Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 17: Vapahtaja kärsi ja kuoli Golgatan ristillä


Oppiaihe 17

Vapahtaja kärsi ja kuoli Golgatan ristillä

Johdanto

Kun Vapahtajan tehtävä kuolevaisuudessa läheni loppuaan, ”Hänet vangittiin ja Häntä syytettiin valheellisesti, Hänet tuomittiin syylliseksi vihaisen väkijoukon tyydyttämiseksi ja tuomittiin kuolemaan Golgatan ristillä” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2). Tässä oppiaiheessa tähdennetään sitä tärkeää totuutta, että Jeesus Kristus salli itsensä kärsiä ja kuolla muiden ihmisten käsissä; kukaan ei riistänyt Hänen henkeään.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Matt. 27:26–54; Joh. 10:11–18; 19:10–11; 1. Nefi 19:9

Jeesuksella Kristuksella oli valta antaa henkensä

Laita näkyville kuva Ristiinnaulitseminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 57; ks. myös lds.org).

Kuva
Ristiinnaulitseminen

Kehota oppilaita kuvittelemaan itsensä jonkun kuvassa olevan uskollisen läsnäolijan paikalle samalla kun luet ääneen kohdan Matt. 27:26–54. Kannusta oppilaita seuraamaan mukana ja pohtimaan, millaista olisi mahtanut olla tuo henkilö ja olla todistamassa Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemista. Kun olet lopettanut lukemisen, kehota oppilaita kuvailemaan ajatuksia ja tunteita, joita he kuvittelevat tuon henkilön kokeneen. Muutamien vastausten jälkeen kysy luokan jäseniltä:

  • Mitä tunteita teillä on Vapahtajaa kohtaan kuultuanne tämän kertomuksen ja keskusteltuanne siitä?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Joh. 10:11, 17–18. Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Mitä nämä jakeet opettavat Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisesta ja kuolemasta? (Pidä huoli, että oppilaat ymmärtävät, että Jeesuksella Kristuksella oli Isältä saamansa voima antaa henkensä ja ottaa se jälleen.)

Laita näkyville kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin James E. Talmagen seuraava opetus ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan se ääneen:

Kuva
Vanhin James E. Talmage

”Luonnollisena seurauksena [Jeesuksen] kuolemattomasta [syntyperästä] kuolemattoman Isän maan päälle syntyneenä Poikana oli se, että Hän oli vapaa kuolemasta, ellei Hän itse antautunut sille. Jeesuksen Kristuksen henkeä ei voitu riistää, ellei Hän tahtonut ja sallinut. Hänessä oli synnynnäisenä valta antaa henkensä, samoin kuin myös valta ottaa takaisin surmattu ruumiinsa kuolemattomaksi saatetussa tilassa.” (Jeesus Kristus, 1986, s. 292.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:53–54 ja toista oppilasta lukemaan ääneen Joh. 19:10–11. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja vertailemaan näitä kahta kohtaa.

  • Mitä apua Jeesus Kristus sai Matteuksen kertomuksen mukaan?

  • Mitä opitte Johanneksen evankeliumissa olevasta kohdasta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi huomata seuraava totuus: Kukaan ei voinut ottaa Jeesusta Kristusta hengiltä; Hän kärsi kuoleman vapaaehtoisesti.)

  • Jos Jeesus olisi voinut kutsua avuksi legioonittain enkeleitä, miksihän Hän salli naulita itsensä ristille?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 19:9. Pyydä luokan jäseniä määrittelemään sana sallii. (Sana sallii tarkoittaa tässä sitä, että antaa tehdä jotakin. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat kohdassa 1. Nefi 19:9 olevien ”sallii”-sanojen viereen pyhien kirjoitustensa marginaaliin ”antaa tehdä”.)

  • Miksi Vapahtaja antoi ristiinnaulita itsensä?

Voisit laittaa näkyville seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Alexander B. Morrisonin seuraavat sanat ja pyytää yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen.

Kuva
Vanhin Alexander B. Morrison

”Juuri rakkaus kaikkia Jumalan lapsia kohtaan sai Jeesuksen, joka oli ainut synnittömässä täydellisyydessään, uhraamaan itsensä muiden tekemien syntien lunnaiksi. – – Tämä siis oli täydellinen syy, joka toi Jeesuksen maan päälle kärsimään, vuotamaan verta ja kuolemaan ihmisen puolesta [ks. ”Oi laula Hänen rakkauttaan”, MAP-lauluja, 105]. Hän tuli – – sovittamaan meidän syntimme, niin että Hän ristille korotettuna vetäisi kaikki ihmiset luokseen (ks. 3. Nefi 27:14).” (”Sitä varten minä olen – – tullut – – maailmaan”, Liahona, tammikuu 2000, s. 30.)

Tähdennä, että Jeesus kärsi ristiinnaulitsemisen, koska Hän rakastaa suuresti Isäänsä aivan kuten Hän rakastaa meitä. Kysy sen jälkeen:

  • Kuinka tieto siitä, että Vapahtaja alistui vapaaehtoisesti ristiinnaulittavaksi rakkaudesta Isäänsä ja meitä kohtaan, auttaa teitä kestämään vaikeita kokemuksia, joita saatatte kohdata?

Matt. 27:46; Luuk. 23:34–46; Joh. 19:26–30

Jeesus Kristus päätti tehtävänsä kuolevaisuudessa

Voit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin, millaista on kuolla ristiinnaulittuna, kertomalla seuraavaa:

”Ristiinnaulittuna kuolemiseen tuntuu kuuluvan kaikki se hirvittävä ja kauhistuttava, jota tuskassa ja kuolemassa voikaan olla – huimaus, vapina, jano, nälkiintyminen, nukkumisen mahdottomuus, vammoista johtuva kuume, voimakkaat kouristukset, julkinen häpeä, pitkällinen kidutus, kauhu tulevasta, hoitamattomien vammojen aiheuttamat kuoliot – mikä kaikki voimistuu sietämättömyyteen asti, muttei kuitenkaan ylitä sitä pistettä, joka soisi kärsijälle tajuttomuuden tuoman helpotuksen. Luonnoton asento teki jokaisesta liikahduksesta kivuliaan; silvotut verisuonet ja murskatut jänteet sykkivät loputonta tuskaa; hoitamattomat vammat tulehtuivat ja joutuivat vähitellen kuolioon; valtimot – etenkin päässä ja vatsassa – turposivat ja täyttyivät ylimääräisestä verestä. Samalla kun kaikenlaiset kärsimykset koko ajan lisääntyivät, niihin liittyi polttavan ja raastavan janon aiheuttama kestämätön tuska. Kaikki nämä fyysiset vaivat aiheuttivat henkistä kiihtymystä ja ahdistusta, mikä sai odotettavissa olevan kuoleman – pelottavan ja tuntemattoman vihollisen, jonka lähestymistä ihminen tavallisesti eniten kavahtaa – tuntumaan nautinnolliselta ja ihanalta vapautukselta.

Sellaiseen kuolemaan Kristus tuomittiin.” (Frederic W. Farrar, The Life of Christ, 1964, s. 641.)

Kerro oppilaille, että Jeesus Kristus puhui ristillä ollessaan seitsemän kertaa. Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet (älä kirjoita suluissa olevia lainauksia). Kehota jokaista oppilasta etsimään niistä muutama ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi:

Luuk. 23:34 (”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.”)

Luuk. 23:43 (”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.”)

Joh. 19:26–27 (”Nainen, tämä on poikasi! – – Tämä on äitisi!”)

Matt. 27:46 (”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?”)

Joh. 19:28 (”Minun on jano.”)

Joh. 19:30 (”Se on täytetty.”)

Luuk. 23:46 (”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.”)

Kun oppilaat kertovat, mitä he ovat löytäneet, kirjoita nämä lausumat taululle asianomaisten pyhien kirjoitusten viitteiden viereen. Kysy oppilailta:

  • Mitä nämä sanat kertovat meille Vapahtajasta ja siitä, mitä Hän koki ristillä ollessaan?

  • Mihin Jeesus viittasi julistaessaan: ”Se on täytetty”? (Hän oli suorittanut sovituksen vaatiman loputtoman kärsimyksen. Voit myös tähdentää oppilaille, että kohdassa JST, Matthew 27:54 sanotaan: ”Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja sanoi: ’Isä, se on täytetty, sinun tahtosi on tapahtunut’, ja antoi henkensä” [ks. myös Matt. 27:50; englanninkielinen myöhempien aikojen pyhien laitos kuningas Jaakon raamatunkäännöksestä Matthew 27:50, alaviite a]. Jeesus kuoli vasta kun Hän tiesi suorittaneensa kaiken, mitä Isä halusi Hänen tekevän.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Kun sitten viimeinenkin ropo oli maksettu, kun Kristuksen päättäväisyys olla uskollinen oli yhtä ilmeistä kuin se oli ehdottoman vankkumatonta, niin viimein, armeliaasti, se oli täytetty [ks. Joh. 19:30]. Kaikesta huolimatta ja ilman kenenkään apua tai tukea Hän, Jeesus Nasaretilainen, elävän Jumalan elävä Poika, toi fyysisen elämän takaisin sinne, missä kuolema oli vallinnut, ja toi riemullisen, hengellisen lunastuksen synnistä, helvetillisestä pimeydestä ja epätoivosta. Uskonsa ansiosta siihen, että Hän tiesi Jumalan olevan lähellä, Hän saattoi sanoa voitokkaasti: ’Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni’ [Luuk. 23:46].” (”Ketään ei ollut Hänen kanssaan”, Liahona, toukokuu 2009, s. 88.)

Pyydä toista oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Jeesus halusi vapautua tästä maailmasta vasta kun Hän oli kestänyt loppuun saakka ja vienyt päätökseen ihmiskunnan hyväksi sen tehtävän, jota suorittamaan Hänet oli lähetetty. Golgatan ristillä Jeesus antoi henkensä Isänsä käsiin ja sanoi yksinkertaisesti: ’Se on täytetty’ (Joh. 19:30). Kestettyään loppuun saakka Hän vapautui kuolevaisuudesta.

Myös meidän täytyy kestää loppuun saakka.” (”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 6.)

  • Mitä nämä kaksi apostolia auttavat meitä ymmärtämään siitä, mihin Jeesus viittasi sanoessaan: ”Se on täytetty”? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voit halutessasi kirjoittaa taululle seuraavan totuuden: Jeesus Kristus toteutti uskollisesti kaiken, minkä taivaallinen Isä käski Hänen tehdä kuolevaisuudessa.)

  • Kun meillä on vaikeita aikoja, kuinka voimme saada apua sen muistamisesta, mitä Vapahtaja koki ja kesti uskollisesti täyttäessään oman tehtävänsä kuolevaisuudessa?

  • Kuinka Jeesuksen esimerkin muistaminen voi auttaa teitä toteuttamaan sen, mitä varten te olette syntyneet?

  • Kuinka voimme osoittaa kiitollisuutemme kaikesta siitä, mitä Vapahtaja kärsi puolestamme? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi ilmaista seuraava periaate: Me osoitamme kiitollisuutemme Vapahtajan kärsimyksistä ristillä, kun noudatamme Hänen esimerkkiään ja kestämme uskollisesti loppuun asti.

Kehota oppilaita kertomaan halutessaan sosiaalisessa mediassa siitä, mitä he tuntevat Vapahtajaa kohtaan ja mitä he aikovat tehdä pysyäkseen uskollisina noille tunteille.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta