2007
Älskad sång fyller 50 år
Januari 2007


Älskad sång fyller 50 år

Psalmen ”Jag är Guds lilla barn” (Psalmer, nr 194) har klingat runt om i världen, dess musik spelats och dess ord sjungits av vuxna och primärbarn jorden runt sedan 1957.

Sången närmar sig sitt 50- årsjubileum, den har getts ut på över 90 språk och fortsätter att beröra mångas hjärtan.

Budskapet i den tre verser långa psalmen undervisar om evangeliets sanningar att varje person är en Guds son eller dotter och har sänts till denna jord med eviga möjligheter. Föräldrar och lärare ombeds hjälpa varje barn att fatta rättfärdiga beslut under sitt jordeliv, beslut som leder dem till evigt liv och lycka.

Psalmen lyder:

1. Jag är Guds lilla barn,

och han har satt mig här;

han givit mig ett jordiskt hem

med far och mor så kär.

[refräng]

Led mig, stöd mig, gå bredvid mig,

så att jag en dag

återvända kan till Gud,

om jag har lytt hans lag.

2. Jag är Guds lilla barn,

och när jag bor på jord,

och innan tiden flyr förbi,

lär mig förstå hans ord.

3. Jag är Guds lilla barn,

välsignelser och ro

han lovat mig, om jag gör rätt,

och sen hos honom bo.

Naomi W Randall, som verkade i Primärföreningens generalkommitté och som rådgivare i Primärföreningens generalpresidentskap, skrev ”Jag är Guds lilla barn” på uppdrag av Primärföreningens generalkommitté. Mildred T Pettit, som också hade verkat i Primärföreningens generalkommitté, skrev musiken.

Syster Randall berättade om hur hon skrev orden till sången:

”Samma kväll gick jag ner på knä och bad högt och vädjade till vår himmelske Fader att han skulle hjälpa mig med orden. Omkring klockan två på morgonen vaknade jag och började tänka på sången. Ord kom till mitt sinne … Jag steg genast upp och började skriva ner orden som kom till mig. Tre verser och en refräng var snart nerskrivna. Jag granskade tacksamt resultatet, drack ur ordens budskap och gick tillbaka till mitt sovrum där jag knäböjde inför min Fader i himlen för att säga ’Tack så mycket!’.” (Karen Lynn Davidson, Our Latter-day Hymns (1988), s 303–304)

Syster Randall skickade orden till syster Pettit, som tillbringade många timmar med att skriva musiken.

En del av refrängen löd ursprungligen ”om jag känt till din lag”. Efter det att sången skrivits deltog president Spencer W Kimball i en konferens där primärbarnens kör sjöng sången. Han frågade senare syster Randall om hon hade något emot att orden ”om jag känt till din lag” ändrades till ”om jag har lytt hans lag”, och det är så det står idag.

”Det räcker inte att veta”, sade president Kimball. ”Djävlarna vet och bävar, djävlarna vet allt. Vi måste göra någonting.” (”New Verse Is Written for Popular Song”, Church News, 1 apr 1978, s 16)

En fjärde vers till sången skrevs då en primärkör skulle sjunga den under generalkonferensen i april 1957. När den nuvarande psalmboken togs fram beslöt den allmänna musikkommittén och korrelationsavdelningen att den extra versen inte var en officiell del av sången, så den togs inte med.

När Barnens sångbok senare sammanställdes beslöt Primär- föreningens generalkommitté att ta med den. De fyra verserna har översatts till de 20 språk som den internationella Barnens sångbok har getts ut på. Versen lyder:

4. Jag är Guds lilla barn;

om blott jag håller ut,

hans löften ger mig kraft att nå

till himlens land till slut.

Psalmen togs först med i Sjung med mig, sånger för barn som publicerades 1980, och sedan i Barnens sångbok 2003 med musiken arrangerad av Darwin Wolford.

”Jag är Guds lilla barn” är en av de 45 psalmer och sånger för barn som har tagits med i läroböckerna Gospel Fundamentals och Evangeliets principer. Det innebär att när kyrkans material först översätts till ett nytt språk så är ”Jag är Guds lilla barn” en av de psalmer som översätts först.

Skrifterna; lektionsböcker; arrangemang för instrumental musik, kör eller annat; CD-skivor; tal av generalauktoriteter; klisterlappar med sångtiteln och annat material sprider alla budskapet som orden och musiken i den älskade psalmen ger oss, en psalm som har nått ut till kulturer, bakgrunder och traditioner för att lära alla människor evangeliets sanning — att varje person är ett av Guds barn.

Äldste Robert D Hales i de tolv apostlarnas kvorum, då medlem i de sjuttios kvorum, uttalade sig närmare om psalmens tema 1978: ”Vår Fader i himlen älskar oss långt mer än vi kan förstå. Han har sagt att han ’räknar sitt folk’ (Alma 26:37) och att han bryr sig om var och en av oss. Han vill att vi ska återvända för att bo hos honom och Jesus igen. Han vill att vi ska tala till honom i bön, berätta för honom hur mycket vi älskar honom och visa vår kärlek genom att lyda hans bud. Genom lydnad kan vi bli mer lika honom och utveckla de egenskaper som han vill att hans barn ska ha.” (Se ”Jag är Guds lilla barn”, Nordstjärnan, nov 1978, Barnens sidor, s 1)

Skriv ut