Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 25: Jeesus Kristus tulee jälleen


Oppiaihe 25

Jeesus Kristus tulee jälleen

Johdanto

Profeetat kautta sukupolvien ovat profetoineet, että Jeesus Kristus palaa jälleen maan päälle. Jesaja kirjoitti muistiin: ”Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä” (Jes. 40:5). Nämä profetiat auttavat Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia valmistautumaan ja valmistamaan muita tätä ainutlaatuista tapahtumaa varten ja saamaan toivoa siitä tiedosta, että taivaallinen Isä näkee tulevaisuuden ennalta ja valmistaa maailmaa Poikansa loistavaa paluuta varten.

Taustalukemista

Opetusehdotuksia

Vapahtaja palaa voimassa ja kirkkaudessa

Esitä oppilaille seuraavat kysymykset ja kirjoita taululle yhteenveto heidän vastauksistaan:

  • Mitä ajattelette, kun kuulette puhuttavan toisesta tulemisesta?

  • Millaisen uskotte toisen tulemisen olevan?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 29:11. Kysy sitten luokan jäseniltä:

  • Mitä saatte tietää toisesta tulemisesta tämän kohdan perusteella? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä seuraavaa totuutta: Kun Vapahtaja tulee jälleen, Hän tulee voimassa ja kirkkaudessa yhdessä kaikkien taivaan joukkojen kanssa. Kirjoita tämä totuus taululle.)

Selitä oppilaille, että Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen liittyy monia tekijöitä, joita voi tutkia pyhistä kirjoituksista. Niitä ovat muun muassa Hänen tulemistaan edeltävät merkit ja jumalattomien tuho Hänen tulemisensa hetkellä. Tämä oppiaihe keskittyy erityisesti Vapahtajaan, Hänen tulemiseensa voimassa ja kirkkaudessa sekä siihen, kuinka voimme valmistautua tuota suurenmoista tapahtumaa varten. Anna kullekin oppilaalle moniste taulukosta ”Profetioita toisesta tulemisesta”. Kehota oppilaita työskentelemään pareittain ja anna kullekin parille tutkittavaksi kaksi tai kolme riviä pyhien kirjoitusten kohtia. (Pidä huoli, että jokainen rivi annetaan tehtäväksi jollekin parille.) Pyydä kutakin paria kirjoittamaan taulukkoon, mitä heidän saamansa pyhien kirjoitusten kohdat opettavat Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta. Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet.

Kuva
moniste, Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Profetioita toisesta tulemisesta

Mitä saamme tietää toisesta tulemisesta

OL 49:6–7; JS–M 40

Jes. 40:5; Matt. 16:27

Jes. 52:10; OL 133:3

Sak. 13:6 [vuoden 1933 suomennos]; Sak. 14:4; OL 45:48, 51–53

Jes. 63:2; Ilm. 19:11–13; OL 133:46–48

Ap. t. 1:9–11; 1. Tess. 4:16

1. Tess. 4:17; OL 88:96–98

Ilm. 16:20; OL 133:21–24

OL 5:19; 101:24–25; 133:41

2. Piet. 3:10; JS–M 46–48

Tarkkaile oppilaiden oppimista esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka Jeesuksen Kristuksen voima ja kirkkaus ilmenevät Hänen tulemisessaan tutkimanne perusteella?

  • Mitkä toista tulemista koskevat profetiat jäivät erityisesti mieleenne? Miksi?

(Huom. Ennen kuin jatkat oppiaihetta, voisit viitata uudestaan taulukkoon ja kysyä oppilailta, mitä arvoa on sillä, että tutkii pyhiä kirjoituksia tällä tavoin – etsimällä yhteyksiä, malleja ja teemoja.)

OL 1:12; 34:5–6; 39:20; 88:81–86, 92; 133:4–5, 10

Profeetat valmistavat meitä Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten

Laita näkyville seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Sterling W. Sillin (1903–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Vanhin Sterling W. Sill

”Kristuksen toinen tuleminen [mainitaan] yli 1 500 kertaa Vanhassa testamentissa ja 300 kertaa Uudessa testamentissa. Jos Jumala piti tätä aihetta niin tärkeänä, Hän halusi varmaankin meidän tekevän jotakin asialle.” (Sterling W. Sill, julkaisussa Evankeliumin opit, oppilaan kirja, uskonto 430 ja 431, 2004, s. 100.)

  • Miksi teidän mielestänne on merkittävää, että pyhissä kirjoituksissa on niin paljon profetioita toisesta tulemisesta?

Laita näkyville seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat tai kirjoita ne taululle. Kehota oppilaita vertailemaan itsekseen näitä kohtia ja panemaan merkille kaksi eri tapaa, joilla meidän tulee valmistautua toista tulemista varten.

OL 1:12; 88:92; 133:4–5, 10

OL 34:5–6; 39:20; 88:81–84

Riittävän ajan kuluttua keskustelkaa seuraavista kysymyksistä tai joistakin niistä:

  • Kuinka esittäisitte yhdellä lauseella näiden pyhien kirjoitusten kohtien opettamat totuudet? (Pidä huoli, että oppilaat ilmaisevat jotakin seuraavan kaltaista: Profetiat Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta on annettu ja merkitty muistiin pyhiin kirjoituksiin, jotta me voisimme valmistautua itse ja valmistaa muita sitä päivää varten.)

  • Miksi meidän täytyy valmistaa muita ihmisiä eikä vain itseämme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten?

  • Millä tavoin voimme auttaa muita valmistautumaan Herran paluuseen?

  • Kuinka arvelisitte sen, että autatte muita valmistautumaan toista tulemista varten, olevan avuksi myös omassa valmistautumisessanne?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Vaikka olemmekin voimattomia muuttamaan toisen tulemisen tosiasiaa ja kykenemättömiä tietämään sen tarkkaa ajankohtaa, me voimme jouduttaa omaa valmistautumistamme ja pyrkiä vaikuttamaan ympärillämme olevien valmistautumiseen. – –

Entä jos Hänen tulemisensa päivä olisi huomenna? Jos tietäisimme kohtaavamme Herran huomenna – oman ennenaikaisen kuolemamme vuoksi tai Hänen odottamattoman tulemisensa vuoksi – niin mitä me tekisimme tänään? Mitä me tunnustaisimme? Mitä me lakkaisimme tekemästä? Millaista tiliä meidän pitäisi tehdä? Mitä me antaisimme anteeksi? Mistä me lausuisimme todistuksemme?

Jos me tekisimme nuo asiat silloin, miksemme tekisi niitä nyt? Miksi emme tavoittelisi rauhaa nyt, kun rauhan kerran voi saada? Jos öljy on ehtymässä valmistautumisen lampustamme, alkakaamme heti täyttää sitä.” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 8–9.)

  • Mitä ihminen voi tehdä jouduttaakseen omaa valmistautumistaan toista tulemista varten?

  • Mitä vaaraa on siitä, että lykkäämme valmistautumistamme?

Matt. 25:1–13

Valmistautuminen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten

Selitä oppilaille, että vain muutama päivä ennen Jeesuksen Kristuksen kuolemaa Hänen opetuslapsensa kyselivät Hänen toista tulemistaan edeltävistä merkeistä (ks. Matt. 24:3; JS–M 4). Vapahtajan antama vastaus on luvuissa Matt. 24–25. Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen Matt. 25:1–13 ja pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana. Johda sitten oppilaiden keskustelua vertaukseen kymmenestä morsiusneidosta käyttäen seuraavia kysymyksiä ja lainauksia tai joitakin niistä:

  • Mikä noiden viiden morsiusneidon käytöksessä on mielestänne tyhmää? (Tyhmät morsiusneidot eivät tehneet sitä, mikä on välttämätöntä valmistauduttaessa Vapahtajan tulemista varten.) Kun pyrimme tunnollisesti valmistautumaan Vapahtajan tulemista varten tekemällä sitä minkä tiedämme oikeaksi, saamme suuria siunauksia. Niihin kuuluu se, että olemme valmiita liittymään Vapahtajan seuraan, kun Hän tulee.)

  • Mitä merkittävää on ilmauksessa ”menkää häntä vastaan”? (Jae 6.) Miksi ette saa vain jäädä kärsivällisesti odottamaan, että Hän tulisi luoksenne? (Ks. myös OL 133:5, 10, 14, 19.)

  • Miksi viisaat morsiusneidot eivät pystyneet jakamaan omaa öljyään tyhmien morsiusneitojen kanssa?

  • Mitä tämä vertaus opettaa teille siitä, kuinka voitte valmistautua Vapahtajan kohtaamiseen? (Vaikka oppilaat käyttävät ehkä eri sanoja, he saattavat ilmaista seuraavankaltaisen periaatteen: Me voimme valmistautua Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten olemalla kuuliaisia Jumalan käskyille. Ks. myös OL 45:56–57.)

Täydennä keskustelua kahdentoista apostolin koorumin jäsenten, vanhin Dallin H. Oaksin ja vanhin David A. Bednarin seuraavilla sanoilla:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Tästä vertauksesta [kymmenestä morsiusneidosta] Herra on sanonut: ’Ja sinä päivänä, jolloin minä tulen kirkkaudessani, toteutuu se vertaus, jonka minä puhuin kymmenestä morsiusneidosta’ (OL 45:56).

Tämä Matteuksen evankeliumin luvussa 25 annettu vertaus asettaa vastakkain viiden tyhmän ja viiden viisaan morsiusneidon tilanteen. Kaikki kymmenen kutsuttiin hääjuhlaan, mutta vain puolet heistä oli valmistautunut niin, että heillä oli öljyä lampussaan, kun sulhanen tuli. Ne viisi, jotka olivat valmistautuneet, menivät häätaloon, ja ovi suljettiin. Ne viisi, jotka olivat lykänneet valmistautumistaan, tulivat myöhässä. Ovi oli suljettu, ja Herra kielsi heiltä pääsyn sanoen: ’Minä en tunne teitä’ [Matt. 25:12]. ’Valvokaa siis’, Vapahtaja sanoi lopuksi, ’sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä [jona Ihmisen Poika tulee]’ [ Matt. 25:13, ks. englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös].

Tämän vertauksen sanoma on värisyttävä. Kymmenen morsiusneitoa edustavat ilmiselvästi Kristuksen kirkon jäseniä, sillä heidät kaikki oli kutsuttu hääjuhlaan ja kaikki tiesivät, mitä heiltä vaadittiin, jotta heidät päästettäisiin sisään sulhasen tullessa. Mutta vain puolet heistä oli valmiina, kun sulhanen tuli.” (Dallin H. Oaks, ”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 8.)

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Olivatko nuo viisi viisasta morsiusneitoa itsekkäitä ja haluttomia jakamaan vai antoivatko he aivan oikein ymmärtää, ettei kääntymyksen öljyä voi lainata? Voiko hengellistä voimaa, joka on tulosta vankkumattomasta kuuliaisuudesta käskyille, antaa toiselle ihmiselle? Voiko tietoa, joka on saatu uutteran pyhien kirjoitusten tutkimisen ja pohtimisen kautta, välittää apua tarvitsevalle? Voiko rauhaa, jota evankeliumi tuo uskolliselle myöhempien aikojen pyhälle, siirtää sellaiselle, joka käy läpi vastoinkäymistä tai suurta haastetta? Selkeä vastaus jokaiseen näistä kysymyksistä on ei.

Kuten viisaat morsiusneidot asianmukaisesti tähdensivät, jokaisen meistä täytyy ostaa itsellemme. Nämä innoitetut naiset eivät kuvailleet liiketointa. Pikemminkin he tähdensivät henkilökohtaista vastuutamme pitää todistuksen lamppumme palamassa ja hankkia runsas varasto kääntymyksen öljyä. Tätä kallisarvoista öljyä hankitaan pisara kerrallaan – rivi rivin päälle ja opetus opetuksen päälle (ks. 2. Nefi 28:30), kärsivällisesti ja sinnikkäästi. Tarjolla ei ole oikotietä; mikään viime hetken valmistautumisen puuska ei ole mahdollista.” (David A. Bednar, ”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 109.)

  • Miksi meidän täytyy valmistautua joutuin Kristuksen toiseen tulemiseen?

Voit halutessasi kirjoittaa taululle seuraavan vaillinaisen virkkeen ja pyytää oppilaita pohtimaan asiaa ja kirjoittamaan sitten muistiin, kuinka he täydentäisivät sen:

Jouduttaakseni valmistautumistani Kristuksen toista tulemista varten minä aion .

Kannusta oppilaita miettimään, millä tavoin he voivat auttaa perhettään, ystäviä tai muita ihmisiä ymmärtämään, kuinka tärkeää on valmistautua Jeesuksen Kristuksen paluuseen. Kannusta oppilaita lupaamaan Herralle, että he toimivat sen innoituksen mukaisesti, jota he saattavat saada.

Oppilaan lukutehtävät

Tulosta