2007
Bli ett medel i Guds händer
Januari 2007


Besökslärarnas budskap

Bli ett medel i Guds händer

Välj under bön ut och läs från det här budskapet de skriftställen och lärdomar som tillgodoser behoven hos de systrar ni besöker. Berätta om era upplevelser och bär vittnesbörd. Inbjud dem ni undervisar att göra detsamma.

Vad innebär det att vara ett medel i Guds händer?

Alma 26:3: ”Detta är den välsignelse som han skänkt oss, att vi hava blivit begagnade som medel i Guds händer att utföra detta stora verk.”

Bonnie D Parkin, Hjälpföreningens generalpresident: ”Vad innebär det i dagligt tal att vara ett medel? Jag tror att det betyder att ta hand om andra människor. Joseph Smith kallade det att handla ’enligt de känslor’ som finns i era hjärtan … Det finns oräkneliga sätt att bli medel i Guds händer. Till exempel: Var det slags besökslärare som du alltid har önskat, fråga en ensamstående vuxen vad hon tycker om att göra i stället för att fråga varför hon inte är gift, dela med dig i stället för att samla på hög, var noga med val av klädsel, tal och nöjen, le mot din make eller ditt barn som vet att de orsakat besvikelse och sorg, lägg armen om en ung kvinna, undervisa i barntillsynen med glatt hjärta, visa med din inställning att du gläder dig under resan.” (”Ljuva stunder”, Liahona, nov 2005, s 107, 109)

Kathleen H Hughes, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap: ”Herren har vidrört min ande många gånger och oftast har han nått mig genom en väns hand … Men [vi] skulle kanske känna hans kärlek mer om [vi] sökte hans hand i de kärlekshandlingar som visas [oss] av människor … Gud känner sina barns behov och han utför ofta sitt arbete genom oss och manar oss att hjälpa varandra. När vi följer sådana maningar vandrar vi på helig mark, för vi får tillfälle att hjälpa Gud besvara böner.” (”Rikare gåva finns väl ej än vänner som på Kristus tror”, Liahona, maj 2005, s 74–76)

Vad kan jag göra som ett medel i Guds händer?

President James E Faust, andre rådgivare i första presidentskapet: ”Ni kan vara kraftfulla medel i Guds händer att hjälpa till med att utföra detta stora verk … Ni kan göra något för en annan människa som ingen annan som fötts hit till jorden kan göra … Välsignelser och en tröstande frid kommer till er om ni kan älska Gud ’av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv’ [Luk 10:27] … Om ni har gjort ert bästa, vilket ni brukar göra, kommer er ödmjuka offergåva, vad den än må vara, att tas emot och vara behaglig för Herren.” (”Medel i Guds händer”, Liahona, nov 2005, s 115–116)

President Gordon B Hinckley: ”Det finns inget slut på det goda vi kan göra, det inflytande vi kan ha på andra. Låt oss inte dröja vid sådant som är kritiskt eller negativt. Låt oss be om kraft. Låt oss be om förmåga och en önskan att hjälpa andra. Låt oss utstråla evangeliets ljus alltid och överallt, så att vi reflekterar Återlösarens ande. Herren sade till Josua: ’[Var] stark och frimodig … Var … inte förskräckt eller förfärad, ty Herren, din Gud, är med dig vart än du går.’ (Jos 1:9.)” (”Behovet av större vänlighet”, Liahona, maj 2006, s 61)

Skriv ut