Instituut
Les 5 Leerkrachtenmateriaal: De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid


‘Les 5 Leerkrachtenmateriaal: De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal (2021)

‘Les 5 Leerkrachtenmateriaal’, De leringen in het Boek van Mormon: leerkrachtenmateriaal

Les 5 Leerkrachtenmateriaal

De zondeval van Adam en Eva en de gave van keuzevrijheid

De profeet Lehi onderwees dat de val van Adam en Eva de eeuwige doeleinden die God met zijn kinderen voorheeft, heeft vervuld (zie 2 Nephi 2:15–25). In deze les krijgen de cursisten de kans om uit te leggen in welke zin de val van Adam en Eva, keuzevrijheid en de verzoening van Jezus Christus van essentieel belang zijn voor het plan van verlossing van onze hemelse Vader. Ook overwegen ze hoe ze hun keuzevrijheid beter kunnen gebruiken om zo meer zoals onze hemelse Vader en Jezus Christus te worden.

Leswijzers

Lehi leert zijn zoon Jakob de gevolgen van de val.

Leg uit dat de cursisten aan een nieuwe module beginnen, die het verlossingsplan van onze hemelse Vader als thema heeft. Wellicht is het goed om eerst uit te leggen dat er vele namen voor het plan van onze hemelse Vader zijn. Een daarvan die veel in het Boek van Mormon voorkomt, is ‘het plan van verlossing’ (zie bijvoorbeeld Jakob 6:8; Alma 12:30, 32–33; 34:31).

Laat de volgende stelling zien en vraag de cursisten die te toetsen aan de leringen in het Boek van Mormon: De val van Adam en Eva was een tragische vergissing of een onvoorziene gebeurtenis die haaks stond op Gods plan.

Luister naar wat de cursisten erover te zeggen hebben. Laat daarna de volgende waarheid zien: De val van Adam en Eva is een essentieel onderdeel van het plan dat onze hemelse Vader voor zijn kinderen heeft.

Om de cursisten meer begrip te geven van deze waarheid, schrijft u de volgende onvolledige zinnen op het bord (laat voldoende ruimte tussen de zinnen):

Als Adam en Eva niet van de vrucht hadden gegeten …

Omdat ze van de vrucht aten …

Laat de cursisten in 2 Nephi 2:19–25 zoeken naar gevolgen van de val die ze kunnen gebruiken om beide zinnen aan te vullen. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. Zet hun antwoorden onder beide zinnen op het bord.

Laat het volgende citaat van ouderling Orson F. Whitney van het Quorum der Twaalf Apostelen zien en lees het voor:

Afbeelding
Ouderling Orson F. Whitney

Adams zondeval was een stap neerwaarts, maar het was ook een stap voorwaarts – een stap in de eeuwige gang van de menselijke ontwikkeling. (Conference Report, april 1908, 90.)

  • Hoe was de val zowel ‘een stap neerwaarts’ als ‘een stap voorwaarts’ in onze geestelijke ontwikkeling? (Tijdens de bespreking kunt u de cursisten vragen de citaten van ouderling Bruce C. Hafen en ouderling Jeffrey R. Holland in sectie 1 van het voorbereidend studiemateriaal te lezen en te vertellen wat hen in beide citaten opvalt.)

  • Hoe kan een goed begrip van de val je helpen inzien dat zelfs de ergste problemen deel uitmaken van het plan van onze hemelse Vader?

  • Hoe bieden de gevolgen die door de zondeval zijn veroorzaakt ons de kans in geestelijk opzicht te groeien en vreugde te hebben? (Zie 2 Nephi 2:25.)

Toon tijdens de bespreking eventueel het volgende citaat van president Russell M. Nelson en laat het door een cursist voorlezen:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

We mogen stellen dat Lehi iets wist van tegenspoed, zorg, hartzeer, pijn, teleurstelling en verdriet. Toch verklaarde hij krachtig en zonder voorbehoud een beginsel dat de Heer had geopenbaard: ‘De mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben’ [2 Nephi 2:25]. Stel u voor! Van alle woorden die hij had kunnen gebruiken om de aard en het doel van ons sterfelijke leven te beschrijven, koos hij het woord vreugde!

Het leven is vol omwegen en doodlopende straten, en allerlei beproevingen en moeilijkheden. Ieder van ons is weleens bijna ten onder gegaan aan angst, verdriet en wanhoop. En toch zijn we hier om vreugde te hebben?

Ja! Het antwoord is een welluidend ja!’ (‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

Laat elke cursist denken aan een specifiek probleem dat hem of haar parten speelt. Laat de volgende vraag zien en vraag de cursisten over het antwoord op deze vraag na te denken en hun gedachten op te schrijven. (Laat desgewenst een of twee cursisten vertellen wat ze hebben opgeschreven. Herinner de cursisten eraan dat ze niets hoeven te vertellen wat te persoonlijk of vertrouwelijk is.)

  • Hoe helpt een goed begrip van de doeleinden van de val mij om dit probleem als een kans op geestelijke groei en vreugde te zien?

Lehi legt uit dat het ons vrij staat om voor vrijheid en eeuwig leven door Jezus Christus te kiezen.

Laat het volgende citaat van president Russell M. Nelson zien: ‘[De val] stelde twee nauw verwante, aanvullende gaven van God in werking, en die zijn bijna even waardevol als het leven zelf – keuzevrijheid en verantwoordingsplicht.’ (Zie ‘Bestendigheid te midden van verandering’, De Ster, januari 1994, 34.)

  • Welke van de voorwaarden die Lehi noemde, maken keuzevrijheid en verantwoordingsplicht mogelijk? (Laat de cursisten zo nodig sectie 2 van het voorbereidend studiemateriaal nog eens doornemen. U zou de cursisten eventueel kunnen vragen waarom elk van die voorwaarden noodzakelijk is om keuzevrijheid mogelijk te maken.)

Lees 2 Nephi 2:26–29 samen. Kijk of er andere aspecten zijn aan Jezus’ verzoening, waarmee Hij ons van de gevolgen van de val heeft verlost, die van invloed zijn op onze keuzevrijheid. Bijvoorbeeld: Het zoenoffer van de Heiland biedt ons de vrijheid om voor het eeuwige leven te kiezen. Het plan van onze hemelse Vader draagt de noodzakelijke voorwaarden in zich, waardoor wij vrijheid en eeuwig leven in Jezus Christus of gevangenschap en dood in de duivel kunnen kiezen.

Ons onderwijs en de leerinteresse verbeteren

Moedig de cursisten aan rechtvaardig te handelen. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Echt geloof heeft de Heer Jezus Christus tot middelpunt en leidt altijd tot rechtvaardige handelingen.’ (‘Bidden in geloof’, Liahona, mei 2008, 95.) Bied de cursisten op een zinvolle manier meermaals de kans om te overdenken hoe zij in geloof kunnen handelen en het geleerde kunnen toepassen. Als u de cursisten consequent aanmoedigt om het geleerde te overdenken en toe te passen, helpt u hen in hun ontwikkeling van het vermogen tot rechtvaardig handelen.

Bepaal welke van de volgende vragen ertoe bijdragen dat uw cursisten een goed begrip van keuzevrijheid krijgen, zodat ze voor zichzelf kunnen vaststellen welke rechtvaardige handelingen hun leven ten goede zullen komen. (U kunt een van de volgende vragenreeksen kiezen en de cursisten aanmoedigen hun gedachten en indrukken op te schrijven.)

  • Wat denk je dat het betekent om ‘voor eeuwig vrij [te] worden […] om zelfstandig te handelen en niet om met zich te laten handelen, behalve door de straf der wet op de grote en laatste dag’? (2 Nephi 2:26.) Waartoe voel je je geïnspireerd, zodat je vanaf nu rechtvaardig kunt handelen?

  • Kun je voorbeelden geven van kleine keuzes die je elke dag maakt, die op lange termijn hun invloed zullen hebben? Wat voor dagelijkse keuzes zullen je dichter bij Jezus Christus en het eeuwige leven brengen? Welke keuzes maak je nu wellicht die je geestelijke groei of mogelijkheden in de weg staan of belemmeren?

  • Hoe biedt de verzoening van Jezus Christus jou de kans om van je fouten te leren? (Lees zo nodig het citaat van ouderling Bruce C. Hafen in sectie 3 van het voorbereidend studiemateriaal nog eens door.) Wat zou je kunnen leren van een zonde of een vergissing die je begaan hebt?

Geef de cursisten voldoende tijd, en bied ze dan de kans om hun mening of getuigenis over het geleerde te geven. Leg uit dat ze niets moeten vertellen wat te persoonlijk is, zoals een specifieke zonde die ze misschien hebben begaan. Spoor de cursisten aan om te handelen naar wat ze vandaag hebben opgeschreven of waar ze over hebben nagedacht. Getuig van de beginselen die in deze les zijn behandeld. Vertel ze dat de Heer ze bij hun keuzes wil helpen.

Voor de volgende keer

Geef aan dat in de volgende les de verzoening van Jezus Christus zal worden besproken. Moedig de cursisten aan om het voorbereidend studiemateriaal aandachtig te bestuderen, en te overdenken waarom er in het Boek van Mormon staat dat de verzoening van Jezus Christus oneindig en eeuwig is (zie 2 Nephi 9:7; Alma 34:10).

Afdrukken