Presidenttien opetuksia
Jeesus Kristus – ’tie, totuus ja elämä’


Luku 1

Jeesus Kristus – ”tie, totuus ja elämä”

Jos ihminen haluaa etsiä elämän todellista tarkoitusta, hänen täytyy elää jonkin itseään suuremman hyväksi. Hän kuulee Vapahtajan äänen sanovan: ”Minä olen tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:6).1

Johdanto

Joulukuun 4. päivänä 1920 vanhin David O. McKay ja hänen matkakumppaninsa Hugh J. Cannon, vaarnanjohtaja ja Improvement Era -nimisen kirkon lehden toimittaja, lähtivät ensimmäisen presidenttikunnan pyynnöstä tapaamaan ja vahvistamaan kirkon jäseniä kautta maailman. Heidän matkansa kesti vuoden ja oli noin 60 000 mailin [100 000 km] mittainen. Yli puolet matkasta taittui vesiteitse. Toukokuun 10. päivän iltana 1921, kun he purjehtivat kohti nykyistä Länsi-Samoaa, vanhin McKay sai seuraavan kokemuksen:

”Illan suussa kauniin auringonlaskun jälkihehku oli mitä loistavin! – – Kun makasin kymmeneltä sinä iltana [sängylläni] ja mietin yhä tätä kaunista näkyä – – nukahdin ja näin näyssä jotakin äärettömän ylevää. Näin etäällä kauniin valkoisen kaupungin. Vaikka se oli etäällä, olin näkevinäni, että kaikkialla oli paljon puita herkullisine hedelmineen, pensaita koreine lehtineen ja kukkia täydessä loistossaan. Yllä kaareutuva kirkas taivas tuntui heijastavan näitä kauniita värisävyjä. Sitten näin suuren väenpaljouden lähestyvän kaupunkia. Jokaisella oli valkoinen, hulmuava viitta ja valkoinen päähine. Huomioni tuntui kiinnittyvän välittömästi heidän Johtajaansa, ja vaikka näin vain Hänen piirteidensä ja olemuksensa ääriviivat, tunsin Hänet heti Vapahtajakseni! Hänen kasvojensa väri ja säteily olivat suurenmoisia katsella. Hänestä huokui rauha, joka tuntui ylimaalliselta – se oli jumalallista!

Ymmärsin, että kaupunki oli Hänen. Se oli iankaikkinen kaupunki, ja Häntä seuraavien ihmisten oli määrä asua siellä rauhassa ja iankaikkisessa onnessa.

Mutta keitä he olivat?

Ikään kuin olisi lukenut ajatukseni Vapahtaja vastasi osoittaen puoliympyrää, joka silloin ilmaantui heidän yläpuolelleen ja johon oli kirjoitettu kultakirjaimin sanat:

’Nämä ovat ne, jotka ovat voittaneet maailman –

jotka ovat totisesti syntyneet uudesti!’”2

Ensimmäisessä yleiskonferenssipuheessaan kirkon presidenttinä presidentti McKay todisti jälleen vakuuttavasti Vapahtajasta ja siunauksista, joita Häntä seuraavat saavat:

”Kukaan ei voi johtaa tätä kirkkoa olematta ensin sopusoinnussa kirkon pään, meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen, kanssa. Hän on meidän johtajamme. Tämä on Hänen kirkkonsa. Ilman Hänen jumalallista johdatustaan ja jatkuvaa innoitustaan me emme voi menestyä. Hänen johdatuksessaan, Hänen innoittaminaan me emme voi epäonnistua. – –

– – Tiedän, että Hän on olemassa, että Hän on halukas opastamaan ja ohjaamaan kaikkia, jotka palvelevat Häntä.”3

David O. McKayn opetuksia

Kristus on valo ihmiskunnalle.

Kristus on valo ihmiskunnalle. Tuossa valossa ihminen näkee tiensä selkeästi. Kun valo hylätään, ihmissielu kompuroi pimeydessä. Yksikään ihminen, yksikään ryhmä, yksikään kansakunta ei voi saavuttaa todellista menestystä seuraamatta Häntä, joka sanoi:

”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

On surullista, kun yksilöt ja kansakunnat sammuttavat tuon valon – kun viidakon laki ja miekan voima syrjäyttävät Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa. Suurin tragedia maailmassa tällä hetkellä on se, että se epäilee Jumalan hyvyyttä eikä usko evankeliumin opetuksiin ja oppeihin.4

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa uskotaan, että Jeesus Kristus ilmaisee elämässään ja opetuksissaan ihmisen oman elämän ja ihmissuhteiden mittapuun. Jos ihmiset toteuttaisivat sitä täydellisesti elämässään ja yhteiskunnallisissa laitoksissa, niin yhteiskunnan tämänhetkiset vaivat paranisivat ja sen lisäksi ihmiskunta saisi myös kokea onnea ja rauhaa.

Jos voidaan sanoa, että – – niin kutsutut kristilliset kansakunnat eivät ole onnistuneet saavuttamaan tuota tavoitetta, me vastaamme syyn siinä epäonnistumiseen saattavan olla siinä, etteivät ne ole onnistuneet soveltamaan käytäntöön todellisen kristillisyyden periaatteita ja opetuksia. – –

– – Ihmiskunta on kärsinyt itsekkyyden, vihan, kateuden, ahneuden – eläimellisten intohimojen – pidäkkeettömästä ilmaisemisesta ja esiintymisestä, mikä on johtanut sotaan, hävitykseen, kulkutauteihin ja kuolemaan. Jos edes yksinkertaisimpia Vapahtajan opetuksista olisi noudatettu, historia olisi ollut toisenlainen.5

Kun kristityillä kautta maailman kiertää veressään tämä usko [Kristukseen], kun he tuntevat sydämessään uskollisuutta ylösnoussutta Kristusta ja Hänen ilmoittamiaan periaatteita kohtaan, ihmiskunta on ottanut ensimmäisen suuren askeleen kohti pysyvää rauhaa, jota me joka päivä rukoilemme tulevaksi. Hylätkää Hänet, niin maailma täyttyy vihalla ja kastuu verestä toistuvien sotien kautta.6

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ahjo, joka polttaa pois vihan, kateuden ja ahneuden, ja jossa hyväntahtoisuus, ystävällisyys ja rakkaus jäävät sisäisiksi pyrkimyksiksi, joiden mukaan ihminen todella elää ja rakentaa.

Pitäkööt miehet ja naiset kaikkialla katseensa Hänessä, joka loistaa aina valona koko maailmalle – sillä Kristus on tie, totuus ja elämä, ainoa turvallinen opas siihen rauhan satamaan, jota ihmiset avarassa maailmassa niin hartaasti rukoilevat.7

Kristus opetti ja oli esimerkkinä tiestä ihanteelliseen elämään lähimmäistemme kanssa.

”Kuinka voisimme tuntea tien?” Tuomas kysyi istuessaan muiden apostoleiden ja heidän Herransa kanssa pöydän ääressä illallisen jälkeen unohtumattomana kavallusiltana, ja Kristuksen jumalallinen vastaus kuului: ”Minä olen tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:5–6). Ja niin Hän on! Hän on turvamme lähde, elämämme innoitus, pelastuksemme aikaansaaja. Jos haluamme tietää suhteemme Jumalaan, menemme Jeesuksen Kristuksen luokse. Jos haluamme tietää totuuden sielun kuolemattomuudesta, meillä on siitä esikuva Vapahtajan ylösnousemuksessa.

Jos haluamme oppia elämään ihanteellista elämää lähimmäistemme keskuudessa, Jeesuksen elämä on meille täydellinen esikuva. Mitä vanhurskaita haluja, yleviä pyrkimyksiä ja ihanteita meillä lieneekin missä tahansa elämän vaiheessa, me voimme katsoa Kristusta ja löytää täydellisyyden. Etsiessämme mittapuuta moraaliselle miehuudelle meidän tarvitsee ainoastaan mennä Nasaretin Miehen luokse, ja Hänessä ovat ruumiillistuneina kaikki hyveet, joista täydellinen ihminen koostuu.

Hyveet, jotka yhdessä muodostavat tämän täydellisen luonteen, ovat totuus, oikeudenmukaisuus, viisaus, hyvyys ja itsehillintä. Hänen jokainen ajatuksensa, sanansa ja tekonsa oli sopusoinnussa jumalallisen lain kanssa ja siksi oikea. Yhteydenpitokanava Hänen ja Isän välillä oli jatkuvasti avoinna, niin että totuus, joka pohjautuu innoitukseen, oli aina Hänen tiedossaan.8

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko hyväksyy kirjaimellisesti todeksi Jeesuksen sanat: ”Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän” (Joh. 10:10). Me uskomme kuitenkin, että tämä yltäkylläinen elämä saadaan sekä hengellisesti ylentymällä että myös soveltamalla jokapäiväiseen elämään Jeesuksen opettamia periaatteita.

Näitä periaatteita on vähän, ja ne ovat yksinkertaisia, ja jokainen normaali ihminen voi toteuttaa niitä elämässään, jos haluaa. Ensimmäinen niistä ja perusta, jolle todellinen kristillinen yhteiskunta rakentuu, on: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi” (Mark. 12:30). Usko Korkeimpaan Olentoon, joka elää ja rakastaa lapsiaan – usko, joka antaa voimaa ja tarmoa sielulle. Varmuus siitä, että Häneltä voi pyytää opastusta ja että Hän ilmaisee itsensä niille, jotka Häntä etsivät.

Toinen on sen totuuden hyväksyminen, että elämä on lahja Jumalalta ja siten jumalallista. Tämän lahjan asianmukainen käyttäminen saa ihmisen tulemaan luonnon herraksi eikä sen orjaksi. Hänen on määrä hallita mielihalunsa ja käyttää niitä terveytensä edistämiseen ja elämän pidentämiseen. Hänen on määrä hallita ja hillitä intohimojaan toisten onneksi ja siunaukseksi ja ihmissuvun jatkumiseksi.

Kolmas periaate on henkilökohtainen nuhteettomuus. Tällä tarkoitan silkkaa jokapäiväistä rehellisyyttä, kohtuullisuutta ja muiden oikeuksien kunnioittamista, sillä sellainen herättää kanssaihmisten luottamuksen. Tämä huomio sopii niin kansakuntiin kuin yksittäisiin ihmisiinkin. On aivan yhtä väärin, että kansakunta, koska se on voimakas, varastaa toiselta ja sortaa sitä, kuin että yksittäinen ihminen ryöstää ja surmaa lähimmäisensä.

Neljäs välttämättömyys on sosiaalinen tietoisuus, joka herättää jokaisessa yksilössä oivalluksen, että hänen velvollisuutensa on tehdä maailmasta parempi siksi, että hän on elänyt siinä.9

Vapahtajan elämää ohjasivat pääasiassa – – henkilökohtainen puhtaus ja palveleminen. Hän piti itsensä täysin tahrattomana maailman synneistä ja omisti elämänsä muiden hyväksi, ihmissuvun pelastukseksi. Hän suojeli aina sorrettuja, lohdutti sairaita, paransi runneltuja ja vaivaisia, antoi henkensä maailman edestä.10

Jyrkkä muutos siinä, miten ihmiset kohtelevat toisiaan, on ehdottomasti tarpeen. Koskaan maailman historiassa ei ole ollut aikaa, jolloin muutos parempaan olisi ollut välttämättömämpi. Ja koska Kristuksen opetusten hylkääminen on johtanut toistuviin katastrofeihin, niin että hengähdystaukoa ja rauhaa ja edistystä on ollut vain ajoittain, niin mikseivät ihmiset järjen nimessä olisi halukkaita korvaamaan itsekästä itsekorostustaan Kristuksen periaatteilla veljellisestä kohtelusta, oikeudenmukaisuudesta, ihmiselämän arvosta ja pyhyydestä, anteeksiannon hyveestä, tekopyhyyden ja himoitsemisen syntien tuomitsemisesta ja rakkauden pelastavasta voimasta.11

Kristuksen kirkon jäsenillä on velvollisuus ottaa ihanteekseen synnitön Ihmisen Poika, Hänet, joka oli ainoa täydellinen olento, joka on vaeltanut maan päällä, ylevin esimerkki jaloudesta, Jumalan kaltainen luonteeltaan, täydellinen rakkaudessaan, Lunastajamme, Vapahtajamme, iankaikkisen Isämme tahraton Poika, Valo, Elämä, Tie.12

Minä pidän Jeesusta Kristusta täydellisenä esimerkkinä täydellisestä ihmisestä.13

Kristuksen opetukset soveltuvat jokapäiväiseen elämään.

Uskon jokaiseen sanaan, jonka Jeesus puhui, ja mielestäni Hänen opetuksensa soveltuvat minun elämääni ja teidän elämäänne. Kun pidämme mielessämme sen tosiasian, että me olemme taivaallisen Isämme lapsia, kun etsimme ensin Jumalan valtakuntaa, tulemme tietoisiksi uudesta tavoitteesta elämässä. – – Me voimme nousta itsekkään, alhaisen luonnon yläpuolelle vain siten, että annamme vallan sisäiselle elämälle. – –

Käytännöllisesti katsoen kahdentuhannen vuoden ajan ihmiset ovat pitäneet [Kristuksen opetuksia] epäkäytännöllisinä – heidän mielestään liian ihanteellisina, mutta jos me vilpittömästi uskomme Kristuksen jumalallisuuteen, että hän on ”tie, totuus ja elämä” (ks. Joh. 14:6), emme voi johdonmukaisesti epäillä Hänen opetustensa soveltuvuutta jokapäiväiseen elämään.

On totta, että ratkaistavana on vakavia ongelmia – slummien kurjuus, jatkuvat erimielisyydet työvoiman ja pääoman välillä, juoppous, prostituutio, kansainväliset vihamielisyydet ja satoja muita päivänpolttavia kysymyksiä. Mutta Kristuksen vetoomus, että ihmiset olisivat nuhteettomia, kunniallisia, oikeudenmukaisia ja rakastavia, on kaikkien näiden sosiaalisten ja taloudellisten vaikeuksien asianmukaisen ratkaisemisen perusta, jos sitä vain noudatettaisiin.

On aivan varmaa, että ennen kuin maailma edes lähestyy näitä ihanteita, ihmisten sydänten täytyy muuttua. Kristus tuli maailmaan juuri sitä tarkoitusta varten. Evankeliumin saarnaamisen tärkein syy on muuttaa ihmisten sydän ja elämä. – – Ne, jotka ovat kääntyneet – – voivat todistaa, kuinka kääntymys on muuttanut heidän elämänsä. – – Kääntymyksensä myötä he tuovat maailmaan rauhaa ja hyvää tahtoa riidan [ja] kärsimyksen asemesta.14

Ensimmäisenä askeleena – – ottakaa todella käyttöön yksinkertainen käsky asettua itse toisen asemaan, sillä se on kaikkein varmin keino poistaa väärinymmärryksille luonteenomainen katkeruus.

Yksikään ajatteleva ihminen ei voi totuudenmukaisesti sanoa, etteikö tämän yhden yksinkertaisen teon käyttöön ottaminen, jos sitä harjoitettaisiin ihmisten ja kansakuntien keskuudessa, saisi aikaan parempaa maailmaa!

Yhtä tehokkaita ja käyttökelpoisia ovat Hänen opetuksensa ihmiselämän arvosta ja pyhyydestä, anteeksiannon hyveestä, oikeudenmukaisen kohtelun välttämättömyydestä, tekopyhyyden ja himoitsemisen syntien tuomitsemisesta, Hänen opetuksensa rakkauden pelastavasta voimasta ja sielun kuolemattomuudesta.15

Kristuksen opetusten mukaan eläminen johtaa todelliseen suuruuteen ja onneen.

Kukaan ei voi vilpittömästi päättää noudattaa Jeesus Nasaretilaisen opetuksia jokapäiväisessä elämässään tuntematta muutosta omassa luonteessaan. Termillä ’uudestisyntyminen’ on syvällisempi merkitys kuin mitä monet siihen yhdistävät. Tätä tunteiden muutosta voi olla mahdotonta kuvata sanoin, mutta se on todellinen.

Onnellinen se ihminen, joka on todella tuntenut kohottavan, muuttavan voiman, joka tulee tästä läheisyydestä Vapahtajaan, tästä sukulaisuudesta elävään Kristukseen. Olen kiitollinen siitä, että tiedän Kristuksen olevan minun Lunastajani.16

Korkeimmat kaikista ihanteista ovat Jeesus Nasaretilaisen opetukset ja erityisesti Hänen elämänsä, ja se ihminen on totisesti suurin, joka on eniten Kristuksen kaltainen.

Se mitä vilpittömästi sydämessäsi ajattelet Kristuksesta, määrää mitä olet ja se tulee suuressa määrin ratkaisemaan, mitä tekosi tulevat olemaan. Ei kukaan voi tutkia tätä jumalallista persoonallisuutta ja hyväksyä Hänen opetuksiaan tulematta tietoiseksi jostakin kohottavasta ja hienostavasta vaikutuksesta itsessään.17

Valitsemalla Hänet ihanteeksemme luomme sisimpäämme halun olla Hänen kaltaisiaan, olla Hänen kumppaneitaan. Me näemme elämän sellaisena kuin sen pitäisi olla ja sellaisena kuin se voi olla.18

Hän ei luvannut mitään aineellisia palkintoja mutta Hän lupasi täydellisen, jumalallisen miehuuden. – – ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” [Ks. Matt. 5:48.] Ja tuota jumalallista miehuutta seuraa onni, todellinen onni.19

Evankeliumi, suuren ilon hyvä sanoma, on todellinen opas ihmiskunnalle. Ja se mies tai nainen on onnellisin ja tyytyväisin, joka elää eniten sen opetusten mukaan. Ne ovat vastakohtia vihalle, vainolle, tyrannialle, ylivallalle, epäoikeudenmukaisuudelle –sille, mikä edistää kärsimystä, tuhoa ja kuolemaa kaikkialla maailmassa. Sitä, mitä aurinko taivaan sinessä on maalle, joka kamppailee vapautuakseen talven otteesta, sitä on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi murheellisille sieluille, jotka kaipaavat jotakin korkeampaa ja parempaa kuin ihmiskunta on tähän mennessä löytänyt maan päältä.

Miten suurenmoinen tila tässä vanhassa maailmassa vallitseekaan, kun Kristukselle, ihmiskunnan Lunastajalle, voidaan totuudenmukaisesti sanoa: ”Kaikki etsivät sinua” (Mark. 1:37). Silloin ei enää ole itsekkyyttä, kateutta, vihaa, valehtelua, varastamista, pettämistä, tottelemattomuutta, riitaa ja taistelua kansakuntien kesken!20

Me vietämme Hänen syntymäjuhlaansa, jonka palvelutehtävässä maan päällä 1) Jumalaa ylistetään 2) maailmaan luvataan rauha ja 3) kaikki saavat vakuutuksen Jumalan hyvästä tahdosta heitä kohtaan!

Kuinka paljon suloisempaa ja onnellisempaa elämä olisikaan, jos jokaisella maailmaan syntyneellä olisi elämänsä johtotähtenä nämä kolme loistavaa ihannetta! Jos kaikilla olisi sellainen päämäärä, jokainen tavoittelisi sitä, mikä on puhdasta, oikeudenmukaista, kunnioitettavaa, hyveellistä ja totta – kaikkea sitä, mikä johtaa täydellisyyteen. – – Sellainen ihminen karttaisi kaikkea epäpuhdasta, kunniatonta tai alhaista. Jos jokainen ihminen haluaisi osoittaa hyvää tahtoa lähimmäisiään kohtaan ja pyrkisi ilmaisemaan tämän halun tuhansissa ystävällisissä sanoissa ja pienissä teoissa, jotka kuvastaisivat epäitsekkyyttä ja uhrautumista, kuinka suureksi hyödyksi hän olisikaan maailman rauhalle ja ihmiskunnan onnelle!21

Miten paljon ihastuttavampi tämä maailma olisikaan, jos ihminen esimerkiksi pyrkisi vilpittömästi noudattamaan Kristuksen neuvoa: ”Jos sinulla on jotakin veljeäsi vastaan, sovi hänen kanssaan” [ks. Matt. 5:23–24]. Tai jälleen Hänen kehotustaan: ”Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan” [Matt. 6:33], mikä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei ole niin innoissaan maailmallisista asioista, että asettaa ne hengellisten saavutusten edelle.22

Tunnen ja tiedän, että Jeesuksen Kristuksen kautta ja vain Hänen kauttaan ja olemalla kuuliaisia Hänen evankeliumilleen me voimme löytää onnen ja pelastuksen tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa.23

Opiskelu- ja keskusteluehdotuksia

  • Mitä suuria ongelmia maailmassa on nykyään? Mistä Jeesuksen Kristuksen opettamista periaatteista olisi apua näiden ongelmien ratkaisemisessa? Kuinka sellaiset opetukset auttaisivat ratkaisemaan ne?

  • Miksi usko Jeesukseen Kristukseen on välttämätöntä nykyisen maailmantilanteen parantamiseksi? Mitä sinulle merkitsee se, että Jeesus Kristus on ”tie, totuus ja elämä”?

  • Mikä estää nykyajan ihmisiä noudattamasta Vapahtajan opetuksia elämässään? Miten me voimme kirkkona ja yksilöinä edistää maailmassa Hänen mittapuitaan?

  • Jeesus Kristus sanoi tulleensa maailmaan ”antamaan elämän, yltäkylläisen elämän” meille (Joh. 10:10; ks. s. 5). Millä tavoin Vapahtaja on auttanut sinua saamaan yltäkylläisemmän elämän?

  • Presidentti McKay todisti, että Jeesus Kristus on ”täydellinen esimerkki täydellisestä ihmisestä” (s. 7). Mitkä Jeesuksen Kristuksen piirteet tekevät Hänestä esimerkin täydellisyydestä? (Ks. s. 5–7). Missä määrin meidän on mahdollista omaksua näitä luonteenpiirteitä? Miten me voimme tehdä omasta elämästämme enemmän Kristuksen kaltaisen?

  • Presidentti McKay opetti, että ne, jotka käyttävät Vapahtajan opetuksia elämässään, tuntevat muutoksen itsessään (ks. s. 8). Kuinka olet nähnyt tämän pitävän paikkansa omassa elämässäsi tai muiden elämässä? Mikä merkitys on presidentti McKayn käyttämässä mielessä sanalla ”uudestisyntyminen”? (Ks. s. 8–10).

Aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia: Matt. 11:28–30; Joh. 13:15–17; 3. Nefi 27:21–22, 27; OL 84:49–54.

Viitteet

  1. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1969, s. 8.

  2. Cherished Experiences from the Writings of President David O. McKay, toim. Clare Middlemiss, uudistettu laitos, 1976, s. 59–60, kappalejakoa muutettu; ks. myös Minun valtakuntani on vierivä eteenpäin, 1979, s. 189.

  3. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1951, s. 157, 159.

  4. Treasures of Life, toim. Clare Middlemiss, 1962, s. 203–204.

  5. ”What Doth It Profit?”, Improvement Era, tammikuu 1970, s. 2.

  6. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1944, s. 124–125; ks. myös Evankeliumin ihanteita, 1961, s. 42.

  7. ”Walk in the Light”, Improvement Era, huhtikuu 1954, s. 222.

  8. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1968, s. 6–7; ks. myös Jeesuksen elämä ja opetukset, Uskonto 211, oppilaan kirja, 1979, s. 1 .

  9. ”What Doth It Profit?”, s. 3.

  10. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1918, s. 81.

  11. ”Walk in the Light”, Improvement Era, huhtikuu 1954, s. 221–222.

  12. Treasures of Life, s. 210; ks. myös Ezra Taft Benson, ”Jeesus Kristus – meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme”, Valkeus, joulukuu 1990, s. 8.

  13. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1965, s. 144.

  14. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1953, s. 10–11, kappalejakoa muutettu.

  15. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1942, s. 69–70.

  16. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1944, s. 124; ks. myös Evankeliumin ihanteita, s. 42.

  17. ”Myöhempien aikojen profeetat todistavat Kristuksesta. David O. McKay”, Valkeus, huhtikuu 1980, s. 54.

  18. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1951, s. 98; ks. myös Evankeliumin ihanteita, s. 31.

  19. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1953, s. 137–138.

  20. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1968, s. 9.

  21. Gospel Ideals, 1953, s. 36–37; ks. myös Evankeliumin ihanteita, 1961, s. 32–33.

  22. Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1944, s. 124; ks. myös Evankeliumin ihanteita, s. 42.

  23. Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1953, s. 9.

Tulosta