Instituutti
Oppiaihe 15, opettajan aineisto: Valmistautuminen Jeesuksen Kristuksen tulemiseen


”Oppiaihe 15, opettajan aineisto: Valmistautuminen Jeesuksen Kristuksen tulemiseen”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 15, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 15, opettajan aineisto

Valmistautuminen Jeesuksen Kristuksen tulemiseen

Tässä jaksossa oppilaat tarkastelevat tärkeitä tapahtumia ja opetuksia, jotka liittyvät Jeesuksen Kristuksen palvelutehtävään nefiläisten ja lamanilaisten keskuudessa. Kun valmistaudut keskustelemaan tämän jakson aineistosta, mieti, millä tavoin voit auttaa oppilaita syventämään todistustaan Hänen jumalallisesta tehtävästään.

Tässä oppiaiheessa oppilailla on mahdollisuus tutkia, kuinka Mormonin kirja tarjoaa mallin valmistautumisesta Vapahtajan toiseen tulemiseen. He miettivät, mitä he voivat tehdä voittaakseen pelkojaan ja vastakkaisia viestejä, jotka saattavat herättää epäilyksiä, niin että he voivat tuntea olevansa paremmin valmistautuneita Hänen paluuseensa.

Opetusehdotuksia

Samuel Lamanilainen profetoi merkeistä, jotka edeltävät Jeesuksen Kristuksen syntymää.

Kuva
Toinen tuleminen, Harry Anderson

Laita näkyville oheinen kuva Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta ja kysy:

  • Mitkä viimeisiin aikoihin ja Vapahtajan toiseen tulemiseen liittyvät profetoidut merkit tai olosuhteet saattavat herättää ihmisissä huolta? (Mikäli oppilaat eivät osaa kertoa aikojen merkkejä, voisit pyytää heitä katsomaan lyhyesti Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelia ”Aikojen merkit” [ks. pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org].)

  • Mitä voimme oppia siitä tosiasiasta, että Herra ilmoittaa merkkejä ennen kuin Hän tulee kansansa luo?

  • Kuinka Mormonin kirja voi auttaa meitä tuntemaan vähemmän levottomuutta sekä olemaan paremmin valmistautuneita ja iloisempia Herran paluusta maan päälle? (Voisitte tarkastella presidentti Bensonin lausuntoa valmistautumisaineiston johdannossa.)

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Anna oppilaille mahdollisuuksia vahvistaa toisiaan. Me kokoonnumme yhdessä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina paitsi oppimaan itse myös auttamaan ja vahvistamaan toisiamme (ks. Moroni 6:4–5). Huomaa oppitunnin aikana tapoja luoda oppilaille mahdollisuuksia keskustella ikätoveriensa kanssa. Hyviä hetkiä näille keskusteluille voisi olla silloin, kun oppilaita kehotetaan puhumaan parin kanssa tai muodostamaan pieni keskusteluryhmä. Varo, ettet luokkakeskustelujen aikana hallitse keskustelua. Esimerkiksi ennen kuin vastaat itse oppilaan kysymykseen tai huolenaiheeseen, voisit ensin pyytää hänen ikätovereitaan vastaamaan. Sen sijaan että kertoisit omista mieluisista henkilökohtaisista kokemuksistasi, kannusta oppilaita kertomaan kokemuksistaan. Älä etsi pelkästään tilaisuutta lausua oma todistuksesi, vaan anna myös oppilaille mahdollisuuksia lausua todistuksensa.

Laita näkyville seuraava kysymys: Miksi Samuel jakeiden Hel. 14:9–13 mukaan tuli saarnaamaan ja profetoimaan nefiläisille?

Voisit kehottaa oppilaita tutkimaan tätä kohtaa pareittain ja keskustelemaan siitä, kuinka he vastaisivat tähän kysymykseen. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat oppineet. Mieti oppilaiden kommenttien perusteella, mitä seuraavista kysymyksistä esittäisit auttaaksesi oppilaita valmistautumaan siihen, että he soveltavat oppimaansa käytäntöön:

  • Kuinka Kristuksen tulemisen merkeistä ja ihmeistä tietäminen ja niihin uskominen voi muuttaa elämäämme? (Anna oppilaille aikaa keskustella tästä kysymyksestä toistensa kanssa ja kehota heitä sitten kertomaan oivalluksistaan muulle luokalle. Auta oppilaita huomaamaan seuraavanlainen periaate: Kristuksen tulemisen merkeistä tietäminen ja niiden huomaaminen voivat osaltaan saada meidät uskomaan Häneen ja tekemään parannuksen synneistämme.)

  • Miksi Herran toiseen tulemiseen liittyvien merkkien ja ihmeiden pitäisi lisätä toivoamme eikä kasvattaa pelkojamme? Millä tavoin toiseen tulemiseen liittyvät merkit ja ihmeet osoittavat Jumalan rakkautta ja huolenpitoa lapsiaan kohtaan?

  • Mikä Vapahtajan toista tulemista koskeva profeetallinen opetus tai merkki on innoittanut sinua valmistautumaan paremmin Herran paluuseen? (Auta oppilaita näkemään, kuinka Jumalan rakkaus näkyy meidän aikanamme, kehottamalla heitä kertomaan tai katsomaan, mitä elävät profeetat ja apostolit ovat äskettäin opettaneet valmistautumisesta Herran paluuseen.)

Laita näkyville vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava lausunto:

Kuva
vanhin D. Todd Christofferson

Ensinnäkin ja ratkaisevan tärkeää Herran paluun kannalta on, että maan päällä on kansa, joka on valmistautunut ottamaan Hänet vastaan Hänen tullessaan. (”Valmistautuminen Herran paluuseen”, Liahona, toukokuu 2019, s. 82)

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa pohtia ja kirjoittaa muistiin ajatuksiaan seuraavasta kysymyksestä:

  • Mitä sinun pitää alkaa tehdä tai lakata tekemästä, jotta voit tuntea olevasi paremmin valmistautunut vastaanottamaan Jeesuksen Kristuksen Hänen tullessaan?

Uskovien uskoa koetellaan, kun he odottavat järkkymättöminä profetoitujen merkkien täyttymistä.

Voisit jakaa luokan pieniin keskusteluryhmiin. Kehota kutakin ryhmää tarkastelemaan yhdessä jakeita Hel. 16:13–22 ja 3. Nefi 1:4–15, 22 ja panemaan merkille, kuinka Saatana yllytti ihmisiä epäilemään Vapahtajan syntymää ja kuinka uskolliset suhtautuivat siihen. Riittävän ajan kuluttua pyydä yhtä henkilöä kustakin ryhmästä kertomaan, mitä hän on löytänyt. Kun oppilaat kertovat näkemyksiään, voisit syventää luokkakeskusteluanne esittämällä osan tai kaikki seuraavista kysymyksistä:

  • Millä tavoin tätä samaa epäilysten levittämisen menetelmää käytetään meidän aikanamme?

  • Mitä jotkut nefiläiset ja lamanilaiset tekivät pysyäkseen uskollisina, kun he kohtasivat epäilyksiä ja vastustusta epäuskoisten taholta? (Voisit laittaa näkyville seuraavanlaisen periaatteen: Herraan turvaaminen ja Hänen tulemisensa odottaminen järkkymättömänä voi auttaa meitä suhtautumaan epäluuloihin ja epäilyksiin uskon turvin.)

  • Mitä voimme tehdä varmistaaksemme, että pysymme lujina ja järkkymättöminä, kun odotamme innolla Jeesuksen Kristuksen toista tulemista? (Voisitte kerrata ylijohtaja Bonnie L. Oscarsonin ja vanhin D. Todd Christoffersonin lausunnot valmistautumisaineiston osasta 2.)

  • Kuinka Herraan turvaaminen on auttanut teitä, kun olette kohdanneet epäluuloja ja ajatuksia, jotka saattavat herättää epäilyksiä? Kuinka voimme auttaa toisiamme pysymään lujina, kun valmistaudumme Herran paluuseen?

Kehota oppilaita miettimään mielessään, mitä he ovat oppineet ja millaisia tunteita heillä on ollut Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen toisesta tulemisestaan, kun he ovat valmistautuneet tälle oppitunnille ja osallistuneet siihen. Anna sitten oppilaille aikaa lausua todistuksensa Herrasta ja toivosta, jota he tuntevat tietäessään, että Hän tulee palaamaan.

Ensi kerraksi

Selitä, että seuraavalla oppitunnilla oppilailla on tilaisuus pohtia, millaista mahtaisi olla, jos olisi Vapahtajan läheisyydessä ja tekemisissä Hänen kanssaan. Kun oppilaat tutkivat luokan valmistautumisaineistoa, kehota heitä panemaan merkille, mitä he voivat oppia Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja olemuksesta Hänen palvelutehtävänsä pohjalta Amerikan mantereella olevien keskuudessa.

Tulosta