Instituutti
Oppiaihe 28, opettajan aineisto: Tulkaa Kristuksen luokse


”Oppiaihe 28, opettajan aineisto: Tulkaa Kristuksen luokse”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 28, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 28, opettajan aineisto

Tulkaa Kristuksen luokse

Ennen aikakirjansa päättämistä profeetta Moroni kehotti lukijoita ”[tulemaan] Kristuksen luokse ja [tulemaan] täydellisiksi hänessä” (Moroni 10:32). Tässä oppiaiheessa oppilaat saavat tilaisuuden selittää, miksi heidän on tärkeää rakentaa elämänsä Jeesuksen Kristuksen perustukselle, ja pohtia, mitä he voivat tehdä tullakseen täydellisemmin Hänen luokseen. Heillä on myös tilaisuus kertoa, kuinka heidän Mormonin kirjan tutkimisensa tämän oppikurssin aikana on auttanut heitä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Opetusehdotuksia

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Kannusta oppilaita jatkossakin osallistumaan instituuttiin. Maailmanlaajuisessa hartaustilaisuudessa nuorille aikuisille vanhin D. Todd Christofferson sanoi: ”Minä rakastan instituuttia. Toivon, että teillä kaikilla on tilaisuus paitsi ilmoittautua myös osallistua instituuttiin ja olla aktiivisesti mukana sen toiminnassa. Se on yksi parhaista asioista, mitä teemme kirkossa.” (”Valitseminen ja sitoutuminen”, 12. tammikuuta 2020, broadcasts.churchofjesuschrist.org.) Kannusta oppilaita täyttämään tämän oppikurssin vaatimukset ja osallistumaan edelleen instituuttiin.

Helaman opettaa poikiaan rakentamaan Jeesuksen Kristuksen kalliolle.

Katso video ”Hengellisiä pyörretuulia” (aikakoodiin 1.25 asti) tai laita näkyville ja lue vanhin Neil L. Andersenin seuraava lausunto. Kehota oppilaita miettimään, kuinka vanhin Andersenin opetukset liittyvät heidän omiin yksilöllisiin olosuhteisiinsa.

Kuva
vanhin Neil L. Andersen

Nuoret ystäväni, maailma ei solju rauhallisesti kohti Vapahtajan toista tulemista. Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan, että ”kaikki [tulee olemaan] levottomuuden vallassa” [OL 88:91]. – –

Huolestuttavampia kuin profetoidut maanjäristykset ja sodat [ks. Dallin H. Oaks, ”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 7–10] ovat ne hengelliset pyörretuulet, jotka voivat temmata teidät hengellisiltä perustuksiltanne ja pudottaa henkenne paikkoihin, joita ette koskaan kuvitelleet mahdollisiksi – toisinaan tuskin edes huomaatte, että teitä on siirretty.

Pahimpia pyörretuulia ovat vastustajan kiusaukset. Synti on aina kuulunut maailmaan, mutta koskaan se ei ole ollut niin helposti saatavilla, niin kyltymätöntä ja niin hyväksyttyä. (”Hengellisiä pyörretuulia”, Liahona, toukokuu 2014, s. 18)

  • Mitä hengellisiä pyörretuulia nuoret aikuiset kohtaavat nykyään? (Voit tehdä taululle luettelon oppilaiden ehdotuksista.)

  • Kuinka voitte parhaiten valmistautua niihin hengellisiin pyörretuuliin, joita tulette kohtaamaan? (Voisit tuoda esiin, että vanhin Andersen esitti puheessaan samanlaisen kysymyksen ja lainasi sitten jaetta Hel. 5:12.)

Lukekaa yhdessä Hel. 5:12. Pyydä oppilaita mainitsemaan periaate, joka voisi auttaa heitä kestämään hengellisiä pyörretuulia. (Voisit kirjoittaa taululle seuraavanlaisen periaatteen hyödyntäen oppilaiden vastauksia: Jos me rakennamme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan, niin Saatanalla ei ole valtaa tuhota meitä.)

  • Kuinka hengelliset pyörretuulet saattavat vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat rakentaneet elämänsä maailmallisten arvojen tai filosofioiden varaan?

  • Mikä tekee Jeesuksesta Kristuksesta ainoan varman perustuksen, jolle voimme rakentaa elämämme? (Voisit pyytää oppilaita kertaamaan sisar Sheri L. Dew’n lausunnon valmistautumisaineiston osasta 1.)

  • Mikä saattaisi estää meitä rakentamasta perustustamme Jeesuksen Kristuksen varaan tai säilyttämästä sitä Hänen varassaan? Kuinka voimme voittaa nämä haasteet?

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä nimenomaista he ovat tehneet rakentaakseen elämänsä Jeesuksen Kristuksen varaan. (Voisit tehdä taululle luettelon heidän vastauksistaan.) Kun oppilaat ovat kertoneet kokemuksistaan, anna heille aikaa kirjoittaa muistiin jokin asia, jonka he voisivat tehdä rakentaakseen elämänsä täydellisemmin Herran varaan.

Moroni päättää Mormonin kirjan kutsumalla kaikkia tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Voisit näyttää videon ”Come unto Christ” [Tulkaa Kristuksen luokse] (3.54), jossa vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista kertoo, kuinka eräät ihmiset Boliviassa muuttuivat tullessaan Jeesuksen Kristuksen luokse. Vaihtoehtoisesti voisit kertoa jonkin muun kokemuksen siitä, kuinka jonkun elämä muuttui hänen tehtyään valinnan tulla Kristuksen luokse. Kutsu oppilaita keskustelemaan siitä, mitä he voivat oppia tästä kokemuksesta.

Lukekaa yhdessä Moroni 10:32–33. Pyydä oppilaita keskustelemaan siitä, miksi tämä kutsu on sopiva Mormonin kirjan viimeiseen lukuun. Auta oppilaita huomaamaan näistä jakeista seuraavanlainen periaate: Kun tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, me voimme puhdistua ja tulla täydellisiksi Hänen armonsa ansiosta.

Kannusta muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka Herran armo on auttanut heitä tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Lukekaa yhdessä Moronin kutsu jakeesta Et. 12:41. Muistuta oppilaille, että heitä pyydettiin pohtimaan, kuinka he ovat vastanneet tähän kutsuun. Kehota oppilaita ottamaan esiin valmistautumisaineiston osa 3 ja käymään läpi kolme vaihtoehtoa otsikon ”Kirjoita ajatuksiasi” alla. Anna oppilaille aikaa kerrata, mitä he kirjoittivat, tai jos heillä ei ole ollut aikaa valmistautua, kannusta heitä valitsemaan yksi vaihtoehdoista ja miettimään ajatuksia kerrottavaksi.

Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. (Jos luokkanne on suuri, voisit jakaa oppilaat ryhmiin, niin että jokaisella on tilaisuus kertoa ajatuksiaan.)

Kun päätät tämän oppiaiheen ja oppikurssin, voisit todistaa siitä, kuinka Mormonin kirja on auttanut sinua tulemaan Kristuksen luokse. Kannusta oppilaita tulemaan edelleen Kristuksen luokse tutkimalla Mormonin kirjaa päivittäin.

Tulosta