Instituutti
Oppiaihe 9, opettajan aineisto: Usko Jeesukseen Kristukseen


”Oppiaihe 9, opettajan aineisto: Usko Jeesukseen Kristukseen”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 9, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 9, opettajan aineisto

Usko Jeesukseen Kristukseen

Kristuksen oppi antaa meille mahdollisuuden muuttua, tulla Vapahtajamme kaltaisiksi ja saada kaikki siunaukset, jotka Hän on tehnyt mahdollisiksi sovituksensa kautta. Tässä oppiaiheessa oppilaat keskustelevat Herran opin ensimmäisestä osasta: uskosta Jeesukseen Kristukseen. Heillä on mahdollisuus huomata uskon siunauksia ja selittää, kuinka kasvattaa uskoa Jeesukseen Kristukseen. Oppilaat päättävät myös, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen uskoaan Herraan.

Opetusehdotuksia

Alma opettaa soramilaisille, kuinka voi kasvattaa uskoa Jeesukseen Kristukseen.

Voisit aloittaa oppiaiheen näyttämällä valmistautumisaineiston johdantokappaleen ja pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan sen ääneen. Voisit todistaa, että usko, parannus, kaste, Pyhän Hengen lahja ja kestäminen loppuun asti voivat avata Jeesukselle Kristukselle mahdollisuuden todella muuttaa meidät pyhemmiksi ja onnellisemmiksi ihmisiksi. Pyydä oppilaita tämän luokkakeskustelun aikana miettimään, kuinka he voisivat lisätä uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen voimaansa muuttaa, parantaa ja auttaa heitä.

Pyydä yhtä oppilasta, joka haluaa, kertomaan, kuinka hän selittäisi, mitä usko on ja miksi usko Jeesukseen Kristukseen on niin tärkeää.

Laita näkyville seuraava kuvitteellinen tilanne ja lukekaa se yhdessä:

Opiskelukaverisi Viktoria on varttunut kristillisessä kodissa. Hän ei ollut koskaan kyseenalaistanut Jeesuksen Kristuksen jumalallisuutta, ennen kuin yksi hänen opettajistaan sai Kristuksen suorittamien ihmeiden, Hänen sovituksensa ja ylösnousemuksensa todellisuuden vaikuttamaan arveluttavalta. Viktorian kuulemat asiat järkyttivät häntä. Koska hän tietää, että olet uskonnollinen ja että uskot Jeesukseen Kristukseen, hän kysyy, kuinka sinä tiedät, että Jeesus on todellakin Jumalan Poika ja maailman Vapahtaja. Hän kysyy myös, kuinka hän voi saada suuremman uskon Jeesukseen Kristukseen.

  • Mitä te vastaisitte Viktorian kysymyksiin?

Kun oppilaat vastaavat, voisit syventää keskustelua oppilaidesi tarpeiden mukaan hyödyntämällä seuraavia pyhien kirjoitusten kohtia ja kysymyksiä.

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Havainnoi, kuuntele ja huomaa. Ketkään kaksi oppilasta eivätkä mitkään kaksi luokkaa ole aivan samanlaisia. Kun havainnoit ja kuuntelet oppilaitasi, pyri huomaamaan heidän todellisia hengellisiä kiinnostuksen kohteitaan ja tarpeitaan. Esitä kysymyksiä, jotka ovat ajankohtaisia ja merkityksellisiä sekä johtavat vanhurskaisiin tekoihin. Tässä oppiaiheessa esitetyt kysymykset voivat kannustaa, opastaa ja innoittaa sinua johtaessasi luokkakeskusteluja. Jotkin syvällisimmistä kysymyksistäsi saattavat olla niitä, joita tulee mieleesi, kun opetat. Mutta muista myös, ettei sinun odoteta esittävän kaikkia kysymyksiä. Myös oppilaat voivat esittää syvällisiä kysymyksiä, jotka osoittavat syvällistä näkemystä evankeliumin totuuksista.

Mikäli tarpeen, muistuta oppilaille, että Alma opetti ryhmälle köyhiä soramilaisia, kuinka toimiminen uskossa Jumalan sanaan voi vahvistaa uskoamme. Voisit pyytää oppilaita käymään läpi jakeet Alma 32:21, 27–30, 41–43 ja etsimään periaatteita, jotka voisivat auttaa Viktoriaa. Kun oppilaat kertovat Alman opettamia periaatteita, voisit esittää seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka selittäisitte, mitä Alman määritelmä uskosta merkitsee, niin että lapsikin voisi sen ymmärtää? (Ks. Alma 32:21.)

  • Kuinka jakeiden Alma 32:27–30 mukaan uskon osoittaminen voi johtaa uskon kasvamiseen? (Oppilaat saattavat huomata seuraavanlaisen periaatteen: Kun osoitamme uskoa ja kokeilemme Jumalan sanaa, me saamme hengellisen vahvistuksen ja uskomme vahvistuu. Voisit kirjoittaa taululle tämän periaatteen tai samanlaisen periaatteen käyttäen oppilaiden sanoja.) Milloin olette toteuttaneet tätä periaatetta käytännössä ja tunteneet uskonne vahvistuvan? Mitä neuvoja voisitte antaa jollekulle, joka on lannistunut, koska hän on toiminut uskossa mutta tuntee, ettei hän ole vielä kokenut uskon hedelmiä? (Voisi olla hyödyllistä kerrata presidentti Dieter F. Uchtdorfin lausunto valmistautumisaineiston osasta 1.)

  • Mistä voimme jakeen Alma 32:28 mukaan tietää, onko sana hyvä, koetellessamme uskoamme? (Oppilaat saattavat mainita ilmauksia kuten ”paisumisen liikkeet”, ”avartaa sieluani”, ”valaista ymmärrystäni” ja ”olla minusta ihana”.) Jos te olette kokeneet näitä vaikutuksia, kuinka selittäisitte kokemustanne jollekulle muulle?

  • Mitä vanhin Jeffrey R. Holland opetti Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä, miten Hän liittyy siemeneen, hedelmään ja puuhun? (Ks. valmistautumisaineiston osa 2.) Kuinka toimiminen uskossa sekä Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa kylväminen sydämeenne on vaikuttanut todistukseenne ja kääntymykseenne? Mitä voisitte tehdä ravitaksenne puuta huolellisemmin, jotta se juurtuisi syvällisemmin sydämeenne?

  • Mitä sellaista olette saaneet tietää Vapahtajasta, mikä lisää luottamustanne ja turvaamistanne Häneen?

Mormon opettaa, mitä voimaa ja siunauksia liittyy uskon osoittamiseen Jeesukseen Kristukseen.

Pyydä oppilaita tarkastelemaan jakeita Moroni 7:25–26, 33 ja todista, että kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meillä on voima tehdä se, minkä Kristus näkee hyväksi. (Voisit selittää, että tässä yhteydessä ilmaus näkee hyväksi kuvaa sellaista, mikä siunaa meitä ja on Jumalan tahdon mukaista.) Muistuta oppilaille, että valmistautumisaineistossa heitä pyydettiin nimeämään Mormonin kirjan ihmisiä, jotka saivat siunauksia tai kokivat ihmeitä, kun he osoittivat uskoa Jeesukseen Kristukseen (ks. osa 3). Pyydä oppilaita kertomaan huomaamiaan esimerkkejä kaikille yhdessä tai pienryhmissä. Seuraavat kysymykset voivat osaltaan syventää heidän keskusteluaan:

Anna oppilaille aikaa pohtia omaa uskoaan Jeesukseen Kristukseen ja miettiä, mitä heidän tulee tehdä vahvistaakseen ja osoittaakseen uskoa Häneen.

Ensi kerraksi

Selitä, että meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen johtaa luonnostaan parannukseen, Kristuksen opin toiseen keskeiseen periaatteeseen (ks. Hel. 14:13). Pyydä oppilaita tutkimaan valmistautumisaineistoa ja pohtimaan, miksi parannusta tulee pitää jumalallisena lahjana, joka tulee ottaa avosylin vastaan, eikä hirvittävänä taakkana, jota tulee vältellä.

Tulosta