Matt. 5:21–24 (ks. myös 3. Nefi 12:22)

Matt. 5:38–41; 7:12

Matt. 6:14–15 (ks. myös OL 64:9–10)

Matt. 7:1–5

Pyydä oppilaita riittävän ajan kuluttua selittämään löytämänsä periaatteet ja kuinka ne ovat sovellettavissa meidän ja muiden ihmisten välisiin suhteisiin. Kun oppilaat kertovat periaatteista, joita he tunnistivat kohdasta Matt. 5:21–24, voit halutessasi mainita, että myös kohdassa 3. Nefi 12:22 puhutaan samasta asiasta. (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä seuraavaa totuutta: Taivaallinen Isä odottaa meidän noudattavan Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, kun meitä vainotaan uskonkäsitystemme vuoksi.)

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenten, vanhin Jeffrey R. Hollandin ja vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Puolustakaa uskonkäsityksiänne kohteliaasti ja myötätuntoisesti, mutta puolustakaa niitä” (Jeffrey R. Holland, ”Opetuslapseuden hinta – ja siunaukset”, Liahona, toukokuu 2014, s. 9).

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Kristuksen seuraajien tulee olla esimerkkejä kohteliaisuudesta. Meidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä, olla hyviä kuuntelijoita ja osoittaa kiinnostusta heidän vilpittömiä uskonkäsityksiään kohtaan. Vaikka saatammekin olla eri mieltä, emme saa olla eripuraisia. Meidän esittämämme lausumat ja viestit kiistanalaisista aiheista eivät saa olla riidanhaluisia. Meidän tulee olla viisaita selittäessämme ja ajaessamme näkemyksiämme ja käyttäessämme vaikutusvaltaamme. – –

Kun näkemyksemme eivät pääse voitolle, meidän tulee hyväksyä epäsuotuisat tulokset ystävällisesti ja käyttäytyä kohteliaasti vastustajiamme kohtaan.” (Dallin H. Oaks, ”Rakastakaa muita ja tulkaa toimeen eroavuuksista huolimatta”, Liahona, marraskuu 2014, s. 27.)

Keskustele oppilaiden kanssa vanhin Hollandin ja vanhin Oaksin neuvojen noudattamiseen liittyvistä haasteista ja siunauksista. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 5:9–12.

  • Mitä näissä jakeissa sanotaan Jeesuksen antamista lupauksista, jotka voisivat auttaa meitä suhtautumaan Kristuksen kaltaisella tavalla vainoon, jota koemme uskonkäsitystemme vuoksi?

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voisivat soveltaa käytäntöön yhtä tai useampaa Vapahtajan vuorisaarnan opetusta jossakin nykyisessä ihmissuhteessaan tai kuinka he olisivat voineet soveltaa niitä jossakin aiemmassa kokemuksessaan. Kysy, haluaisivatko jotkut oppilaat kertoa ajatuksiaan luokalle.

Anna jokaiselle oppilaalle moniste, jossa on kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Jotkut ihmiset ajattelevat virheellisesti, että sellaiset toimintatavat kuin hiljaisuus, sävyisyys, anteeksiantavaisuus ja nöyrän todistuksen lausuminen osoittavat välinpitämättömyyttä tai heikkoutta. Mutta vihamiehiemme rakastaminen ja vainoojiemme puolesta rukoileminen (ks. Matt. 5:44) vaatii uskoa, voimaa ja ennen kaikkea kristillistä rohkeutta. – –

Kun me emme maksa samalla mitalla – kun me käännämme toisen posken ja vastustamme vihan tunteita – mekin seisomme Vapahtajan rinnalla. Heijastamme Hänen rakkauttaan, ainoaa voimaa, joka kykenee vaimentamaan vastustajan ja vastaamaan arvostelijoillemme syyttämättä puolestamme heitä. Se ei ole heikkoutta. Se on kristillistä rohkeutta. – –

Kun me vastaamme muille, jokainen tilanne on erilainen. Onneksi Herra tuntee arvostelijoidemme sydämen ja sen, kuinka me voimme vastata heille parhaiten. Kun tosi opetuslapset etsivät Hengen ohjausta, he saavat innoitusta, joka on räätälöity kutakin tapausta varten. Ja jokaisessa tapauksessa tosi opetuslapset toimivat tavoin, jotka kutsuvat Herran Hengen. – –

Tosi opetuslapsina meidän tulee ensisijaisesti huolehtia toisten hyvinvoinnista eikä oman maineemme puolustamisesta. Kysymykset ja arvostelu antavat meille tilaisuuden lähestyä muita ja osoittaa, että he ovat tärkeitä taivaalliselle Isällemme ja meille. Pyrkimyksemme tulisi olla auttaa heitä ymmärtämään totuus, ei puolustaa omaa minäämme tai kerätä pisteitä teologisessa väittelyssä. Vilpitön todistuksemme on voimallisin vastaus, minkä voimme antaa arvostelijoillemme.” (”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 72–74.)

Anna oppilaille aikaa lukea ja merkitä vanhin Halesin opettamat periaatteet. Kehota heitä kertomaan, mitä he saivat selville. Voitte tarvittaessa keskustella seuraavista kysymyksistä tai joistakin niistä:

  • Kuinka meidän toimintamme muita ihmisiä kohtaan voi vaikuttaa heidän suhteeseensa Jumalaan? (Auta oppilaita huomaamaan seuraava periaate: Kun noudatamme Kristuksen esimerkkiä ja osoitamme rakkautta ja ystävällisyyttä niitä kohtaan, jotka ovat meitä vastaan, voimme vahvistaa heidän suhdettaan Jumalaan siinä missä omaammekin.)

  • Kuinka muiden kohteleminen tällä tavoin on osa taivaallisen Isän kanssa tekemäämme kasteenliittoa? (Se on tärkeä tapa olla Jumalan todistajana kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla [ks. Moosia 18:9].)

Kysy oppilailta, onko heillä ollut kokemuksia siitä, että Vapahtajan esimerkin ja opetusten noudattaminen on suonut heille mahdollisuuden auttaa jotakuta toista lähestymään Herraa. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan.

Kannusta oppilaita tarkastelemaan ihmissuhteitaan, panemaan merkille sellaisen, jota voisi parantaa, ja kirjoittamaan muistiin, kuinka he aikovat soveltaa kyseiseen ihmissuhteeseen tänään käsiteltyjä periaatteita.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta