Instituutti
Oppiaihe 23, opettajan aineisto: Kuuliaisuus Jumalan käskyille


”Oppiaihe 23, opettajan aineisto: Kuuliaisuus Jumalan käskyille”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto, 2021

”Oppiaihe 23, opettajan aineisto”, Mormonin kirjan oppi ja opetukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 23, opettajan aineisto

Kuuliaisuus Jumalan käskyille

Tämä jakso antaa oppilaille tilaisuuden pohtia, mitä he voivat tehdä osoittaakseen suurempaa luottamusta Herraan, kun he kohtaavat elämän haasteita. Tässä oppiaiheessa oppilaat voivat selittää, kuinka Jeesus Kristus osoitti täydellistä luottamusta taivaalliseen Isään pitämällä kaikki Hänen käskynsä. Oppilaat myös löytävät kuuliaisuuden siunauksia ja pohtivat, mitä he voivat tehdä noudattaakseen täydellisemmin Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä kuuliaisuudesta.

Opetusehdotuksia

Jeesus Kristus on kuuliainen taivaallisen Isän tahdolle kaikessa.

Laita näkyville oheiset kuvat Jeesuksesta Kristuksesta tai näytä video ”Special Witness – Elder Hales” [Erityistodistaja – vanhin Hales] (2.49). Videossa vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista puhuu Vapahtajan täydellisestä kuuliaisuudesta taivaallista Isää kohtaan. Pyydä oppilaita sitten tarkastelemaan kohtia 2. Nefi 31:6–7, 10; 3. Nefi 11:11; 27:13 ja panemaan merkille, mitä voimme oppia kuuliaisuudesta Vapahtajan esimerkin pohjalta.

Kuva
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen Kristuksen
Kuva
Jeesus rukoilemassa Getsemanessa
Kuva
Ristiinnaulitseminen, Carl Heinrich Bloch
  • Mitä voimme oppia kuuliaisuudesta Jeesuksen Kristuksen esimerkin pohjalta? (Oppilaat saattavat huomata useita totuuksia, kuten tämä: Alistumalla nöyrästi taivaallisen Isän tahtoon kaikessa Jeesus Kristus antoi meille kuuliaisuudesta täydellisen esimerkin, jota seurata.)

  • Mistähän syystä Jeesuksen Kristuksen halukkuus olla kuuliainen Isälle oli välttämätöntä Hänen maanpäällisen tehtävänsä menestymisen kannalta? Millä tavoin kuuliaisuus on välttämätöntä teidän menestymisellenne tässä elämässä ja tulevassa?

  • Kuinka Vapahtajan esimerkki kuuliaisuudesta voi innoittaa ja vahvistaa teitä alistumaan paremmin taivaallisen Isän tahtoon?

Jotta voit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin, mitä he voivat omalla kuuliaisuudellaan saavuttaa, voisit lukea seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Von G. Keetchin seuraavat sanat:

Kuva
vanhin Von G. Keetch

Todellinen kuuliaisuus [on] sen vuoksi sitä, että annamme itsemme kokonaan [taivaalliselle Isälle] ja annamme Hänen viitoittaa reittimme sekä tyynillä että myrskyisillä vesillä ymmärtäen samalla sen, että Hän voi tehdä meistä jotakin suurempaa kuin me itse koskaan saisimme aikaan. – –

[Käskyt] viitoittavat tavan, jolla meidän tulisi toimia – ja mikä tärkeintä, ne havainnollistavat sitä, millaiseksi meidän tulisi tulla. (”Siunattuja ja onnellisia ovat ne, jotka pitävät Jumalan käskyt”, Liahona, marraskuu 2015, s. 117)

  • Mitä voisitte tehdä noudattaaksenne täydellisemmin Herran esimerkkiä kuuliaisuudesta? (Voi olla hyödyllistä antaa oppilaille aikaa pohtia ja kirjoittaa muistiin ajatuksiaan ja tuntemuksiaan.)

Kehota oppilaita lukemaan 1. Nefi 2:20–21. Voisit lukea seuraavan kuvitteellisen tilanteen:

Markus on turhautunut Mormonin kirjan lupaukseen siitä, että ne, jotka pitävät Jumalan käskyt, menestyvät. Hän pitää käskyt tunnollisesti, mutta hänellä on hyvin vähän rahaa ja hänellä on vaikeuksia maksaa laskunsa joka kuukausi. Hän ei tunne menestyvänsä kovinkaan hyvin.

Kehota oppilaita kertaamaan, mitä sellaista he ovat oppineet valmistautumisaineiston osasta 2, mikä voisi auttaa Markusta laajentamaan ymmärrystään siitä, miten erilaisin tavoin Herra voi antaa menestystä ja siunauksia niille, jotka pitävät Hänen käskynsä.

  • Mitä sellaista voisitte kertoa Markukselle, mikä auttaisi häntä laajentamaan ymmärrystään siitä, miten erilaisin tavoin me voimme menestyä ja saada siunauksia, kun pidämme Jumalan käskyt?

Voisit syventää keskustelua laittamalla näkyviin seuraavat kohdat ja pyytämällä oppilaita valitsemaan tutkittavaksi kohdan tai kaksi: 1. Nefi 3:7; 1. Nefi 17:3; 1. Nefi 20:18; 1. Nefi 22:31; Moosia 2:41; Alma 12:9–10; Alma 50:22–23; 3. Nefi 14:24–25.

Kun oppilaat ovat tutkineet valitsemiaan pyhien kirjoitusten kohtia, laita näkyville seuraava vajaa virke ja pyydä oppilaita kertomaan, kuinka he täydentäisivät sen: Kun pidän Jumalan käskyt, …

Parannamme opettamisemme ja oppimisemme tasoa

Todistaminen. Katso video ”Bearing Testimony” [Todistuksen lausuminen] (1.57) ja mieti, mikä rooli todistuksella on luokassanne. Onko oppilaillasi säännöllisesti tilaisuus todistaa siitä, miten Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuudet ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä? Ovatko he kuulleet ja tunteneet sinun todistuksesi Herran evankeliumista? Mitä muuta voisit tehdä edistääksesi ilmapiiriä, jossa todistuksen lausuminen on tavallinen ja luonteva osa oppimiskokemusta?

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö on kokenut näissä kohdissa mainittuja siunauksia pitämällä Jumalan käskyt? (Voisit kannustaa oppilaita kertomaan, mitä he ovat oppineet, kun he ovat keskustelleet tästä kysymyksestä jonkun ystävän tai perheenjäsenen kanssa oppitunnille valmistautuessaan.)

Nuoret sotilaat ovat täsmällisen kuuliaisia.

Voisit laittaa näkyviin oheisen kuvan ja pyytää yhtä oppilasta kertomaan nuorista sotilaista (ks. valmistautumisaineiston osa 3).

Kuva
Kaksituhatta nuorta soturia, Arnold Friberg

Pyydä oppilaita tarkastelemaan jakeita Alma 57:21, 27; 58:40 ja panemaan merkille, mitä näissä kohdissa opetetaan kuuliaisuudesta. Mieti, mitä seuraavista kysymyksistä voisit esittää auttaaksesi parhaiten oppilaitasi huomaamaan, mitä heidän pitää oppia nuorten sotilaiden esimerkistä.

  • Mitä voimme oppia kuuliaisuudesta nuorten sotilaiden kokemuksen pohjalta? (Oppilaat saattavat huomata seuraavanlaisen totuuden: Kun pyrimme noudattamaan Jumalan käskyjä täsmällisesti ja turvaamaan Häneen alati, Hän siunaa meitä.)

  • Mitähän tarkoittaa se, että pyrkii täsmälliseen kuuliaisuuteen? Miten täsmällinen kuuliaisuus eroaa välinpitämättömästä kuuliaisuudesta? (Voisitte kerrata presidentti Russell M. Nelsonin lausunnon valmistautumisaineiston osasta 3. Keskustelunne perusteella voisit myös lukea presidentti Nelsonin seuraavat sanat: ”Kuuliaisuus tuo menestystä. Täsmällinen kuuliaisuus tuo ihmeitä.” [Julkaisussa R. Scott Lloyd, ”Elder Nelson Delivers Spiritual Thanksgiving Feast to MTCs”, Church News, 4. joulukuuta 2013, churchofjesuschrist.org.])

  • Mihin opetukseen tai käskyyn sinun tulee suhtautua täsmällisemmin? (Kehota oppilaita pohtimaan tätä kysymystä itsekseen ja ehkä kirjoittamaan suunnitelma siitä, mitä he voivat tehdä tämän muutoksen aikaansaamiseksi.)

  • Miksi on tärkeää turvata Vapahtajan sovituksen kaiken mahdollistavaan voimaan, kun pyrimme noudattamaan Jumalan käskyjä täsmällisesti? (Voisi olla hyödyllistä kerrata vanhin David A. Bednarin lausunto valmistautumisaineiston osasta 3.) Milloin olette tunteneet Vapahtajan kaiken mahdollistavan voiman auttavan teitä olemaan kuuliaisempia Jumalan käskyille?

Voisit auttaa oppilaita arvioimaan, mitä he ovat oppineet kuuliaisuudesta, keskustelemalla heidän kanssaan seuraavasta kuvitteellisesta tilanteesta:

Maria ja Jaakko ovat hiljattain menneet kihloihin ja sopineet hääpäivästä. Nyt kun he ovat sitoutuneet solmimaan avioliiton, he ovat alkaneet käydä välinpitämättömämmiksi siveyden lain noudattamisen suhteen. Heidän mielestään on perusteltua ”venyttää sääntöjä”, koska he rakastavat toisiaan ja ovat sitoutuneet solmimaan avioliiton.

  • Sen perusteella, mitä olette oppineet kuuliaisuudesta Jumalan käskyille, minkä neuvon antaisitte Marialle ja Jaakolle?

  • Kuinka täsmällinen kuuliaisuus voisi siunata, ohjata ja suojella Mariaa ja Jaakkoa, kun he valmistautuvat tulevaan avioliittoonsa?

Ensi kerraksi

Tuo esiin, että seuraavalla oppitunnilla saamme tietoa Limhin kansan ja Alman kansan orjuudesta. Kannusta oppilaita tutkimaan seuraavan oppitunnin valmistautumisaineisto ja panemaan merkille, kuinka näiden kansojen vapautuminen oli mahdollista vasta silloin kun he panivat täyden luottamuksensa Herraan.

Tulosta