2007
Allting vittnar om honom
Januari 2007


Allting vittnar om honom

Han är vägen, ljuset, livets bröd, det levande vattnet, hörnstenen. Under sin verksamhet under Nya testamentets tid talade Frälsaren om sin gudomliga roll och sina lärdomar med hjälp av begrepp som människorna kunde förstå.

Dessa unga vuxna i Tyskland har också lärt sig att ”allt vittnar om [Jesus Kristus]”. (Moses 6:63) Här bär de sitt vittnesbörd om honom.

Vägen

”Thomas sade: ’Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?’

Jesus sade till honom: ’Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.’” (Joh 14:5–6)

René Cyron:

”Jag växte upp i en familj där inte alla är medlemmar i kyrkan. Jag var tvungen att tidigt bestämma mig för vilken väg jag skulle gå. Jag imponerades av bibelberättelserna min mamma berättade för mig. Jag såg hur min mamma levde. Jag såg hur min pappas familj levde. Jag såg hur människorna jag beundrade i kyrkan levde. Jag visste att de gick i Frälsarens spår och jag bestämde mig för att döpas.

Nu när jag ska göra val så tänker jag på vad jag har lärt mig av honom och försöker efterlikna honom. Han har visat mig en bättre väg. Han kan hjälpa oss att utvecklas och ge uttryck för våra egenskaper. Jag skulle känna mig förtvivlad om jag inte kunde ändra mig, men jag vet att förändringar är möjliga genom honom.”

”Jag står vid dörren och klappar på”

”Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” (Upp 3:20)

René Cyron:

”Frälsaren knackar på dörren eftersom han älskar oss. Han har mycket att erbjuda, men han har gett mig friheten att välja att öppna dörren för honom eller inte. Han skulle undervisa mig och hjälpa mig med mina starka sidor och med mina svagheter.

Jag kan öppna dörren genom att vara ödmjuk och acceptera att han kan undervisa mig. Jag kan öppna dörren genom att acceptera det som jag får lära mig och inse att det finns saker jag måste ändra på.

Jag hoppas att jag alltid ska känna igen när det är han som knackar på dörren, för det finns andra som också knackar på. Och jag har ombetts att göra detsamma, att hitta andra och inbjuda dem att komma till honom. Genom oss borde de kunna få se en glimt av honom.”

Vår Återlösares klippa

”Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan.

Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan.” (Matt 7:24–25)

”Kommen ihåg, att det är på vår Återlösares klippa, hans, som är Kristus, Guds Son, som I måsten lägga eder grundval … en säker grundval på vilken människorna, om de bygga därpå, icke kunna misslyckas.” (Helaman 5:12)

Maike Adler:

”Jag växte upp som medlem men när jag var omkring fjorton år var jag tvungen att bestämma mig för hur hängiven jag skulle vara — vilken väg jag skulle ta i livet. Skulle jag följa med mina vänner på festerna som de hela tiden inbjöd mig till, eller skulle jag gå till seminariet? Jag pratade med mina föräldrar och jag bad. Jag fick ett vittnesbörd och visste att jag behövde gå till seminariet.

Utan Frälsaren skulle hela mitt liv vara helt annorlunda — mina vänner, mina värderingar. Jag skulle inte veta varför jag var här. Det finns många människor som kommer med råd, men världens värderingar och normer ändras hela tiden. Om jag grundar mitt liv på något som inte är fast och som ändrar sig hela tiden så måste jag bygga upp det på nytt gång på gång. Man måste ha något beständigt att bygga på. Kristus förändras aldrig. Hans rätta väg är alltid den rätta vägen. Man kan lita på honom. Han låter en aldrig falla.”

Världens ljus

”Jesus talade åter till dem och sade: ’Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.’” (Joh 8:12)

Jan-David Wohlleben:

”Hans evangelium är ett ljus som ger tydlig vägledning i livet, en vägledning jag kan hålla mig till. Genom hans lärdomar får vi lära oss varför vi är här på jorden. Genom hans försoning kan vi återvända till Gud genom omvändelse. Jag tänker mer på vad jag gör nu och är försiktigare med vad jag säger.

Som medlem i Kristi kyrka behöver man aldrig vara ensam. Det finns alltid hjälp att få. Han tröstar mig. Han hjälper mig med mina utmaningar. Han hjälper mig med beslut när jag frågar med uppriktigt hjärta. Att följa honom har förändrat mitt liv.”

Levande vatten

”Jesus svarade henne: ’Om du kände till Guds gåva och vem det är som säger till dig: Ge mig att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten …

Men den som dricker av det vatten jag ger honom skall aldrig någonsin törsta. Det vatten jag ger skall i honom bli en källa, som flödar fram och ger evigt liv.’” (Joh 4:10, 14)

Jasmin Zanardo:

”Jag är tacksam för evangeliets gåva. Jag har många vänner utanför kyrkan. De säger: ’Jag vet inte allt om Gud, men jag ser hur du lever och jag beundrar dig.’ Jag är så tacksam för att jag har något att hålla fast vid, för de har inte det. De är fortfarande törstiga.

Vi borde vara vittnen om Kristus för andra så att de lär känna honom, så att de kan komma och dricka vattnet som ger evigt liv.”

Hörnstenen

”Men nu har ni, som är i Kristus Jesus och som en gång var långt borta, kommit nära genom Kristi blod …

Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj.

Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren.” (Ef 2:13, 19–21)

Jasmin Zanardo:

”Världen är förvirrad eftersom det som världen har att erbjuda inte är tillräckligt. Det finns många religioner som har sanningar. Men evangeliet som vi har är fullkomligt. Grunden vi har är fast.”

Livets bröd

”Jesus svarade: ’Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.’” (Joh 6:35)

Jasmin Zanardo:

”Jag föddes inom evangeliet, men vi måste alla någon gång själva ta reda på om kyrkan är sann. Jag var tolv år när jag ville veta det, och jag fick veta det. Genom Jesu försoning blev jag levande. Under en del svåra prövningar har jag funnit tröst i att veta vem Frälsaren är och vad han har gjort för oss. Hans kärlek till oss är så stor. Han offrade sig själv för oss. Han är mitt liv.”

Skriv ut